Prijsverhoging IKEA

• 3 January 2022
  • 13 reacties
  • 144 Bekeken

Op oudejaarsdag wilden wij een kastenwand van besta bestellen maar waren er een aantal onderdelen niet voorradig. Deze combinatie koste € 980,-.

Nu, de eerste werkdag in het nieuwe jaar is alles wel voorradig en betaal ik voor diezelfde combinatie €1147,-

Wat een afzetterij!

13 reacties

Reputatie 3
Badge +4

Damn… 17% erbij. We gaan richting ‘wat een gek ervoor geeft’. 17% is toch niet uit te leggen.

Reputatie 5
Badge +4

Op internet werd eind december nog gespoken over 9%.

https://www.nu.nl/economie/6175761/ikea-komt-met-prijsverhogingen-voor-deel-van-assortiment.html

Dat kan natuurlijk per land anders zijn, maar 17% is zeker pittig te noemen.

Waar komt toch het wezensvreemde idee vandaan dat prijzen alleen zouden kunnen of mogen stijgen conform de inflatieontwikkeling? Alsof iedereen hier opgegroeid is in communistisch Rusland in plaats van in Nederland. We leven als sinds mensenheugenis in een vrijemarkteconomie en leveranciers van zelfschroefmeubeltjes moeten gewoon vragen wat ze denken dat de markt kan trekken en als ze zich uit te markt te prijzen gaan we elders winkelen.

Reputatie 3
Badge +4

Waar komt toch het wezensvreemde idee vandaan dat prijzen alleen zouden kunnen of mogen stijgen conform de inflatieontwikkeling?

Ik heb dat idee of aanname hier (nog) niet gelezen. Ben benieuwd hoe jij afweegt wat een product in jou ogen wel/niet waard is? Het contrast nu is even overduidelijk tussen 31 december en 3 januari. Over 3 maanden vinden we alle prijzen weer ‘normaal’ en vergeten we wat iets eerder koste en hoe de verhoging ook alweer (terecht of onterecht, correct of niet correct) gemotiveerd werd. En volgend jaar bepalen we weer netjes een inflatiepercentage, omdat het leven (onduidelijk) ‘duurder’ geworden is. Grondstoffen, verbetering dienstverlening en Corona lijken de ultieme excuses om prijzen te verhogen. Verifieer dat maar eens.

Waar komt toch het wezensvreemde idee vandaan dat prijzen alleen zouden kunnen of mogen stijgen conform de inflatieontwikkeling?

Ik heb dat idee of aanname hier (nog) niet gelezen. Ben benieuwd hoe jij afweegt wat een product in jou ogen wel/niet waard is? Het contrast nu is even overduidelijk tussen 31 december en 3 januari. Over 3 maanden vinden we alle prijzen weer ‘normaal’ en vergeten we wat iets eerder koste en hoe de verhoging ook alweer (terecht of onterecht, correct of niet correct) gemotiveerd werd. En volgend jaar bepalen we weer netjes een inflatiepercentage, omdat het leven (onduidelijk) ‘duurder’ geworden is. Grondstoffen, verbetering dienstverlening en Corona lijken de ultieme excuses om prijzen te verhogen. Verifieer dat maar eens.

Er is überhaupt geen reden om prijsverandering 'te motiveren' anders dan voor de bühne. De vraagprijs is wat de naam zegt, een vraagprijs, en als je die niet wil betalen moet je gaan onderhandelen als dat mogelijk is of je spullen ergens anders kopen. 

Reputatie 3
Badge +4

Er is überhaupt geen reden om prijsverandering 'te motiveren' anders dan voor de bühne. De vraagprijs is wat de naam zegt, een vraagprijs, en als je die niet wil betalen moet je gaan onderhandelen als dat mogelijk is of je spullen ergens anders kopen. 

Geen idee wat je bedoeld. Er is geen sprake van vraagprijs. Alsof je kan onderhandelen? Het is ‘gewoon’ de vastgestelde prijs. Nergens staat op het etiket vraagprijs. Blijft over ‘wat een gek ervoor geeft’. Bij een verhoging van 17% vraag ik mij af of ik mij inderdaad af of ik die ‘gek’ wil zijn? Is een retorische vraag (-:

Geen idee wat je bedoeld. 

Dat kan gebeuren, wat behoeft toelichting?

Reputatie 6
Badge +4

Ik zie artikelen staan die zelfs 30% zijn gestegen in paar weken tijd, maar er zijn ook artikelen die 0% gestegen zijn. Maar het mag en Ikea hoeft daarvoor zeker geen verantwoording af te leggen aan hun klanten.

Ik heb net ontdekt dat de prijzen van de ikea keukenkastjes zijn veranderd. In vergelijking met minder dan een week geleden zijn de prijzen van de artikelen die ik wilde kopen 30 tot zelfs 50% in prijs gestegen! De reactie van de klantenservice was dat transport en productieprijzen zijn gestegen en dat de prijzen daarom zijn en worden aangepast. Ze zijn nog druk bezig alle prijsstijgingen door te voeren. Deze zouden nooit meer dan 10% bedragen. Dat blijkt dus helaas onjuist. Een kastdeurtje dat vorige week nog 12 euro kostte is nu 18. Tja dat kan de klantenservice verder niet meer uitzoeken…., maar ze bleven bij hun antwoord van maximaal 10%. 

Deze zouden nooit meer dan 10% bedragen. 

Mag ik vragen waar dat staat? Het zou best dom zijn dat te melden en je daar dan niet aan te houden.

Dat zei de klantenservice telefonisch toen ik ze belde om te vragen of er sprake was van een vergissing.

Reputatie 6
Badge +4

Voor een dergelijke vraag had je ook even kunnen googelen. Nu begrijp ik waarom klantenservices van bedrijven vaak overbelast zijn.

Denk dat je niet zo goed geluisterd hebt en dat je het woord ‘gemiddeld’ niet gehoord hebt.

Wereldwijd gaat het om een gemiddelde prijsstijging van 9 procent. Met welk percentage de prijzen in Nederland zullen stijgen, wil IKEA niet zeggen.

https://www.trouw.nl/economie/ikea-verhoogt-prijzen-om-hoge-kosten-grondstoffen-en-transport~bf6ea9d6/?referrer=https%3A%2F%2Fwww.google.com%2F

Badge +5

@Gebruiker1641484123 welkom op de Community. Ik heb je bericht verplaatst naar dit topic. @iedereen: ik heb de meldingen over dit onderwerp doorgegeven als signaal. 

Reageer