Consumentenbond.nl

Recente test batterijen in Consumentengids

• 24 december 2019
  • 12 reacties
  • 3173 Bekeken

In de consumentengids nr.1 2020 worden  wegwerp batterijen en oplaadbare batterijen vergeleken zonder aandacht te schenken aan het spanningsverschil.  Dat vind ik zeer kwalijk. Veel apparaten werken helemaal niet op oplaadbare batterijen, omdat de totale spanning van bv. 4 oplaadbare batterijen maar 4.8 volt is i.p.v de benodigde 6 volt. En dan kopen mensen dus heel dure oplaadbare batterijen die het dan niet doen!  Onnozel!
En lekkende batterijen verwoesten je apparaten, dus die moeten afgekeurd worden.

12 reacties

Badge +8

Dank voor je bericht, @Gerard S.! Ik heb dit doorgestuurd naar onze onderzoeker. Door de feestdagen kan het zijn dat je wat langer moet wachten op een reactie, maar we doen ons best om je zo snel mogelijk van een antwoord te voorzien.

Ik sluit me aan bij Gerard S.: Hoe lang een batterij ook mee gaat, als die gaat lekken zou hij zonder meer een negatieve beoordeling moeten krijgen in de test. En helaas zijn er merken wiens batterijen steevast in een lekkend chemietestje eindigen en daarmee een kapot apparaat. Vooral de apparaten die weinig stroom verbruiken en daarmee hooguit 1x per jaar een nieuwe batterij nodig hebben zijn dan het slachtoffer.

Nog een vraag betreffende die batterij test: wat wordt er eigenlijk bedoeld met ‘oplaadbaarheid’? Ik kan daarover geen toelichting vinden in de testbeschrijving (of lees ik er steevast overheen?).

De test batterijen is oké; maar waarom niet gelijk test opladers????

Reputatie 2
Badge +3

lekkende batterijen verwoesten je apparaten

Dit hoorde ik vaker. Maar hoe verwoesten ze dan je apparaten? Weet iemand dat hier? 

Volgens mij laten ze dan een verhard "spul” achter in het batterijvak. Wat schoon te maken is. (IPA of Isopropanol om zoiets dan schoon te maken onder andere).

Vooral als je er enigszins op tijd bij bent. Maar verder ook niet.

Volledig mee eens over die 1,2 vs 1,5V.
Ik heb de test in de papieren gids diagonaal gelezen, maar is die al online beschikbaar (ik kom m iig net vinden)?

Badge

Het verschil tussen 1,2V versus 1,5V doet voor het overgrote merendeel van de moderne elektronica niet meer terzake. Dat zit zo.

Ten eerste is de 1,5V van een batterij een soort gemiddelde; een volle alkaline-batterij levert 1,5V, maar de spanning loopt langzaam terug tijdens het gebruik. Ook de spanning van NiMH-batterijen zakt - maar minder: de 1,2V blijft een lange tijd 1,2V. Zie bijvoorbeeld hier http://www.stefanv.com/electronics/using_nimh.html voor een grafiek. Met name bij hoger energieverbruik is dat verschil fors (dat heeft te maken met de zgn. “interne weerstand” van de batterij: die ligt bij alkalinebatterijen rond de 75Ω en bij NiHM maar rond de 1 à 4Ω).

Ten tweede is moderne elektronica wat preciezer voor wat betreft toegelaten spanningen. De chips in apparatuur zijn bijvoorbeeld vaak 3,3V - of zelfs op 1,8V - afgeregeld; een spanning hoger dan 3,6V is dan soms al te veel. Oftewel: met een of twee alkalinebatterijen kan het niet werken - en drie is te veel (4,5V); terwijl drie NiMH-batterijen in dit voorbeeld precies op het randje zou zijn (3,6V) en twee weer veel te weinig (1,2V). Dat weten elektronica-ontwerpers gelukkig ook. Er is vrijwel geen circuit meer te vinden dat nog op de “ouderwetse” manier rechtstreeks de spanning van de batterij aan de elektronica hangt, er zit vrijwel altijd een “buck-boost-circuit” in de apparatuur: die kan de spanning omhoog of omlaag brengen zonder te veel verlies.

Wat moet je hier nu mee als consument? Als volgt:

• meestal: gewoon proberen. Als een apparaat op oplaadbare batterijen werkt, dan blijft het ook wel werken, omdat de spanning van een NiMH gedurende de hele looptijd 1,2V blijft.
  • bij oude zaklampen (met “echte” lampjes): weggooien en een ledlamp kopen. Zo’n oude zaklamp gebruikt twintig keer zoveel stroom als een moderne ledlamp en werkt bovendien, juist vanwege dat spanningsverschil, niet goed op oplaadbare batterijen
  • klokken, wekkers e.d.: ook gewoon proberen, maar gebruik moderne “ready to use” batterijen. Oudere oplaadbare batterijen lopen heel langzaam leeg. Overigens zijn zo ver ik weet tegenwoordig alle NiMH-batterijen van het moderne type. Werkt een klok niet op 1,2V (en dat kan natuurlijk), let dan op: alkalinebatterijen kunnen gaan lekken en een klok is typisch zo’n ding waar dat in gebeurt...
  • afstandsbedieningen: gebruik NiMH. Als je een afstandsbediening hebt die op 1,2V oplaadbare batterijen niet werkt, dan betekent het waarschijnlijk dat je zó’n oude TV hebt, dat je dringend toe bent aan een nieuwe, energiezuinige televisie.

Kortom: er is geen enkele reden om geen oplaadbare batterijen te gebruiken; en als je een apparaat hebt waar ze niet in werken, dan moet je je afvragen of dat apparaat niet gewoon veel te oud (en dus energie-onzuinig) is.

Ben ik nog apparaten vergeten? Laat me dat dan hieronder even weten, dan zal ik er wat over proberen te zeggen.

Bedankt voor je goede en deskundige uitleg.

In de test staat letterlijk:

Een lithium-batterij gaat soms tot 25% langer mee dan een alkalinevariant, blijkt uit onze test. Vooral bij een zware en middelzware belasting kun je beter voor een lithiumbatterij kiezen. De hogere prijs heb je er in een zaklantaarn of flitser snel uit. Maar de lithiumbatterij heeft wel een grotere zelfontlading. Dat is het chemisch proces waarbij een batterij onbelast - dus als hij nergens mee verbonden is - toch capaciteit verliest. De alkalinevariant houdt z’n lading gedurende langere tijd beter vast en is daarmee geschikter voor bijvoorbeeld een klok of rookmelder.

De lithiumbatterij een grotere zelfontlading??

Mooi verhaal, maar het klopt écht niet. Om 1,5 volt uit één cel te krijgen is bij een negatieve elektrode welke bestaat uit lithium, een positieve elektrode nodig die bestaat uit koperoxide óf ijzerdisulfide. Bij de batterijen die hier worden getest betreft het ijzerdisulfide. Daardoor heeft deze batterij een hele hoge weerstand, wat inhoudt dat het dus de lading erg lang kan vasthouden. De shelf life van zo’n batterij is dan ook 10 tot 20 jaar, wat een zeer lage zelfontlading inhoudt, en deze batterij is dan ook juist wél heel erg geschikt voor een klok of rookmelder!

Geprobeerd bij Action en Blokker Varta oplaadbare batterijen en lader te kopen. Niet in ons assortiment wordt gezegd terwijl dit wel in de gids staat. Dit was in de winkel. Webshop nog niet geprobeerd. We kopen het liefst niet via internet om de winkeliers te steunen. 

Reputatie 3

Terecht dat hier de vraag over het spanningsverschil tussen oplaadbaar en alkaline batterijen wordt gesteld. Deze vraag hadden we het beste ook in het artikel kunnen belichten. 

Gelukkig staat hier een bijdrage van @V.W.T. Sessink, die heel veel vragen verheldert. 

Ik vond het een slechte test..Varta oplaadbaar AA was 2100 mAh. Oud spul? Ik heb ze van 2400MAh..Afbeelding van de Aldi batterijen is oud model. Tronic batterijen (oplaadbaar)   en Aerocell van Lidl waren NIET getest. Lijkt een beetje in elkaar geflanst verhaal. Graag reacties

En voor sommigen interesssant: de oplaadbare AA batterijen zijn een tikkeltje langer dan de wegwerpmodelletjes. Past dus niet altijd. Ik ben er ook achter gekomen dat Panasonic batterijen (AA) iets korter zijn. In je fietskoplamp of afstandsbediening kan dat een attentiepunt zijn...of kerstlampjes. En is Panasonic getest?

Reageer