Rare regels met betrekking tot garantie

• 1 September 2014
  • 1 reactie
  • 253 Bekeken

Een half jaar geleden had mijn stofzuigrobot binnen de garantieperiode een mankement: het display deed niks meer, waardoor het instellen onmogelijk werd. Dus heb ik contact opgenomen met de webshop waar hij besteld was. Die deden daar niet moeilijk over, ik heb hem teruggestuurd en na onderzoek van hun kant kreeg ik een shoptegoed waarmee ik een nieuwe kon bestellen. Dat heb ik dus gedaan.

Helaas blijkt vandaag bij dit nieuwe model (dus echt een nieuwere versie) hetzelfde mankement op te treden. Dus heb ik de webshop weer gebeld om melding te maken. Nou hebben ze mijn klacht netjes genoteerd en mag ik de stofzuigrobot weer terugsturen. Tot zover niks bijzonders.

Wat ik echter erg vreemd vond was wat de medewerkster van de klantenservice even tussen neus en lippen door zei: "Ik zal bij de melding zetten dat het probleem al eerder is opgetreden dan kunnen ze daar naar kijken, wel is het zo dat wij maximaal 3 keer herstellen." Pardon? Hoezo, maximaal 3 keer? Garantie is toch garantie? Sterker nog, ik ben zelfs van mening dat die eerste keer niet ter zake doet, omdat ik na de eerste keer een heel nieuw product heb besteld van het shoptegoed dat ik had gekregen.

Toen ik er even wat verder op in ging zei ze vervolgens ook nog: "Ja we gaan er naar kijken, maar ik kan geen garanties geven". Nogmaal, pardon? Ik moet mij heel sterk vergissen als ik niet gewoon recht heb op reparatie of vervanging...

Het slaat toch nergens op dat ze zeggen dat ze hetzelfde euvel maximaal 3 keer herstellen? Zeker niet als in twee verschillende producten hetzelfde euvel optreed, dan lijkt het mij toch een geval van een fabricagefout?

1 reactie

Badge +2
Hoi Richard,

Als de medewerkster bedoelde "maximaal drie keer herstellen, voordat we u onze welgemeende excuses aanbieden en het volledige aankoopbedrag inclusief verzendkosten teruggeven", kan ik me er nog wel in vinden...

Je hebt recht op een deugdelijk product, al moet het 100 keer worden hersteld. Al hoef je al die reparaties als koper niet te accepteren.

Grofweg werkt het bij garantie zo: als een product ondeugdelijk is, moet de verkoper het herstellen of vervangen. Dat moet "zonder ernstige overlast" en kosteloos. Van ernstige overlast is sprake als de reparatie bijvoorbeeld erg lang duurt, of als het product steeds weer kapot gaat. De wet is helaas niet duidelijk over hoe vaak een product gerepareerd moet worden. Maar 3x dezelfde reparatie vind ik teveel. Dan is er iets structureel mis met het product.

Als herstel of vervanging niet mogelijk is, of als dit niet zonder ernstige overlast kan gebeuren, dan kan je de overeenkomst ontbinden. Oftewel: de verkoper geeft jou het (gehele) aankoopbedrag - dus geen tegoedbon! - terug en jij retourneert het product.

Ik vind dat je, ook gezien je ervaring met de eerste stofzuigrobot, wel kunt zeggen dat je het vertrouwen in het product - en hun reparaties ervan - kwijt bent. En dat je dus je geld terug wilt. Als de webwinkel is aangesloten bij Thuiswinkel.org of bij Stichting Webshop Keurmerk, dan kan je eventueel nog naar de Geschillencommissie stappen (www.sgc.nl).

Succes!

Reageer