Consumentenbond.nl

Praat mee: De dupe van je data

• 16 november 2016
  • 4 reacties
  • 231 Bekeken

Reputatie 3
Badge +4
Voordat je een nieuwe klant wordt, kijken sommige dienstaanbieders naar jouw ‘kredietscore’, die wordt bepaald door kredietinformatiebureaus, zoals Focum, EDR en Experian. Óf en hoe je een klant wordt, hangt van deze score af. Soms is de score gebaseerd op oude of verkeerde gegevens. Of dienstaanbieders, zoals webwinkels, telecomaanbieders of energieleveranciers, verzamelen andere gegevens waardoor een (soms verkeerde) conclusie wordt getrokken.

De Consumentenbond krijgt meldingen van klanten die geweigerd worden of vooraf moeten betalen voor een energie- of telefooncontract en geen idee hebben hoe dat komt. Vaak blijkt in die gevallen een afwijzing of vooruitbetaling onterecht. Om te weten te komen hoe groot dit probleem precies is, start de Consumentenbond het meldpunt ‘De dupe van je data’. Het meldpunt is een mailadres van de Consumentenbond, zodat niet iedereen kan meelezen en jouw gegevens kan inzien.

Wil je meepraten over dit onderwerp, dan kan dat hier, op de community. Vermijd hier het gebruik van allerlei persoonlijke informatie, omdat je reactie openbaar op de website van de Consumentenbond komt te staan en dus voor iedereen is te lezen.

Wat zou jij nog willen weten over hoe bedrijven jouw kredietinformatie gebruiken? Wat zou er moeten gebeuren om de misstanden in deze sector aan te pakken? Iets anders te melden over het onderwerp? We zijn benieuwd!

Lees meer

4 reacties

Lekker druk hiero?

Wanbetalers zullen niet zo gauw posten. Gedupeerden kunnen altijd bij de leverancier of 't kredietburo terecht.

Groet,

E. Nergie
Reputatie 3
Badge +4
dag E Nergie, de klachten die we tot nu toe ontvangen wijzen erop dat mensen juist niet goed geinformeerd worden door deze bedrijven als ze navraag doen
Reputatie 3
Badge +4

Lekker druk hiero?

Wanbetalers zullen niet zo gauw posten. Gedupeerden kunnen altijd bij de leverancier of 't kredietburo terecht.

Groet,

E. Nergie

Geplaatst door E. Nergie op Nov 17, 2016.

Dit topic is niet bedoeld om meldingen te ontvangen; daarvoor hebben we een mailadres. Meer informatie daarover: www.consumentenbond.nl/dedupevanjedata.

Maar mogelijk hebben mensen opmerkingen of vragen in het algemeen. Of ze weten wat verkeerd gaat of hoe het beter kan. Die reacties kunnen hier worden gegeven. Hopelijk is het zo duidelijk!
Ik blijf het vreemd vinden dat je voor inzage moet betalen. Tenslotte heb ik nooit toestemming gegeven voor het vastleggen van mijn gegevens. Vaak weet je ook niet dat er iets is vastgelegd of wie de data heeft verstrekt.

Ook een bewaartermijn van 7 jaar die bedrijven als Experian hanteren is tegen de privacywetgeving, omdat ik geen klant van hen ben of ooit ben geweest. Waarom treedt de ACM hier niet tegen op?

Ik zou graag wetgeving zien dat het vastleggen inperkt en dat de vastleggende partijen dwingt mij te melden waarom, wat en hoelang ze iets over mij vastleggen, zodat ik er niet zelf naar op zoek hoef te gaan.

Reageer