In verband met een privégebeurtenis heb ik een officieel document uit Engeland nodig. Ik heb dat document aangevraagd en ik heb bevestiging gekregen dat het in Nederland is aangekomen, want ik heb op 26 november jl. de inklaringskosten betaald aan PostNL.
Na een week tevergeefs wachten heb ik contact gezocht met PostNL. Na wat doorzetten kreeg ik van de Klantenservice te horen dat het poststuk er inderdaad is, maar dat het bij de douane ligt en dat de douane gerechtigd is het poststuk 30 dagen vast te houden. Op de website van de douane lees ik dat zij géén poststukken of -pakketten heeft, maar dat alles bij de distributeur ligt (PostNL dus) en dat er goede afspraken met de distributeur zijn over wanneer een stuk of pakket aan de douane aangeboden moet worden. Kortom, mijn poststuk ligt te wachten in een loods van PostNL
Opnieuw contact gezocht met PostNL, via Facebook dit keer in de hoop verder te komen. Ik kreeg een begripvolle reactie, maar na een paar dagen toch weer het antwoord dat ze niks voor me konden doen, want ‘het ligt bij de douane’.
Zojuist valt er een brief van PostNL op de mat met het bericht dat door de grote drukte het tot medio januari kan duren eer mijn poststuk bezorgd wordt.
Door deze gang van zaken leid ik schade. O.a. een hypotheekaanvraag en bijbehorende taxatie zijn verlopen. Wat zijn mijn mogelijkheden en rechten? Mag PostNL mijn poststuk vasthouden? Ligt het nou aan PostNL of de douane?