Statiegeld op kleine flesjes: deel je ervaring

• 20 October 2021
  • 47 reacties
  • 1659 Bekeken
Statiegeld op kleine flesjes: deel je ervaring
Badge +8
  • Community Manager
  • 2170 reacties

Sinds 1 juli dit jaar zit er statiegeld op kleine plastic flesjes waarin water en frisdranken zijn verpakt. Het inleveren van de lege PET-flesjes is niet altijd eenvoudig. Niet alle verkooppunten van flesjes met statiegeld nemen de lege flesjes weer retour. En niet overal krijg je het betaalde statiegeld weer terug. Wij zijn benieuwd naar jouw ervaringen met het statiegeld op kleine plastic flesjes.

Lever je de flesjes in? En zo ja, kun je ze makkelijk kwijt bij een inzamelpunt in de buurt? Praat mee!

47 reacties

Het is niet te hopen dat de wegwerpvoorstanders overstappen op pakjes drinken. Ik zie dat de plusmarkt deze week dat spul in de aanbieding heeft: zes pakjes aangelengd sap voor één euro, samen in een plastic blister. Niets iets om qua milieu blij van de worden.

Oeps, ik heb mijn bericht in het verkeerde draadje geplaatst, het moest bij de flesjes. Ik kan het nu niet meer aanpassen.

Reputatie 4
Badge +4

Plastic flesjes waren hier nauwelijks onderdeel van het zwerfafval. Dus het is, wat ons betreft, een oplossing voor een niet-bestaand probleem.

Het zwerfafval bestaat hier voor het grootste deel uit McDonalds-verpakkingen of hele zakken met huisvuil (sinds we enkele jaren geleden “diftar” hebben gekregen, wordt dat met de tijd steeds erger).

Plastic flesjes waren hier nauwelijks onderdeel van het zwerfafval.

Nu wil vast iedereen weten in welke streek je woont. :-)

Badge +5

Heb je bericht verplaatst naar dit topic @Harrie LPP :wink:

Reputatie 3
Badge +2

Raar genoeg zit er geen statiegeld op flessen met vers sap.

Dit zijn wel PET flessen maar met een extra laag er in.
Het is namelijk zo dat vruchtensap een zuur bevat welke de flessen aantast en helaas is het nog niet mogelijk om de beschermende laag los te weken van de PET flessen.
Maar waarom dit in een plastiek fles moet is niet meer dan wat het oog ziet zal wel beter smaken terwijl een pak veel makkelijker te recyclen is.

Reputatie 3
Badge +2

Het is niet te hopen dat de wegwerpvoorstanders overstappen op pakjes drinken. Ik zie dat de plusmarkt deze week dat spul in de aanbieding heeft: zes pakjes aangelengd sap voor één euro, samen in een plastic blister. Niets iets om qua milieu blij van de worden.

Omdat daar in veel water zit? 

Badge

Ik had flesjes vanuit Spanje en Frankrijk bij de appie ingeleverd, het apparaat zoog ze gewoon allemaal naar binnen.

Flesje komt vaak retour, oplossing, dop eraf , plat drukken en weer op de band leggen.

Flesje komt vaak retour, oplossing, dop eraf , plat drukken en weer op de band leggen.

Interessant, dat is precies het omgekeerde van wat je bij grote flessen moet doen.

Lidl neemt niet alle eigen plastic flessen aan die wel het juiste logo hebben, en waar ook statiegeld voor betaald is terwijl de flessen gewoon normaal rond zijn, niet ingedeukt, geldt voor zowel grote als kleine flessen met of zonder dop. 

Lidl neemt niet alle eigen plastic flessen aan die wel het juiste logo hebben, en waar ook statiegeld voor betaald is terwijl de flessen gewoon normaal rond zijn, niet ingedeukt, geldt voor zowel grote als kleine flessen met of zonder dop. 

Dat is mij ook overkomen,flessen zichtbaar van de Lidl maar er is een nieuw logo op de fles gekomen.

Mijn flessen ( 8 stuks) nu maar in de PMDzak laten verdwijnen.

Zelfs als dit maar bij 0,1% van hun klanten gebeurd houden ze op jaarbasis  nogal wat geld over.

Raar genoeg zit er geen statiegeld op flessen met vers sap.

Dat is geen PET.

Volgens de uitzending van Kassa gisteren, zit er niet genoeg water in het flesje om er statiegeld op te mogen heffen. Het foute argument is, dat puur sap de fles vervuilt.

Als het om zwerfvuil gaat, zou dat niet uit mogen maken.
De fabrikant is de vervuiler. Die moet het probleem oplossen.
Praktisch gezien, moet je een fabrikant verplichten een wel recyclebare verpakking te gebruiken.

Badge

Sinds 1 juli dit jaar zit er statiegeld op kleine plastic flesjes waarin water en frisdranken zijn verpakt. Het inleveren van de lege PET-flesjes is niet altijd eenvoudig. Niet alle verkooppunten van flesjes met statiegeld nemen de lege flesjes weer retour. En niet overal krijg je het betaalde statiegeld weer terug. Wij zijn benieuwd naar jouw ervaringen met het statiegeld op kleine plastic flesjes.

Lever je de flesjes in? En zo ja, kun je ze makkelijk kwijt bij een inzamelpunt in de buurt? Praat mee!

Helaas hebben de supermarkten steeds vaker bier flesjes van 25 cl in het assortiment, die zijn dan zonder statiegeld. Onbegrijpelijk dat dit kan. Zag er pas weer een hele stel in het gras liggen. Waarom is dit mogelijk?

Helaas hebben de supermarkten steeds vaker bier flesjes van 25 cl in het assortiment, die zijn dan zonder statiegeld. Onbegrijpelijk dat dit kan. Zag er pas weer een hele stel in het gras liggen. Waarom is dit mogelijk?

In glas? Dan maakt het niet uit, glas wordt in Nederland goed gerecycled.

Badge

Toch maar eens beter kijken wat er op straat ligt. Nu zelfs met statiegeld. Maar dat kan o.a. Scholieren een aardige bijverdienste opleveren, dus die blijven vast niet meer zo lang liggen.

MccDonalds heb ik eens aangeschreven  en dat hielp wel wat. Maar zelfs op het terrein van Mac D. Is het een puinhoop, veel te weinig de vuilnis containers geleegd, dan trekken de vogels ook nog afval eruit als het er al niet naast gegooid is. De gemeenten moeten gewoon voorwaarden stellen, dagelijks alle MD troep in een kilometer omtrek opruimen, anders een flinke boete.

Toch maar eens beter kijken wat er op straat ligt. Nu zelfs met statiegeld. 

Ik kan hiervandaan niet zien wat er bij u in de buurt op straat ligt maar het klinkt toch meer als een lokaal probleem.

Badge

Hoe dichter je bij het centrum van een stad of dorp komt hoe meer troep op straat, maar bij verblijf op de Veluwe heb ik bij wegen door de bossen ook zo een boodschappentas van AH of zo vol. Rond de Mac Donalds bij ons in de buurt is het helemaal raak met flesjes, blikjes en nog meer zooi

Rond de Mac Donalds bij ons in de buurt is het helemaal raak met flesjes, blikjes en nog meer zooi

Ik vermoed dat de M daar ook juridisch op aangesproken kan worden en ze sowieso verplicht zijn te zorgen voor opruimen. Schrijf uw gemeente aan met een paar dramatische foto's met de vraag waarom ze niet handhaven en informeer eens of u de gemeente dat niet toe kunt dwingen.

Een ingezonden brief met diezelfde foto's in het lokale suffertje wil de gemoederen ook nog wel eens in beweging krijgen.

Een paar blikjes en en blikjes bij een broodjes zaak, dat is helemaal niets.

We hebben hier nu al een paar jaar Diftar.
De hele stad dumpen ze vol met afval.
Heel veel vuilniszakken, maar ook een compleet meubilair.
De kosten om dit op te ruimen zitten nu al op een half miljoen per jaar.
En dan heb ik het nog niet over de ratten, die overal rond lopen nu.

Jonge kinderen weten niet beter, dat er echt overal vuilnis ligt.
Dan kan er een chipszak of een flesje er ook wel bij.

Badge

Sifter wordt ingevoerd door gemeenteraadsleden die zo denken kosten te besparen en je zo te bewegen afval te scheiden.. Maar het achteraf opruimen van al die troep op straat kost ook heel wat en het ziet er niet uit. Bijna  Overal  waar centrale vuilnis containers staan wordt het een troep op straat. Vraag me af of die gemeenteraadsleden weleens om zich heen kijken

Reputatie 7
Badge +7

Bij de Lidl in mijn woonplaats geeft het apparaat maar misschien één keer een storing op een tas vol met lege plastic flessen (circa 30 stuks). Bij die van de Aldi heb ik om de 3 à 4 flessen storing (de flessen zijn steeds hetzelfde assortiment, we kopen geen andere). Dat zou niet moeten!

Reageer