Recycle jij al je elektronische producten?

• 12 October 2018
  • 47 reacties
  • 4817 Bekeken

Reputatie 3
Badge +4
Op 13 oktober is het e-waste day: een dag die in teken staat van het recyclen van elektronische producten. Onder e-waste wordt eigenlijk alles met een batterij of stekker verstaan. Daar vallen zelfs schoenen met led-lampjes onder! Volgens Weeeforum – de initiator van e-waste day – is er dit jaar wereldwijd alleen al 50 miljard kilo e-waste. Daarvan wordt maar 20% gerecycled.

In Nederland kun je voor jouw kapotte elektronica bij o.a. Wecycle terecht. Zij hebben diverse inleverpunten.

Wat doe jij met kapotte apparaten? Vind je het makkelijk om te recyclen?

47 reacties

Badge
Ik ben het met Bert eens . Het aantal elektronische hebbedingetjes is enorm toegenomen en tegelijker tijd zien we een daling in de levensduur. Fabrikanten willen de kassa blijvend laten rinkelen , dus mag de levensduur niet te lang zijn. Te kort mag ook niet want ze hebben een enorme hekel aan garantieclaims . Verder maken ze het steeds moeilijker of zelfs onmogelijk om een apparaat te repareren . Want ook dat vermindert de verkoop van nieuw. Als er dan toch gerepareerd kan en moet worden , maken ze losse onderdelen idioot duur , waardoor vaak toch maar niet gerepareerd wordt. Al met al zijn we dus aardig op de verkeerde weg qua levensduur en uit oogpunt van de afvalberg en dus het milieu.

Precies, de economie moet blijven groeien. Onlangs begaf mijn vaatwasser het en meerdere monteurs gesproken. Zij beamen dat de levensduur voor dit soort apparaten rond de 10 jaar ligt. Nu vraag ik mij af of er mensen zijn die ervaring hebben met de levensduur van industriële vaatwassers. Volgens mij hebben deze een veel langere levensduur, dan wel zijn deze apparaten in staat om veel meer wasbeurten af te werken.
Zelf ben ik redelijk technisch onderlegd en naar mijn mening kunnen we met de huidige technologie witgoed maken dat een levenslange levensduur heeft. Eventueel met een onderhoudscontract. Dit gebeurt niet omdat dit slecht is voor de markt en zie hier het tegengestelde belang met duurzaamheid.
Wanneer je onderstaande link bekijkt, wordt duidelijk wat er gaande is.

https://www.youtube.com/watch?v=wzJI8gfpu5Y
Reputatie 7
Badge +5
@Raymond van der Lee

De Horeca vaatwasser kosten tussen de 1200 - 2500 euro, kan heel de dag meegaan en zal bij normaal gebruik in een standaard huishouden 20 jaar meegaan, dan is de elektronica defect, meestal.
Er zijn in de Horeca ook dus goedkopere, maar dan gaan ze ook maar een jaar of 7-8 mee, maar die kunnen wel intensiever gebruikt worden in die tijd.

Ik heb de keuze gehad en ben aan het rekenen gegaan 400 - 500 voor een goede consumenten voor 10 jaar of minstens vanaf 1200 voor 20 jaar, dan is de keuze snel gemaakt.
Reputatie 6
Badge +3
Dat is het punt spullen worden steeds goedkoper.

Onze eerste wasmachine AEG lavamat kostte in 1975 HFL 900,00. Als je dat met inflatie correctie omrekent naar nu kom je uit op € 1200,00. Een simpele wasmachine zonder toeters en bellen, zoals toen, zou voor die prijs nu evengoed kunnen zijn maar ik denk niet dat veel consumenten dat willen betalen.
Badge

Onze eerste wasmachine AEG lavamat kostte in 1975 HFL 900,00. Als je dat met inflatie correctie omrekent naar nu kom je uit op € 1200,00. Een simpele wasmachine zonder toeters en bellen, zoals toen, zou voor die prijs nu evengoed kunnen zijn maar ik denk niet dat veel consumenten dat willen betalen.

Doet ie t nog?
Heb een Miele wasmachine uit 1986 en die werkt nog steeds als een tierelier.

Dat is het hele punt. In plaats van je zitten jeremiauwen over producenten die steeds goedkopere producten maken die steeds korter meegaan is het beter te kijken naar consumenten, die samen werkelijk bepalen welke producten succesvol zijn en dus in grote getale verkocht en gemaakt worden. Dat brengt ons dan ook op de rol van de overheid die de consumenten dus blijkbaar af moet remmen en de producenten moet verplichten duurzame maar dure producten te maken. Dat alles tot chagrijn van de consumenten die blijkbaar graag het goedkope maar niet duurzame product kopen. En dat is weer een gewetensvraag voor de bond; moet je meegaan met de consumenten die een race to the bottom willen met steeds goedkopere producten of moet je tegen deze stroom in roeien en aansturen op duurzame producten die over het algemeen duurder zullen zijn?
Reputatie 3
Badge +4
Een opvallend artikel over geplande levensduur en recyclen:
https://verkenjegeest.com/geplande-veroudering/

Herkennen jullie dit?
Reputatie 7
Badge +5
Een opvallend artikel over geplande levensduur en recyclen:https://verkenjegeest.com/geplande-veroudering/
Herkennen jullie dit?

jazeker! de action ligt er vol mee, iets met prijs/kwaliteit verhouding?
Reputatie 7
Badge +6
Jazeker herken ik dat , Ramona en heb dat ook al eens getikt. En daar hoef je echt niet alleen voor naar de Action.
Reputatie 3
Badge +4
Tja wat doe ermee?
Vorige maand ging mijn TV kapot, vroeger nam het bedrijf waarvan je de nieuwe TV kocht, zonder enige voorwaarde, de oude mee.Tegenwoordig moet die dan in een passende doos, of je kunt hem gratis afleveren
"Ook kleine elektronische apparaten, zoals tafelmodel koelkasten en vriezers, kun je natuurlijk door ons laten afvoeren. je kunt deze namelijk niet meegeven aan de bezorger. Als je een apparaat milieuvriendelijk wilt laten afvoeren, kan je hem kosteloos naar ons opsturen naar:
Antwoordnummer 60350
5000 VB Tilburg."
Zie me al met zo'n apparaat te gaan slepen, zullen ook wel paar grotere zaken voor zijn aangewezen, niet die kleine zaak met Post NL pakketdienst of de pomphouder van DHL om de hoek.
Tja wat doe ermee?

Als het nog werkt en ze willen het hebben gaat het naar de kringloop en anders naar de stort. De oude wasmachine hebben ze laatst keurig meegenomen en anders had ik het grofvuil laten komen.
Reputatie 7
Badge +7
Ik had eens een kapotte koelkast. Ik heb hem als kapot op Marktplaats gezet voor €60. Iemand was er dolblij mee want ze moesten de laden en rekken hebben. Een keer een kapotte bandschuurmachine als kapot op Marktplaats gezet, het was een zwaarder model. Verkocht voor €15 voor de onderdelen.

Bij alle elektrische apparaten hangt het af van of ik het nog kan repareren. Er staan veel filmpjes op Youtube hoe je dat ene ding open moet krijgen en die ene reparatie kunt doen. Ik maak daar gebruik van als dat mogelijk is. Hangt ook af waar het om gaat. Een prulding van weinig euro's gaat eerder weg. Laatst een nieuwe kogellager in een pneumatieke boormachine gezet en hij doet het weer als nieuw.

Alle oude elektronica dat weggaat breng ik met alle overig opgespaard metaal naar de oud ijzerboer in mijn woonplaats. Het valt dan onder gemengd metaal en dan krijg je de laagste prijs per kilo. Als het niet gemengd is maar uitgesorteerd dan is de prijs hoger. Een wasmachine of koelkast brengt al gauw €20 op.

Voor wie het boeit. Een Honda maaimachine is niet zo goedkoop. Maar de maaidekken willen kapotroesten als je ze na het maaien nooit schoonmaakt. Een keer kocht ik er twee voor €20 en €50 met kapot maaidek van Marktplaats. Hier een fotoalbum van hoe de reparatie gaat. Helaas alleen voor mensen die als kind met meccano hebben gespeeld met die kleine schroefjes. De metalen plaatjes zijn van een oude zinken dakgoot. Zink kan je plat kloppen en precies op maat snijden met een Stanleymes! Hier is het album https://flic.kr/s/aHskexaXMT . Ik heb er inmiddels al drie jaar mee gemaaid. Die Honda's hebben de eigenschap dat ze meteen starten.
Reputatie 7
Badge +7
Voor wie het leuk vindt, iets elektrisch was kapot. Dan kan je het weggooien en een nieuwe kopen. Of je kan proberen het te repareren. Dat zelf repareren wel degelijk makkelijk is om te doen wil ik demonstreren met een voorbeeld.

Een maaimachine liep slecht en wou niet meer starten. Was de bougie kapot? Dat was makkelijk te testen met een Ohm meter, die was nog 6750 Ohm, dus de bougie is dan goed. Dan is het de bobine, die gaf boven 11000 Ohm, dat is einde verhaal.

Probleem, nieuwe bobine kostte €70,-. Maar op Marktplaats stonden twee maaimachines met kapot maaidek voor €20 en €50. Die toen maar gekocht en met plaatsjes zink en schroeven het maaidek gerepareerd. Veel lol gehad en het lukte. De maaimachines deden het weer goed. Hierboven was al een link naar het album van de eerste maaimachine, hier een album van de reparatie van de tweede maaimachine https://flic.kr/s/aHsmv9iPXK .

In plaats van een nieuwe bobine voor €70 op een oude maaimachine, voor datzelfde geld twee andere maaimachines die het al drie jaar doen!
Reputatie 7
Badge +7
Ik heb nog een voorbeeld van zelf repareren van een elektrisch apparaat. Pneumatieke boormachine uitgeleend en hij kwam kapot terug. Hoe kan dat nou, je hoeft dat ding maar met twee vingertjes vast te houden en hij boort als boter door de hardste steen, zelfs straatklinkers.

Boormachine opengemaakt, bleek dat de kogellager van de as van de coil kapot was. Even nieuwe kogellager erin, dichtmaken en hij doet het al weer een paar jaar. Voor wie het leuk vind hier de foto's van de reparatie https://flic.kr/s/aHsmuWFXCS .

Zelf repareren is zo gek nog niet.
Reputatie 3
Badge +4
@ Jan helaas ben ik heel onhandig. Denk ook gezien de leeftijd van niet (goed) meer werkende spullen een reparatie weinig zin heeft
Kwam eigenlijk op mijn vraag, omdat ik reageerde op een advertentie in het plaatselijke sufferdje,
"gratis bij u thuis opgehaald, oud ijzer, computeronderdelen, wasmachines, vaatwassers, fietsen, drogers, cv ketels,zonnebanken, boilers, etc."

Helaas de datum dat in de stad kwam waar ik woon, was ik in de lappenmand.
Toen ik weer belde voor nieuwe afspraak, dacht ie er over er helemaal mee op te houden.
Moet 1 uur rijden en dan loont het niet, dat maar zeer gering aantal mensen hem bellen.
Tja meeste mensen hebben een nee/nee sticker op brievenbus, lezen die advertentie dus ook niet en hij heeft geen website.
Toch jammer met het oog op recycling.Toen hij hoorde wat ik te leveren had 1 vaatwasser, 1 mobile airco, 1 TV, paar printers, computer, aarzelde die misschien dat die nog 1 x kwam.
Anders kan ik het bij de kringloop proberen, maar daar staat bij , onze chauffeurs bepalen uiteindelijk wat ze meenemen!
Op Marktplaats vind je ook mensen die oud ijzer en dergelijke komen ophalen.
Reputatie 3
Badge +4
Op Marktplaats vind je ook mensen die oud ijzer en dergelijke komen ophalen.
Meestal Randstad, woon ik niet.

Heel dom maar heb ook geen idee wat precies onder oud ijzer valt

IJzer is een metaal, zoals ook koper, tin en zilver metalen zijn. Staal is ijzer waaraan koolstof is toegevoegd. Metaal is de algemene term voor een grote groep stoffen die bepaalde eigenschappen met elkaar gemeen hebben. .

Als ik het probeer te googelen welke producten, bevatten ijzer, krijg ik wat in voeding zit
Als u bij Marktplaats zoekt naar 'gratis oud ijzer' komt u waarschijnlijk geïnteresseerden tegen met wie u in contact kunt treden.

Ik woon zelf zeer ver van de Randstad en bij mij heeft iemand laatst met een busje 2 oude fietsen opgehaald.

Hij is blij vertrokken en ik bleef blij achter.
Reputatie 3
Badge +4
Als u bij Marktplaats zoekt naar 'gratis oud ijzer' komt u waarschijnlijk geïnteresseerden tegen met wie u in contact kunt treden.

Ik woon zelf zeer ver van de Randstad en bij mij heeft iemand laatst met een busje 2 oude fietsen opgehaald.

Hij is blij vertrokken en ik bleef blij achter.

Misschien dezelfde waarmee ik contact heb gehad en er mee op wil houden? 🤢?😉
Hallo josiee,

De man met het busje woont, evenals ik, in Zuid-Limburg,

(Alweer een corrupteling dus).
Reputatie 3
Badge +4
Hallo josiee,

De man met het busje woont, evenals ik, in Zuid-Limburg,

(Alweer een corrupteling dus).

Nee woon niet in die buurt, volkomen verkeerde regio😉
Reputatie 7
Badge +7
@josiee Oud ijzer boer is de oude naam voor recycling van alle soorten metaal. Ik woon in Brabant en in mijn woonplaats en de grotere plaatsen in de buurt hebben allemaal een metaalrecycling oftewel "oud ijzer boer". De milieuwerf brengt er ook zijn "oud ijzer" naar toe.

Je kan er dus alles waar metaal in zit brengen. Dat kan van alles zijn. Elektrische apparaten, stroomdraad, computers, beeldschermen, koelkasten, wasmachines, potten, pannen. Als je een aanhangwagen vol hebt met alles gemengd krijg je ergens tussen de 14 en 19 cent per kilo voor. Maar als je het puur hebt kun je hier lezen wat de prijzen zijn https://oudijzer-prijs.com .

Jammer als je soms in de lappenmand zit. Misschien is er iemand die het voor je wil wegbrengen achterin z'n auto. Het is altijd een leuk centje toch.
Reputatie 5
Badge +7
Hoi @josiee, ik ben zo vrij geweest je topic Kapotte elektronische apparaten te verhuizen naar dit topic, over hetzelfde onderwerp, dat drie weekjes geleden was geopend. Dit voor de overzichtelijkheid van het forum. Groetjes!

Reageer