Rechten bij nalevering van webshop in Duitsland

• 21 July 2016
  • 6 reacties
  • 179 Bekeken

ik heb een aantal producten gekocht bij een grote duitse webshop. 1 product was niet direct leverbaar, zoals ook op de site aangegeven, wat mij betreft geen probleem. de overige items die wel leverbaar waren heb ik wel direct ontvangen.nu een aantal weken verder zag ik bij toeval dat het product weer goed leverbaar is. Ik heb contact opgenomen met de webshop en gevraagd waar mijn laatste item bleef.

Men wist mij te vertellen dat ik eerst een nieuwe bestelling moet plaatsen voordat ik dit geleverd krijg. nu blijkt dus de minimale bestelprijs 40,- te zijn, daaronder kun je niks kopen blijkbaar. ik moet dus en nieuwe bestelling plaatsen om dit nageleverd te krijgen, of mn geld terug.

wie kan mij vertellen waar ik recht op heb?

Alvast bedankt.

6 reacties

het betreft hier www.sip-scootershop.com

lijkt mij dat wanneer je er vreemde levervoorwaarden op na houdt, je dit expliciet moet vermelden. algemene voorwaarden kan ik al niet vinden.

bestelling is in 1 x betaald via paypal.
Reputatie 7
Badge +5
algemene voorwaarden (Terms and Conditions) staan gewoon links onder op de website. zag zo gauw niks over naleveringen.
Nieuwsgierig geworden omdat ik ondanks een studie Duits het woord "Rückstand" niet goed begreep, heb ik de site bezocht en kreeg deze om onbekende redenen in het Engels. Onder "Payment and delivery" staat daar het volgende, dat hopelijk enige duidelijkheid biedt:

2.1. I have ordered a couple of parts but you have only sent me part of my order because the rest of the items were not available. Have I been charged at PayPal or on my credit card for all items?

No. When you order online using the payment method credit card or PayPal, you are authorizing an amount that can be charged by SIP Scootershop. If one or several of the parts ordered are not available and we ship the rest of the order immediately, we only charge the amount due for all available items. The remaining amount remains an authorization for some time before being automatically cancelled by PayPal or your bank. So technically speaking this is an amount that is blocked on your card/in your account so that you cannot use it but it hasn’t yet been charged by SIP Scootershop.

Volgens eerdere reacties op uw vraag zou u van SIP bericht moeten ontvangen zodra deze het restant van uw order van de toeleverancier heeft ontvangen en voor u heeft gereserveerd. Maar ik zie ook nergens, dat het dan automatisch wordt nageleverd en daarmee ligt het initiatief bij u. Ik ken de orderprocedure bij SIP niet, maar wellicht staat er bij het invoeren van een bestelling ergens dat het hier gaat om een artikel "in Rückstand" (ik begrijp nu dat hiermee een gereserveerd artikel wordt bedoeld) en wordt duidelijk of er bijkomende kosten zijn. Dat zou je wel verwachten, omdat uw betaling immers voorlopig ook door SIP is "gereserveerd" en u bij een normale bestelling dubbel zou betalen.
@Lisa, ja de site houd er erg van om verschillende talen te gebruiken.

ik heb nooit meer iets van sip gehoord of ontvangen, ook niet in mn spambox.

het bedrag van het niet geleverde artikel is wel afgeschreven, wat opzich vreemd is, dat brengt volgens mij een leveringsverplichting met zich mee.

mocht een website er ongewone leveringsvoorwaarden op nahouden, moeten ze dat volgens mij duidelijk laten zien voor, en tijdens het bestelproces.

als ik dit allemaal van te voren had geweten had ik mijn bestelling opgesplitst, dan was er dus niks aan de hand geweest, dan had ik 2 x aan de minimale bestelprijs voldaan.

het volgende heb ik inmiddels naar die site gemaild, als reacie op de uitleg van de vreemde gang van zaken.ik wacht nog op antwoord:

dit staat naar mijn mening niet duidelijk aangegeven op de site.ik zou dit moeten weten voor mijn bestelling. dan had ik mijn bestelling opgesplitst . Ik kan hier ook niets over vinden in uw terms and conditions .ook staan uw terms and conditions niet in het Nederlands vermeld.

ik verzoek u vriendelijk doch dringend tot levering over te gaan. ik raad u ook aan de leveringscondities duidelijker op de site te vermelden.

Mocht u niet tot levering overgaan doe ik een claim bij Paypal .

ik hoop spoedig van u te horen.
@ I.J. van der Meij

Als u een e-mail in het Nederlands gestuurd heeft stuit dit mogelijk op problemen. U kunt het proberen met de volgende tekst, waarbij u in elk geval datum en nummer van de orderbevestiging (die zou u per e-mail ontvangen moeten hebben) en datum en nummer van de pakbon die bij de levering zaten nodig hebt:

Sehr geehrte Damen/ Herren,

Ich nehme Bezug auf meine Bestellung laut Ihrer Auftragsbestätigung Nr. ..... vom .. Juni/Juli(?) d.J. Die von mir bestellten Artikel wurden mit Lieferschein nr. .... vom .... nur teilweise geliefert, denn es fehlte (ontbrekende artikel vermelden). Ich bin davon ausgegangen dass für diesen Artikel, wie hierzulande üblig, eine Nachlieferung erfolgen würde weil mir inzwischen auch den Gesamtbetrag des Auftrags durch Paypall in Rechnung gebracht wurde. Einen Neuauftrag für diesen Artikel scheint mir auf jeden Fall nicht berechtigt, denn der würde nicht nur zu einer Doppelzahlung führen aber auch den Mindestauftragsbetrag nicht erreichen. Ich bitte Sie daher freundlich um Auskunft über die Restlieferung meines Auftrags.

Im voraus dankend,

Aan een discussie over de leveringsvoorwaarden zou ik me, zeker in het Duits niet wagen, en mocht u geen reactie krijgen dan is het natuurlijk zaak om tijdig contact op te nemen met Paypall, waarmee ik overigens niet bekend ben.
bedankt voor je reactie, uiteraard heb ik een reactie in het Engels gestuurd. bestelnummer e.d. zijn bekend. Eerst maar eens een reactie afwachten van die tent.

Reageer