Straatvraag

Stoor je je weleens aan verpakkingen?

• 23 maart 2021
  • 43 reacties
  • 968 Bekeken
Stoor je je weleens aan verpakkingen?

Toon eerste bericht

43 reacties

Na afschaffing van de plastic tasjes was te verwachten, dat voorheen nog on- of eenvoudig verpakte artikelen van extra plastic verpakking zouden worden voorzien. Je kunt dat omzeilen door verse etenswaren los op de markt, in de speciaalzaak of in een biowinkel te kopen. Een veel zichtbarer gevolg van gedwongen online aankopen zijn de grote hoeveelheden verpakkingsmateriaal waarop de papiercontainers (en het ophaalschema) kennelijk niet berekend zijn. Zwerfafval is geen uitzondering meer maar wordt steeds meer de norm.

Reputatie 7
Badge +4

suggereer je nou dat we teveel afval hebben voor de containers die we hebben en dus het overvolle maar dumpen?

Reputatie 1
Badge +1

Verpakkingen, waarom veranderd er niks. Nog steeds plastic. Plastic tasjes vooral die van Albert Hein liggen hier op het recreatieterrein na een mooie dag. Aluminium bakjes en diposeble barbecues. Vleeswaren kaas komkommer in plastic gesield. En dan het versturen van producten via internet. De hoeveelheid karton die daarvoor gebruikt wordt. Ja ik irriteer me daar aan.

Belachelijk hoeveel rotzooi je zo mee naar huis neemt. Ik ben van mening dat de vervuiling bij de bron (producent) moet worden aangepakt. Wij betalen steeds meer voor ons afval en de industrie gooit het op ons bordje.

suggereer je nou dat we teveel afval hebben voor de containers die we hebben en dus het overvolle maar dumpen?

Hier in de buurt, doen ze dat wel.
Zelfs op zondag halen ze met milleu-eiland leeg, als het vol is.
Er zitten sensoren in de bakken.
Er liggen dan direct ladingen zakken rond die plek.
Soms liggen er 's morgens opeens honderd vuilniszakken bij het eiland.

Reputatie 7
Badge +4

dan zijn we dus weer terug bij mijn bericht van een een paar dagen geleden, de consument is dus het grootste probleem. Met dat gedrag zullen we dus iets moeten, andere milieu vriendelijke verpakkingen lost dat probleem dus niet op, hooguit wat minder schadelijk afval in de natuur….

Potjes vitamine D van Albert Heijn zijn voor drie kwart leeg. Vreemd gezicht als je een nieuwe opendraait.

Badge

Ik stoor mij ontzettend aan die platic netjes waar bv de sinasappelen citroenen enz. in zitten. Als je deze open knipt dan vind je overal van die kleine stukjes dit komt in et eten en drinken en drinkwater we spoelen immers ons aanrecht af maar wel de spoelbak in. Vaak zie je het te laat en kom je toch weer stukjes tegen ondanks dat je het wegpoets cq veegt.

Een record aan verpakte lucht?
Ik bestelde antivlooienmiddel voor onze katten. Die komen in drie tubetjes.
De tubetjes zijn lxbxd = 3,8x1,8x1,1 cm groot, dus ze zouden met zijn drieën in een doosje van 28,5 cm3 kunnen, of heel simpel in een envelop. Het doosje van de fabrikant meet echter 13,3x4x7,5 = 399 cm3. Dat is dus al 90% lucht.
Omdat dat doosje zo dik is dat het niet door de brievenbus past moet het per pakket bezorgd worden.
Dan krijg je nóg een doosje van 19,5x13,5x14,8 = 3896 cm3. Dat is zo'n vier liter. Ruim 99% lucht dus.

(Op de foto staat maar één tubetje, maar er waren er drie)

Badge

Ik werk sinds een paar maanden bij het programma Circulair Zuid Holland bij de provincie Zuid Holland waarbij ik zelf probeer om de maakindustrie te helpen circulair te worden. Ik zie hierdoor privé de wereld nu ook door een heel andere bril. Naast alle expertgesprekken, onderzoeken en bijeenkomsten op het werk, waren er afgelopen weken ook verschillende TV programma's over afval en plastic, zoals de vuilnisman, pointer, pak de macht, de waarde van de aarde die mijn blik verruimen. Zojuist zag ik op BNNVara nog de tv versie van de theater voorstelling “De zaak Shell”: waarin het ook gaat over verantwoordelijkheid nemen. Shell zegt dat de consument maar minder moet vragen/tanken en dat er eerste een vraag moet zijn voor schone energie en dat ze dan pas meer willen investeren in hun vergroening.

Ik stoor mij al langere tijd aan al het verpakkingsmateriaal: niet alleen voor eten, maar ook voor ander producten b.v. in bouwmarkten. Nog te zwijgen van de microplastics die je niet ziet. Het blijkt dat we als Nederlander elke week een pinpas aan plastic binnen krijgen. Er is ook een app voor op je telefoon waarin je zelf kunt nagaan in welk product mincroplastic zit. Microplastic komt daarnaast ook in grote mate vrij bij het wassen van synthetische kleding.

Als we geen (wegwerp)plastic willen, wat denk ik wel kan (want vroeger hadden wij het ook niet en ik zag op internet al vele alternatieven), moet je zelf ook verantwoordelijkheid nemen door alternatieven te kiezen, ook als daarmee je favoriete product (hopelijk tijdelijk) niet kunt kiezen, voordat je ook andere aanspreekt. Het mooiste zou zijn dat plastic verboden gaat worden. Dan wordt het voedsel in andere materialen verpakt en hoef je als consumten niet te kiezen. Gelukkig komt er vanuit de Europeese Unie strengere regels, maar dat nog geen verbod (wel op plastic rietjes, bestek e.d ).

Het recyclen van plastic is niet de oplossing, want na hooguit een paar cycli wordt het alsnog verbrand.

Ik heb mij de uitdaging gesteld om volledig wegwerplastic vrij boodschappen te doen. Ik ben ook al aan het uitzoeken hoe ik zelf koekjes kan bakken :-)

Vele producenten vinden het vele plastic mede de schuld van de vraag van de consument. Wij hebben echter als consument niet gevraagd om al dat plastic. Dat is door de marketeers bedacht om het product mooi te tonen en ons te laten geloven dat het comfort biedt. Het wordt tevens ontterecht geclaimed dat het nodig is om dat dan het eten langer goed blijft. Langer waarvoor: ik ga toch geen koekjes kopen om ze over 6 maanden of na later op te eten?! Ik zag in mijn zoektocht al heel veel alternatieven voor palsticverpakkingen. Ook een leuke is Peter Pot. Deze zijn nu echter duurder dan het gebruik van nieuw plastic. (….. en bioplastic is trouwens geen goed alternatief, want het composteren kan niet goed).

Ik ben nog op zoek naar een goede vertegenwoordiger van ons consumenten als gesprekspartner/tegenmacht van producenten en overheid. Zou de consumentenbond daar een rol in kunnen spelen? Mogelijk als aanvulling op de rol van de Milieufederatie?

Het recyclen van plastic is niet de oplossing, want na hooguit een paar cycli wordt het alsnog verbrand.

Ik heb ook het sterke vermoeden dat veel onderzoek daar geen rekening mee gehouden heeft.
Neem nu de simpele plastic beker in de koffie automaat.
Onderzoek heeft uitgewezen dat de porseleinen mok milleu onvriendelijker is.
Er werden ladingen recycle bakken verkocht voor de plastic bekers.
Koffiebekers zijn meestal van polystyreen.
Om dit optimaal te hergebruiken, moet je dit niet mengen met andere plastic's
In de praktijk kwam daar weinig van terecht.
Dat begint al bij de PVC zak die ze eerst in de emmer doen.

Het voordeel van bioplastic is dat het met zekerheid niet langdurig bijdraagt aan de plastic soep. Hat nadeel van bioplastic is dat het in de praktijk in de GFT en PMD-bakken terechtkomt en daar het verwerkingsproces behoorlijk verpest. Dat is een onopgelost dilemma.

Maar wie is Peter Pot en wat heeft hij er mee te maken?

Reputatie 7
Badge +6

Ben het eens met de reacties waarin gezegd wordt , dat de gevolgen teveel op het bordje van consumenten komen . Wij kunnen weinig invloed uitoefenen op de manier waarop iets verpakt wordt en voor welk materiaal gekozen wordt en dat kan vaak veel beter .  Wel mogen we steeds meer betalen voor de afvalstromen die met wat meer moeite van alle betrokkenen best een stuk minder kan . Afval scheiden blijkt nog een bijkomend probleem , waar sommige consumenten het voor goedwillenden verpesten . Als ik zie wat er aan troep tussen het oud papier zit en wat sommigen in de plastic- en GFT-container smijten ….. Jammer dat men hier nooit de bakken controleert en geen waarschuwingen en bij herhaling boetes uitdeelt . Dat zou het probleem flink kunnen verminderen . 

Ik heb ook het sterke vermoeden dat veel onderzoek daar geen rekening mee gehouden heeft.

Je moet dat woord onderzoek zo spellen: ‘onderzoek’. Dat ‘onderzoek’ werd gedaan in opdracht van de bekertjesindustrie

Naam en adres van de opdrachtgever: Stichting Diposables Benelux

en die had een aantal interessante randvoorwaarden bepaald, waarbij de belangrijkste is dat een mok iedere keer werd afgewassen op de meest milieuonvriendelijke wijze

blijkt dat voor de meermalige systemen het reinigen van de kop en schotel en van de aardewerk mok, met een bijdrage van tussen de 90 en 100%, zeer sterk bepalend is voor de milieubelasting van deze drinksystemen.

(laat staan dat een mok werd gebruikt om meer dan 1 portie te tappen). Daarnaast was de aanname dat de levensduur 1000x gebruik was. Wat betreft bekertjes is het idee dat die 100% op de meest millevriendelijke wijze werden afgevoerd

Badge

Het voordeel van bioplastic is dat het met zekerheid niet langdurig bijdraagt aan de plastic soep. Hat nadeel van bioplastic is dat het in de praktijk in de GFT en PMD-bakken terechtkomt en daar het verwerkingsproces behoorlijk verpest. Dat is een onopgelost dilemma.

Het is Pieter Pot en het is een alternatief voor plastic, waarbij je (nu nog alleen) online boodschappen kunt doen en alles in glazen leenpotten krijgt (zie https://www.pieter-pot.nl/)

Badge

Je moet dat woord onderzoek zo spellen: ‘onderzoek’. Dat ‘onderzoek’ werd gedaan in opdracht van de bekertjesindustrie

Naam en adres van de opdrachtgever: Stichting Diposables Benelux

en die had een aantal interessante randvoorwaarden bepaald, waarbij de belangrijkste is dat een mok iedere keer werd afgewassen op de meest milieuonvriendelijke wijze

blijkt dat voor de meermalige systemen het reinigen van de kop en schotel en van de aardewerk mok, met een bijdrage van tussen de 90 en 100%, zeer sterk bepalend is voor de milieubelasting van deze drinksystemen.

(laat staan dat een mok werd gebruikt om meer dan 1 portie te tappen). Daarnaast was de aanname dat de levensduur 1000x gebruik was. Wat betreft bekertjes is het idee dat die 100% op de meest millevriendelijke wijze werden afgevoerd

In het tv programma “pak de macht” (https://tvblik.nl/pak-de-macht/6-mei-2021) bleek dat de overheid/ minister zich ook laat adviseren door de plasticbranche zelf . De belangen om het zo te laten als het is, is vanuit de plasticbranche groot.

Badge

Het is Pieter Pot en het is een alternatief voor plastic, waarbij je (nu nog alleen) online boodschappen kunt doen en alles in glazen leenpotten krijgt (zie https://www.pieter-pot.nl/)

Heel veel bioplastic gedraagt zich als gewoon plastic (en is evenwel niet afbreekbaar) en draagt ook bij aan langdurige plasticsoep (zie https://www.plasticsoupfoundation.org/plastic-probleem/plasticsoorten/bioplastics/).

Pff, de ellende is dus nog groter dan ik dacht. Hoe een mooi idee - afbreekbaar plastic dat in de natuur afbreekbaar is en dat ook doet - de nek omgedraaid kan worden.

Reageer