Consumentenbond.nl

Producten die bol.com aanbiedt: slecht en moeilijk retourneerbaar

Ok, Bol.com levert boeken en dat doen ze goed. Andere producten die via bol.com bij andere leveranciers vandaan komen is een ander verhaal.
Ik heb nu al een paar keer dingen besteld die van schreeuwend slechte kwaliteit zijn. De service van bol.com is vervolgens om te huilen. Niet reageren, niet retour ophalen (wat elke webshop tegenwoordig keurig netjes doet) en de chat (die je netjes te woord staat als het niet te moeilijk wordt) stopt gewoon.
Advies: bestel alleen boeken bij bol.com en doe de rest bij de webshop waar de producten echt verkocht worden!

12 reacties

Reputatie 7
Badge +5
Het is inderdaad een drama.
Bol.com werkt dan alleen als bemiddelaar en hun controle op betrouwbare partners blijkt duidelijk onder de kwaliteit die je van een bemiddelaar mag verwachten.
Ook hun bemiddeling als het fout gaat is zwaar onder de maat.
Wel geld vangen voor bemiddeling en dan de klant in de kou laten staan en niet bemiddelen, is terecht slechte reclame voor de naam Bol.com
Reputatie 6
Badge +4
daarnaast denk je bij 1 webshop 3 dingen te bestellen, worden ze allemaal apart geleverd op andere dagen, ben je nog 3 keer aan de beurt.

bol.com denkt te weinig vanuit de klant en teveel vanuit de omzet.
Bol.com levert van alles en pas recent een aantal slechte ervaringen gehad. Kennelijk is het aantrekken van externe leveranciers en het screenen daarvan een lastige zaak. Gelukkig was geld terug geen issue. Maar een domper was het wel.

In het verleden toch wel een aantal producten gehad via externe leveranciers die niet voldeden. Altijd eenvoudig kunnen reclameren en geld terug gehad. Momenteel lijken de externe leveranciers wat achter te blijven in kwaliteit. Niet leveren, intern gezeur over Bol, niet erg professioneel. Bol.com, pak die handschoen op en doe er wat aan want in het recente verleden was het echt veel beter.
Advies: bestel alleen boeken bij bol.com...
Koop boeken in de boekwinkel, zodat die niet allemaal verdwijnen..
Reputatie 7
Badge +5
Boek kopen in een boekwinkel, dat is een heel gedoe, helaas hebben ze nooit de boeken op voorraad die ik wil hebben.

Mijn laatst gekochte boek in een boekwinkel:
Naar de boekwinkel, parkeerkosten of via openbaar vervoer, wel even goed kijken vanaf hoe laat de winkel tegenwoordig open is, boek besteld, boek wordt binnen een paar dagen/week bezorgd bij de boekwinkel, weer naar de boekwinkel, parkeerkosten of via openbaar vervoer, om het boek af te halen.

Mijn laatste jaren gekochte boeken via internet:
Gewenste boek zoeken, bestellen voor 23.59 uur, de volgende avond in huis.
Vanuit België, waar geen vaste boekenprijzen zijn, binnen 48 uur thuisbezorgd.
Reputatie 7
Wat Bert zegt. Ik kan uren doorbrengen in een boekwinkel maar een van de boeken die ik zoek moet worden besteld, levertijd twee weken, daarom koop ik ook boeken bij Bol, verder koop ik niets op Internet, man wel maar dat zijn dan speciale dingetjes, meestal voor de boot,die alleen in Groningen of zo te vinden zijn. Bij Bol zie je staan van welk bedrijf een artikel komt, ik denk dat je daar ook even naar moet kijken.
Als iedereen zo zou denken en handelen zoals Bert en MrsJones, zou de laatste boekwinkel nu al zijn deuren hebben gesloten.

Blijkbaar zijn er nog steeds andersdenkenden die de boekwinkel tot op heden draaiende houden.

Hij is er nog, de boekwinkel.
Reputatie 7
@Léonz, ik koop ook liever in een boekwinkel maar als ik iedere keer, zelfs bij Donner, voor niets ga dan geef ik het toch heus op.
Reputatie 4
Badge +4
Evenals in de biologie, evolueert ook het winkellandschap. Als er geen behoefte meer is aan fysieke boekenwinkels, zullen ze uiteindelijk verdwijnen. Boekenwinkels, Blokker, V&D, HEMA, allemaal concepten die niet meer geldig waren (of zijn) in deze tijd. Daar kun je treurig over zijn, maar er is niks aan te doen. Er blijven hooguit enkele speciaalzaken over die nog kunnen overleven op de kleine doelgroep.

On-topic.
Ik bestel e.n.o.r.m. veel bij bol.com, maar wel alleen hun eigen producten, dus niet bij een shop-in-shop. Speelgoed, computerhardware, huishoudelijke apparatuur, witgoed, bruingoed, we kopen er heel veel, al sinds jaar en dag. Waarom? Als de prijs ok is (soms zijn ze gewoon te duur), dan is het bestelgemak gewoon super. Vaak kun je diezelfde dag nog geleverd krijgen, wat bijvoorbeeld handig is als iets kapot gaat en snel vervangen moet worden. En grote zendingen, zoals laatst een koelkast, kwam de dag erna netjes met een expediteur, die via SMS keurig zijn status doorgaf.

De service is eigenlijk altijd prima geweest. Ik heb nooit nooit aanspraak hoeven maken op garantie, dus daar heb ik geen ervaring mee. Wel vaker gebeld/gechat over voorraden, levertijden en een keer heel goed geholpen toen een cadeaubon onterecht was afgeboekt.
Reputatie 4
Badge +4
Als aanvulling.

Afgelopen weekend ging onze Princess airfryer kapot. Het apparaat was in maart 2018 bij bol.com gekocht, dus nog ruim binnen de twee jaar garantie. We hebben het toestel op zondag aangemeld voor reparatie en kregen meteen een mail met een antwoordnummer-label voor gratis verzending. Ik heb het apparaat dinsdag met PostNL verstuurd, en vandaag kregen we al de melding dat het niet te repareren is en we het aankoopbedrag binnen 5 dagen retour krijgen. Controle van de bankrekening liet zien dat het bedrag er zelfs al staat.

Al met al niks dan lof over de gang van zaken.

Een wederverkoper had een kado opgestuurd naar een bekende van mij. Dit was slecht verpakt. Het artikel bleek ook nog eens kapot. Meteen bol.com gebeld en de medewerkster zei dat de persoon die het besteld had een retourlabel zou krijgen in de mailbox. Nu vraagt de verkoper foto`s terwijl het een artikel is van minder dan 40 euro en de verkoper zelf de fout heeft gemaakt om het slecht te verpakken (waarschijnlijk door een derde partij). Bol.com heeft hier duidelijk wat te stroomlijnen. Heb zelf ook wel eens iets besteld bij een wederverkoper en dat ging goed. Maar dit keer is het een vaag bedrijf dat vervelend doet. Geen reclame voor bol.com.

Reputatie 4
Badge +4

Toevallig de afgelopen maand twee keer iets moeten retourneren.

De eerste was een staafmixer van twee tientjes, bij Bol zelf gekocht. RMA aangemaakt, teruggestuurd en binnen een week afgehandeld en het geld terug. Ik heb wel ergens anders een goede staafmixer gekocht, want dit was echt een slecht product.

Het tweede was een carnavalspakje van minder dan twee tientjes voor ons zoontje, via een wederverkoper. Bij aankomst bleek het pakje gescheurd in de broek. Na contact met de verkoper, kwam de dag erna een nieuw pakje (oude mochten we even houden). Bij dit pakje bleek ook weer een defect. Na contact met de verkoper (die trouwens elke keer binnen het uur reageerde), kregen we het geld terug en mochten we zelfs kosteloos een pak houden.

Prima service in dit geval, van zowel Bol als ook de wederverkoper.

Reageer