PostNL levert buitenlands poststuk te laat.

• 8 December 2021
  • 12 reacties
  • 180 Bekeken

In verband met een privégebeurtenis heb ik een officieel document uit Engeland nodig. Ik heb dat document aangevraagd en ik heb bevestiging gekregen dat het in Nederland is aangekomen, want ik heb op 26 november jl. de inklaringskosten betaald aan PostNL.

Na een week tevergeefs wachten heb ik contact gezocht met PostNL. Na wat doorzetten kreeg ik van de Klantenservice te horen dat het poststuk er inderdaad is, maar dat het bij de douane ligt en dat de douane gerechtigd is het poststuk 30 dagen vast te houden. Op de website van de douane lees ik dat zij géén poststukken of -pakketten heeft, maar dat alles bij de distributeur ligt (PostNL dus) en dat er goede afspraken met de distributeur zijn over wanneer een stuk of pakket aan de douane aangeboden moet worden. Kortom, mijn poststuk ligt te wachten in een loods van PostNL

Opnieuw contact gezocht met PostNL, via Facebook dit keer in de hoop verder te komen. Ik kreeg een begripvolle reactie, maar na een paar dagen toch weer het antwoord dat ze niks voor me konden doen, want ‘het ligt bij de douane’.

Zojuist valt er een brief van PostNL op de mat met het bericht dat door de grote drukte het tot medio januari kan duren eer mijn poststuk bezorgd wordt.

Door deze gang van zaken leid ik schade. O.a. een hypotheekaanvraag en bijbehorende taxatie zijn verlopen. Wat zijn mijn mogelijkheden en rechten? Mag PostNL mijn poststuk vasthouden? Ligt het nou aan PostNL of de douane?

12 reacties

Reputatie 5
Badge +5

Ik hoor veel teleurstellingen over te late bezorging. Had een dergelijk belangrijk pakket/document niet op een andere manier (meer zekerheid) verzonden kunnen worden, met verzend- en ontvangstbevestiging, per expres, met voorrang? Weet zo niet welke vormen er momenteel allemaal zijn?

Degene die het verstuurt heeft is de klant.
U bent slechts de ontvanger.
Je bent afhankelijk van de afspraken die in Engeland gemaakt zijn.

Voor inklaring en douane moet je gewoon tijd reserveren. Vermoedelijk ligt het spul fysiek bij PostNL maar daar gaat het absoluut niet weg voordat de douane zijn zegen geeft en die laten zich niet gebieden. 

Reputatie 5
Badge +3

Gebruik een expres post service als het echt belangrijk is… volgende dag overhandigd. 

Gebruik een expres post service als het echt belangrijk is… volgende dag overhandigd. 

Werkt dat ook als er ingeklaard moet worden? Ik denk het niet. Anderzijds is het me eigenlijk ook niet duidelijk waarom een document een inklaring vereist.

Reputatie 5
Badge +3

Werkt dat ook als er ingeklaard moet worden? Ik denk het niet. Anderzijds is het me eigenlijk ook niet duidelijk waarom een document een inklaring vereist.

Zeker, Dat is het voordeel. Wereldwijd( 65 landen ontwikkelde landen of zo) als het moet in 24 uur . 

Badge

Ik loop sinds 1 juli tegen vergelijkbare zaken aan met bestellingen uit het buitenland. Ik bestel relatief veel CD’s via eBay en Discogs.

Binnen 1 maand heb ik nu al drie keer gehad dat er pakketjes die al in Nederland waren Retour Afzender gestuurd zijn. Opgave van reden: Adres niet correct. Volkomen onzin, want in dezelfde track en trace overzichten staan ook mijn naam en adres vermeld en alledrie de keren was dit correct. De verzenders plakken en knippen dit “verzendadres” meestal uit de bestelling en dit zijn vaste waarden in je Discogs of eBay account. Post.NL geeft absoluut geen thuis en geeft aan dat alleen de “VERZENDER” dit kan uitzoeken. Dat kan deze dus niet, want de zending is al binnen in NL (volgens track & trace) en wordt dan alsnog Retour Afzender gestuurd. 

Vorige maand had ik een pakketje uit Italie dat helemaal kwijt leek te zijn. Track & Trace gaf als laatste Milaan aan en daarna meer dan een maand niets. Volgens Post.Italie was het pakketje overhandigd aan de NL post. Die gaf echter wederom geen thuis, pakketje niet in bezit Post.Nl en ook niet bekend en gaf aan dat ik dit op moest nemen met de verzender in Italie. Pakket afgeschreven en verzender heeft me keurig alles volledig terugbetaald, incl. verzendkosten. TWEE dagen na deze melding van Post.NL werd het pakketje gewoon bezorgt. Zeg het maar …

Nu wacht ik op een pakketje uit Rusland. Besteld via Discogs op 26 oktober, verzonden op 29 oktober, keurig met gedetailleerde track & trace. Op 4 november release door Russische douane in Moskou. Op 8 november naar Nederland gevlogen en op 12 november overhandigd aan de Nederlandse Douane (NLHAGI, Netherlands ). En daar ligt het nu, 9 december, bijna een maand later nog steeds. De russen doen daar (OK, Rusland is maar een klein landje), inclusief lokaal transport, dus ongeveer een week over en de Nederlandse (gigantisch groot land) kant van het verhaal dus ruim, of meer (moet ik nog maar afwachten) dan een maand over. Post.NL geeft ook mij inderdaad op dat: “douane gerechtigd is het poststuk 30 dagen vast te houden.“. Ondertussen kun je dus helemaal NIETS en het ergste is dat je blijkbaar dus ook nergens je beklag kunt doen. Dit is toch helemaal van de zotte. Dat verwacht je van een “bananenrepubliek”, maar toch niet van een zeer modern land als Nederland? Wat valt er in hemelsnaam te controleren aan een CD in een bubbelenvelop? En waarom moet dat dan meer dan een maand duren? Omdat de CD uit Rusland komt? Laat me niet lachen, wat een onzin.

Eigenlijk een onderwerp voor “RADAR”, want dit is wel zo’n klantonvriendelijk systeem en Post.NL/Douane maken zich er veel te gemakkelijk vanaf met het naar elkaar wijzen.

@Free4ever Eigenlijk een beetje tot mijn verbazing zeilt alles van Ali, waar je de BTW tegenwoordig al op de site al af kunt dragen, zonder een hik Nederland binnen. Het zijn dus echt die dingen waarbij je de BTW via PostNL moet betalen die zolang duren en blijkbaar dan ook nog misgaan. 

Badge

@A. Deen Dat is een ander irritatie punt. Discogs (ook geregistreerd in NL) houdt sinds 1 juli al automatisch BTW in over de orders van buiten de EU. Voor een zending uit Engeland (Box met 4 CD’s) moest ik ineens invoerrechten + BTW betalen over een GESCHATTE waarde van € 116 !!! Toen ik met behulp van een orderoverzicht + matchende PayPal betaling kon aantonen dat de CD + verzending samen nog geen € 25 was kreeg ik na weken wachten een gedeelte terug. Toen ik aangaf dat ik ook de BTW terug wilde omdat die al ingehouden was (printscreen meegestuurd) kreeg ik een heel ingewikkeld verhaal (begrijp het echt niet) dat dit dan ergens vermeld had moeten staan. Wederom weer geen poot om op te staan en geen idee waar ik dit zou moeten aankaarten, maar dat houdt dus in dat ik bij bestellingen via Discogs van buiten de EU moet rekenen op TWEE keer BTW betalen. Kan nooit kloppen natuurlijk.

Je opmerking lijkt i.d.d. te kloppen, het lijkt bij Post.NL te zitten en niet zo zeer bij import algemeen.

Dat met DISCOGS lijkt toch een ander verhaal dan bij Ali. Ali schat helemaal niets, die weet wat je betaalt en hoe ze daar BTW over moet berekenen en doen aangifte en de afdracht, waardoor PostNL helemaal niet hoeft te doen anders dan controleren dat alles klopt en dan gaat het gelijk door. Daar moeten leveranciers van buiten de EU zich dus echt op inrichten en de verwachting was al dat (klein) leveranciers in Engeland dat niet zouden gaan doen dus dat importeren uit Engeland ihvv een klein drama wordt.

Badge

@A. Deen Sorry, dan was ik niet duidelijk. De schatting van € 116 was door Post.NL. Discogs is een database waar muziek verkocht wordt, net als eBay bijvoorbeeld, en ze berekenen exact het corrrecte bedrag van 21% BTW over de verkoop + verzending.

@Free4ever 

PostNL schat niet, die voeren uit. Dan heeft de douane ingegrepen en de opgegeven waarde niet vertrouwd. Dat zijn eigenlijk de ouderwetse douane manieren die we binnen de EEG dus kwijt zijn (waren) en als het om de douane gaat is 🎶 time time time on their side🎵

Reageer