Consumentenbond.nl

Postnl zou moeten profiteren van de Coronacrisis maar het loopt anders

Reputatie 2
Badge +3

Als particuliere veel verzender en ontvanger ( boekenhobby) ben ik altijd tevreden geweest over de postbezorgers van Postnl. Ook over de andere bedrijven, dat even terzijde. Echter de organisatie Postnl begrijp ik steeds minder. Met zoveel concurrentie en de laatste jaren toch toenemende klachten zou je denken dat Postnl voor haar zakelijke zowel als particuliere klanten zo langzamerhand weer nummer 1 zou kunnen worden. Met de toename van pakket zendingen in Coronatijd zie je het tegenovergestelde. Blijkbaar a) capaciteitsproblemen bij sorteren en bezorgen b) een storingsgevoelige on line label systeem. Postnl is lastig bereikbaar en wimpelt duidelijke storingen of onbetrouwbaar track trace systeem af met “er zijn geen storingen “  en verschuilen achter Corona perikelen. Sorteerders en bezorgers daar ligt het niet aan, het leidinggevend echalon daarboven lijkt echter onzichtbaar. Je vraagt je af of de vele klachten via de call centra wel doorkomen. Het grote PostNl zou toch beter moeten acteren ? Een klacht kon je voorheen via een formulier indienen, echter nu slechts schriftelijk of met veel pijn en moeite via een call center.

24 reacties

Reputatie 6
Badge +5

Klopt, het track trace systeem werkt heel slecht de laatste tijd.
Het valt me ook op, dat veel poststukken er dubbel in staan.
Dat al die plaatjes van de poststukken iedere keer opnieuw gedownload worden op de app.
Het bezorgen van een brief, duurt nu in veel gevallen 2 dagen.
Op alle buitenland zendingen hebben ze een corona toeslag gezet.

Reputatie 2
Badge +3

Wortelstamper@ 

Ik vrees dat Postnl ook aanstuurt dat gebruikers alles via mobiele app regelt. Online labelen via PC lukt niet meer, er zijn tich gebruikers die dit al vanaf begin mei hebben gemeld. Echter Postnl houdt vol dat de storingsmelding die volgt na invullen van geadresseerde en afzender zou liggen aan respectievelijk Browser, opschonen ed. Dat is een broodje Aap onwaarheid , ik weet alles van opschonen en krijg na switch Google Chrome, Firefox, Microsoft Edge met een 100% schone PC dezelfde melding. En het deert Postnl nl blijkbaar niet dat klanten naar andere verzendpartijen uitwijken. Vermoedelijk omdat men de stroom toch niet aan kan. Bedrijven die gebruik maken van Postnl geven nu zelf al aan dat verzending vertraging oplevert omdat Postnl de verwerking niet aankan. De track traces van verzending zijn er wel maar Postnl komt aan tijdige sortering en verzending niet toe. Wellicht leest een “bedrijfsleider” van Postnl mee om wakker te worden. 

Gelukkig kent de pakketjes markt meer dan voldoende concurrentie dus daar kunnen wij consumenten leveranciers nog onderwerpen aan de tucht van de markt. Iemand suggesties voor TS waar hij beter naartoe kan?

Reputatie 6
Badge +5

Waar ik ervaring mee heb is DHL en GLS
Volgens mij, werkt er bij een postnl storing niets meer.
Ook de app op de telefoon niet.

Reputatie 6
Badge +4

nergens last van met postnl, ze zijn verreweg het meest nauwkeurig in aangeven welk tijdvak ze komen. en bij uitzondering volgt er een herplanning. de app werkt ook het gebruikersvriendelijkst van allemaal.

tegenwoordig wel vaak met updaten in de app de drukte melding, maar even later gaat dat dan gewoon weer goed. 

Reputatie 7
Badge +7

Door de Coronacrisis heeft ook PostNL het één en ander moeten reorganiseren. Terwijl ze nog niet eens klaar waren met andere problemen zoals de zzp-bestellers, en denk zeker aan de enorme klachtenlijst vorig jaar. Nummer één van Klachtenkompas. Ik hoop en verwacht dat ze het alsnog goed aanpakken en anders, helaas, er zijn meer besteldiensten, er is hier gelukkig nog wat te kiezen. Groet Leo.

Reputatie 2
Badge +3

Ik ben er achter , als je via een PC of Laptop  online alles invult verschijnt de foutmelding. Echter het is sinds kort zo wie zo niet meer mogelijk via PC of Laptop te labelen. Dat weten dus de medewerkers van de hulpdesk ook niet. Dus het verwijzen naar een fout op je eigen PC is ook onzin. Een tekst op een van de pagina s van Postnl  geeft dus aan dat  je alleen nog maar via je mobiel via app kan labelen ( IOS / Android te installeren via Google Play) Aangezien al veel meer apps niet meer toegankelijk zijn via Windows 10 PC of Laptop gebruik kan je tzt je PC / laptop in de prullenbak gooien. En mobiele telefoons met een iets verouderde Android versies werken inmiddels nieuwe of vernieuwde apps ook niet meer.

Dit is de tekst en Postnl biedt ons ( volgend Postnl) nu het beste ?? Een Farce ………..

Waarom kan ik nu geen gebruik meer maken van de Online Verzendservice?

De ontwikkeling van onze services gaat snel en wij bieden je graag het allerbeste. De online verzendservice past niet meer in deze ontwikkeling. Bij de bezorging van je pakketten beter van dienst te kunnen zijn én je meer bezorgopties te kunnen bieden maak je gebruik van één van de volgende services.

Direct en snel pakketten versturen en online betalen zonder contract? Dit kan eenvoudig via app of web.

Reputatie 6
Badge +4

waar gaat het op de pc bij jou dan mis? ik kan tot aan betalen met ideal gewoon invullen zonder foutmelding, en betalen regelt ideal, dus gaat gaat sowieso goed.

Reputatie 6
Badge +5

Het systeem van de app is, dat er een code op je scherm komt.
Met die code kunnen ze in het postagentschap scannen en het label printen.

Ik heb me al langer afgevraagd, waarom via de pc er ook niet alleen een scancode uit komt.
Het etiket printen ze namelijk toch opnieuw.

Reputatie 2
Badge +3

Beste E Stroeve: Ik ben wel benieuwd : gebruikt u uw mobiel of ook PC of Laptop ? Zo mobiel, hoe print u dan een label uit ? Ik maakte veel gebruik van label via PC, alles invullen , dan betalen via Ideal en printen via printer verbonden met mijn PC. En dat laatste is dus blijkbaar uit de lucht gehaald ? Het is mijn bedoeling mijn pakketen van een adreslabel te voorzien en dan alleen te laten scannen bij een Postnl Punt. Feitelijk zou ik dit alles willen vragen bij Postnl maar die zijn echt onbereikbaar.   

Reputatie 6
Badge +4

ik heb getest via de laptop, en via mobiel kan ik ook printen, ligt aan de printer die je hebt. En dat is vaak het zwakke punt, staat de printer goed ingesteld. 

op de service pagina van postnl is ook veel te vinden over problemen met printen, heeft dat hulp geboden?

Reputatie 6
Badge +5

@Mindfulness

Inderdaad uitgaande post is uit het menu. het is een beetje verwarrend.

Als ik in log op mijn account.
Kan ik 🛒mijn bestellingen selecteren.
Daar kan ik printen.

Dit was een pakje van vorig jaar. print knop is daarom grijs.

Reputatie 2
Badge +3

Beste Wortelstamper en Stroeve  : Ik kan alles invullen via de nog steeds bestaande link :  

https://jouw.postnl.nl/#!/versturen/details

Echter direct na het invullen van de gegevens van de ontvanger en mijn eigen gegevens komt er in plaats van een link naar betalen ( Ideal) een foutmelding. Al mijn snelkoppeling voor bedrijven werken prima, ook nu bij DPD de invuloefening gedaan dat werkt perfect.   

Hebben jullie als je invoert via Desktop/PC of Laptop Apple ?  Want ik heb windows 10. 

Anyhow dank voor jullie adviezen. Ik zal morgen toch eens proberen Postnl te pakken te krijgen.  

@Mindfulness Dus het “grote” probleem van Postnl is dat de website niet werkt op jouw pc en bij andere mensen wel? Dan is mijn suggestie alle blockers, scrubbers, VPN's, pieholes en ghosteries en wat je verder nog meer draait aan “noodzakelijke” beveiligingen (tijdelijk) uit te zetten. En alle cookies van de site weg te gooien. Als dat het probleem oplost kun je alles één voor één weer inschakelen en weet je precies waar het probleem zit.

Reputatie 6
Badge +4

ik heb gewoon windows10, lijkt toch echt aan je pc (instellingen) te liggen. ik zou even stoppen en heeeeeeeeelemaal opnieuw beginnen, vrij naar jochem 😉

Het is momenteel een drama bij PostNL. Pakketjes raken kwijt, de status in de app klopt voor geen meter.

Ook om mij heen hoor ik dezelfde signalen. Met name het kwijt raken is echt ongehoord, 2 opties.
1. bij PostNL hebben ze last van zwarte gaten die doosjes opzuigen.
2. het begint een criminele organisatie te worden…

Klantenservice is verschrikkelijk. Ik zie leveringen in de app van bedrijven waar ik niks heb besteld?!?!

Wat een zooitje daar… Het heeft ook nog eens effect op mijn werkzaamheden omdat ik nu 2 weken wacht op producten die eigenlijk ‘Morgen in huis’ zouden zijn. De app kun je niet vertrouwen, dus ik moet maar de hele dag thuis zitten wachten op die *****.

Bedankt PostNL voor het frustreren van ondernemers in deze toch al moeilijke tijd. Goed bezig!

Reputatie 2
Badge +3

Mijn PC is zo schoon als mijn kunstgebit.  En snel als een zwaluw. Na vele meldingen van andere gebruikers en mijn extra melding via klachtenkompas waar ik voor de 2e keer moest uitleggen wat ik al had geprobeerd kreeg ik de volgende melding van Postnl: 

Geachte heer/mevrouw,

Bedankt voor de aanvullende informatie. Het spijt me dat het tot op heden nog steeds niet lukt om online labels aan te maken. Mijn excuses hiervoor.

We hebben hier inmiddels meerdere meldingen over ontvangen en dit is doorgeven aan de verantwoordelijke afdeling. Die is hiermee bezig om dit zo spoedig mogelijk op te lossen. Ik hoop dat het snel weer goed zal werken.

Ik ga ervan uit u hiermee voldoende te hebben geïnformeerd. Als u nu of in de toekomst nog vragen of klachten heeft, kunt u contact opnemen met onze Klantenservice via www.postnl.nl.

Met vriendelijke groet,

PostNL Klantenservice

Reputatie 6
Badge +5

Het scheelt toch weer, dat er ergens bij een postnl medewerker een plaat van het voorhoofd is gevallen.
Succes met je boekhobby.

Reputatie 7
Badge +7

Of het beter wordt, is afwachten, maar er is in elk geval een antwoord, en dat is voor vele andere bedrijven al heel wat moeilijker. Benieuwd of de PostNL Klantenservice zijn/haar best blijft doen. Groet Leo.

@Mindfulness Uitgelezen boeken verkoop ik ook altijd en tegenwoordig uitsluitend nog via Bol .Al eerder en helemaal na eind vorig jaar bleken diverse aanleverpunten voor pakjes er al de brui aan gegeven te hebben vanwege een overweldigend aanbod, ruimtegebrek en chaotische toestanden als gevolg daarvan. Verkopen via Bol kost je wel een provisie, maar biedt de mogelijkheid van online frankering (tegen gereduceerd tarief) en aansluitende verzending via een aanleverpunt (uiteraard liefst) in de buurt. De verzendkosten worden dan door Bol op de opbrengst van het boek in mindering gebracht..

Op deze wijze verzend ik boeken als brievenbuspakje grotendeels met PostNL en zonder enig probleem, want Bol vermeldt op zijn website dat er door drukte vertraging kan ontstaan en klanten weten dus waar ze aan toe zijn.

De aanleverpunten voor PostNL zijn intussen ook in beweging gekomen en niet alleen om eerder genoemde redenen maar ook door toegenomen pakketverkeer in deze Coronatijd. Het is dus even zoeken naar een plek waar je een brievenbuspakje nu nog kwijt kunt, maar op adressen waar dat voorheen nog wel maar nu niet meer kan werd ik keurig verwezen. Voor boeken die te zwaar/groot zijn om als brievenbuspakje te verzenden ontdekte ik een DHL aanleverpunt voor pakketten bij mij om de hoek die via.Bol tegen het voordeligste (want gereduceerde) tarief aldaar voorgefrankeerd kunnen worden afgegeven. Ook zo`n verzending is probleemloos verlopen.

Verzendproblemen lijken mij dus niet met PostNL of welke verzender dan ook te maken te hebben maar eerder met onwetendheid of onvoorbereid zijn op de logistieke problemen die met allerlei online diensten gepaard gaan.

.

Reputatie 7
Badge +7

Maar het is kennelijk zinvol bij alle verzendbedrijven informatie in te winnen. Dat kan geld en betere service schelen. Succes met de boekhandel, ik heb zelf ook heel wat boeken op die manier bij Bol.com weggehaald. Groet Leo.

Reputatie 2
Badge +3

Lisa Boele @ Bedankt voor de moeite en uitleg. Ik zie ook bij de postpunten in drukke winkelwijken capaciteitsproblemen. Ook de postpunten die een ruime hoek hebben voor opslag , puilt alles uit en zie je duidelijk wat personeel meer rondlopen. Noodzakelijk anders kan je de klant voor de normale winkelverkoop niet goed van dienst zijn. Of postpunten hiervoor een extra bijdrage van postbedrijven krijgen weet ik niet. Bolcom zal voor de 1 een goed alternatief zijn voor de ander niet. Het ging mij bij dit Topic om storing en onbereikbaarheid van Postnl en onduidelijke beantwoording van vragen. Ten overvloede als er eenmaal iets onderweg is via Postnl ( en ook DPD) heb ik , uitzonderingen daargelaten, prima ervaringen.   

Reputatie 7
Badge +7

Het is nooit leuk dat je post of pakketje niet op tijd komt, en soms veel te laat komt. Maar het is nu eenmaal druk met pakketjes verzenden van allerhande spullen. En altijd zal de vraag blijven doet men er voldoende aan. Als PostNL een postpunt vraagt een stap;je meer te verzetten, voert ze dan ook meer PostNL  medewerkers aan of denken ze dat AH of welke super het ook maar zal doen. Geld speelt dus ook altijd een rol. Groet Leo.

Reputatie 2
Badge +3

Inmiddels is de storing opgelost en kan ik weer labels maken, betalen en printen. Het lag dus aan een storing bij Postnl, want ik heb verder niets gewijzigd aan mijn PC instellingen. 

Reageer