Slijtage en garantie leren telefoonhoesje

• 9 November 2022
  • 16 reacties
  • 211 Bekeken

In januari heb ik een duur leren hoesje voor mijn telefoon gekocht. Ik begrijp dat bij normaal gebruik er op een gegeven moment slijtage optreedt, net als een bankstel of portemonnee. Ik heb het hoesje alleen maar vastgehad, of in mijn jas. Helaas is rondom alle blauwe kleur afgesleten op de randen. De webwinkel zegt dat dit geen garantie betreft, maar ik vind het raar dat als je een duur leren hoesje koopt het binnen een jaar deze slijtage vertoont. Mag ik hier meer verwachten van de webwinkel?

16 reacties

Reputatie 6
Badge +4

Dit lijkt me typisch een slijtage gevoelig product. Als je leder verft is het meer kwetsbaar als ongeverfd leder. Daarnaar zit er zuur in de vingers van de mens en dat zal de slijtage grotendeels veroorzaken gok ik.

U moet nu aantonen dat de slijtage niet door.u is veroorzaakt omdat u het hoesje meer als een half jaar bezit. Dit wordt een zo goed als onmogelijke opgave.

Ik heb ook jaren lang leren hoesjes gebruikt van een duur merk.
Bij de laatste aankoop heb ik het opgegeven.
Gebruiksduur was gedaald van een jaar naar 3 maand.
Over het materiaal heb ik mijn twijfels.
De achterkant van het leer is nu een gevlochten kunststof, in plaats van een massief dik stuk leer.

Ik ben nu overgegaan, naar een volledig kunststof hoesje, dat ook veel goedkoper is.
Een soort autogordel stof.
En het model bevalt ook beter met de grootte van de telefoons tegenwoordig.

Materiaal van het hoesje opengemaakt.

Bedankt voor de reacties! Ik heb ook een geverfd leren bankstel, dat sleet ook, maar na 10 jaar. Ik begrijp dat dat bij het product hoort. Maar binnen een jaar? Ik vind dat echt een slecht, niet-duurzaam product. Mijn kunststof hoesjes gaan makkelijk 3 jaar mee. Ik ga de leverancier nog maar een keer bellen, maar ja, geef het inderdaad weinig kans.

Kocht ooit een milieuvriendelijk T-shirt.
Na 10x wassen was de opdruk, bijna niet meer zichtbaar.

@Gebruiker1667975938 

Hoesjes heb je van pakweg €10 tot €150. Wat verstaat u onder een duur hoesje want van een hoesje van €150 mag u zeker meer verwachten.

Dit hoesje was 60 euro. Mijn (ongeverfde) leren laptophoes houdt het al vijf jaar uit.

Dit hoesje was 60 euro. Mijn (ongeverfde) leren laptophoes houdt het al vijf jaar uit.

Vermoedelijk is het geen echt leer en is het de kwaliteit die je voor €10 bij AliExpress haalt. Ik denk dat u inderdaad meer mag verwachten maar het loont niet om er werk van te maken.

Reputatie 6
Badge +7

Ik hoop dat u met deze info de waarde van uw hoesje kan bepalen.

Deze algemene info van internet:

Echt leer, PU-leer. Weet jij het verschil? Hier leggen we uit wat het verschil is tussen natuurlijk leer en PU-leer. 

Echt leer heeft een label waarop staat dat het om echt leer gaat: ‘echt leder’ of ‘genuine leather’ of ‘handcrafted leather goods’.

Je kunt als leek best snel in de gaten hebben of het om echt leer of nep-leer gaat (hard, onnatuurlijk, glimmend) maar het vergelijk met PU-leer is lastiger.

PU-leer is geen nepleer

PU staat namelijk niet lijnrecht tegenover echt leer. PU is geen kunstleer. Maar echt leer is het ook niet. Leer is een natuurproduct, afkomstig van een dierenhuid. Weliswaar bewerkt, maar altijd met behoud van het natuurlijke product. Bij PU-leer wordt daar een laag aan toegevoegd.

PU staat voor PolyUrethaan. Een leersoort met een coating, aangebracht op een dunne laag leer, afkomstig van een dikker stuk leer dat in meerdere lagen is gespleten, of op een laag van samengeperst stukken leer.

Het is leer met een PU-toplaag

Je voelt dus geen leer, maar de onderliggende laag bestaat wel degelijk uit echt leer. Het samengebrachte materiaal, de leerlaag met een PU-toplaag, is wat minder flexibel dan echt leer en het glimt meer dan een matte zuivere leren laag. Een beschadiging van PU leer blijft veelal zichtbaar. Bij echt leer verdwijnt een kras ook weer. Het moge duidelijk zijn dat PU leer wat goedkoper is dan echt leer.

Als je goed voelt, ruikt en kijkt naar je tas zou je ook zelf moeten kunnen zien of het om echt leer of PU-leer gaat. Waar moet je dan op letten? We zetten de verschillen op een rij.

-Echt leer ruik je, het heeft een typische geur.

-Echt leer voelt soepel en zacht.

-Echt leer rimpelt als je het dubbel vouwt.

-PU leer voelt glad, echt leer is grof. Echt leer laat ook vaak groeven zien.

-Echt leer absorbeert water, PU-leer doet dat niet.

-PU-leer ademt niet en voelt koud aan. Echt leer neemt de temperatuur van de omgeving aan.

-PU-leer is gevoelig voor vet.

@A. Deen 
€60 is wel degelijk het tarief wat je betaald bij een luxe leershop in Nederland.
Ik begrijp de vergelijking met China niet.
Er zijn nog andere landen zoals Italië, waar mooi leer weg komt.

Klopt. Het is van Mujjo, maar die staan voor zover ik weet goed bekend. Zeker geen Ali merkloos ding.

@A. Deen 
€60 is wel degelijk het tarief wat je betaald bij een luxe leershop in Nederland. 
Ik begrijp de vergelijking met China niet.
Er zijn nog andere landen zoals Italië, waar mooi leer weg komt.

Daarom zeg ik ook dat TS naar mijn mening recht heeft op meer Het klinkt abv de slijtage of hij de kwaliteit gekregen die je bij Ali voor €10 haalt. In de praktijk komt het leeuwendeel van dit soort hoesjes daar vandaan.

Ik zie dat de webshop in SOHO London UK zit.
In Google maps kun je ook de winkel zien.

Er staat ook hoe je met de hoes om moet gaan.

Do not put any Mujjo product into a washing machine or tumble dryer. Do not wring, do not bleach, do not iron and do not dry clean. Mujjo provides a limited warranty on products. However, this warranty does not cover misuse, so any problems that arise as a result of incorrect washing or drying could void this limited warranty.

Dan zou ik zeggen, je hebt garantie.

Dan zou ik zeggen, je hebt garantie.

Ik ook, alleen hoe krijg je het dan ook. Die webshop heeft er overduidelijk geen zin in, soms helpt een beetje aanhouden en anders fabrieksgarantie via Engeland. Laten we zeggen dat niet geschoten altijd mis is.

Ik heb de fabrikant maar even benaderd. De webshop applehoes heeft er idd geen zin in.

Na een mailtje naar de fabrikant kreeg ik binnen een week een nieuw hoesje thuis. Service bestaat gelukkig nog. Mujjo bedankt. Appelhoes nooit meer.

Bedankt voor jullie reacties allemaal.

Reageer