Straatvraag

Stoor je je weleens aan verpakkingen?

• 23 maart 2021
  • 34 reacties
  • 888 Bekeken
Stoor je je weleens aan verpakkingen?
Badge +8
  • Moderator
  • 1969 reacties

Jumbo gaat gehakt en champignons voortaan niet meer in plastic bakjes verkopen, maar in een zakje. Voor een verpakking van 500 gram gehakt is nu 70 procent minder plastic nodig.

Producten zitten vaak in onnodig veel verpakking. Koop je iets in de supermarkt, dan zit het vaak in karton én in plastic. Ook wordt er veel plastic gebruikt, waar verpakkingen van papier ook een optie zou kunnen zijn.

:point_right: We stelden deze vraag ook op straat, lees de reacties hier.

Hoe zit dit bij jou? Stoor je je wel eens aan verpakkingen? Praat mee!

34 reacties

Nat kattenvoer. Vroeger zat dat in handige en eenvoudig te recyclen blikjes.
Nu schijnt het te moeten om het in foliezakjes te verpakken die van niet-recycleerbaar materiaal zijn, die je niet kunt gebruiken zonder het spul over je vingers te krijgen, die een hoeveelheid (100g) bevatten die vrijwel nooit de hoeveelheid is die je kat moet hebben en die bovendien per kilo veel duurder zijn dan de blikjes. En de blikjes verdwijnen langzaam uit de winkel. Waarom? Waarom laten we dit gewoon gebeuren?

Reputatie 7
Badge +6

Die pakken met koekjes, biscuits en zo, die in de plastic verpakking apart nog een keer per stuk of per vier zijn verpakt in plastic. Al heel vervelend open te krijgen, het plastic wordt elektrostatisch van je gepruts en blijft aan je vingers plakken. Af en toe ligt het vol rond m'n computer met die dingen. Die stickertjes op losse appels, peren en bananen zou ook anders mogen. Het zijn er heel erg veel op een jaar en hebben alleen tot doel dat je kan herkennen welke appel of peer het is. Dat kan volgens mij anders.

Het was hier een keer op het forum en sindsdien heb ik er altijd twee bij me als ik naar de supermarkt ga. Ik hoef nooit meer een plastic tasje voor het losse groente en fruit. Bij de afhaalchinees ben ik niet te betrappen dat ik geen eigen tas bij me heb. 

Heel erg is dat met sommige koekjes.
Die zitten dan op een schaaltje, daaromheen metaalfolie en dat dan weer in een doosje.

Ook HAK begint nu aan de plastic zak, jammer.

Over de tandpasta tube is een hele rel geweest, die extra kartonnen doos moest weg.
Verassing…...Hij is er weer.

Waarom zitten goedkope eieren in plastic doosjes.

Bij de Jumbo kun je 2 Spaanse pepers kopen op een plastic schaaltje in een plastic zakje.
De verpakking is duurder dan het product.
Je kunt er toch ook gewoon 2 in een papieren zak doen.
O ja, dan kan niet meer, die zijn vervangen door plastic tasjes.

Reputatie 7
Badge +6

@Harrie LPP . AH heeft blikjes van 85 gram en Sheba aluminium blikjes van 80 gram . Beide vindt onze kieskeurige kat lekker en het is de juiste hoeveelheid . Als consument kunnen we onnodig in plastic verpakt spul waar mogelijk laten staan . Veel beter is als er strenge regels komen voor fabrikanten . Bij de bron beginnen werkt veel beter dan dweilen met de kraan open .

Wel oppassen dat we niet op dit punt terecht komen.

Reputatie 7
Badge +6

:open_mouth::grin: Dat is al zo doordat die Colablikjes meestal aangeboden worden in 4-,6- of 12-pack's …..omgeven door plastic .

Reputatie 2
Badge +1

Groentes bij de supermarkt. Afwegen en dan….in een plastic zakje. OK. Biologisch dan maar: In plastic folie!

Als ik kijk naar PMD zakken: erg veel plastic dat anders kan. Vleesbeleg: Bakje, “inlegkruisje", en scheidingsplasticjes tussen het vlees en nog folie.

Als eindgebruiker heb je niet zo veel te kiezen. Ja, kiezen om iets niet te kiezen, misschien.

Vaak hoor ik de opmerking: “De klant wil het zo”.  Dat is onzin. Aanbod creëert vraag. Niet andersom. Heel vroeger misschien.  ;-)

Reputatie 7
Badge +6

Bij bederfelijke of moeilijk anders te verpakkenwaren zal het vaak de minst slechte en goedkoopste oplossing zijn  . Mag geen reden zijn om niet te zoeken naar andere oplossingen . Telkens weer blijkt dat vriendelijke verzoeken bij een kopje thee en het verder aan de goede wil van de markt overlaten meestal niet werkt . 

@Harrie LPP . AH heeft blikjes van 85 gram en Sheba aluminium blikjes van 80 gram . Beide vindt onze kieskeurige kat lekker en het is de juiste hoeveelheid . Als consument kunnen we onnodig in plastic verpakt spul waar mogelijk laten staan . Veel beter is als er strenge regels komen voor fabrikanten . Bij de bron beginnen werkt veel beter dan dweilen met de kraan open .

Onze poezen kunnen het voer feilloos op prijs selecteren, maar wij hebben wel een bovengrens gesteld. Jouw tips passen daar denk ik niet in. :-)

Even een goed voorbeeld: de bio couscous (Golden Sun) van de Lidl zit gewoon rechtstreeks in een kartonnen doosje, zelfs zonder binnendoos. Daar hebben ze vast een beetje hun best voor moeten doen dat het er niet uit lekt, maar het kan dus wel.

Appie gaat de plastic groente tasjes er uit doen, in de loop van het jaar.
bron: nos teletekst

Reputatie 7
Badge +6

Prima . Ze kijken allemaal bij elkaar over de schutting , dus wie volgt ? :rolling_eyes::wink:

Badge +8

:point_right: We stelden deze vraag ook op straat, lees de reacties hier.

Reputatie 7
Badge +7

Er blijven altijd problemen zijn, maar er is ook al veel opgelost. De allerlei plastic tasjes die bij de kassa lagen zijn nagenoeg verdwenen. AH stopt ook met plastic tasjes/zakjes bij o.a. de groente afdeling, en uiteraard zullen anderen volgen. We zijn al gewend altijd een tas mee te nemen, we werken zo ook een beetje mee tegen de berg verpakkingsafval. Moeilijk is dat met ‘los’ spul. In ons dorp komen één á twee keer per week zgn. verkoopwagens, de visboer, kaasboer e.d. Vis, kaas enz. zo los in je tas gooien kan natuurlijk, maar is niet echt fris. Er is nog genoeg aan verpakkingen te doen, zoals genoemd bij koekjes e.d. Maar ook, al vaak besproken verpakking die je bij een bestelling (internet, wenshops ) krijgt, een doos in een doos, in plastic, papier enz. Gelukkig wordt er toch al veel aan gedaan.

Reputatie 7
Badge +6

Onze visboer doet het altijd ongevraagd in een plastic zak , @L.J.F. de Ruiter . De kaasboer doet er alleen kaaspapier omheen en dat vind ik genoeg . De bakker geeft geen zak meer tenzij we er om vragen doordat we zijn vergeten een zak of tas mee te nemen . Bij de supermarkt rijden we de winkelwagen doorgaans naar de auto en stoppen het dan in een krat omdat dat minder oponthoud bij kassa betekent . Voorheen zonder Corona winkelden we samen en pakte ik het meteen in de krat of tas . Nooit in plastic zakken .  Bij andere zaken is het plasticbeleid wisselend . Er kan met wat goede wil veel meer gedaan worden om het plastic terug te dringen . 

Ik stoor mij 1 x per week enorm aan de eenheidsverpakking van medicijnen met al die doordrukstrips waar de pillen maar niet uit willen komen. Ht is erg onhandig en leidt tot veel onnodig afval. Overigens ook tot fouten bij het uitzetten in een weekdoos. Veel handiger en goedkoper zou het zijn om medicijnen (net zoals supplementen uit de drogist) in een potje te verpakken. Het zou klantvriendelijker en milieubewusterzijn als de apotheek beide mogelijkheden zou bieden.

Badge +1

We spreken hier over het excessievelijk gebruik van verpakkingsmateriaal van veelal voedsel. Een ergernis inderdaad. Waar ik mij echter ook meer en meer aan erger maar ook zorgen over maak, zeker in deze tijd van alles online (moeten) bestellen, is het materiaal waarin en waarmee de bestelde producten worden verstuurd door deze bedrijven. Vaak veel te grote dozen, opgevuld met allerlei plastic luchtkussenentjes, extra papier en noem het verder maar op. Kan hier niet beter over nagedacht worden en ook aandacht aan worden besteed... Het is dat wij hier thuis aardig ons best doen met recyclen, maar de blauwe papier container zit veel sneller vol dan een jaar geleden. 

Graag onderschrijf ik de klacht over medicijnverpakkingen. Vaak kun je op de achterkant van de doordrukstrips niet eens goed lezen wat het is, laat staan wat de aanbevolen dosering, etc. is. En inderdaad, sommige medicijnen zijn zelfs al voor mijn 72-jarige vingers met moeite uit de verpakking te drukken…

En terzijde, waarom moet er naast de bijgesloten fabrieks-bijsluiter nog een handvol A4'tjes plus een “verhaaltje” bij? Toch niet uit kostenbesparing…? Het dringt nauwelijks tot me door wat er gezegd wordt!

Reputatie 7
Badge +4

dosering en naam staan toch op het etiket van het doosje?! bijsluiter is verplicht. ik kan me andere en veel ergere verpakking problemen voorstellen

Ik zie heel veel haat op plastic verpakkingen, terwijl deze plastic verpakkingen vaak extreem goed te recyclen zijn. Juist de papieren zakjes in combi met plastic (waar klanten zelf dingen als brood uit de “vers”-afdeling schuiven) totaal niet te recyclen zijn. De Monitor/Keuringsdienst van Waarde  heeft hier een fantastische aflevering over, de eerste 5 minuten leggen het probleem al gigantisch goed uit:
https://www.youtube.com/watch?v=iB3ZJtDfM8U&ab_channel=KeuringsdienstvanWaarde

Er zijn al aardig wat dingen genoemd waar ik me ook aan stoor, dus nog even deze: hufter-proof verpakkingen waar je je eerder aan verwond dan dat je het product er uit krijgt.

Ik stoor mij al jaren aan plastic en kartonnen verpakkingen in winkels en vooral supermarkten terwijl het ook makkelijk anders kan bovendien is plastic een mega milieu probleem!!!

Vroeger had je nog de kruidenier en groenteboer daar zag je GEEN plastic en allemaal erg vers elke dag

Ik koop nu steeds vaker bij een biologische boer daar fiets ik graag een paar kilometer voor.

Of ik ga naar de Markt geen plastic aub ik heb wel katoenen tas

Reputatie 7
Badge +4

plastic (e.a.) verpakkingsmaterialen is op zich niet zo'n probleem, zoals eerder opgemerkt is dit prima te recycelen. Het probleem zit 'm in dat deel wat door de grootste vijand van de natuur niet in de container maar in de natuur gedeponeerd wordt.

plastic (e.a.) verpakkingsmaterialen is op zich niet zo'n probleem, zoals eerder opgemerkt is dit prima te recycelen. Het probleem zit 'm in dat deel wat door de grootste vijand van de natuur niet in de container maar in de natuur gedeponeerd wordt.

Helemaal mee eens.

Veel hygienischer, spesiaal in deze Corono tijd!

Wellicht kunnen we hier een initiatief starten waarbij we catalogus aanmaken met de klachten per product zodat dit aan de fabrikant van dit product aangeboden kan worden en daarmee een constructieve bijdrage leveren aan “afvalberg” probleem. 
Als IT architect ben ik ook bereid om hier actief aan mee te werken. 

Dominique

plastic (e.a.) verpakkingsmaterialen is op zich niet zo'n probleem, zoals eerder opgemerkt is dit prima te recycelen.

Plastic voor voedsel verpakkingen wordt nauwelijks van gerecycled plastic gemaakt.
Om het zo hoogwaardig te krijgen dat het voor voedsel gebruikt kan worden, is te duur.

Ik heb een keer en bouwemmer gehad van gerecycled plastic.
Die stonk 5 jaar na productiedatum nog steeds naar bio-bak.
Daaraan herken je ook de vuilniszak van gerecycled plastic.
Die dus na het 2e gebruik de oven in gaat.

Kocht vorige week cake stukjes met chocolade.
Op karton gelegd, daarom een plastic folie. dat alles samen op een ander karton en dat weer in plastic folie. Na het openen viel de cake helemaal uit elkaar.
Vroeger kocht je gewoon een cake in cellofaan.
Maar dat schijnt ook niet 100% milieuvriendelijk te zijn.

We moeten echt met goede vervangers komen en het plastic afschaffen.
En ook al die soorten plastic door elkaar, is een groot probleem.
De zeer beperkte bruikbaarheid na recyclen dwingt ons hiertoe.

Reageer