Consumentenbond.nl

Postbezorging december 2018

Badge +1
Hallo, zijn er meer mensen die deze maand post hebben verstuurt met een normale postzegel, dus geen decembeerzegel, zoals brieven/verjaardagskaarten, die veel te laat bij de ontvangen zijn aangekomen? Ik heb meerdere van deze poststukken die zelfs tot 2 weken later zijn aangekomen/ontvangen. Ik vind dit belachelijk, want je doet het netjes met een normale postzegel op de post, betaald er dus meer voor, en vervolgens wordt het precies hetzelfde als de post met decemberzegel behandeld. Je mag toch verwachten dat (normale) post op tijd wordt afgeleverd. Van een decembeerzegel weet je dat die er langer over kan doen. Iets per post versturen wordt steeds duurder, maar de service wordt ook steeds slechter en dan vinden ze het gek dat er minder mensen post versturen.

22 reacties

Reputatie 7
Badge +5
Daar kan ik geen antwoord op geven . Ik weet wel dat de kwaliteit van de bezorging hier een puinhoop is. Ooit , toen er EEN postbode bezorgde , was de foutmarge bijna nul en waren de postzegels betaalbaar. Ook wisten ze om te gaan met kleine fouten in de adressering . Nu wordt er alleen gekeken naar postcode en huisnummer . Zelfs daar gaat het fout . Mijn straatnaam komt voor in meerdere varianten . Voorvoegsel Verlengde , achtervoegsel Oostzijde , achtervoegsel Westzijde . Allemaal een andere postcode en toch gaat het ook daar soms verkeerd. Huisnummer met en zonder A achter het nummer is helemaal een ramp . Voor een deel is dat slordigheid van de afzenders , maar een goede bezorger ziet dat aan de andere naam . Post van de buren komt dus regelmatig bij mij in de bus want die hebben een A achter het nummer. Uit de vraag van TS maak ik op dat alle post op dezelfde grote hoop wordt gegooid .
Reputatie 6
Badge +5

Brievenbuspost bezorging tijdens de feestdagen

Datum in de brievenbus Bezorgdatum
vr 21 december --------vr 28 december
za 22 december ------- za 29 december
Badge +1
Nou Bert, dat lijstje ken ik ook, maar als ik het met een gewone postzegel op 10 december op de bus doe en het er dan niet 11 of 12 december is, maar pas de 24e, dan kun je toch niet zeggen dat ik naar de aangepaste bezorgtijden zou moeten kijken. Dan is het wat mij betreft heel duidelijk, de service is ver beneden peil. Daar koop ik geen dure verjaardagskaart voor met een GEWONE postzegel.
Reputatie 7
Het excuus: de feestdagen. Dat het iets langer diurt, ok maar één of twee weken is een beetje te gek. Tegewoordig gaat het ook wel mis met rouwkaarten, een buurvrouw en wij kregen allebei eens een kaart een paar dagen na de begrafenis (wij) en crematie (de kaart voor de buurvrouw). Een andere kaart, verjaardag, was in de verkeerde bus gestopt, die vonden we twee weken te laat. Ze hebben het te druk met de pakjes van de Internetwinkels, de postbodes met hart voor de zaak zijn ontslagen en de huidige bezorgers zijn misschien niet heel erg gemotiveerd, dat zou ik ook niet zijn voor dat salaris.
Reputatie 7
Badge +5
Fijn he? die vrije marktwerking . Alles zou veel beter en goedkoper worden , maar we zien het tegendeel in veel gevallen.
Reputatie 7
E.T. Wiersum schreef:

Fijn he? die vrije marktwerking . Alles zou veel beter en goedkoper worden , maar we zien het tegendeel in veel gevallen.

Die vrije marktwerking kan me gestolen worden, helaas worden we erdoor BEstolen. Over een paar jaar koop je een felicitatiekaart voor een bedrag van € 1,50 en een postzegel voor € 5.
Reputatie 4
Badge +3
en dat komt dan weer omdat voor die ene kaart speciaal een postbode aangesteld is. die heeft dan dusdanig weinig te doen dat zijn/haar kosten te hoog zijn. we zijn dan de kritische massa voorbij.

oplossing is simpel: vlak voor dat kritische massa moment met z'n allen stoppen met post of met z'n allen weer massaal post gaan sturen, of stoppen met drie bezorgdiensten, of de postbode meer laten doen dan alleen post bezorgen, of de appie/picnic ook post laten bezorgen.

best wel veel mogelijkheden, eigenlijk...
Reputatie 7
Bij Post NL doen ze er toch al andere dingen bij? Kleine klusjes, sociale cntrole, het lijkt me een soort bezigheidstherapie.
Reputatie 4
Badge +3
volgens mij zijn dat slechts experimenten. En dat zorgt nog niet dat de postbezorging ineens rendabel blijft op termijn.

Volgens mij kunnen we echt een paar toenemende probleem gebieden in 1 keer oplossen:

combineer alle bezorgingen in 1 bedrijf. Dus zowel appie, picnic, postnl, dhl, de kaasboer, de groenteboer enz. Hiermee blijft bezorgen rendabel en misschien zelfs wel winstgevend, krijgen we maar 1 keer per dag een busje in de straat ipv 80, en kunnen we meer laten bezorgen dan nu.
Reputatie 7
Ik denk dat degenen die zo'n bedrijf besturen de logistiek eerst opnieuw moeten uitvinden, ik heb vaak de indruk dat men niet eens weet wat het betekent.
Reputatie 4
Badge +3
vanochtend een leuk achter de schermen verhaal over Bol.com. Ik denk dat we in nederland heel goed weten hoe we logistiek moeten bedrijven voor 17 miljoen nederlanders. En als we al die krachten en kennis combineren wordt de pakketbezorging in nederland weer een stukje (CO2) beter.
Reputatie 7
Badge +5
Hoe dan ook , geen enkel eerlijk en weldenkend mens zal ontkennen dat zoals het nu gaat , het stomste was wat ze konden doen . Duur , veel fouten en de medewerkers moeten de benen uit hun reet lopen voor een hongerloon.
Reputatie 4
Badge +3
dat veel fouten is mogelijk wat subjectief. persoonlijk kan ik me niet heugen dat er bij mij iets fout is gegaan, en ik krijg wekelijks pakketjes. er zit wel enorm verschil in mogelijkheden tussen de verschillende bezorgdiensten. bij miljoenen bezorgingen komen natuurlijk ook fouten voor en dat lijkt dan ineens heel veel.
Reputatie 7
E.B.F. Stroeve schreef:

vanochtend een leuk achter de schermen verhaal over Bol.com. Ik denk dat we in nederland heel goed weten hoe we logistiek moeten bedrijven voor 17 miljoen nederlanders. En als we al die krachten en kennis combineren wordt de pakketbezorging in nederland weer een stukje (CO2) beter.

Bol draait al heel lang mee en groeide steeds verder, zo moet het met de logistiek bij Bol ook zijn gegaan maar als je meerdere grote bedrijven samenvoegt en daarbij ook de werkzaamheden van die bedrijven lijkt het me een stuk lastiger om alles goed te laten functioneren. Postbezorgers zijn geen loodgieter, loodgieters zijn geen elektriciën en een elektriciën heeft er misschien helemaal geen zin in om ook pakjes te gaan bezorgen, zeker niet als hij een klus heeft in Schiedam en dan tussendoor pakjes moet afleveren in Spijkenisse of Rotterdam centrum. Je hebt niet alleen te maken met logistiek maar ook met mensen die er niets voor voelen om allerlei dingen te moeten doen die buiten hun kennisgebied of vaardigheden vallen.

Wat het aantal bezorgfouten betreft: niemand schrijft hier of op andere fora dat alle pakjes er op tijd waren, goed nieuws is geen nieuws. Negatieve dingen springen er altijd uit en dikwijls lijkt het dan erger dan het is.
Reputatie 4
Badge +3
ik snap die elektriciën niet in het verhaal dat ie pakketjes moet afleveren. Ik bedoel juist dat alle bezorgdiensten in 1 grote landelijke bezorgdienst op zou moeten gaan waarmee alles bezorgd wordt van de diverse online winkels.
Reputatie 7
@E.B.F. Stroeve , het was even als voorbeeld bedoeld. Nog niet zo lang geleden hoorde of las ik dat de post de bezorgers ook andere dingen wil laten doen bij de mensen, zoals bijv. het leertje van een kraan vervangen of een lamp indraaien, niet iedereen heeft een huismeester. Het is dan ook een beetje sociale controle. Nou kan iedere onbenul een kraanleertje vervangen of een lamp indraaien heb ik altijd gedacht maar het zijn klusjes waar veel bejaarden, zeker als het in hun bovenkamertje niet meer zo goed functioneert, niet (meer) kunnen. Dat zou dan een postbezorger erbij kunnen gaan doen.

Zelf schrijf je dit:
"Combineer alle bezorgingen in 1 bedrijf. Dus zowel appie, picnic, postnl, dhl, de kaasboer, de groenteboer enz. Hiermee blijft bezorgen rendabel en misschien zelfs wel winstgevend, krijgen we maar 1 keer per dag een busje in de straat ipv 80, en kunnen we meer laten bezorgen dan nu."

En omdat ik wat ik hierboven schreef hoorde (ik zal eens kijken of ik er iets over kan vinden, zo niet dan heb ik misschien de klok horen luiden zonder te weten waar de klepel hangt) dacht ik niet alleen aan een combinatie van bedrijven die post en levensmiddelen bezorgen maar ook aan een beetje dienstverlening en sociale controle. En dat allemaal voor het reeds genoemde hongerloontje.
Reputatie 7
https://nos.nl/artikel/2236690-postnl-mag-bezorging-uitbesteden-desnoods-aan-pizzakoeriers.html

PostNL mag bezorging uitbesteden, desnoods aan pizzakoeriers
15-06-2018, 17:54

ANP
De postmarkt gaat op de schop, heeft staatssecretaris Keijzer van Economische Zaken bekendgemaakt. Zo kunnen brieven straks door pakketdiensten of concurrenten van PostNL worden bezorgd. In theorie kunnen zelfs pizzakoeriers brieven gaan verspreiden.
"We moeten iets doen om te voorkomen dat een postzegel onbetaalbaar wordt", zegt Keijzer. Daarom wil het kabinet dat PostNL het bezorgen van een brief kan uitbesteden aan andere partijen.
unquote

De rest van het verhaal, er staan nog een paar dingen onderaan die misschien ook de moeite waard zijn om te lezen, staat onder de url. Die is veilig.

Ik denk dat ik de boel een beetje heb omgedraaid maar ik zat er niet helemaal naast.
Reputatie 7
Badge +5
Hoopgevend in ieder geval dat Den Haag ook inziet dat het huidige systeem niet deugt.
Reputatie 7
Dat wel maar ik denk dat op die manier Post NL uiteindelijk ter ziele gaat. Er zullen vast wel andere bedrijven zijn die het stokje willen overnemen, met de kans dat dat nog grotere uitbuiters zijn natuurlijk maar ik geef ze eerst het voordeel van de twijfel als het zo ver komt.
Reputatie 4
Badge +3
mochten we vanavond echt niet in slaap kunnen vallen, hier een verslag van de 2e kamer over het onderwerp postbezorging, de staatssecretaris ziet Consolidatie wel zitten, zaten we toch weer op het goede spoor 😉

https://zoek.officielebekendmakingen.nl/h-tk-20172018-108-7.html
Reputatie 7
"Terugdraaien van een mislukt Marktexperiment.", daar kont het op neer zo te zien.
Het is dus wel doorgedrongen dat er sprake is van een mislukking. Er zijn meer mislukte marktexperimenten, misschien komen ze daar ook nog eens achter.
Reputatie 7
Ik ben dol op debatten, ik ben nu aangeland bij Bruins van de Christen Unie, morgen verder anders krijg ik prikogen.
Toch is die Graus van de PVV niet verkeerd, hij heeft wel humor en hij houdt, niet onbelangrijk ook al is het hier niet relevant, van dieren,,

Reageer