Selecteren bedrijf voor afvoerverstopping

• 24 September 2022
  • 18 reacties
  • 203 Bekeken

Badge

De afvoer liep de laatste weken al slecht door en nu nog slechter. Wellicht heeft de vele regen van vandaag daar ook een rol in, maar duidelijk is wel dat de afvoer nu slecht doorloopt. Ik heb al even wat gegoogled, maar de resultaten zijn, vind ik, niet erg specifiek. Je krijgt veel informatie of wat het bedrijf voor je kan betekenen en je kunt van alles over de afvoer en riolering lezen. En tot slot kun je online offertes aanvragen. Maar ja, waar moet je op letten en wat is een normale prijs voor een (volgens mij) eenvoudige verstopping? Ik ben zelf al wel met een veer aan de slag gegaan, maar die is blijkbaar niet lang genoeg.

Wie heeft er tips?

18 reacties

Reputatie 7
Badge +5

gootsteenontstopper al geprobeerd?

Wat ik regelmatig doe.
Een wasbak vol met heet water, daar een halve zak soda in oplossen.
Die er door laten lopen, wachten, dan een wasbak heet water er achteraan.

Sommige bedrijven nemen echt gigantische tarieven.
Dan komen ze. En bij iedere meter wordt het duurder.

Ook je afvragen, wat is de oorzaak?
Zorgt er voor, dat het zich niet herhaalt.

Reputatie 6
Badge +4

Zoek gewoon in uw eigen of nabijgelegen woonplaats naar een loodgieter/riolerings/afvoerbedrijf. Dan weet u wie u in huis haalt. Eigenlijk alles wat met een 085 of 085 nummer begint is bij mij op voorhand een no go.

Als het niet meer doorloopt is het te laat. Vóór die tijd: natronloog (ontstopper, caustic soda) gebruiken. Geen gewone soda, dat is kinderspel. Geen warm water gebruiken maar kokend, veel. Gebruik een grote soepketel. En een veiligheidsbril en alle andere voorzorgsmaatregelen nemen want het spat en dat spul is heftig agressief. Dat is namelijk de bedoeling.

Vergeet de veiligheidbril niet.

Reputatie 5

Geen tips : want bij problemen kan ik de buurman  ( betrouwbare loodgieter ) vragen.

Consumentbond heeft wel wat tips

https://www.consumentenbond.nl/verbouwen-en-klussen/een-goede-loodgieter-vinden

Reputatie 6
Badge +6

@H.J.M. van den Ende Wie heeft er tips?

Tips genoeg, maar wie gaat ze “uitvoeren”

zelfdoen? Vraag: is het de gootsteen/keuken afvoer? En beg.grond of verdieping?

1 ik hoop dat u nog geen “ontstopper” in de afvoer heeft gedaan.

Hoeveel water loopt er nog weg voordat de bak niet meer leeg loopt?

Daarmee kunt u ongeveer lokaliseren waar de “verstopping” zou kunnen zitten.

2 de ouderwetse zuignap heeft u al geprobeerd?🥵

3 ontstoppingsveer te kort zegt u? 😡Als het “vet” in de afvoer is, draait u er gaatje van de dikte veer in.

4 is dit de enige afvoer of meerder op de zelfde woonlaag?

5 waterstofzuiger op afvoerrooster. Overloop dichthouden, als er andere afvoeren gaan zuigen deze ook dichthouden,

zodat de verstopte afvoer alle zuigkracht krijgt.

Dit af en toe stoppen en kijken of er beweging in komt.

U schrijft ook bij hevige regenval loopt het nog slechter weg?

Als u de toiletten doorspoelt, paar maal achter elkaar hoort u dan in de andere afvoeren borrelen?

Als het buiten riool verstopt/verzakt of afgebroken is kan dat ook een oorzaak zijn.

Meer gegevens van de situatie maken het misschien iets inzichtelijker voor een oplossing voor u.

Reputatie 6
Badge +5

@H.J.M. van den Ende Ik had een jaar geleden ook een verstopping. Bijna alle afvoeren in huis hadden problemen. Huis-, tuin- en keukenmiddelen werkten niet meer om e.e.a. op te lossen. Ik heb vervolgens de Gemeente gebeld en gevraagd met wie zij contracten hebben. Een van die bedrijven heb ik gekozen. De oude put aan de straat bleek dicht gegroeid. Deze put viel onder verantwoordelijkheid van de Gemeente en is vervangen. Herstel heeft mij niets gekost.

Reputatie 5

RonaldD  

Slim!

Ik heb een paar maanden geleden voor een klant ( die de woning in moest van een overleden familielid ) de politie gebeld voor een betrouwbare slotenmaker. 

Zij werken in bepaalde situaties ook met slotenmakers dus ik dacht ik vraag het aan hen ( betrouwbaar genoeg dacht ik zo) 

De agent zei : ‘ik ga geen reclame maken de slotenmakers met wie wij werken ‘’ , breek de deur maar open.

Echt hè

Badge

gootsteenontstopper al geprobeerd?

Jazeker, zelfs al een veer van zo’n 4 meter er door geraagd. Helaas zonder resultaat.

Badge

Wat ik regelmatig doe.
Een wasbak vol met heet water, daar een halve zak soda in oplossen.
Die er door laten lopen, wachten, dan een wasbak heet water er achteraan.

Sommige bedrijven nemen echt gigantische tarieven.
Dan komen ze. En bij iedere meter wordt het duurder.

Ook je afvragen, wat is de oorzaak?
Zorgt er voor, dat het zich niet herhaalt.

Dank voor je reactie. De verstopping zit niet achter de wasbak, maar in de bijkeuken, waarop de gootsteen, afwasmachine en wasmachine op uitkomen. In de laatste maanden al twee keer een veer van zo’n 4 meter er doorheen geraagd. Ik vraag mij inderdaad af wat de oorzaak is. Wellicht de vezels van de wasmachine? Maar goed, de verstopping zit verder dan 4 meter in de afvoer.

Badge

@H.J.M. van den EndeIk had een jaar geleden ook een verstopping. Bijna alle afvoeren in huis hadden problemen. Huis-, tuin- en keukenmiddelen werkten niet meer om e.e.a. op te lossen. Ik heb vervolgens de Gemeente gebeld en gevraagd met wie zij contracten hebben. Een van die bedrijven heb ik gekozen. De oude put aan de straat bleek dicht gegroeid. Deze put viel onder verantwoordelijkheid van de Gemeente en is vervangen. Herstel heeft mij niets gekost.

Dank je voor je reactie. Ik heb een licht vermoeden dat de doorstroming naar het gemeentelijk riool niet zo lekker loopt. Dat is een beetje gissen van mij. Ik heb op de gemeentelijke website gezocht en de gemeente geeft aan dat ik dan moet kijken of er water staat in het ontstoppingsputje. Als dat het geval is, ligt de oorzaak aan de gemeentelijke kant van de afvoer. Anders moet ik het zelf oplossen. Maar ja, waar zit bij mij het ontstoppingsputje. Ik heb hiervoor online een revisietekening rioolaansluiting bij de gemeente opgevraagd. Mooi dat het bij jou zo is opgelost!

Badge

RonaldD  

Slim!

Ik heb een paar maanden geleden voor een klant ( die de woning in moest van een overleden familielid ) de politie gebeld voor een betrouwbare slotenmaker. 

Zij werken in bepaalde situaties ook met slotenmakers dus ik dacht ik vraag het aan hen ( betrouwbaar genoeg dacht ik zo) 

De agent zei : ‘ik ga geen reclame maken de slotenmakers met wie wij werken ‘’ , breek de deur maar open.

Echt hè

Bizar verhaal, maar ik zie het verband niet met mijn vraag ...

Er zit ongeveer een halve meter achter het huis en dan circa 80 cm diep een ontstoppingsstuk dat je kan opgraven. Daar is een rond 110mm hoofdbuis die onder de woning doorloopt naar de voorgevel en dan naar de straat. Die buis ligt in lijn met de toiletpot. Haaks daarop komen de huisaansluitingen met een 45° bocht rond 70mm.

Mogelijk pulpt de verstopping van de bijkeuken uit in die hoofdbuis. Je kan dan kijken met een lichtje en de slang van een hogedrukspuit tot zover erin steken en flink spuiten. En hetzelfde nog een keer vanuit de bijkeuken. 

Badge

@H.J.M. van den Ende Wie heeft er tips?

Tips genoeg, maar wie gaat ze “uitvoeren”

zelfdoen? Vraag: is het de gootsteen/keuken afvoer? En beg.grond of verdieping?

1 ik hoop dat u nog geen “ontstopper” in de afvoer heeft gedaan.

Hoeveel water loopt er nog weg voordat de bak niet meer leeg loopt?

Daarmee kunt u ongeveer lokaliseren waar de “verstopping” zou kunnen zitten.

2 de ouderwetse zuignap heeft u al geprobeerd?🥵

3 ontstoppingsveer te kort zegt u? 😡Als het “vet” in de afvoer is, draait u er gaatje van de dikte veer in.

4 is dit de enige afvoer of meerder op de zelfde woonlaag?

5 waterstofzuiger op afvoerrooster. Overloop dichthouden, als er andere afvoeren gaan zuigen deze ook dichthouden,

zodat de verstopte afvoer alle zuigkracht krijgt.

Dit af en toe stoppen en kijken of er beweging in komt.

U schrijft ook bij hevige regenval loopt het nog slechter weg?

Als u de toiletten doorspoelt, paar maal achter elkaar hoort u dan in de andere afvoeren borrelen?

Als het buiten riool verstopt/verzakt of afgebroken is kan dat ook een oorzaak zijn.

Meer gegevens van de situatie maken het misschien iets inzichtelijker voor een oplossing voor u.

Dank je voor je uitgebreide reactie. Ik heb geen ontstopper gebruikt, wel de ouderwetse zuignap en dus ook een veer van zo’n 4 meter. Zowel vanaf de gootsteen vanuit de keuken als vanaf het putje in de bijkeuken.

Ik heb een gootsteen vol met regenwater gegooid en deze liep bijna helemaal leeg. De onderste cm bleef staan. Gisteren met de wasmachine kwam het water uit het putje in de bijkeuken bij het centrifugeren. Ik kan obv deze gegevens eerlijk gezegd nog niet lokaliseren waar de verstopping zit.

De afwasmachine is er ook op aangesloten. Vet zou dan een oorzaak kunnen zijn, maar evengoed ook de weefsels uit de wasmachine of een combinatie natuurlijk.

Ik heb aan de voorkant van het huis de WC doorgetrokken, maar daar hoor ik aan de achterkant in de bijkeuken geen geborrel en zie ook geen water omhoog komen. Blijkbaar staat die afvoer er wel los van (gelukkig).

Ik heb geen waterstofzuiger, dus die optie kan ik niet uitproberen.

Bedankt voor zover.

Reputatie 6
Badge +6

@H.J.M. van den Ende @Jan Goed zo Jan, (kennis van zaken) eindelijk een post voor actie,

Nog een paar punten onduidelijk,

Heeft u een Voortuin?

Is er een PVC riolering? 

Is er onder de bijkeuken een kruipruimte, of later aangebouwd? aan de achterzijde van de woning?

Is er onder de woning een kruipruimte, en is dan de riolering te zien?

Met de bouw van het type woning kan ik misschien beoordelen of het probleem in het rioolstelsel kan zitten.

De Hwa put die Jan bedoelt kan ook aan de achterzijde van de woning zijn, dus onder de vloer van de bijkeuken, die later is aangebouwd.

Zonder antwoord op deze vragen, zuilen de (Nico van de Gamma) oplossingen waarschijnlijk geen resultaat opleveren😫

De riool tekening van de gemeente geeft waarschijnlijk alleen de plaats aan waar het riool uit de woning komt en hoe diep.

De bouw/bestek-tekeningen zullen meer info geven, hier zijn meeste Legeskosten aanverbonden.

Na het versturen zie ik uw post,

Blijkbaar staat die afvoer er wel los van (gelukkig). Nee de toilet is na de verstopping 

Wat bedoelt u met “putje” dit is wel een ruim begrip foto?

Reputatie 5

H.J.M. van den Ende  “Bizar verhaal, maar ik zie het verband niet met mijn vraag” 

Klopt, het was even in aansluiting op het verhaal van  RonaldD

Zo gaat dat op een forum van het een komt het ander.

Als u hier het forum regelmatig frequenteert zult u zien : het kan het allemaal nog veel gekker😉

Gelukkig krijgt u genoeg nuttige tips. ( van anderen) 

Badge

Er zit ongeveer een halve meter achter het huis en dan circa 80 cm diep een ontstoppingsstuk dat je kan opgraven. Daar is een rond 110mm hoofdbuis die onder de woning doorloopt naar de voorgevel en dan naar de straat. Die buis ligt in lijn met de toiletpot. Haaks daarop komen de huisaansluitingen met een 45° bocht rond 70mm.

Mogelijk pulpt de verstopping van de bijkeuken uit in die hoofdbuis. Je kan dan kijken met een lichtje en de slang van een hogedrukspuit tot zover erin steken en flink spuiten. En hetzelfde nog een keer vanuit de bijkeuken. 

Ik heb de revisietekening rioolaansluiting bij de gemeente opgevraagd. Ik zie het niet zo zitten om mijn terras open te breken om te gaan graven :-(. Maar eerst even afwachten wat de tekening aangeeft. Bedankt voor je informatie in elk geval.

Badge

H.J.M. van den Ende  “Bizar verhaal, maar ik zie het verband niet met mijn vraag” 

Klopt, het was even in aansluiting op het verhaal van  RonaldD

Zo gaat dat op een forum van het een komt het ander.

Als u hier het forum regelmatig frequenteert zult u zien : het kan het allemaal nog veel gekker😉

Gelukkig krijgt u genoeg nuttige tips. ( van anderen) 

Ok, nou jouw tip over de webpagina van de Consumentenbond is ook zeer waardevol. Ik had deze zelf niet gevonden, maar er staan goede tips in waar je op moet letten als je een loodgieter selecteert.

Reageer