Spaarkaarten met loyaliteitspunten verdwijnen bij Thuisbezorgd.nl

• 31 October 2022
  • 17 reacties
  • 207 Bekeken

Badge +1

Bij Thuisbezorgd.nl kun je bij vele restaurants dmv digitale spaarkaarten een tegoed opbouwen dat na 5 "stempels" uitgekeerd wordt via een bij het betreffende restaurant te besteden voucher die korting oplevert bij een 6e bestelling. Je spaart 5% van je bestede bedrag dus het tikt aardig aan. Als je Thuisbezorgd.nl per mail je bestellingen laat bevestigen lees je hoeveel aan korting je bijeen gespaard hebt, en kun je je bestellingen en de bezorging achteraf beoordelen.

Maar ... deze opgebouwde tegoeden verdwijnen:

A. als een restaurant het contract opzegt met Thuisbezorgd.nl

B. het restaurant failliet gaat

C. het restaurant stopt of wordt overgenomen

D. het restaurant onder een andere naam verder gaat.

Ik vraag me af, mag er zo met je spaartegoeden om worden gegaan in bovengenoemde gevallen.

17 reacties

Reputatie 6
Badge +4

Natuurlijk mag dat.

A als er geen contract meer is tussen restaurant en thuisbezorgd kun je natuurlijk niet meer voor kortingen sparen.

B Als het restaurant faillissement heeft aangevraagd en daadwerkelijk failliet is kunt u logischerwijs geen tegoeden meer verzilveren want er is geen restaurant meer.

C Een eventuele nieuwe eigenaar hoeft niet alle lasten over te nemen van de vorige eigenaat dus ook geen kortingen.

D Als restaurant A besluit van kiest te veranderen en nu B gaat heten zullen ze alleen zaken meenemen die positief zijn en die.geld opbrengen, dus ook hier geen kortingen meer. En zij hoeven niets aan Thuisbezorgd af te dragen.

Bestellen via Thuisbezorgd is vergelijkbaar met het langzaam aantrekken van een touw om.de nek van de onderneming. Ondernemers moeten tot wel 24% van hun omzet afstaan aan thuisbezorgd. Ook hun bezorgers krijgen nu niet echt eerlijke arbeidsomstandigheden.

Denk u daar eens aan als.unbia Thuisbezorgd besteld.

De pizzeria waar ik graag bestel geeft 10% korting als je op hun eigen website besteld. Dat brengt ze snel 10-15% extra marge op. Ik hoef ook geen kortingen te sparen.

Badge +1

Bij alle opties is het wel de vraag wie het tegoed beheert. Dat lijkt mij geen uitgemaakte zaak, dat dat het restaurant is ... Kortom: het lijkt mij niet op voorhand zo te liggen als u het beschrijft.

Wat betreft de commissie die Thuisbezorgd.nl "oplegt" aan restaurants, het is dan toch wel vreemd dat sommige restaurants enkel en alleen via Thuisbezorgd.nl bestellingen leveren, als het zo nadelig is. Daar heb ik me allang in verdiept.

Thuisbezorgd.nl heeft een heel nette CAO afgesloten voor alle personeel, itt tot Deliveroo en Uber. Sommige restaurants hebben eigen bezorgers in dienst die wel van Thuisbezorgd.nl-spullen (e-bikes en scooters, kleding, bezorgersapp, tassen) gebruik maken, en daar zitten vaak de misstanden: 15-minners met slecht materieel, illegalen aan de deur gehad ... Bij Thuisbezorgd.nl maken sommige middenmanagers er een zooitje van, trekken bezorgers voor of juist niet. Verder is er regelmatig wat aan te merken op de algoritmes die routes en bezorgtijden berekenen, en valt soms tegen hoeveel werk er is en hoe het verdeeld wordt.

Lang niet alle rechtstreekse bestellingen bij restaurants zijn goedkoper, men sluit vaak eerder de bestelapp af dan Thuisbezorgd.nl doet, en men verleidt je vaak met gratis frisdrank of met loterijen. Dat laatste is dus ook "korting" verstrekken, of de neoliberale variant ervan: de "kans" op fortuin.

Badge +1

@JMA De gespaarde tegoeden vervallen helemaal niet automatisch of naar wens als een overnemende partij ze niet mee overneemt. Er blijft een vordering open staan op de eigenaar van het overgenomen restaurant.

Overigens heb ik Thuisbezorgd.nl om repliek gevraagd in deze en voorgaande vergelijkbare kwesties; hun reactie zal ik hier vermelden.

Verder vind ik het raar dat u niet meeweegt dat, omdat Thuisbezorgd.nl een eigen CAO heeft, dat ze de kosten daarvoor niet zouden mogen doorberekenen aan klanten. Dat is uiteraard niet de volle som van het bedrag dat ze in rekening brengen, maar toch (*).

Die CAO is trouwens stukken beter dan de CAO voor de horeca, dus of u nou zo sociaal doet voor de bezorgers, het lijkt mij niet. U doet dat wel voor de horeca-eigenaar die u daarmee voor zijn karretje spant. Uw van alle schijn gezuiverde argument is uw pure eigenbelang: u behaalt voordeel door rechtstreeks bij restaurants te bestellen.

Kortom de moraal van dit verhaal: oppassen wiens woorden u overneemt, besef dat men meestal uit eigen belang u als consument/werknemer/huurder/kiezer enz. een redenatie als "enige waarheid" voorschotelt.

(*) In de horecapers stelt men dat Thuisbezorgd.nl restaurants tariefsverhogingen oplegde om daarmee hun buitenlandse expansie te kunnen bekostigen. Ondertoon: dat zou onrechtvaardig wezen. Het is echter verre van verboden als bedrijf om daarvoor tegoeden op te bouwen, dat is volkomen normaal ondernemersgedrag; kortom men wentelt zich in een slachtofferrol, zoals middenstanders vaker doen. Thuisbezorgd.nl heeft in juni 2021 de Amerikaanse maaltijdbezorger GrubHub overgenomen. In augustus 2022 bleek dat GrubHub de omzetverwachtingen niet waarmaakte en moest Jitse Groen, de eigenaar van Thuisbezorgd.nl, miljoenen afschrijven op de overname. Dat verklaart de tariefsverhogingen: ze moeten dat verlies compenseren.

Het staat restaurants vrij om de samenwerking met Thuisbezorgd.nl te verbreken. Dat doen er vele. Maar daar heb ik als afnemer op zich geen enkele medeverantwoordelijkheid voor op me te nemen, tenzij ik immoreel gedrag vertoond heb zoals het restaurant een onterechte slechte beoordeling te geven.

Reputatie 6
Badge +4

Serieus. Zo veel non argumenten en eigengereidheid heb ik nog niet eerder voorbij zien komen.

Mijn pizzeria behaalt een veel hogere marge doordat ik rechtstreeks bij hen bestel. Thuisbezorgd knijpt de horeca gewoon uit.

U schrijft hier met een overtreffende verbetenheid om een paar stomme spaarpunten. Ik wens u succes als een horecazaak van eigenaar wisselen u voor die punten komt aankloppen. Die gaat u namelijk nooit van de nieuwe ondernemer krijgen.

Ik hoop dat ik u hiermee weer voer geef voor een nieuwe lange reactie, die ik niet meer zal lezen.

Badge +1

@JMA Heb ik op lange tenen getrapt?

Thuisbezorgd.nl is niet de onvermijdbare fiscus waarvan je de lasten maar te dragen hebt, maar een zakenpartner die zich organiseert als een platformdienstverlener; waarschijnlijk bent u daar nog niet mee bekend.

Het bedrijf verleent diensten door restaurants te koppelen aan maaltijdbezorgers die bij hen, al dan niet via een uitzendbureau of op vrijwillig verkozen ZZP-basis, in dienst zijn, door voor de restaurants websites te faciliteren, en via die weg en hun eigen apps maaltijden of maaltijdcheques te laten bestellen, en zelfs inmiddels kun je ook zo bij sommige restaurants een tafel reserveren. Het staat elk restaurant vrij al dan niet met Thuisbezorgd.nl een contract af te sluiten, en dus ook tarieven te aanvaarden of af te wijzen die volgens u "uitknijpen". Dat is gewoon contractvrijheid op een vrije markt.

Als u wel eens aandachtig mijn laatste reacties las, dan las u dat de spaarpunten verhalen zal moeten gebeuren dan wel bij Thuisbezorgd.nl zelf voor zover zij die tegoeden beheren, dan wel bij de eigenaar van het restaurant waar via de geplaatste bestellingen de spaartegoeden zijn opgebouwd. Dat die tegoeden bij een overname niet zijn inbegrepen is hoogstwaarschijnlijk zo geregeld, maar als onderdeel van over te nemen goodwill zeker niet uitgesloten. Bij een faillissement ben ik de minst preferente schuldeiser, en gezien het geringe bedrag valt verhaal halen uit te sluiten: het bedrag haalt veruit niet de ondergrens voor een gerechtvaardig belang dat de wet stelt om een civiele rechtzaak te mogen voeren. De enige mogelijkheid om wel te kunnen procederen is als Thuisbezorgd.nl de tegenpartij is en er via een collectieve claim geprocedeerd kan gaan worden.

Uw bagatelliserende opmerking over miezerige spaarpunten leg ik naast me neer. Dit voorval is mij inmiddels in een jaar tijd al 5 maal overkomen, en mij niet alleen. Opgeteld gaat het dus wel degelijk om aanzienlijke bedragen, waarvoor de Consumentenbond collectief zou kunnen procederen. Zoiets heet in juridische termen een groepsactie.

Fijn ook dat u mij beticht van eigengereidheid. Fijn toch, dat zich verlagen tot aanvallen op de persoon. Als ik u eens erop mag wijzen dat dit prima past in het kader van het gezegde "verdeel en heers", mogelijk dat dan uw ogen open gaan. Ook wel genoemd het krabbenmandeffect. Ik trek me niets aan van uw kwalificaties. Ook het aantal adhesiebetuigingen deert mij niet. Ik ben er in mijn leven allang aan gewend geraakt dat voor je belangen opkomen aanvankelijk hoon kan opleveren. Ik heb een lange adem, een olifantenhuid en ook een olifantengeheugen.

De argumenten, daar draait het hier op dit forum om. Of tenminste: dat zou je mogen verwachten.

Ik vraag me af, mag er zo met je spaartegoeden om worden gegaan in bovengenoemde gevallen.

Erg klantvriendelijk is sowieso het niet. Ik zou eens beginnen te kijken wat Thuisbezorgd er zelf in zijn voorwaarden over schrijft.

Badge +1

En vervolgens, of die voorwaarden rechtsgeldig zijn. Dat zou de juridische afdeling van de Consumentenbond dan kunnen doorlichten.

Badge +1

@A. Deen Bedankt nog voor het meedenken. In de Algemene Voorwaarden staat niets over spaarkaarten vermeld. Dat betekent dus dat de bepalingen in het Burgelijk Wetboek er voluit voor gelden.

Wat Thuisbezorgd.nl aan regels buiten hun Algemene Voorwaarden om verbindt aan spaarkaarten staat hier uitgelegd. Aangezien ze voor vervallen spaarpunten een compensatie aanbieden aanvaarden ze dus impliciet medebeheer over die spaartegoeden!

Reputatie 6
Badge +5

Bij de supermarktkassa vragen ze mij o.a. wilt u spaarzegels kopen? Ik antwoord standaard nee, omdat ik het zo een verwarrende vraag/constructie vind. Ik begrijp de principes van klantenbinding en functies van kortingen. U @Kritische Koper heeft het over dat je 5% van je betaalde bedrag spaart?? Je spaart dus eigenlijk of …. hoe moet ik dat zien? Sigaar uit eigen doos? Dit is precies waarom ik nooit kies voor klantenkaarten, kortingen en/of spaaracties. Te veel onduidelijkheden. De ervaring is een positief gevoel bij b.v. korting, maar de realiteit is dat het door mij als klant zelf gefinancierd wordt. Ik bestel altijd rechtstreeks bij een restaurant. Behalve bij  b punt com gebruik ik geen platforms. Indien het een spaaractie betreft vind ik het wel een goede (juridische) actie/vraag, om te weten wat er feitelijk met je “spaar tegoed” gebeurt bij verkoop e.d. Om er nog aanspraak op te maken zal de lak wel duurder zijn dan de brief?

Ik snap het niet geven ze nou wel of geen compensatie als een toko wegvalt uit hun systeem? En als ze compensatie geven, wat is dan het probleem?

Reputatie 6
Badge +5

Ja, ze bieden je iets aan. Wat is onduidelijk, maar het suggereert dat je gecompenseerd wordt of ergens anders je stempelkaarten kan benutten.  Je dient contact met hen op te nemen.  Het probleem ontgaat mij nu ook.

https://www.thuisbezorgd.nl/klantenservice/artikel/ik-heb-nog-stempels-van-een-restaurant-dat-gestopt-is-met-stempelkaarten-wat-nu

Badge +1

Je krijgt met een volle stempelkaart van een restaurant bij wie je via Thuisbezorgd.nl bestelde, korting op een volgende bestelde maaltijd. Als die al dan niet volle stempelkaart verdwijnt, verdwijnt daarmee een spaartegoed dat je als korting uitgekeerd kunt krijgen. Het is dus een geldelijk belang wat ik te verdedigen heb. Uit de uitleg die Thuisbezorgd.nl geeft blijkt dat zij tegoeden van 2 stempels niet uitkeert als de stempelkaart niet volgespaard kan worden. Dat is dus gespaard tegoed dat Thuisbezorgd.nl zelf of een restaurant (we weten nog steeds niet wie het spaartegoed beheert) in eigen zak steekt: geld dat ik bij hen uitgaf.

Waarom ik niet rechtstreeks bestel, waarom zou ik dat moeten verdedigen? Heb ik als consument geen vrije keus? In ieder geval, ik doe dat wel eens. Dat gaat lang niet altijd van een leien dakje:

- betalen lukt soms niet via iDeal, de webmaster reageert niet op klachten van consumenten daarover, en de restauranteigenaar verwijst doodleuk terug naar die webmaster. Foodticket, Sidedish en anderen, ze doen dat allemaal.

- restaurants sluiten het online bestellen ver voor sluitingstijd af omdat er voor hun eigen bezorgers alle bezorgtijd al is ingeroosterd. Bij Thuisbezorgd.nl zet men bezorgers flexibel in: deze kunnen bij alle restaurants ingezet worden. Daar kun je tot aan sluitingstijd bestellen, al is dat niet erg sympathiek. Restaurants mogen van Thuisbezorgd.nl bij grote drukte of om andere reden hun tent online tijdelijk voor bestellingen sluiten.

Ikzelf ben niet in staat om boodschappen te doen. Voor mij en mijn hardwerkende en mantelzorgende partner zijn maaltijd-, boodschappen- en pakketbezorgdiensten een uitkomst.

Sorry maar nogmaals, die compensatie krijg je dus niet als ik je goed begrijp?

Badge +1

In ieder geval niet altijd de volledige. En ik wil weten wie de rest in zijn zak steekt. Eerlijker zou wezen indien Thuisbezorgd.nl bij het teniet gaan van spaartegoeden ze automatisch in zijn geheel uitkeert via het bij hen van jou bekende bankrekeningnummer.

Reputatie 6
Badge +5

Als je een stempelkaart met minimaal 2 stempels hebt of een voucher (die je krijgt bij een volle kaart) kun je contact met thuisbezorgd opnemen, indien het betreffende restaurant o.i.d. niet meer bestaat. Dan blijft het geldelijk belang toch bestaan? Hooguit verlies je een kaart met maximaal 1 stempel. Of zie ik iets over het hoofd?

Badge +1

2 stempels kun je verliezen. Om welke bedragen het gaat zet ik hierbij uiteen n.a.v. mijn bestelling van afgelopen avond, 1 november.

Ik had bij een bepaald restaurant een voucher bijeen gespaard na 5 bestellingen à €13,40. Deze bracht ik in om het bestelbedrag van vanavond aanzienlijk te verminderen. Vervolgens kreeg ik 2 uur later via de app van Thuisbezorgd.nl de melding dat ik bij dat restaurant weer een stempel op hun stempelkaart had gescoord t.w.v. €3,15 - dat is 10% van het bruto bestede bedrag van vanavond. De stempels hebben dus niet dezelfde waarde maar staan gelijk aan 10% van het bij een bestelling besteed bruto bedrag. 2 stempels kunnen in de praktijk variëren in waarde van €0,99 (het laagste minimumbestelbedrag dat ik bij restaurants tegen kwam is €9,95) tot een veelvoud daarvan, maar is dus 10% van het bruto bedrag op de bon, voor aftrek van evt. ingezette kortingsvouchers en cadeaukaarten (Thuisbezorgd.nl verkoopt ook cadeaukaarten).

Bij Thuisbezorgd.nl zelf spaar je per bestelling 15 loyaliteitspunten, die je per 150 gespaarde punten een kortingsvoucher van €3, en per 220 gespaarde punten een kortingsvoucher van €5 voor bestelde maaltijden kunnen opleveren. Deze punten kun je ook inwisselen voor kortingen op producten van andere geselecteerde bedrijven; het aanbod is sterk op jongeren, yuppen en gezondheidsfreaks gericht.

Badge +1

@RonaldD N.a.v. een eerdere reactie van je. Bij sommige supermarkten kun je spaarzegels kopen die rente opleveren en waar supermarkten investeringen mee bekostigen. In dit item hier op het forum wordt daarover overlegd. Bij Thuisbezorgd.nl bouw je geen rente op. Je reserveert wel in feite een bedrag dat later weer uitgekeerd wordt. Dan wel het restaurant, dan wel Thuisbezorgd.nl zelf haalt daar tijdelijk hun voordeel uit.

Overigens ziet de fiscus die spaartegoeden via aangekochte spaarzegels door de vingers: je hoeft ze niet op te geven bij je belastingaangifte, dus is het een lucratieve investering. Maar of dat allemaal zo blijft is ongewis. Nu ze steeds vaker digitaal verstrekt worden is de kans groter dat de fiscus het ooit zal kunnen gaan inzien, en je dat niet tegen kunt houden.

Reageer