Statiegeld op kleine flesjes: deel je ervaring

• 20 October 2021
  • 38 reacties
  • 1480 Bekeken
Statiegeld op kleine flesjes: deel je ervaring
Badge +8
  • Community Manager
  • 2108 reacties

Sinds 1 juli dit jaar zit er statiegeld op kleine plastic flesjes waarin water en frisdranken zijn verpakt. Het inleveren van de lege PET-flesjes is niet altijd eenvoudig. Niet alle verkooppunten van flesjes met statiegeld nemen de lege flesjes weer retour. En niet overal krijg je het betaalde statiegeld weer terug. Wij zijn benieuwd naar jouw ervaringen met het statiegeld op kleine plastic flesjes.

Lever je de flesjes in? En zo ja, kun je ze makkelijk kwijt bij een inzamelpunt in de buurt? Praat mee!

38 reacties

Helaas nog nooit zo’n Nederlands flesje gezien.

In Duitsland hebben alle flessen en flesjes met statiegeld (€0,25) hetzelfde logo. En ze worden in elke willekeurige supermarkt geaccepteerd.

Reputatie 7
Badge +6

Ik lees op de website van statiegeldnederland.nl deze tekst:

Je kunt je statiegeldflessen inleveren bij alle innamepunten in Nederland. Het maakt niet uit waar je ze gekocht hebt. Als het nieuwe statiegeldlogo er maar op staat!

Deze vlieger gaat voor ons niet op. Flesjes van de Lidl kunnen we in onze woonplaats niet inleveren bij de Aldi en omgekeerd. We betrekken onze flesjes van beide winkels. Ook bij de Jumbo konden we een "vreemd" flesje niet inleveren.

We hebben de helft van de keren in de rij moeten staan. Het gaat erg langzaam flesje voor flesje, de scanner moet het etiket lezen. Het mechaniek piept al aardig vanwege gebrek aan smering. Misschien 5% van de flesjes wordt geweigerd, dan komt er een red alert, en proberen ze het nog twee of drie keer. Gaat echt niet snel.. Dan is het dop eraf, blazen, dop erop, nog een keer proberen, lekker hygiënisch. De dop moet altijd naar voren. Het haat niet handig, als je ze inknijpt is er kans op weigeren.

Ik ben er wel helemaal voor hoor. Maar wij verzamelden ze altijd al bij het plastic afval, dus door ons wordt het milieu niet schoner. Het is slechts een extra exercitie voor ons. Wel leuk voor de kleinkids als ze wat flesjes vinden, krijgen ze er wat centjes voor. Maar dan moet de machine wel alle merken accepteren anders is de lol er snel af.

De supermarkten bij ons zijn er nog niet klaar voor. Ze hebben de bestaande machines wel werkend gekregen maar er moeten duidelijk verbeterde komen. Bijvoorbeeld meerdere flessen tegelijk, die je per zes koopt ook per zes in te leveren zijn of zo. Dat een voor een met de dop naar voren gaat te langzaam.

Badge

Ik prik zelf eens in de twee weken afval op een zondag en zie beduidend minder plastic flesjes in de berm liggen.

Reputatie 7
Badge +6

Hoog tijd voor het Duitse systeem dan , @Léonz . Ik wil me niet voor elk flesje moeten afvragen of de automaat hem wel of niet wil hebben . Het weigeren dat gebeurt doordat ze het merk niet voeren vind ik waardeloos . Dat doet Duitsland dus ook beter . Wij onthouden niet precies welk flesje we in welke winkel hebben gekocht . We hebben ze ook heel weinig en gooien ze tot nu toe nog in de PMD-bak .

Reputatie 7
Badge +6

Wat @Jan schrijft blijkt uit dat het hier nu ook niet meer uit zou moeten maken waar een fles gekocht is . prima , al blijkt het dus niet of nog niet altijd te werken . 

Ik kan mij nog herinneren toen iets dergelijks in Duitsland werd ingevoerd (heette het niet iets van “Grüne Punkt” of zo?) toen weigerde ook iedereen je lege flesje daar die je daar niet had gekocht. We moeten het ook wat tijd geven. Dat nu iemand al zegt dat er minder langs de berm ligt vind ik heel hoopgevend.

Zelf heb ik geen enkele ervaring want ik gebruik nooit kleine flesjes.

Raar genoeg zit er geen statiegeld op flessen met vers sap.

Raar genoeg zit er geen statiegeld op flessen met vers sap.

Dat is geen PET.

Reputatie 4
Badge +3

Lever je de flesjes in? En zo ja, kun je ze makkelijk kwijt bij een inzamelpunt in de buurt? Praat mee!

Ja ik lever ze weer in.. van alberthein en inleveren bij alberthein. geen probleem. Wel moet de vorm goed zijn … veel kleine flesjes worden nog als eens inelkaar gedrukt en dan moet je ze dus weer in vorm krijgen

Ja ik lever ze weer in.. van alberthein en inleveren bij alberthein. geen probleem. Wel moet de vorm goed zijn … veel kleine flesjes worden nog als eens inelkaar gedrukt en dan moet je ze dus weer in vorm krijgen

Eigenlijk werken die automaten voor literflessen dus vrij slecht voor die kleine flesjes. Hoe hebben ze dat in Duitsland dan opgelost, andere automaten?

Heel benieuwd hoe ze dat dan straks voor blik gaan doen maar dat terzijde.

In Duitsland staan dezelfde logo's ook nog eens op de blikjes. Het werkt daar echt perfect.

Maar het probleem dat Jan schetst (“1 voor 1 met de hals naar voren gaat te langzaam”) zie ik absoluut niet.

Het is een meditatieve handeling en verdient derhalve ons aller waardering! Laten wij genieten van dit rustmoment!

Reputatie 7
Badge +6

Léonz schreef:
Het is een meditatieve handeling en verdient derhalve ons aller waardering! Laten wij genieten van dit rustmoment! 

Ja maar de warme saucijsbroodjes dan en de radijsjes en het bier voor vrijdag om alvast in de koelkast te leggen? En de vrouw pakt weer de basmati rijst en nog meer spulletjes wat ik niet zie. En de mensen achter je in de rij krijgen er het heumes van telkens als ik een red-alert oploop en de fles weer uit m'n tengels laat vallen. Dan wordt het stressen.

Reputatie 7
Badge +6

Hier hebben sommigen de gewoonte om een volle kar van misschien wel een jaar aan lege flessen op te sparen , die vaak ook nog gedeukt zijn . En maar blijven proberen . Ben best wel geduldig , maar dat is me te gortig en probeer ik het een andere keer . 

Hier hebben sommigen de gewoonte om een volle kar van misschien wel een jaar aan lege flessen op te sparen...

Dat is van de afgelopen week.

Consumeren moet van de economie.

Eigenlijk werken die automaten voor literflessen dus vrij slecht voor die kleine flesjes. Hoe hebben ze dat in Duitsland dan opgelost, andere automaten?

Ik ben net bij de Lidl geweest met de kleine flesjes. De automaat slikt ze heel wat sneller door dan ik ze er in kan leggen. Tempo tempo!
Kennelijk hebben ze bij de AH andere prioriteiten dan een efficiënte winkel.

Reputatie 7
Badge +6

Ik heb vandaag de proef op de som genomen. Ik had maar één flesje van de Aldi bij me, maar kon die bij de Lidl inleveren. Dus wat ik hierboven zeg dat het niet kon is inmiddels veranderd. Nu nog bij de Aldi een flesje van de Lidl erin stopoen voir het complete plaatje. De Jumbo en AH komen we maar af en toe, en dasr weet ik het niet van.

Ja die apparaten van Lidl en Aldi "slikken" de flesjes heel snel, en zien nog kans ze rond te wentelen en op en neer te hutselen. Ik kan ze alleen niet zo snel aanleveren, dan vallen ze uit m'n tengels. Het mechaniek kraakt en piept al van de opgeraakte smering. Nog even en die gaan kapot (denkik). Straks komt er een machine die ze met vacuum erin zuigen, dan gaat het floep-floep-floep.

Het is, by the way, helemaal niks nieuws die technologie waar flesjes over bandjes in de automaat worden getrokken en razendsnel draaien terwijl het etiket geanalyseerd wordt want tien jaar geleden hadden ze die al in o.a. Belgische supermarkten.

Reputatie 7
Badge +6

Zoals je het zegt beste Harrie, zo was het dat ik het bedoelde. Het apparaat is oud, inderdaad loopbandjes maar ook een metalen rek om te hutselen en ronddraaien en in het gareel houden. Voor de grote flessen gaan ze nog langer mee, maar voor die grote hoeveelheden kleine flesjes gaat het mechaniek kraken en piepen omdat de smering op is. Het klinkt dan als zoef, kleng, kling, klongelong, vwiep, kraak, piep, tjirp en fieuuuw. En dat per flesje.

Dat deed het apparaat bij mijn Lidl niet. Het deed slechts zzzt, krps, krps, kwwww! ;-)

Misschien was dat ding beter onderhouden en gesmeerd. 

De beste tip: geen plastic flesjes meer kopen, maar je eigen herbruikbare fles aanschaffen! 😉 Ik vergeet het anders in te leveren, en dat is zonde. 

De beste tip: geen plastic flesjes meer kopen, maar je eigen herbruikbare fles aanschaffen! 😉 Ik vergeet het anders in te leveren, en dat is zonde. 

Lastig want de Cola-fabriek mijn fles niet vullen.

Reputatie 3
Badge +2

geen frisdranken meer (zijn nergens goed voor en dragen bij aan de obesitas-epidemie) en gewoon water uit de kraan, in een eigen herbruikbare fles.

Sinds er statiegeld zit op plastic flesjes zijn de hoeveelheid flesjes met 95% verminderd. Tenminste in de berm waar ik altijd langs fiets. De flesjes die er nog liggen zijn de laatste flesjes zonder statiegeld.

Dit is naar mijn mening een kleine stap in de goede richting. Nu de blikjes (en het liefst de chipszakken) nog.
Ik woon in een grote stad en het is hier al jaren één grote bende van plastic zwerfafval en blikjes (en chipszakken). Het voordeel van statiegeld is in dit geval dat als de eigenaar van het flesje dit alsnog op straat zou weggooien, er altijd wel kinderen zijn die voor die paar centen het flesje willen afvoeren naar de supermarkt.

Wat hierboven al genoemd is, zou een hele goede oplossing zijn: het zou niet uit hoeven maken waar de flesjes gekocht zijn om ze tóch bij de dichtstbijzijnde supermarkt in te kunnen leveren.

Het voordeel van statiegeld is in dit geval dat als de eigenaar van het flesje dit alsnog op straat zou weggooien, er altijd wel kinderen zijn die voor die paar centen het flesje willen afvoeren naar de supermarkt.

Niet alleen kinderen.

Chipszakken vind ik overdreven. Dan kun je ook wel statiegeld op papiertjes zetten.

En op kauwgum.

Reageer