Consumentenbond.nl

PostNL nummer één op Klachtenkompas

• 26 maart 2019
  • 47 reacties
  • 5004 Bekeken

Reputatie 2
Badge +5
Pakketjes die nooit, te laat, ergens anders of beschadigd aankomen. Voor niks wachten op bezorgers die alvast het pakket bij een afhaalpunt afgeven. Of die – om de vaart erin te houden – zelf alvast een handtekening voor ontvangst zetten.

PostNL staat met vlag en wimpel op nummer één op ons Klachtenkompas. PostNL bezorgt iedere dag zo'n 700.000 pakketten, niet vreemd dat er dan af en toe iets misgaat. Maar als de Klantenservice je klacht daarna afwimpelt, wordt het wel vervelend.

We besloten uit te zoeken wat er aan de hand is bij PostNL. Bekijk het gratis artikel uit de nieuwste Consumentengids!

De Consumentenbond wil met PostNL in gesprek, want we vinden dat PostNL meer kan doen om de problemen op te lossen. Ondertussen kun je dit doen als je pakketje zoek raakt.

Wat moet volgens jou als eerste verbeterd worden bij de grootste postbezorger van Nederland?

47 reacties

Reputatie 6
Badge +5
Mijn vader werkt bij postNL.
Is soms van 9 uur s'ochtends tot 5 uur s'avonds bezig omdat mensen ziek zijn.

Ook regelmatig heeft de post vertraging.

Ik vindt het eigenlijk wel knap. dat postNL in 2 dagen van een kleine stad zonder vliegveld in china naar hongkong brussel en dan eindhoven etc in 2 dagen naar ons huis brengt.

Ook is het wanneer de bezorger zijn pakketje niet afgeeft verdient hij niks als hij het terug brengt.

Het is een conclusie van geld/tijd nood.

Wanneer er minder gehaast zou worden bij postnl, durf ik te wedden dat het wel goed zou gaan.
Badge +1
Ik heb afgelopen jaar 3 binnenlandse pakketjes niet ontvangen en 2 beschadigd. Klagen kon niet. Mocht alleen de verzender doen. Die heeft zijn geld binnen en doet er niets meer mee. In een geval was er een verzendbon echter geen resultaat. Zoals het verhaal meldt is dat niet alleen bij PostNL. Vind alleen wel belangrijk dat de klacht zowel door verstuurder als ontvanger moet gedaan kunnen worden.
Beschadigde pakketten? Dan zal de zender het wel niet goed hebben ingepakt! Of postbodes die in de stromende regen brieven (drijfnat) in de bus stoppen. Resultaat laat zich raden....

let wel: postbezorgers en -bodes doen hun uiterste best voor een slecht betaalde job. Het is de organisatie waar het enorm aan schort!
Zojuist las ik op NOS Teletekst het bericht van de Consumentenbond inzake de vele klachten op het Klachtenkompas over de bezorging van pakketten door PostNL.

De reactie van PostNL is kenmerkend voor een bedrijf als dit. Men bagataliseert de klachten en ontkent eigenlijk gewoon de feiten.

In plaats van deze problemen eens grondig aan te pakken worden deze eigenlijk gewoon niet serieus genomen, men minacht daar gewoon de klant. Zelf heb ik verschillende malen meegemaakt dat als je klaagt men gewoon zegt niets te kunnen maar je moet wenden tot de verzender. Wat men bij de Consumentenbond stelt is dus wel degelijk waar,

Waarom grijpt de politiek niet in om dit "koninklijke" bedrijf eens aan te pakken, de status koninklijk is totaal onterecht.

Men beweert bij PostNL verder dat het om slechts 60 op de 100.000 pakketten gaat. Dan hadden wij zeker de hoofdprijs gewonnen want wij hebben in slechts 1 jaar al 6 keer geklaagd op Klachtenkompas.

Het wordt tijd dat topvrouw Herna Verhagen eens echt aan de slag gaat om de problemen in kaart te brengen en er ook eens daadwerkelijk iets aan gaat doen. De arrogantie en incompetentie van PostNL ben ik, en ongetwijfeld vele anderen, inmiddels spuugzat.
Reputatie 6
Badge +5
Succes.
26000 werknemers.
Er is post wat in een paar dagen moet. (ookal komt het van australie af)
700 000 pakketen per dag.
En nog heel veel post.

Regen onweer maakt niet uit. de post moet worden bezorgt!

Ja het zou perfect zijn als het beter ging, maar het is een heel lastige klus.
Bij post bezorgen kan jij niet inplannen wanneer je iets moet bezorgen.
Je krijgt de post en dan moet die binnen een bepaalde tijd bezorgt worden.

De bezorgers die doen ook veel dingen fout. En postNL kan niet binnen 1 week zien welke bezorgers zelf handtekeningen schrijven, of niet is aanbellen etc

Ook bij TNT gaat er veel fout.
Reputatie 5
Badge +7
Ha @P van Dijk, ik zag zojuist je topic over PostNL voorbijkomen en ben zo vrij geweest jouw bericht en @TijsZonderH zijn reactie naar dit vanochtend aangemaakte topic te verplaatsen. Dan blijft het gesprek over PostNL wat overzichtelijker binnen één plek.
Reputatie 7
De post en de NS zijn net echte bedrijven en tegelijkertijd zijn het clubs die niet echt om de gunst van de klant kunnen vechten. Het moet van overheidswege voor het spreekwoordelijk dubbeltje en dat doen ze dan ook keurig. Die bedrijven hebben kans een betere dienst voor een beter tarief aan te bieden en dus krijgen we een "aanvaardbare" kwaliteit voor een "lage" prijs.
Reputatie 7
Badge +6
Het is erg persoonsgebonden. Wij hebben vrijwel altijd en al jarenlang dezelfde bezorger van Post NL en die doet zijn werk uitstekend . De kwaliteit staat of valt met de persoon waar we mee te maken hebben . Bij mijn dochter die 20 km verderop woont , maakt de bezorger er een puinhoop van.
Reputatie 7
Badge +5
Hier ook gelukkig geen enkel probleem gehad in jaren met PostNL, altijd alles heel, op tijd en uitermate vriendelijk.
Toch even reageren ik woon in Leeuwarden nooit een probleem gehad met Postnl altijd op tijd of anders een kaartje dat het bezorgt is bij de buren of op het afhaalpunt .
Maar ik denk dat de problemen regio gebonden is randstad en grote steden .
Voor mij is Postnl een goede bezorger dus 👍
Even tip voor websides: bij een aantal sides heb je de mogelijkheid om direct het pakket te bezorgen bij een afhaalpunt erg handig wanneer je in ploegendienst werkt .
Reputatie 7
Post NL heeft, als de overname van Sandd wordt goedgekeurd, weer een monopoliepositie waar het post betreft, voor pakjes zijn er nog meer koeriers. Ik hoor regelmatig dat mensen dingen niet (op tijd) ontvangen, bijna altijd komt het dan met Post.nl. Het is jammer dat bedrijven ook grotere dingen door Post.nl laten bezorgen, zo'n ramp heb ik meegemaakt met een meubelstuk.
Reputatie 5
Badge +7
Toch even reageren ik woon in Leeuwarden nooit een probleem gehad met Postnl altijd op tijd of anders een kaartje dat het bezorgt is bij de buren of op het afhaalpunt .
Maar ik denk dat de problemen regio gebonden is randstad en grote steden .
Voor mij is Postnl een goede bezorger dus 👍

Welkom bij de community @jkdost10! Fijn dat je dit in het topic meegeeft, positieve ervaringen met PostNL zijn ook van harte welkom!
Nog even opmerking kijk we werken grotendeels overdag dus pakketbezorgers komen vaak voor de dichte deur
Dus mijn idee om de mogelijkheid na bijvoorbeeld bezorgers na 6 uur te laten werken , ja dan moet je parketbezorgers wel meer betalen dus wij ook voor onze bestelling eerlijk toch.
Reputatie 7
Hier zijn ze er anders als de kippen bij om het bij de buren af te geven, er is altijd wel iemand thuis. Ik pak maar voor een paar mensen aan, ik heb geen zin om nog een keer midden in de nacht uit bed te worden gehaald omdat iemand een pakketje komt halen. Als het medicijnen zijn is het een ander geval maar kleding of iets dergelijks kan wel wachten tot de volgende dag.
Misschien is het omdat ik in een relatief klein dorpje woon, waar de meeste mensen elkaar kennen. Maar toch... er wordt wel een erg negatief beeld geschetst van de bezorgers van PostNL. Heb nog nooit problemen gehad met de bezorging,,,,, in tegendeel! Mocht ik een keer niet thuis zijn, dan ligt er altijd wel een briefje in de postbus: "Pakketje ligt in het kweekkastje", of "Pakketje ligt onder het afdak bij de schuur", o.i.d. Never nooit enig probleem gehad. Mag ook wel eens gezegd worden. Vriendelijke groeten, Bert Bennink
Reputatie 7
Als je in een dorp woont kennen veel mensen elkaar, de postbode idem denk ik, bovendien zijn de mensen in landelijke gebieden minder gejaagd (al zou je dat bij de rijdende rechter niet zeggen). Mijn buurman haalde een tijd geleden een pakketje uit de brievenbus, dat was met geweld door de gleuf gepropt en daardoor beschadigd. Ik weet niet of hij er werk van heeft gemaakt maar als je te bela**** bent om het mee terug te nemen en het op een ander tijdstip nog een keer te proberen moet je een leukere baan zoeken.
In 2018 waren er 4 pakketten verdwenen uit het buitenland.
Alles was netjes via de afdeling BVA gegaan, inklaring betaald etc. maar in plaats dat ze hun verantwoordelijkheid namen, moest ik me maar melden bij verkoper in het buitenland.

Laatst lag er een briefje in de bus, U was niet thuis, het ligt bij de buren op nummer 35.
Maar eenmaal daar lag er niets.
Gebeld, maar die klachtenafdeling is een dikke aanfluiting, of je krijgt een grote bek.

Als je een pakket verstuurd om 12.00 smiddags met TRACK en TRACE, blijft tot de volgende dag staan, afgegeven op afgiftepunt.
Alle andere vervoerders laten mij daadwerkelijk tracen, ook snachts.
Bij PostNL betaal je voor een dienst die niet werkt.
Pakketten die ik verstuurd heb, staan in mijn account alszijnde nog steeds onderweg.
Een kwaadwillende kan zeggen dat hij niets ontvangen heeft.

Etc etc etc etc.
Ik heb nog veel meer, maar laten ze eerst hier maar mee aan de slag gaan.

Onze oud PostNL bezorger was een gouden kerel!!
Die belde me gewoon even op als er geen gehoor was.
Hij is met pensioen helaas.

Ook bij TNT gaat er veel fout.

Andreas zegt :
Bij TNT kan je tenminste je pakket volgen.
Wel zo handig....

Reputatie 1
Badge +1
Vaak is het zo dat het pakje in een kliko wordt gedaan, in de schuur word verstopt of dat de chaffeur een krabbel zet op zijn computer.
Met de Track en Trace kan je het pakket volgen, althans dat is de bedoeling. Waarom de Track en Trace niet vergezellen van een code, die alleen de klant kent en die is afgegeven door de leverancier.. Bij daadwerkelijke ontvangst moet de klant de code intikken op de computer van de bezorger.
Als de leverancier de code niet heeft gekregen dan is het pakket niet afgeleverd. Code vergeten ? Dan moet de klant bij de leverancier een nieuwe code aanvragen. Brengt de bezorger het pakket, bij niet thuis , naar een afgifte punt? Dan geeft de klant op het afgiftepunt die code daar af. Bezorger instructie geven dat pakketjes niet in kliko's, schuurtjes of ergens anders.gedeponeerd mogen worden. Afgeven bij de buren ? geen probleem dan krijgt de bezorger die code van de buren die de code van de klant heeft gekregen. Dus niet meer tekenen!
Reputatie 7
Een pakketje in een kliko gooien is vragen om problemen. Ze kunnen net zo goed op iedere straathoek zo'n afhaalkluis zoals DHL die heeft neerzetten, de koeriers en Post.nl zijn hier in de buurt kind aan huis, er was een afhaalpunt vlakbij maar daar werden ze knettergek van de hoeveelheid pakken en pakjes, ze zijn ermee gestopt.
Ik verzen meer dan vijfhonderd pakjes per jaar, vooral naar scholen. Daarvan komen er pakweg 10 niet direct aan. De oorzaak daarvan, is steevast, dat de school dicht zit, geen bel heeft en geen brievenbus uit veiligheids redenen. de post kan geen briefje achterlaten. Post, bedenk daar iets voor!
Overigens, ik ben de laatste jaren uitest tevreden over PostNL. Ik raad alle klagers aan de app op de telefoon te zetten. Je weet dan altijd, of een pakje bezorgd is.😉
Van de week is er een pakketje in de brievenbus gedaan terwijl wij beide thuis waren. Er moest getekend worden maar de handtekening is door de chauffeur gezet. Dit klopt toch niet?
Ik heb nog nooit problemen met postnl gehad. Altijd bezorgd, nooit te laat , niet beschadigd of ergens anders bezorgd. Dat mag ook wel gezegd toch?
Maar ik bestel dan ook nooit 1 dag voor sinterklaasavond of kerst.
Ik ben blij met deze actie. Log bedrijf als
je een klacht indient vanwege verlies van een pakket. Niemand doet zijn best om actie te ondernemen. Medewerkers lezen een verhaal voor en zijn zelf niet in staat een eigen communicatie te doen. Afspraken worden niet nagekomen. Ik ben blij met dit onderzoek...
Badge
PostNL presteert regelmatig goed in bezorging maar als het fout gaat dan gaat het ook echt goed fout en doen ze er niets aan om de zaak te corrigeren.
Vooral bij last mile bezorging moet PostNL gewoon verplicht worden de verantwoordelijkheid op zich te nemen nadat het pakket aan hen is overgedragen.

Ik ontvang gemiddeld 1 zending per week.
Regelmatig zijn zendingen op een compleet verkeerd adres bezorgd. Geen idee waarom, heb voorbeelden waar ik een foto heb met het pakket van de verzender voor verzending met het correcte adres duidelijk vermeld.
Het zijn ook bedrijven waar ik al jaren van bestel en mijn adres is nooit gewijzigd.
Reactie PostNL: Het is afgeleverd, punt. Klachten via verzender.

Soms kun je met veel klagen nog achterhalen waar ze het dan wel bezorgd hebben en dan zelf daar toe gaan maar meestal kan de zending als verloren beschouwd worden en kan men enkel de verzender verwittigen en hopen op coulance.
Dat kan echt gewoon niet.

Ook moet er een mogelijkheid komen om aan te geven dat geen enkel pakket bij de buren bezorgd mag worden voor jouw adres. Drop alles maar af bij het postpunt als niemand open doet. De buren is nl. nogal een ruim begrip bij PostNL, zoiets als iedereen in een straal van een kilometer. Dat kan dus gerust een paar straten verder zijn, terwijl ik toch echt midden in de stad woon en er minstens 50 'buren' tussen zitten. Ik ken die mensen niet en vind het niet koosjer dat ze hen met mijn spul opzadelen.

Innoveer maar, drop off points in je buurt voor pakketten waar je tot 22.00 je pakket kunt afhalen tot 3 weken na drop off. Hoef je voor mij niet eens meer langs te komen. Persoonlijke code via e-mail of sms, ga zelf wel even de pakjes ophalen.

Zo kan ik nog wel even doorgaan. In de afgelopen 2 jaar zijn minimaal 10 zendingen verloren gegaan op een totaal van een 120 ofzo, da's best een flink aantal vind ik.

Reageer