Postadres voor Belastingdienst zonder vast woonadres

  • 17 January 2019
  • 17 reacties
  • 14189 Bekeken

Mijn vriend en ik hebben ons huis verkocht omdat na een lange periode van Latten, samenwonen geen succes was. Ik had inmiddels een nieuw huis kunnen kopen, hij echter niet. Het huis wordt morgen verkocht en dan heeft hij geen vast woonadres meer. Momenteel heeft hij een tipi huisje waar hij in woont en deze huurt hij bij zijn neef. Dit is geen vast adres omdat dit volgens de wet geen woonadres is. Wat moet hij nu doen om een adres te kunnen doorgeven aan de overheidsinstellingen zoals de belastingdienst? We hebben geprobeerd om een briefadres bij de gemeente te krijgen waarvoor ik dan akkoord zou geven (samen naar het gemeentehuis) maar elke gemeente heeft zijn eigen regels en het gemeentehuis bepaalde in dit geval dat de plek waar hij woonde van een familielid was en dat mocht niet. Ik heb zelf op internet geprobeerd te vinden wat de regel daarover is maar niets gevonden. De belastingdienst gaf aan dat hij bij de huidige gemeente (van het huis dat verkocht wordt) een toezendadres kon aanvragen. Dat bleek niet te kloppen. Er is niemand die hem wil inschrijven op zijn/haar adres. Wat moet hij nu? Hij moet dit binnen 5 dagen geregeld hebben. Alles zit dichtgetimmerd in de wet maar dit zal toch vaker voorkomen lijkt mij dat mensen tijdelijk even geen echt adres hebben??

17 reacties

Reputatie 7
Badge +6
Ik snap het niet. Er moet toch een postadres mogelijk zijn ? Er lopen heel veel mensen rond zonder vaste woon-of verblijfplaats . Hoe doen die dat dan vraag ik me af. Wij hebben tijdelijk op onze boot gewoond . Mijn vader liet de post toen naar zijn werkadres sturen en liet er ter onderscheid ' per adres ' voor de adressering zetten. Dat werkte prima en niemand had bezwaar.
Mag en kan kennelijk niet meer. We krijgen ook geen juiste antwoorden van de belastingdienst en van de gemeente alleen maar dat het niet kan, geen uitleg. We hadden bij de gemeente een formulier van 3 kantjes dat ingevuld moest worden, alles eerlijk ingevuld maar het woonadres was niet akkoord omdat het een familielid betrof waarvan hij het huisje huurt (een neef!).
Reputatie 7
Badge +6
Zou dit zo'n overheidsregel zijn waar niet goed over doorgedacht is waardoor burgers tegen een muur oplopen ? Komt vaker voor......Als dat zo is ? Iets voor de Nationale Ombudsman . Maar die arme man heeft het al zo druk . 🤔 😏
Het voelt inderdaad als een muur en er wordt niet echt meegedacht door gemeenteinstellingen of overheid, de gedachte is dat je misbruik maakt van een situatie of zoiets dergelijks. Ik vind het onbegrijpelijk dat je je gewoon moet inschrijven bij het Leger des Heils om een adres te mogen gebruiken om je post te ontvangen.
Reputatie 5
Badge +6
Op https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/gemeenten/vraag-en-antwoord/kan-ik-een-briefadres-krijgen-als-ik-geen-vast-woonadres-heb lees ik hoe het zou moeten werken... Maar daar staat ook "De gemeente bepaalt of u in aanmerking komt voor een briefadres.", en als die dat dan niet doet ...

Op die pagina staat wel een tel.nr > dat eens proberen?

En als dat niets op levert https://www.nationaleombudsman.nl/ ?
Heb ik inderdaad meteen ook een bericht naar gestuurd, binnen 3 weken een antwoord. Bellen is een idee ja
Badge +8
Hi @I.c. Klumpenhouwer, heb je inmiddels al telefonisch contact gehad? Of een andere oplossing gevonden?

In deze tijd is de gedachte van de rijksoverheid dat een adres bepalend is om iemand te bereiken zeer achterhaald. Alsof we in de middeleeuwen leven. Overheid een e-mailadres is voldoende om iemand te bereiken. Als ik naar het buitenland ga, krijg via reisapp BZ alle informatie over het land waar ik me bevind met de eventueleverwachte problemen aldaar.  Rijksoverheid regel dit eens goed. Zodat iedereen ook daklozen hun zaken kunnen regelen via hun mailbox. 

Reputatie 1
Badge

In deze tijd is de gedachte van de rijksoverheid dat een adres bepalend is om iemand te bereiken zeer achterhaald. Alsof we in de middeleeuwen leven. Overheid een e-mailadres is voldoende om iemand te bereiken. Als ik naar het buitenland ga, krijg via reisapp BZ alle informatie over het land waar ik me bevind met de eventuele verwachte problemen aldaar.  Rijksoverheid regel dit eens goed. Zodat iedereen ook daklozen hun zaken kunnen regelen via hun mailbox. 

Zeer terechte opmerking, maar met name de belastingdienst wil wel dat je van alles digitaal regelt maar biedt zelf geen e-mailadres aan en weigert ook van e-mailcorrespondentie gebruik te maken. Hetzelfde geldt voor rechtbanken.

Ik ben niet dakloos maar woon op een schip waarmee ik vaar en bevind me dus steeds op andere plaatsen. Dat is op zichzelf geen enkel probleem behalve voor de overheid en de vele organisaties die in een digitaal antwoordformulier verplichten om een woonadres te vermelden. Overigens is ook het verplicht moeten invullen van een telefoonnummer erg star. Gebruiksvriendelijk zou zijn om het aan de consument te laten of die per telefoon of per e-mail benaderd wil worden. Per e-mail is voor overheid en ander organisaties natuurlijk veel slimmer omdat dat in daluren kan gebeuren en de consument dan niet permanent “stand by” hoeft te blijven. De overheid vind dat natuurlijk niet fijn omdat er dan bewijslast is van wat die heeft laten weten.

Badge

Hallo lezer,

Ik zit ook met deze luxe uitdaging, dat ik tijdelijk geen vaste woon en verblijfplaats heb.

 

Echter is mijn situatie anders, die ik hier in het kort zal beschrijven, en misschien dat iemand mij van advies kan voorzien.

 

3 jaar geleden, ben ik naar Duitsland verhuisd, en begin deze zomer, had de verhuurder het contract opgezegd, en ik moest er zsm uit, omdat zij er zelf van de woning gebruik wilde maken, omdat haar woning ineens gerenoveerd diende te worden (ik heb mijn eigen mening hierover, maar dit laat ik ter hare).

Ik moest zsm een andere woonst zoeken, wat mij nog niet is toegekomen.

Aangezien mijn werkgever in Nederland is gevestigd, ben ik daar ook met enige regelmaat.

Ook verwacht ik niet, dat dit op korte termijn zal veranderen, aangezien het de laatste paar jaar een grote drama is, om een huis te vinden als Buitenlander in Duitsland. Ik lees steeds meer, dat Duitsers geen Nederlanders meer willen in hun huisvesting.

Ik heb contact gehad met de gemeente waar ik werk, die het weigeren, om mij een briefadres te geven, omdat ik geen familie meer heb, en ik nergens hier terecht kan. Ook werd er verteld, dat ik bij de gemeente moest melden, waar ik heb laatst heb gewoond, maar dat is te ver weg. Ook deze gemeente heb ik gecontracteerd, en die verteld weer een ander verhaal, dat ik minimaal x maanden in nl moet blijven, en dat ik in nl een woonst moet zoeken, en in mijn situatie, zou ik volgens die oude doos, geen recht hebben op een briefadres.

Nu zit ik wel met een uitdaging, dat ik naar een andere werkgever ga, en zonder verblijfplaats of briefadres, kan ik niet switchen, en geen andere verzekering afsluiten.

 

Wie kan mij van deze raadsel de nodige informatie geven, zodat ik mij kan verzekeren en een briefadres kan aanvragen?

@Joep Bananestaki Het is toch de bedoeling dat u zich inschrijft waar u daadwerkelijk woont, waar woont u dan?

Badge

@Joep Bananestaki Het is toch de bedoeling dat u zich inschrijft waar u daadwerkelijk woont, waar woont u dan?


Hotels.

Ik heb niet aangegeven, dat ik een vaste verblijf heb.

Ik heb begrepen dat, voor een briefadres het geen fluittoon uitmaakt, waar je verblijft, zolang je de post daar wel ophaalt, en de gemeente bepaald dan, bij welke instelling dat zou zijn.

Hier staan de regels van het rijk maar de gemeente geeft u geen briefadres, de gemeente kan u toestaan zich op een briefadres in te schrijven, daar moet u zelf mee komen en het mag geen postbus zijn.

Badge

Hier staan de regels van het rijk maar de gemeente geeft u geen briefadres, de gemeente kan u toestaan zich op een briefadres in te schrijven, daar moet u zelf mee komen en het mag geen postbus zijn.


Bedankt, deze had ik al diverse malen bekeken. Ik zal de gemeente nogmaals bellen, vragen hoe het een en ander zit.

Reputatie 1
Badge

Ik woon sinds 15 jaar op een schip en sinds die tijd heb ik ook geen vast woonadres meer. Nou ja, ik woon natuurlijk wel vast op mijn schip maar daarmee lig ik nogal eens op een andere plaats. Men is niet verplicht om een vast woonadres te hebben. Wanneer je echter afhankelijk bent van een gemeentelijke uitkering of wilt stemmen voor de gemeenteraadsverkiezingen, moet natuurlijk wel duidelijk zijn in welke gemeente je verblijft. Let op! Verblijven is iets anders dan wonen! Zelfs wanneer je over het algemeen onder een stuk plastic in een park verblijft, dient de gemeente waartoe die plaats behoort, je in te schrijven in de Brp (Basisregistratie personen). Omdat dit soort gevallen zelden voorkomen, weet men dit vaak niet en stuurt men mensen met een kluitje in het riet.

Wanneer men niet afhankelijk is van een gemeentelijke uitkering en/of men wil stemmen voor gemeenteraadsverkiezingen, is er geen noodzaak voor een inschrijving. Wel zijn sommige zaken dan lastiger, maar meestal is daar wel een oplossing voor te vinden. Wanneer de belastingdienst geld van je nodig heeft, weet die jouw bankrekening wel te vinden, dus dat is nooit een probleem. Stug mijn e-mailadres geven zodat ik bereikbaar ben, werkt meestentijd perfect. Wanneer een computer niet verder kan omdat een woonadres vereist wordt, kan weer verder wanneer die organisatie haar eigen adres invoert en bij “diversen” een telefoonnummer en/of e-mailadres via welk contact gezocht kan worden (bijvoorbeeld om een eenmalig postadres (bijvoorbeeld een postagentschap of het adres van een kennis) door te geven om iets bijzonders, zoals en bankpas of een pakketje naar toe te sturen).

Je bent verplicht om een zorgverzekering te hebben, dus dat moet geen probleem zijn. Andere verzekeringen mogen je weigeren, maar in de meeste gevallen biedt het opgeven van het adres van een kennis soelaas. Zorg wel, dat je alles (ook en vooral contacten met een gemeente) per e-mail doet. Ze schepen je dan niet zo makkelijk af en je hebt zwart op wit bewijzen wanneer er later ongewenste ontwikkelingen ontstaan. Wanneer een gemeente geen e-mails accepteert, stuur dan toch e-mails maar geef een afschrift daarvan af bij de gemeente en vraag steeds een ontvangstbewijs.

Reputatie 1
Badge

Hier staan de regels van het rijk maar de gemeente geeft u geen briefadres, de gemeente kan u toestaan zich op een briefadres in te schrijven, daar moet u zelf mee komen en het mag geen postbus zijn.

Er was een wetsvoorstel “Wet Wijziging basisregistratie personen” bekend onder nummer “35.648” en te vinden middels http://www.eerstekamer.nl/wetsvoorstel/35648_wijziging_wet waarin stond, dat gemeenten verplicht waren om ingezetenen (ander woord voor “inwoner (waaronder “verblijvenden” zoals arbeidsmigranten)) een adres van de betreffende gemeente als briefadres te bieden en in te schrijven op dat adres in de  Brp. Vraag me niet waar dat deel in het BW (Burgerlijk Wetboek) terecht is gekomen en mogelijk is het later toch geschrapt.

Badge

Hier staan de regels van het rijk maar de gemeente geeft u geen briefadres, de gemeente kan u toestaan zich op een briefadres in te schrijven, daar moet u zelf mee komen en het mag geen postbus zijn.

Er was een wetsvoorstel “Wet Wijziging basisregistratie personen” bekend onder nummer “35.648” en te vinden middels http://www.eerstekamer.nl/wetsvoorstel/35648_wijziging_wet waarin stond, dat gemeenten verplicht waren om ingezetenen (ander woord voor “inwoner (waaronder “verblijvenden” zoals arbeidsmigranten)) een adres van de betreffende gemeente als briefadres te bieden en in te schrijven op dat adres in de  Brp. Vraag me niet waar dat deel in het BW (Burgerlijk Wetboek) terecht is gekomen en mogelijk is het later toch geschrapt.


Je schrijft het goed, er was een wetsvoorstel.

Mijn ervaring is op dit moment, dat de gemeenten helemaal niet bereidwillig zijn, om iemand in te schrijven in het of de BPR, zonder een vaste woon of verblijfsplaats, en dan trekken ze een hele dikke Chineze muur om zich heen.

Ik las ook, dat een gemeente (waar je het meest verblijft), afdeling bestuurlijke zaken bepaalde en verantwoordelijk zijn, wanneer iemand geen familielid of andere contacten kon aanbieding als zijnde een briefgever, wie dan de briefgever zal worden.

Echter in de praktijk, weten de gemeentes zelf niet, hoe ze hiermee om moeten gaan.

Aangezien ik niet stil kan zitten, tot dat de uitdaging voorbij is, heb ik afgelopen nacht, toch even alle gesprekken geëvalueerd, en tot een conclusie en een mogelijke oplossing in mijn situatie kunnen bedenken.

Als volgt, ik kan mij niet inschrijven op een normale manier in het BRP, omdat ik verwacht dat ik binnen een korte termijn, weer zal terugkeren naar Duitsland. Inschrijven in het BRP kan alleen, wanneer je langer dan 4 maand of permanent in Nederland verblijft.


Omdat ik al enige tijd in Duitsland heb gewoond, sta ik in het NRI ingeschreven, en ik kan mij wel via de NRI op een adres in Nederland inschrijven, wanneer je korter dan 4 maand in Nederland verblijft, en met uitzondering langer dan 3 maand.

Ik heb iets gevonden, wat ik denk, voor mij nut zou kunnen zijn. Namelijk, Stichting Bereikbaar die ik vannacht tegen kwam, die geven mensen die in een vergelijkbare situatie zitten als ik, een briefadres.

Ik hou jullie op de hoogte, hoe dit gaat werken.

Reageer