Consumentenbond.nl

PostNL en planten uit het buitenland

• 4 december 2019
  • 1 reactie
  • 180 Bekeken

Badge

Tijdens onze vakantie in Zuid Afrika hebben we bij een bevriende kweker een plant gekocht, die beloofde om deze - volgens int. regels, dus met fytosanitaire en cites verklaring - mee te sturen met een bestelling naar een andere (mij bekende) kweker in Nederland. De afrikaanse kweker verstuurt al jaren planten over de hele wereld en weet alles over de regels die gelden voor het versturen ervan. Bij Postnl weten ze dat klaarblijkelijk niet.  De kweker in NL (die ook vaak pakketjes van buitenlandse kwekers krijgt) moest ongeveer € 250,- betalen aan invoer- en keuringskosten om het pakket te ontvangen en heeft dit terecht geweigerd. Daarop is het pakket teruggestuurd naar Zuid Afrika. Hoewel de kweker in NL meldde dat het pakket was teruggestuurd, kreeg ik van Postnl een maand lang onbevredigende antwoorden over de status en de “verblijfplaats”van het pakket.  Inmiddels weet ik dat het pakket uiteindelijk na 6 weken weer terug is bij de kwekerij in Zuid Afrika (wat een verspilling van kosten!). Postnl verwijst telkens naar internationale regels die gelden voor het versturen van o.a. planten; het pakket voldeed eraan. De vraag is weet iemand wat ik nu nog kan ondernemen om mijn planten zonder extra kosten thuis te krijgen?

1 reactie

wat ik nu nog kan ondernemen om mijn planten zonder extra kosten thuis te krijgen?

Als je vervoerder, in dit geval Postnl, een bepaalde procedure hanteert met die bijbehorende kosten, en daar niet vanaf wil stappen zul je een andere vervoerder moeten zoeken.

Reageer