Consumentenbond.nl

Statiegeld op alle plastic flesjes en blikjes: wat vind jij?

Reputatie 5
Badge +7
Statiegeld op alle plastic flesjes en blikjes. Als het aan de Statiegeld Alliantie ligt, wordt het een feit in Nederland en België, net als in Duitsland. We hebben aan 2.000 Nederlandse consumenten gevraagd wat ze daarvan vinden. Het antwoord is bijna eenduidig: veruit de meesten ondersteunen het idee van harte en zijn graag bereid eraan mee te werken door lege flesjes en blikjes terug te brengen. Daarom sluit de Consumentenbond zich aan bij de alliantie.

Wat vind jij van statiegeld op alle flesjes en blikjes? En denk je dat het invoeren ervan daadwerkelijk meehelpt zwerfafval te verminderen? Praat mee.

85 reacties

Reputatie 7
Nou en of het helpt, alleen hebben de supermarkten er de pé over in en last but not least fungeert het als een handelsbarrière en dus zou de bond eigenlijk uit principe tegen moeten zijn.
Reputatie 7
Badge +5
Steeds meer mensen hebben of krijgen een PMD-container . ( Plastic-Metaal-Drankkartons ) . Als ze nu ook eens de zelfdiscipline konden opbrengen om het daar in te dumpen , ook als ze niet thuis zijn, was het probleem deels opgelost. Er zullen altijd figuren blijven die alles om zich heen smijten vrees ik. Het zomaar wegsmijten van al dat zwerfafval is strafbaar. Dus meer blauw op straat ( ook om veel andere redenen ) en ook daadwerkelijk beboeten en liefst mede als taakstraf zwerfafval opruimen.
Reputatie 5
Badge +4
In het kader van "verbeter de wereld en begin bij jezelf": misschien gewoon met z'n allen wat minder van die kleine flesjes kopen...?

Je ziet werkelijk iedereen met die rotzooi lopen, terwijl een eenmalige investering in een normale bidon en deze vervolgens navullen met gewoon kraanwater net zo gezond is, maar wel een heel stuk goedkoper en beter voor het milieu.
Reputatie 7
Badge +5
De fabrikanten van verpakkingen en plastic zouden nu ook statiegeld op de grote PETflessen afgeschaft willen zien waardoor de hoeveelheid afval op straat en in de natuur nog dramatischer zal worden. In veel landen wordt ook op kleinere verpakkingen statiegeld geheven waardoor de meeste mensen het weer inleveren en indien zij dat niet willen zijn er andere mensen en kinderen die het graag doen zodat zij wat extra geld hebben. Ook wanneer het op straat of in de natuur zou belanden wordt het dus veel sneller opgeruimd.

Het is dus een heel goede zaak om in navolging van andere landen statiegeld te gaan heffen op alle flesjes en blikjes!
Reputatie 7
Badge +5
Verder zou het goed zijn wanneer in Nederland hoge boetes ingevoerd zouden worden op het neergooien van welk afval dan ook. Wanneer men dit invoert en eerst een half jaar lang iedereen goed voorlicht zal al die rotzooi die je overal tegenkomt eindelijk verleden tijd zijn. Het maakt mensen ook bewust. Er zijn landen waar het perfect werkt, het maakt de leefomgeving en natuur veel prettiger en het scheelt een hoop kosten voor schoonmaakdiensten. Met zijn allen maken we onze wereld zo een stuk mooier.
Reputatie 1
Zéker doen. Voor geld willen de meeste mensen nog wel moeite doen.
Reputatie 2
Badge +1
Als iedereen zijn vuil opruimt hebben we geen probleem. Echter niet alle mensen voelen zich aangesproken!
Helaas is het nodig het statiegeld opnieuw voor blikjes en flesjes in te voeren. Kijk maar eens in Duitsland hoe het systeem daar werkt.
Het lijkt ons een voortreffelijk idee op ieder flesje en blikje €0,10 statiegeld en ik denk dat we er dan heel wat minder vinden. ik kom iedere week een een aardig zakcentje tegen als dat werd ingevoerd.de fabrikant betaald mee aan de recycling dus ik denk dat die er weinig voor voelen.
Ik denk niet dat statiegeld of boetes iets oplossen. De generatie die alles maar dumpt heeft lak aan statiegeld (producten in deze verpakkingen zijn toch al erg duur) en de pakkans is nul. Ik zou niet in een staat willen wonen waar achter elke boom een bekeurgeile politieagent of equivalent staat. Verbiedt de milieuonvriendelijke verpakkingen maar gewoon, als het er niet is is het ook niet weg te gooien.
Reputatie 7
Fred B. schreef:

Ik zou niet in een staat willen wonen waar achter elke boom een bekeurgeile politieagent of equivalent staat.

Dat kan ik me aan de ene kant wel voorstellen maar zoals met alle misdragingen van burgers, beboeten sec helpt niet, je moet zorgen voor een reële pakkans en daarvoor hebben we toch echt handhavers nodig die feitelijk helemaal niet achter een boom hoeven te staan want ze hebben netto het meeste effect als ze duidelijk zichtbaar zijn.
Schoon goed plastic inzamelen is verre te prefereren boven de pmd inzameling waarin allerlei soorten plastic, blik cellofaan melk en frisdrankverpakkingen door elkaar zitten en meestal sterk vervuild. Goede recycling is dan maar beperkt mogelijk en gaat veel alsnog de verbrandingsoven in.
Daarom: wat met statiegeld apart kan worden ingezameld altijd doen. Meer doen om afvalplastic, e.d. te voorkomen is natuurlijk nog beter, wat je niet gebruikt hoeft ook niet te worden ingezameld, op welke manier dan ook.
Reputatie 7
Badge +5
Misschien wordt het hoog tijd , dat er ook eens gekeken wordt naar de bron van die plasticberg die de consument over zich uitgestort krijgt. Er is steeds minder te koop , wat niet in plastic is verpakt. Dat kan soms moeilijk anders , maar het is ook heel vaak niet nodig. Ik heb elke drie weken een volle container plastic afval , terwijl de container restafval nog niet voor een kwart vol zit. Ik neem aan dat het in andere huishoudens min of meer eender is. Nee Fred, achter iedere boom een politieagent willen we ook niet en dat zal ook niet gebeuren , maar het zou ook niet nodig moeten zijn. Konden we maar een manier bedenken waardoor de mensen zich vrijwillig beter gingen gedragen. Dan werd het een stuk leuker , schoner en veiliger op deze aardbubbel .
Reputatie 1
Badge
Als gepensioneerde met een kleine AOW en een klein pensioen juich ik statiegeld van harte toe. Als ik mijn ommetje maak, kan ik tenminste wat geld bijverdienen. Of maak ik nu een domme opmerking en maak andere mensen attent op dit verdienmodel?

Wat mij blijft verbazen is dat er nog altijd veel plastic flesjes, fris- en bierblik worden weggemieterd met nog een deel van het drinken er in ... Snapt u het?
Reputatie 7
Badge +5
Ha,ha. Goed plan Erkelens . Ben alleen bang dat je heeeeel veel concurrenten krijgt als dit statiegeld er komt. Griezelig veel mensen in dit rijke land hebben moeite om rond te komen . Velen daarvan zullen dit als bijverdienste wel willen aangrijpen.
Reputatie 5
Badge +7
Aardvark schreef:

In het kader van "verbeter de wereld en begin bij jezelf": misschien gewoon met z'n allen wat minder van die kleine flesjes kopen...?

Helemaal mee eens! Zelf gebruik ik alleen herbruikbare drinkflessen. Gewoon afwassen en opnieuw vullen. Maar ondanks dat vind ik statiegeld op alle plastic en blik een goed idee. Elk ingeleverd flesje is er een.
Badge +2
Ik onderschrijf de actie.
Wij moeten van het verpakkingsconvenant af. Onder dit convenant kwam de verpakkingsindustrie weg met niet-invoeren van statiegeld door mee te betalen aan het ophalen van plastic verpakkingsafval. Gevolg is dat U alleen plastic verpakkingsafval in de PMD zak ( in Zeeland geen Metaal!) mag doen, Geen plastic bloempotten, want de tuincentra doen niet mee in het convenant.
Statiegeld is de grote schik van de verpakkingsindustrie, zij zullen zich met hand en tand verzetten en zij heeft de rijksoverheid (Economische Zaken mee) Analoog aan de Amercan Rifle Association zullen zij zeggen dat de verpakkingsindustrie geen zwerfafval creëert maar dit doen de gebruikers (Guns don't kil people, people do) Maar deze industrie doet niets om de gebruikers "op te voeden" en te corrigeren als hun gebruikte verpakking verkeerd eindigt. (als zwerfafval en in de reststroom).
Als je volle verpakkingen kan vervoeren kan je ook de lege gebruikte verpakkingen ophalen.
Door toepassing van gelamineerde verpakkingen (betere barrière tegen Zuurstof en bederf) zijn vervolgens deze verpakkingen ook niet te scheiden voor hergebruik.
Het wordt dus eindelijk tijd om de gehele verpakkingsketen aan te spreken op hun niet-duurzaam verpakkingsontwerp en -gebruik/toepassing. Laat zij zelf het door hun gecreëerde probleem zelf oplossen en niet afwentelen op de eindgebruiker (lees consument) en de verwerkingsketen.
Reputatie 7
Badge +5
@P.F.M. Kevenaar
Een aantal jaren geleden is een verpakkingstax ingevoerd. Dit had moeten helpen om fabrikanten te stimuleren om zo min mogelijk verpakkingsmateriaal te gebruiken. De kosten ervan worden echter aan de consument doorberekend waardoor dus een averechts effect ontstaan is. De fabrikant voelt zich vrij om grote, stevige, buitensporige verpakkingen te gebruiken en hoe meer verpakking om iets heen zit, hoe meer je als consument er dus voor betaalt!
Men zou de fabrikanten stevig moeten belasten, bijvoorbeeld per gram verpakkingsmateriaal voor 100 verpakkingen. In dat geval is het zo opgelost want als het de bedrijven geld gaat kosten dan weten ze ineens wel hoe het moet. In het kader van de enorme milieuvervuiling die de mens veroorzaakt zou dit een heel wenselijke maatregel zijn.
Badge +2
@Ekokok
Hoe de verpakkingsindustrie het ook wendt of keert, de rekening wordt uiteindelijk toch doorgeschoven aan de eindconsument (= wij). Je moet niet alleen de verpakkingsindustrie aanpakken maar juist de fabrikant die zich door zijn marketingafdeling de verpakking "laat aankletsen" .Als wij een vuist kunnen maken en overtollige verpakkingen (en de erin verpakte producten) boycotten zal de wal het schip wel keren (mits de wal stevig genoeg is en er geen gat in de wal zit)
Gewoon doen en niet verder zeuren.
Ik vind het heel goed als er ook de kleine plastic flesjes Statiegeld geheven gaat worden .
Dan wordt het tenminste ene stuk netter op de straat ,
Vooral die joggers gooien hun flesjes in de natuur weg .
Dus snel Statiegeld heffen op de kleine plastis flessen .
Reputatie 4
Badge +1
Als je ziet hoeveel flesjes en blikjes er overal in de berm liggen is het "verpakkings- convenant" in ieder geval geen succes. Er zal dus iets anders moeten gebeuren.
Ik vind juist dat er, vergeleken met vroeger, maar weinig zwerfvuil is. Komt dat omdat mijn gemeente (Den Haag) dat allemaal snel laat opruimen of dat de mensen (wij dus) minder in het milieu pleuren ?
Dat laatste lijkt me beter. Dan hoeven we ook niet dat gedoe te hebben met statiegeld Heen en Weer.
Reputatie 5
Badge +4
Zoals ik al eerder zei: gewoon niet meer kopen.
Kwestie van marktwerking. Verkoopt een fabrikant dat soort verpakkingen niet meer wordt het product van de markt gehaald en is het probleem opgelost.

Misschien moeten we weer terug naar de oude, vertrouwde melkman van vroeger, die een rekje met flessen voor je deur zette en weer op kwam halen (offtopic: wat was dat trouwens lekkere vanillevla, in die grote flessen met aluminium dop!! 😋)
Goed idee Aardvark. Als we het over de melkboer van vroeger hebben : mijn moeder zette een 5-liter pan buiten en die werd gevuld met 'losse' melk. Flessen inderdaad voor vanillevla met alu-dop.
En toen al (1960 of zo) reed de melkboer met een elektrisch voertuig ! (Net als de SRV-man).
Daar kunnen DHL/TNT/UPS/DPD een voorbeeld aan nemen.
Reputatie 6
Badge +7
@H.E. Gordijn, leuk voorbeeld.
Dit doet me direct denken aan die verpakkingsvrije supermarkt in Groningen die onlangs geopend (en helaas weer gesloten is). Daar kon je dus ook letterlijk je pannetje meenemen om te vullen met melk. 🙂

Reageer