Consumentenbond.nl

PostNL ? Een neerwaartse spiraal ?

• 15 oktober 2017
  • 6 reacties
  • 713 Bekeken

Jarenlang hadden we hier een vaste pakjesbezorger van PostNL. Kwam hier op een tijdstip dat er meestal wel mensen aanwezig waren en lukte het dan vaak ook wel om het pakketje af te leveren op een normaal tijdstip voor een werkende mens. Ik was een gelukkig mens met deze goede dienstverlening.
Op enig moment besloot PostNL die vaste mensen in te zetten op een andere route of zelfs routes. Het bezorgschema werd aangepast tot momenten dat de werkende mens zeker niet thuis is. En drie keer door de week tussen 10 en 16 afleveren zal dus niet lukken zonder dat ik vrij neem of thuis ga werken.
Oke, kan gebeuren en daar zijn ook wel weer methodes op te vinden om daar een mouw aan te passen.
Maar niet iedere webwinkel biedt de mogelijkheid om het pakketje direct naar een afhaalpunt te laten sturen. Daarmee introduceer je dus minstens een dag vertraging en een grote kans dat het nieuwe etiket niet of nauwelijk gegevens bevat van de geadresseerde (bijvoorbeeld de eerste drie letters van de achternaam over de oorspronkelijke sticker heen geplakt die daarmee onleesbaar is geworden). Dus de pakjesgemak medewerker zoekt zich een slag in de ronde. Niet heel erg klantvriendelijk.

Ook heb ik recent een situatie meegemaakt dat ik wel in staat was om de zending direct naar een afhaalpunt te zenden. Bestond uit twee bij elkaar horende leveringen (ik had gewoon twee dozen besteld in 1 keer). Maakt de webshop een fout en stuurt deze vertraagde levering naar mijn huisadres. Niet thuis, maar zending niet aan te passen. Ik verhaal halen bij PostNL en bij de leverancier. Was niks aan te doen. Dus ik op zaterdag plannen veranderd om thuis te blijven tijdens de bezorgwindow van PostNL. Geen PostNL. Excuses voor de overlast maar we zijn vertraagd. De vertraging was meer dan 2 uur en ik was niet meer thuis. Ik hoef het pakket niet meer want ook maandag en dinsdag ben ik niet thuis als zij willen langskomen. Wat is dit voor een stelletje amateurs ? Je mag toch verwachten dat een organisatie in logistieke dienstverlening in staat is om zoiets goed te organiseren met redelijke bezorgtermijnen, goede opties en de mogelijkheid tot het doorvoeren van wijzigingen met betrekking tot het afleveradres ? PostNL maakt er echt een waardeloos product van.

Ik sta hier niet alleen in, ik hoor van mensen om mij heen ook soortgelijke verhalen. Pakketje zoek, slecht gelabeld, bezorgtijden die niet kloppen.

Ik kies voortaan wel voor een andere logistieke dienstverlener. PostNL ? Nee ik zoek wel een andere webshop.

6 reacties

Reputatie 7
Kennelijk ben ik niet de enige die is opgevallen dat men bij Post NL geen kaas gegeten heeft van logistiek, ik vraag me zelfs af of er iemand werkt die überhaupt weet wat het betekent.
Reputatie 7
Badge +4
Ik herken dit ook en heb ook al de nodige slechte en zelfs vrij bizarre ervaringen met PostNL opgedaan. 🤔 Bellen met de "klantenservice" is zinloos. 😥 Ik heb al twee maal gehad dat ik de hele middag heb zitten wachten omdat iets bezorgd zou worden, dat het om 20 uur nog steeds niet bezorgd was en dat er op de site nog steeds stond dat het die middag bezorgd zou worden... Tot mijn verbijstering was om 20.30 de bezorging ineens gewijzigd en gepland op de volgende middag... 😝 Mocht er eventueel overmacht zijn, bijvoorbeeld door een ongeluk of autopech dan zouden ze op zijn minst de klanten die zitten te wachten even een mail of smsje kunnen sturen, maar er vindt geen enkele communicatie plaats, het wordt zonder pardon naar de volgende dag verplaatst.
Ook heb ik meermalen gehad dat het tijdstip van geen kanten klopte. Iets wat bijvoorbeeld 's middags bezorgd zou worden kwam dan 's avonds om 21 uur. Of een keer waren ze ook 's ochtends al geweest, toen ik niet thuis was. Ik begrijp dat je nooit exact kunt inplannen wanneer iets bezorgd zal worden, maar zorg dat de melding van een aantal uren in ieder geval klopt. Anders kun je beter geen bezorgtijd vermelden, dan reken je daar ook niet op. 's Avonds of juist 's ochtends in plaats van de vermelde middag is niet recht te praten.
Als ik uit meerdere bezorgdiensten kan kiezen neem ik de andere. Veel dingen die ik bestel komen met DHL en dat loopt eigenlijk altijd perfect. 🙂 Ook hun site is erg overzichtelijk en de bezorgtijden kloppen. En de bezorgers zijn iets relaxter en worden blijkbaar toch minder opgejaagd dan bij PostNL.
Reputatie 6
Badge +5

Vandaag kon iets niet door de brievenbus.
Ook de bel niet gehoord.
Tot mijn verbazing blijft het pakje nu nog maar 7 dagen liggen op het postlocatie.
Dus ze hebben er weer een week vanaf gehaald.
De app verteld de verkeerde tijd dat je het op kunt halen, namelijk de tijd dat de bezorger aan je deur was.

Reputatie 5
Badge +4

Tot mijn verbazing blijft het pakje nu nog maar 7 dagen liggen op het postlocatie.

Klopt, maar dat is al zo sinds september 2019. Pakket wordt ook nog maar 1x aangeboden, daarna naar buren of postnl punt.

Reputatie 3
Badge +3

Vroeger kwam onze bezorger op de meest rare tijden, nu is de route schijnbaar omgegooid en komt hij op tijden die mij prima uitkomen.

Dus voor u helaas voor mij mazzel.

Ik heb overigens nooit problemen met PostNL. Heb wekelijks wel iets wat afgeleverd moet worden en gaat altijd goed.

DPD, DHL,  UPS ze hebben allemaal wel hun problemen, 

Reputatie 6
Badge +5

Voor brieven komen hier iets van 5 verschillende bedrijven bezorgen.
Het komt voor van een van die ‘niet postnl’ organisaties midden in de nacht bezorgd.
Dan hoor je op zondagmorgen om 5 uur ineens je brievenbus klepperen.

Reageer