PostNL code-postzegels

Van de code-postzegels van PostNL ben ik een groot fan; je betaalt voor één postzegel en krijgt een 3x3 figuur van cijfers en letters terug die je op je brief kan schrijven. Nu kocht ik er echter 10 tegelijk. Tien codes, zit je niet zonder. Maar nu zag ik dat die codes maar 5 dagen geldig zijn. Waarom is dat vroeg ik aan PostNL. De conversatie staat hieronder.

13 reacties

@A. Deen 

Ik ga er van uit dat het aantal combinaties minder is omdat ze de O niet zullen gebruiken.
Dan heb je nog een correctie nodig om het foutloos uit te kunnen lezen.
Datum en en waarde zullen waarschijnlijk ook in de code verborgen zijn.
Een hacker heeft maar 5 dagen de tijd om de verborgen controle sleutel te kraken.
Het systeem hoeft maar 5 dagen de gebruikte codes te onthouden.
Als je met het systeem stopt, kun je al de volgende week met een nieuw systeem beginnen.
Met die 5 dagen loopt postnl veel minder risico.

@H Arlman Wat is je punt?

Dat postzegels maar vijf dagen geldig zijn.

Staat er toch duidelijk bij.

Dat ik het niet gezien heb is geen excuus. Alleen is de vraag dan waarom is dat in godsnaam? Dat zou ik graag willen weten.

Digitaal is kopen en gebruiken.
Het is niet de bedoeling dat je postzegelcodes gaat verzamelen.
En 10 postzegels, doe ik wel 20 jaar mee.

Dan zou je dus ook graag willen dat ze 20 jaar geldig zijn, net als papieren postzegels. 

Koop en gebruik.
Geen verloren kapitaal in postzegelvoorraad.

Als in 2040 mijn papieren zegels op zijn, ga ik ook over op codes.
Ik heb nu nog een aangebroken vel voor Europa,Wereld,Nederland

Alleen is de vraag dan waarom is dat in godsnaam? Dat zou ik graag willen weten.

Dat hebben ze je toch verteld, om misbruik te voorkomen. Wil je echt een technisch exposé van de manieren waarop dit soort “zegels” dan kwetsbaar zouden zijn voor misbruik als ze wel lang “houdbaar” zouden zijn?

Ja. Om misbruik te voorkomen is mij te simpel. Rekent u voor me uit hoeveel verschillende combinaties er van zo'n 3x3 zijn?

Ik denk niet dat het aantal combinaties (129.961.739.795.077) het probleem is maar stelt u zich eens voor, u heeft een jaar geleden wat codes aangeschaft en nu doen die het niet. Hoe stelt u zich de discussie voor? Kunt u garanderen dat niemand uw code al gebruikt heeft en dat u zich niet vergist? Zou u “deze code is op 23 maart gebruikt maar waar kan ik u niet vertellen want dat bewaren wij niet ivm de privacy” een afdoende verklaring vinden? 

Ik neem aan dat je deze verkoop per “zegel” gaat en dat er dus geen enkele moverende reden is die dingen op te slaan en dan kan men zich een hoop discussie besparen.

Jammer dat het niet mogelijk is. In Duitsland kan je digitaal wel gewoon postzegels op voorraad kopen. Als het daar kan, waarom bij ons dan niet?

Waarom hebben de postzegels in NL nog geen blockchain code met track and trace?
Ze zijn ons voor…..

Nieuwe Duitse postzegel

Reageer