gratis artikel

Steeds meer korting: hoe kan dat?

• 24 January 2023
  • 10 reacties
  • 188 Bekeken
Steeds meer korting: hoe kan dat?
Badge +8
  • Community Manager
  • 2199 reacties

De gemiddelde korting die je in de supermarkt krijgt, is momenteel maar liefs 35%. En 1+1 gratis is de meest voorkomende aanbieding.

Maar hoe kunnen supermarkten producten gratis weggeven en voor welke merken doen ze dit vooral? Wij zochten het voor je uit. Je leest het in dit gratis artikel uit de Consumentengids van februari 2023.

Voor welke aanbiedingen ga jij in de supermarkt? Praat mee!

10 reacties

Mijn eega kwam vorige week thuis met een 2 voor 3 euro van een vleeswaar van de Plus. Na berekening bleek de kiloprijs van de aanbieding nog altijd drie keer (3x!) zo hoog als die van de Lidl.
Tsja.

Dat verschil Lidl en Jumbo wordt hier ook steeds groter.

Bij Appie heb ik jaren het gevoel, dat daar winkelen, je zelf bestelen is.
Je moet echt opletten daar, bij ieder product.
Ik heb inmiddels ook een enorme hekel aan Hamsters.

Ik vind de 1+1 aanbiedingen erg oneerlijk en ook kan dat verspilling zijn. Als eenpersoons huishouding heb je meestal niets aan dergelijke aanbiedingen. Wie heeft er iets aan 2 pakken boerenkool voor 4 personen als je alleen bent? Je krijgt geen korting als je maar 1 zak wilt. En dat is met veel aanbiedingen. En als je het dan toch maar neemt met het voornemen dan maar veel te eten, wordt toch een deel of vaak zelfs de 2 verpakking alsnog weggegooid. Ik zal niet de enige zijn. En de goedbedoelde opmerkingen “dan vries je het toch in” bedenken niet dat mijn vriezer al vol zit met mijn vlees of vleesvervangers die ik altijd per minimaal 2 moet kopen. Of de bakjes soep omdat soepmaken altijd met soepgroente voor een grote pan is. En het brood, wat ik alleen moet opeten en dus moet invriezen omdat het oud is voor ik aan de laatste boterhammen begin. En zo kan ik nog even doorgaan. De persoonlijke bonusaanbiedingen van Albert Heijn zijn ook vaak afgestemd op grote verpakkingen. En dan denk ik “hoe persoonlijk zijn die aanbiedingen?” als ze niet weten dat ik een huishouden van 1 persoon ben?

Reputatie 6
Badge +7

Is het dan oneerlijk en verspilling als ik (Barista) koffie koop 1=€ 7,27 + 1gratis en ik koop er 20 van € 145,80 ,

heb ik wel 145,80 verdiend 🤑

En dat is wel een heleboel keer het 2 ct afronding verschil waar veel posten over zijn☕️

Dat is voor mij het enige "lekkere” van AH 😁

Voor de andere Supers is het natuurlijk ook een beetje prijs en vergelijk.

Wat mij wel is opgevallen is dat er in de supers zonder thuisbezorgen veel goedkopere aanbiedingen in de winkel zijn,

die ook niet op de site's zijn te vinden,

waardoor de klanten toch weer naar de winkel gelokt worden.

Bij de Keuringsdienst van Waarde zei men ooit dat in Nederland veel producten heel erg veel te duur zijn. Vandaar af en toe/regelmatig die hoge kortingen.

In Duitsland zijn veel producten veel lager geprijsd en de kortingen zijn daar procentueel ook heel veel lager.

Bijvoorbeeld: op vrijdag alle bier -5%!

Ik had het niet echt over kleine houdbare producten maar over versproducten. Maar inderdaad, ook de houdbare producten is onredelijk. Ik eet geen 2 meloenen op, na de 1e meloen hoef ik even geen meloen meer. Etc. Koop gerust zoveel koffie als het kwijt kan. Ik probeer mijn geld uit te geven aan producten die ik in die maand nodig heb en niet voor maanden in huis moet hebben, 

Ik ben het op andere plaatsen met je eens maar als je geen twee pakken koffie in huis wil hebben omdat je daar dan meerdere maanden mee doet dan kan ik daar niet in meegaan en doe je wat mij betreft afbreuk aan je eigen argumentatie.

Anders geformuleerd: als ze morgen bij mijn supermarkt de koffie 1 + 1 gratis verkopen voor bij elkaar inderdaad de helft van de normale prijs dan koop ik er een jaarvoorraad van. Die stouw ik dan wel ergens in een kast.

Zelfs als de koffie gratis was, dan zou ik hem nog laten liggen.

Koffie koop ik zelden in de supermarkt.
Drink af en toe wat speciaals en mijn standaard espresso komt van de markt.
Dat 1+1 gratis, is eigenlijk. Nu voor de normale prijs.
We betalen gewoon voor die domme hamster reclame.

Reputatie 6
Badge +7

De supers zijn de laatste jaren wel iets meer op de 1 persoons huishoudens gaan inspelen met kleinere verpakkingen.

Dat zijn ook meestal de deli producten.

De meeste producten blijven op de grotere meerpersoons doelgroepen gericht.

De overstelpende “aanbiedingen” of andere koopjes, als die niet in je eigen dag-week boodschappen patroon passen moet je daar wel doorheen prikken.

Met het woord “gratis” of “korting” of “beperkte” voorraad  verliezen de mensen de realiteit uit het oog.

“Stel dat je buurvrouw net de laatste uit het schap haalt, en jij mist de korting”😥😟

En dat weten de reclamemensen om de doelgroep te bereiken.

Voordeel moet je wel herkennen als jou voordeel, anders lekker voor de andere mensen laten.

Dan heb je pas voordeel.😀

Reageer