Consumentenbond.nl

Recycle jij al je elektronische producten?

• 12 oktober 2018
  • 47 reacties
  • 4769 Bekeken

Reputatie 3
Badge +4
Op 13 oktober is het e-waste day: een dag die in teken staat van het recyclen van elektronische producten. Onder e-waste wordt eigenlijk alles met een batterij of stekker verstaan. Daar vallen zelfs schoenen met led-lampjes onder! Volgens Weeeforum – de initiator van e-waste day – is er dit jaar wereldwijd alleen al 50 miljard kilo e-waste. Daarvan wordt maar 20% gerecycled.

In Nederland kun je voor jouw kapotte elektronica bij o.a. Wecycle terecht. Zij hebben diverse inleverpunten.

Wat doe jij met kapotte apparaten? Vind je het makkelijk om te recyclen?

47 reacties

Nou de leverancier van de nieuwe is verplicht het oude mee te nemen. En hoewel niet iedere leverancier dat even leuk vindt (zeker niet als na de weigering je de wet kent en zegt: "je moet, dat staat in de wet"), is dat de manier waarop ik het meestal doe.

Tenzij de oude nog bruikbaar is (met uitzondering van oude koelkasten overiegens) dan gaat het naar de kringloopwinkel.
Reputatie 7
Badge +6
@Ronaldvr Je kan e-waste ook naar de milieuwerf brengen. Dat kan je dan doen als je met overige afval naar de milieuwerf gaat en hoef je niet met één ding per keer te sjouwen door de winkelstraten als je naar de winkel gaat toch.

Kijk, zo is het op een milieuwerf:

Reputatie 7
Badge +5
Hier is een kringloopwinkel in samenwerking met de millieustraat.

Alle elektrische apparaten kunnen naar de kringloopwinkel en er wordt daar bekeken of het nog bruikbaar is, zo ja, dan de winkel in.
Elektrische apparaten die zeker niet meer werken kun je ook direct naar de millieustraat brengen en daarvandaan gaan ze naar de recycling.

Als je nu iets naar de millieustraat brengt, mag je niets meer mee terugnemen, jammer en zonde van vaak nog geheel of gedeeltelijk of na opknappen, bruikbare spullen.

Volgend jaar gaat dat veranderen hier, spullen die nog bruikbaar zijn en zo nodig opgeknapt kunnen worden, komen op een apart gedeelte en kunnen weer meegenomen worden voor hergebruik.
@Jan

Ik kom daar natuurlijk ook wel, maar ik ga niet met wasmachines en dergelijke slepen. Daarnaast is het ook weer niet zo dat dergelijke lokaties voor iedereen even bereikbaar zijn.
Reputatie 7
Badge +6
Inderdaad doen veel leveranciers moeilijk als we willen dat ze het oude apparaat innemen. Belachelijk , want ze kennen allemaal die wet . Maar ook als ik het zelf wil afvoeren , zijn er in mijn omgeving plenty mogelijkheden en daar maak ik ook gebruik van. Niets gaat in de vuilnisbak.
Reputatie 7
Daar zijn verzamelpunten voor, witgoed wordt meegenomen als je een nieuw apparaat hebt gekocht, andere dingen brengen we weg.
Reputatie 7
Badge +4
het is toch elke dag e-waste dag? natuurlijk moet je je afval scheiden. Helaas vinden we het vaak teveel moeite om eens in de paar maanden even naar het afval station te rijden en daarom zijn er e-waste dagen nodig.
Reputatie 7
Badge +6
@E.B.F. Stroeve Hoezo "we " ?? Ik denk en hoop dat de meerderheid zich wel aan de inzamelregels houdt . Als dat niet zo zou zijn , kan er beter snel mee gestopt worden en naderhand op het inzamelpunt gescheiden worden. Zou voor de consument een heel stuk makkelijker zijn en dat lost meteen het probleem op van die figuren die de boel saboteren , waardoor op het inzamelpunt vrachtwagens met GFT en PMD afgekeurd moeten worden en de inhoud alsnog bij het gewone huisvuil moet. Heel frustrerend ook voor al diegenen die zich WEL netjes aan de regels houden . Ook ik vind het lastig en omslachtig , maar ik blijf het wel doen . Het wordt tijd dat degenen die het verpesten opgespoord en beboet worden of iets anders bedenken wat beter werkt. In ieder geval moet het aantal inzamelpunten omhoog. Ik moet voor veel dingen 10 km rijden en papier en grof vuil wordt hier helemaal niet opgehaald .
Reputatie 7
Badge +4
met 'we' bedoelde ik uiteraard het selecte gezelschap die niet weten hoe en dat je gescheiden in moet zamelen als je een beetje om je omgeving, en de toekomst daarvan, geeft.
Reputatie 7
Badge +6
In onze gemeente was het op het laatst dat je al je afval gescheiden buiten kon zetten, een gft kliko, een afval kliko, een bak voor blik, een bak voor glas en je eigen dozen met papier. Dan kwam er 1x per week de grote vuilniswagen voor de afval en gft kliko, en een tweede lage wagen met aanhanger met tig vakken en bakken om het overige meteen gescheiden op te laden. Het overige grote spul zoals e-waste kon je zelf naar de milieuwerf brengen. We betaalden een vast maandbedrag.

Toen kwam er verandering, het hele systeem ging op de schop en ze gingen ook plastic afval scheiden. We betalen geen vast maandbedrag meer maar per keer dat je de afvalkliko buiten zet. Gevolg is dat mensen hem alleen nog buiten zetten als hij goed vol is. Er werd daarmee een enorme hoeveelheid arbeid bespaard, want het aantal afvalkliko's dat op straat werd gezet daalde naar 13%! Daarnaast was de gft kliko legen gratis 1x twee weken. Plastic met blik hangen we nu in gekregen zakken aan een lantaarnpaal 1x per twee weken. Er is een kliko bijgekomen voor papier 1x twee weken gratis legen. Glas moeten we zelf naar de glasbak brengen.

Gevolg is dat om te besparen op afval in de afvalkliko gaan de mensen nu meer dingen zelf wegbrengen naar die milieuwerf. Het is met dit nieuwe systeem daar nu veel drukker. Op dinsdagochtend en zaterdagochtend staat er in onze gemeente daar een file van wel 100-200 auto's! Met het CO2 vraagstuk vraag ik mij af wat beter is voor het milieu, 1x week een vrachtwagen en een tweede volgwagen, of elke week meer dan 200-400 auto's die individueel naar de milieuwerf moeten rijden.

Zelfde geldt voor de griepprik. Nagenoeg 90% van de bewoners in de gemeente komt met de auto naar de huisartsenpost voor de griepprik. Zou het niet veel gunstiger zijn als de prikgevers op een post in het winkelcentrum gaan zitten of bij scholen. Dan kan je onder het boodschappen doen of kind naar school brengen de griepprik halen en bespaar je al die autoritten.
Reputatie 3
Badge +4
Wat een goede reacties al! Ook interessant wat beter is voor het milieu: naar de milieu werf rijden met de auto of inleverpunten vlakbij huis. In dat kader heb ik een vraag: gaan elektronische spullen eerder stuk dan vroeger? Ook dit kan op de hoeveelheid e-waste drukken. De Consumentenbond probeert hier sinds eind april dit jaar zicht op te krijgen via ons Meldpunt 'te snel kapot'. Er zijn nu circa 1000 meldingen gedaan. Dit lijkt het topje van een ijsberg. Wat denken jullie?
Reputatie 7
Badge +5
Het lijkt erop dat er meer kapot gaan dan vroeger, maar er zijn dan ook veel meer zeer goedkope elektronische en elektrische spullen te koop die maar een zeer korte levensduur hebben.
Sinds de enorme toename van spullen uit het oosten en de koopbaarheid via internet zal dit zeker nog flink gaan toenemen.

Niet dat trouwens een hoge prijs veel zegt.
Hier is een duidelijke rol weggelegd voor de consumentenbond.☺
Reputatie 7
Badge +6
Ik ben het met Bert eens . Het aantal elektronische hebbedingetjes is enorm toegenomen en tegelijker tijd zien we een daling in de levensduur. Fabrikanten willen de kassa blijvend laten rinkelen , dus mag de levensduur niet te lang zijn. Te kort mag ook niet want ze hebben een enorme hekel aan garantieclaims . Verder maken ze het steeds moeilijker of zelfs onmogelijk om een apparaat te repareren . Want ook dat vermindert de verkoop van nieuw. Als er dan toch gerepareerd kan en moet worden , maken ze losse onderdelen idioot duur , waardoor vaak toch maar niet gerepareerd wordt. Al met al zijn we dus aardig op de verkeerde weg qua levensduur en uit oogpunt van de afvalberg en dus het milieu.
Reputatie 7
Badge +4
er is zeker meer e-waste. veroorzakers zijn zaken als action, lidl, aldi etc. een aantal van ons wil voor een dubbeltje op de eerste rang zitten en kopen elk weekend de action (voorbeeld) leeg. en dat levert veel extra (e-)waste op. consumptie maatschappij noemen we dat, geloof ik
Reputatie 7
Badge +6
Dat speelt zeer zeker ook mee @E.B.F. Stroeve
Reputatie 7
Badge +5
"veroorzakers zijn zaken als action, lidl, aldi etc." ????????????????????????????????????

Vrijwel alle elektrische/elektronische apparaten en aanverwante artikelen hebben bij de Lidl 3 jaar garantie, dat moet ik alle andere elektronica ketens en bouwmarkten nog zien doen, zij komen niet verder dan de 2 jaar wettelijke garantie en waarschijnlijk alleen maar omdat het verplicht is.

Je kunt de Action en de Lidl zeker niet op één hoop gooien, loop er maar eens doorheen en vergelijk het assortiment en de prijzen en de garantie, dan zie je 2 totaal verschillende winkels in concept, geheel andere producten en kwaliteit en tegengesteld verdienmodel.

En geloof me maar, de Lidl wil niet 1 klant zien aan de kassa om spullen terug te brengen, want dat is negatieve reclame en dat willen ze gewoonweg niet zien, want dat kost tijd en tijd is geld.

Maar zo werkt het ook met alle elektronica, als er 3 jaar garantie op zit, dan willen ze die niet terug zien, soms zijn die iets duurder, maar gaan jaren langer mee dan de standaard.

Als je dan toch bezig bent met onderzoek, loop dan ook eens door de 2 Duitse supermarkt ketens die je ook op één hoop gooit en vergelijk daar ook het verschil in service, klantvriendelijkheid, behulpzaamheid en vooral in prijs/kwaliteit verhouding.
Reputatie 7
Badge +4
ik moet mij natuurlijk weer herstellen, de door mij genoemde winkels zijn niet de oorzaak maar de mensen die er spullen kopen.

laten we het er maar op houden dat de prijs/kwaliteit verhouding van die winkels prima op orde is.
Reputatie 7
Badge +6
Mijn vrouw en ik doen al meer dan 25 jaar onze weekboodschappen bij de Aldi en de Lidl. Wij kunnen alleen maar beamen wat @Bert hierboven zegt, altijd prima spullen, we konden nergens anders beter vinden en prima prijs/kwaliteit verhouding. Sinds een paar jaar hebben we twee nieuwe Aldi en Lidl filialen in onze woonplaats. Onder de parkeerplaats van de Lidl is over de hele oppervlakte een waterberging gemaakt van een verdieping diep, voor calamiteiten en voor koeling van de winkel in de zomer en verwarming in de winter.
Reputatie 7
Badge +4
voordat we verder afdwalen, we hadden het over e-waste, daar gaat het over, niet over de rest van winkels die ik noem, daar is inderdaad niks mis mee.
Reputatie 7
Badge +6
Ze hebben een infiltratiekelder onder de parkeerplaats van de Lidl gemaakt. Het is een nieuw iets vanwege nieuwe wetgeving over watermanagement in stedelijke gebieden. Hier kan je er meer over lezen. Het ziet er zo uit, het ligt ondergronds, erbovenop komt een grote parkeerplaats.

Je hebt helemaal gelijk dat dit lijkt op afdwalen van e-waste. Maar deze kelder bevat een grote hoeveelheid koelwater. Het ligt pal tegen een wijkwinkelcentrum aan. In de zomer levert deze kelder via een buizenstelsel koeling aan alle winkels. In de winter weer warmte voor de verwarming. Gevolg is dat al die winkels een heleboel elektronische en elektrische koelinstallaties kunnen afschaffen. De besparing op e-waste waar deze apparatuur ook onder valt is groot!
Ooit verstrekte mjin gemeente een bak voor chemisch afval die op gezette tijden werd opgehaald, maar dat initiatief is ter ziele gegaan. Voor zulk en e-waste moet ik tegenwoordig iemand met een auto inschakelen want per openbaar vervoer zijn de inzamelpunten moeilijk bereikbaar. Dat animeert niet bepaald, hoewel ik aan recycling grote waarde hecht. Wordt ooit wel eens nagegaan, of dit ook goed wordt doorgevoerd? Bij mijn afgedankte pc heb ik de harde schijf gedemonteerd want ik had echt geen idee wat er na inlevering mee kon gebeuren.

In sommige Afrikaanse landen maakt de recycling van e-waste onderdeel uit van een informele economie. De arbeidskosten zijn een fractie van die in Europa en het zou een win-win situatie zijn als dat geformaliseerd kon worden. Aangezien ook daar sommige grondstoffen voor smartfones en andere electronica op levensgevaarlijke wijze en onder mensonterende omstandigheden worden gewonnen zou dat een wezenlijke bijdrage kunnen leveren aan de economie van zulke landen en een (door niemand gewenste) arbeidsmigratie kunnen inperken. Dit is een onderwerp dat veel meer aandacht verdient en in elk geval niet moet worden overgelaten aan Westerse politieke belangen die, al dan niet met behulp van privelegers, de toekomstige voorziening van grondstoffen proberen veilig te stellen.
Reputatie 7
Badge +6
Harde schijf haal ik er ook altijd uit en maak hem onbruikbaar met wat flinke krassen en krom buigen.
Badge +1
Wat ik mij afvraag is waar de inhoud van die pot voor de verwijderingsbijdrage naar toe is gegaan. Daar moet toch inmiddels een flink bedrag inzitten. Voor witgoed en auto's moet je dit nog steeds betalen, hoewel het verdisconteerd zit in de prijs. Weet iemand hier het antwoord op?
Ik ben het met Bert eens . Het aantal elektronische hebbedingetjes is enorm toegenomen en tegelijker tijd zien we een daling in de levensduur. Fabrikanten willen de kassa blijvend laten rinkelen , dus mag de levensduur niet te lang zijn. Te kort mag ook niet want ze hebben een enorme hekel aan garantieclaims . Verder maken ze het steeds moeilijker of zelfs onmogelijk om een apparaat te repareren . Want ook dat vermindert de verkoop van nieuw. Als er dan toch gerepareerd kan en moet worden , maken ze losse onderdelen idioot duur , waardoor vaak toch maar niet gerepareerd wordt. Al met al zijn we dus aardig op de verkeerde weg qua levensduur en uit oogpunt van de afvalberg en dus het milieu.

Helemaal mee eens. Wasmachine ging stuk. Miele monteur gaf een reparatie prijs, die bijna gelijk was aan de prijs een nieuwe wasmachine. De reparatie bij een onafhankelijk bedrijf kostte uiteindelijk maar €120.

Als je nu iets naar de millieustraat brengt, mag je niets meer mee terugnemen, jammer en zonde van vaak nog geheel of gedeeltelijk of na opknappen, bruikbare spullen.

Volgend jaar gaat dat veranderen hier, spullen die nog bruikbaar zijn en zo nodig opgeknapt kunnen worden, komen op een apart gedeelte en kunnen weer meegenomen worden voor hergebruik.

Daar heb ik me altijd al aan geergerd. Als overheid hergebruik stimuleren maar dat vervolgens verbieden voor nog bruikbare spullen in de milieustraat. 😨
Ik wist niet dat dit per gemeente bepaald wordt. Ik hoop dat het in Amsterdam ook gaat veranderen.

Reageer