Consumentenbond.nl
Sneller internet en extra zenderpakketten? |

Vergelijk alles-in-1 providers en stap over. Tijdelijk €10 retour

Alles-in-1 icoon

Tachtig- of negentig plussers en digitalisering

• 13 september 2018
  • 55 reacties
  • 1864 Bekeken

Reputatie 7
  • Super betrokken deelnemer
  • 2912 reacties
Voor alle instanties die geen greintje rekening wensen te houden met de generatie die de tachtig is gepasseerd.

Er is een generatie die niet is opgegroeid of meegegroeid met het computertijdperk, dat zijn misschien de opa’s en oma’s van mensen die hun hand niet omdraaien voor het bedienen van geavanceerde apparaten. Natuurlijk zijn er 90 plussers die net zo handig zijn met een computer en smartphone als een puber van zestien maar dat zullen er niet héél veel zijn. Onder die bejaarden zijn er ook die dementeren of al volslagen dement zijn.

Waarom wordt steeds meer digitaal, mensen die geen kinderen hebben moeten hun hele hebben en houwen aan een buurman of buurvrouw voorleggen of moeten iemand inhuren die er zijn beroep van heeft gemaakt. Nu zijn er nog, bijvoorbeeld bij de Belastingdienst, twee mogelijkheden, je kunt nog een papieren aangifte doen maar hoe lang nog?

Er zijn steeds meer banken waar alles via het Internet gaat, sommige ouderen weten niet eens hoe je moet pinnen of contactloos betalen, of ze durven niet uit angst dat er iemand meekijkt en dat ze even later van hun pinpas worden beroofd.

Parkeren kan eerdaags alleen nog met een app, er zullen geen hordes 90 jarigen nog autorijden maar er zijn er wel, met de auto kunnen ze wel overweg, ze rijden misschien al zeventig jaar maar kunnen ze ook overweg met de smartphone?

Een vakantie boeken? Ooit was er, bij wijze van spreken, een reisbureau op iedere straathoek. Nu moet het allemaal via het Internet, een telefoonnummer vind je maar zelden.
Over telefoonnummers gesproken, je vindt geen telefoongids meer in de bus of een stapel gidsen in de hal van een flat. Je kunt nog een telefoongids bestellen maar je vindt alles op het Internet, opa en oma niet, die hebben geen computer.
Er zijn ook steeds meer mensen die de vaste telefoon de deur uit doen, mobiele nummers zijn bijzonder moeilijk te vinden. Bellen van vast naar mobiel is bij sommige telefoonaanbieders nogal duur.

Bejaarden horen dikwijls niet meer zo goed, zelfs mensen die wel goed horen worden tot het uiterste getergd door al die keuzemenu's. "Belt u voor een storing, toets 1, belt u voor uw factuur toets 2," bij de vijfde keuze raak je de kluts kwijt, vóór je het menu nog een keer kunt beluisteren krijg je eerst nog vier keuzemogelijkheden. Ben je daarna niet snel genoeg dan wordt de verbinding verbroken.

Een afspraak maken met de huisarts? Heel makkelijk via "mijngezondheid.nl", digiD nummer bij de hand houden.en je smartphone want je krijgt een SMS met een code die je moet intypen. Die code vervalt al snel dus maak vooral geen tikfout met je oude bevende handen.

Ook andere afspraken gaan dikwijls via de computer, garages, tandartsen, kappers, je gaat op hun website naar de agenda, kijkt wanneer je terecht kunt en vult wat gegevens in. Opa heeft het inmiddels opgegeven en is naar de garage gereden om daar aan de balie een afspraak te maken voor een vakantiebeurt.

Gemeentes zijn per telefoon soms moeilijk te bereiken via dat algemene nummer 14 en het netnummer van de plaats daarachter, je moet luid en duidelijk de naam van de gemeente inspreken, je kunt anders weleens bij de verkeerde gemeente uitkomen. Ook daar weer een lang keuzemenu. Mailen gaat snel, althans, dat beweert men, je krijgt meestal een ontvangstbevestiging met de mededeling dat je binnen vijf dagen antwoord krijgt. Je krijgt inderdaad antwoord, hier duurt dat gemiddeld maar zo’n zes weken en het is vrijwel altijd nietszeggend. Je kunt op de site zien of iets in behandeling is maar er staat dan ook geen letter meer dan "in behandeling", soms staat er "afgehandeld". Daar heb je dan geen bericht van gekregen en als je belt en het zaaknummer doorgeeft weet niemand waar het over gaat. Probeer dan vooral niet kwaad te worden want voor je het weet wordt de verbinding verbroken, zeker als je iemand aanspreekt op zijn geringe vaardigheden met de computer maar ik denk dat de meeste ouderen dat niet doen, die hechten nog sterk aan beleefdheid. Bel de volgende dag zijn of haar meerdere, dan krijg je in ieder geval een verontschuldiging, dat kost niets.

Is er een Internet storing? Bel je provider. Je krijgt een bandje met gegarandeerd de mededeling dat je alle informatie kunt vinden op hun website, dat is reuze handig, vooral als er een internetstoring is maar dat schijnt niemand bij die provider te kunnen bedenken. Dit is het enige waar die ouderen zonder computer zich niet druk over hoeven te maken alhoewel een internetstoring dikwijls betekent dat ook de telefoon het niet doet.

Binnenkort kijkt iedereen digitaal, misschien nog niet in sommige buitengebieden, wees maar blij. De ene TV is makkelijk in te stellen, bij de andere, soms niet zo nieuw meer, is dat een heel gedoe. Als je er een mediabox bij nodig hebt en een extra afstandsbediening wordt het voor iemand die een beetje de weg kwijt is een hele toestand, die heeft vaker geen TV dan wel. Even op het verkeerde knopje drukken en het toestel gaat op zwart of laat een hevige sneeuwbui zien. Er zal heel vaak een beroep worden gedaan op buren, kennissen, kinderen of iemand van de thuiszorg.

Vroeger zaten er bij allerlei apparaten handleidingen in meerdere talen. Je mag tegenwoordig al blij zijn als er een, uit het Chinees in gebroken Nederlands vertaald, briefje bij een apparaat zit waarop staat "druk aan groen voor uit is rood knop links, op internet u krijgt uitleg". Soms zit er een handleiding bij maar die is dan in het Chinees. Als je een volledige handleiding nodig hebt vind je die alleen nog op het Internet. Dat staat er vol mee. Alleen hebben opa en oma zonder computer daar niets aan als ze de nieuwe wasmachine niet aan de praat krijgen.

Er worden duizenden brievenbussen weggehaald, dat komt door het Internet, wie schrijft er nog een persoonlijke brief, met de hand in schoonschrift, maar als zo'n brievenbus vlak bij een verzorgingshuis staat, laat hem dan staan, PTT Post heeft daar echter maling aan. Er zijn mensen (Rotterdam zuid, 12 september in het AD) die met vervoer op maat voor € 1,10 naar een brievenbus moeten. Je kunt een brief of kaart meegeven aan een buurvrouw of buurman maar die zijn meestal ook een beetje krakkemikkig.

Denken de dames en heren van allerlei instanties en fabrikanten van allerlei apparaten dan echt helemaal niet aan al die opa's en oma's die het allemaal niet meer begrijpen en aan wie ze, goed beschouwd, heel veel te danken hebben? Laat die mensen toch niet zo tobben, over een paar jaar zijn ze er niet meer, schaf het papier nog niet helemaal af, doe duidelijke gebruiksaanwijzingen bij een apparaat of print het in de winkel uit als service, haal de brievenbussen bij verzorgingshuizen niet weg, neem weer een leuke telefoniste in dienst en zet het keuzemenu uit, open desnoods in een supermarkt een bankloket, al is het voor een paar uur per week. Ik denk dat veel bejaarden heel blij zouden worden.

55 reacties

Elk woord in dit lange verhaal is mij volledig uit het hart gegrepen!
Reputatie 5
Badge +5
Dat heet nou vooruitgang... 😐
Maar serieus: ik denk dat dit soort ontwikkelingen vooral gedreven worden door kostenbesparingen. Veel zaken zijn wanneer digitaal uitgevoerd nu eenmaal goedkoper dan de papieren variant. Dat een minderheid daar onder moet lijden is kennelijk ondergeschikt aan het winstoogmerk.
Reputatie 7
Maar serieus: ik denk dat dit soort ontwikkelingen vooral gedreven worden door kostenbesparingen. Veel zaken zijn wanneer digitaal uitgevoerd nu eenmaal goedkoper dan de papieren variant. Dat een minderheid daar onder moet lijden is kennelijk ondergeschikt aan het winstoogmerk.

Grappig hoe mensen toch met twee maten meten. Menig consument is op zoek naar het laatste dubbeltje om te besparen en er zijn hier op het forum zelfs mensen die aangeven eerste te kijken wat de prijs is en dan te pinnen of contant te betalen om die twee centen in hun zak te houden maar als leveranciers of dienstverleners op de kosten letten dan heet dat een winstoogmerk en is dat slecht.
Ik denk dat "de mensheid" gemiddeld precies terugkrijgt wat zij gemiddeld geeft omdat er aan de andere kant van de muur, waar die kapitalistische uitbuiters zitten die sommigen zo graag demoniseren, ook gewone mensen zitten die net zo redeneren als de mensen aan deze kant van de muur.

Het laat trouwens onverlet dat er nagedacht en meegedacht moet worden over de vraag hoe je ouderen goed kan laten participeren en dat zal deels ook moeten door dan maar eens op te rem te trappen.
Maar, meneer Deen,

Mensen die willen besparen bij de kassa (ik vind zelf ook: als men per se wil afronden, persoonlijk vind ik dat meer dan belachelijk, dan uitsluitend naar beneden!), kunt u toch niet gelijk stellen aan bedrijven die aan kostenbesparing doen om de concurrenten van de markt te duwen?

Ik volg het niet meer.
Reputatie 7
@Léonz
Kosten besparen is niet hetzelfde als kosten besparen? Als je de overeenkomst niet ziet zou ik niet weten hoe ik het duidelijk moet maken.
Hallo meneer Deen,

Het gaat om het doel/de ratio van de kostenbesparing.

Waarom, hoezo kosten besparen?

Op het ene moet je besparen, op het andere juist absoluut niet!
Reputatie 7
Ik heb het niet over wat moet, ik heb het over wat mensen doen. en mensen besparen als ze de kans krijgen. En veroordelen anderen blijkbaar als ze hetzelfde doen als ze zelf doen omdat voor anderen andere regels gelden van voor hun zelf.
Reputatie 7
Dat ook bedrijven willen besparen snap ik wel, het gaat hier om een generatie die er binnen niet al te lange tijd niet meer is. Waarom niet even gewacht met het digitaliseren van zo ongeveer alles wat je maar kunt bedenken of digitaal en voor ouderen op papier? Bij de fiscus en banken is je geboortedatum bekend. Toen de Euro pas kwam werden de prijzen nog heel lang zowel in Euro's als in Guldens vermeld om de mensen tegemoet te komen, in Frankrijk hebben ze nog veel langer alle prijzen dubbel vermeld, als ik me niet vergis wel een jaar of vier. Er moet toch iets te bedenken zijn om het al die opa's en oma's wat makkelijker te maken? Ik kan me niet indenken dat dat miljarden kost. Op de TV hoor je ook altijd dat als je iets verder wilt kijken, hoe het afloopt bij Ik Vertrek bijvoorbeeld, je naar hun Internetpagina moet gaan. Ik vind dat irritant maar opa en oma snappen het dikwijls niet, die hebben al moeite genoeg met teletekst. De generatie die nu rond de 70 is zal over het algemeen wel voldoende bekend zijn met automatisering.
Ik heb het niet over wat moet, ik heb het over wat mensen doen.
Dit topic gaat over wat moet! (Zou moeten).

Wat mensen doen, weten we wel.

Wat de ene doet is niet inwisselbaar tegen wat de andere doet.

Als gewone mensen kosten willen/moeten besparen: onontkoombaar. Heeft niets met het maatschappelijk systeem te maken. Is van alle tijden.

Als bedrijven kosten gaan besparen om de concurrentie uit de markt te duwen: dat is toch geheel andere koek?

Als ik zuinig leef (wat ik inderdaad doe), is dat niet met de bedoeling om de buurvrouw te schaden.
Reputatie 7
@Léonz Misschien moet u de letterlijke tekst nog eens lezen waar ik op gereageerd heb. Als u iets zelf doet is dat ok maar als een ander hetzelfde doet is dat geheel andere koek. Ik zeg niet dat er geen verschillen bestaan, het is het wegkijken van de overeenkomsten die mij verbaasd.
Reputatie 5
Badge +5

Grappig hoe mensen toch met twee maten meten. Menig consument is op zoek naar het laatste dubbeltje om te besparen en er zijn hier op het forum zelfs mensen die aangeven eerste te kijken wat de prijs is en dan te pinnen of contant te betalen om die twee centen in hun zak te houden maar als leveranciers of dienstverleners op de kosten letten dan heet dat een winstoogmerk en is dat slecht.

Ehm, volgens mij stel ik nergens dat het hebben van een winstoogmerk slecht is? Ik bedoel slechts dat bedrijven dit winstoogmerk wel erg laten overheersen in hun handelen.

Het laat trouwens onverlet dat er nagedacht en meegedacht moet worden over de vraag hoe je ouderen goed kan laten participeren en dat zal deels ook moeten door dan maar eens op te rem te trappen.

Dank u, I rest my case. 😉
Reputatie 7
Als er in Nederland wordt bezuinigd doen ze iets verkeerd. Bezuinigen doe je door je uitgavenpatroon aan te passen, meestal betekent dat ook dat je, als het mogelijk is, minder gaat uitgeven. Wat de regering doet is niet het uitgavenpatroon aanpassen als bezuinigingsmaatregel en bijvoorbeeld eens een keer ophouden met al die miljoenen verslindende IT projecten die gedoemd zijn te mislukken. Nee, dat doen ze niet, het geld weghalen bij de burger om minstens op de zelfde voet verder te kunnen gaan maar liever nog een beetje meer is een stuk makkelijker. Als ik voordelig boodschappen wil doen, doe ik dat niet met de portemonnee van de buren, zoals Léonz al in iets andere bewoordingen zegt. Dan komt het botweg neer op stelen, niet op bezuinigen.
Ik snap dat het hier de Consumentenbond is en niet de Consumenten Partij (ideetje voor de volgende verkiezingen misschien?) maar de Consumentenbond heeft toch op veel zaken een behoorlijke invloed.
Als u iets zelf doet is dat ok maar als een ander hetzelfde doet is dat geheel andere koek.
Zo is het maar net! ☺
Reputatie 5
Badge +1
[quote user="Léonz"]Maar, meneer Deen,

Mensen die willen besparen bij de kassa (ik vind zelf ook: als men per se wil afronden, persoonlijk vind ik dat meer dan belachelijk, dan uitsluitend naar beneden!), kunt u toch niet gelijk stellen aan bedrijven die aan kostenbesparing doen om de concurrenten van de markt te duwen?

Ik volg het niet meer.

Als het bedrijven lukt om concurrenten uit de markt duwen door kosten te besparen komt dat vooral omdat er consumenten zijn die een graatje van die besparing mee willen pikken. Als iedereen het niet besparende bedrijf trouw blijft wordt er niemand uit de markt geduwd.
Reputatie 5
Badge +5
Als er in Nederland wordt bezuinigd doen ze iets verkeerd. Bezuinigen doe je door je uitgavenpatroon aan te passen, meestal betekent dat ook dat je, als het mogelijk is, minder gaat uitgeven. Wat de regering doet is niet het uitgavenpatroon aanpassen als bezuinigingsmaatregel en bijvoorbeeld eens een keer ophouden met al die miljoenen verslindende IT projecten die gedoemd zijn te mislukken. Nee, dat doen ze niet, het geld weghalen bij de burger om minstens op de zelfde voet verder te kunnen gaan maar liever nog een beetje meer is een stuk makkelijker. Als ik voordelig boodschappen wil doen, doe ik dat niet met de portemonnee van de buren, zoals Léonz al in iets andere bewoordingen zegt. Dan komt het botweg neer op stelen, niet op bezuinigen.
Ik snap dat het hier de Consumentenbond is en niet de Consumenten Partij (ideetje voor de volgende verkiezingen misschien?) maar de Consumentenbond heeft toch op veel zaken een behoorlijke invloed.

Helemaal mee eens. Maar helaas gelden voor de overheid kennelijk heel andere regels. Als een persoon een schuld opbouwt, staat binnen de kortste keren de bank of een deurwaarder op de stoep en wordt er uiteindelijk beslag gelegd op een deel van de inkomsten. Als de overheid daarentegen rood staat, kan zij vrolijk doorgaan met idiote uitgaven als subsidie aan een of ander wazig kunstprojectje, of geld blijven pompen in buitenlandse terroristische organisaties.

Om het even in perspectief te zien: Nederland heeft een schuld van €416 miljard, ofwel per € 24.000 Nederlander! Per jaar moet er €6 miljard alleen al aan rente afbetaald worden. Stelt u zich eens voor als dat geld jaarlijks bij de zorg of onze ouderen terecht kon komen...

Wie voert er nog een echte, objectieve controle van de overheidsfinanciën uit als de leden van de Algemene Rekenkamer en de DND zelf uit de koker van de gevestigde partijen komen?

"Wij van WC Eend adviseren..."
Reputatie 7
[quote user="Léonz"]
Als u iets zelf doet is dat ok maar als een ander hetzelfde doet is dat geheel andere koek.

Zo is het maar net! ☺

U kunt om u zelf lachen en dat is lang niet iedereen gegeven.
Het gaat er hier juist om, meneer Jan H., dat bedrijven en de overheid teveel inzetten op digitalisering, waar de ouderen (en ook veel laagopgeleiden trouwens) vervolgens de dupe van worden.

Wat voor keuze blijft er dan over voor de consument?

Geen keuze dus.
Hallo meneer Deen,

Mijn lach werd opgewekt door de gedachte dat u mij eindelijk begreep.

Nu moet ik denkelijk een huil-smiley gaan zoeken. Het wil maar niet lukken.😴
Reputatie 7
@Aardvark , als dan blijkt dat een aantal leden van het kabinet fouten maakt mogen ze opstappen, dan krijgen ze wachtgeld. Als iemand bij bijv. een multinational eruit moet krijgt hij een riante gouden handdruk, Als jij en ik op ons werk grove fouten maken worden we ontslagen, dan mogen we voor een uitkering naar het UWV tenzij je op staande voet wordt omtslagen, dan mag je meteen naar de Sociale Dienst, we moeten minstens vier sollicitaties per maand doen om niet gekort te worden en wie na een bepaalde tijd geen werk vindt krijgt net genoeg van de Soos om te overleven. Hoezo meten met twee maten. Mijns inziens doen ze het al jaren verkeerd door senioren en bejaarden op een zijspoor te zetten, het is wel de generatie van de wederopbouw, harde werkers die ervoor heben gezorgd dat hun kinderen meer konden bereiken in het leven. Ze zijn niet meer productief dus waarom zou er rekening met deze mensen moeten worden gehouden. Wie kent de film Soilent Green?
Reputatie 6
Badge +5
@MrsJones Dank voor uw relaas en de moeite die u genomen hebt om dat op een rijtje te zetten. Ik ben het er hartgrondig mee eens. En, zoals hier al opgemerkt, gaat het niet alleen om ouderen maar om hele groepen in de samenleving die geen affiniteit hebben met automatisering en dus niet meekomen in het soort maatschappij waar wij op af stevenen.

Om een of andere mij voltrekt onbekende reden is het kunnen functioneren in een gedigitaliseerde omgeving de norm geworden waaraan menselijke bekwaamheden hier worden afgemeten. En dat voorspelt onheil, want het is gewoon niet waar, dat dit voor de opkomende generatie allemaal gemakkelijk en gesneden koek is.

Verder zou de aanname, dat automatisering tot besparingen leidt zo langzamerhand wel eens onderzocht mogen worden. Bij de aanvang van zo'n project is de rekensom eenvoudig, door besparing op personeel pakt dat nog gunstig uit. Maar voor onderhoud, verdere ontwikkeling en beveiliging zijn dure arbeidskrachten nodig die tegenwoordig niet zelden uit het buitenland moeten komen. De grootste bedrijfsinvestering die ik ooit heb meegemaakt, was die in op maat gemaakte software. En dan maar hopen, dat de electriciteit niet uitvalt.
Reputatie 7
@Lisa Boele , het zat me ineens hoog dat er geen spatje rekening wordt gehouden met, oneerbiedig, digibeten. Ik noemde alleen de bejaarden omdat ik met die mensen (mijn moeder, mijn schoonmoeder zaliger en een tante) meemaak(te) dat iets volledig langs hen heengaat omdat ze het niet ((meer kunnen) begrijpen. Het zou misschien kunnen dat er bij de groepen die je noemt nog een enkeling is die er iets van oppikt, misschien niet heel veel maar het is dan al heel wat als ze zonder ongelukken kunnen pinnen, iets kunnen opzoeken op het Internet of met een mobiele telefoon overweg kunnen, al is het alleen maar om in geval van nood te kunnen bellen.

Die zogenaamde besparingen geloof ik ook niet. Besparingen betekenen trouwens maar al te vaak een ontslaggolf.
Reputatie 7
Badge +6
Sommigen roepen : Die ouderen en digibeten van alle leeftijden moeten zich maar aanpassen. Als ze zelf oud worden of het door andere reden niet meer kunnen en door deze ontwikkelingen in de knel kunnen komen willen ze zeker nog maar even liever niet aan denken?
Reputatie 7
Daar denken ze inderdaad niet aan, er zullen wel uitzonderingen zijn, misschien jongeren die in hun eigen kring te maken hebben met - al dan niet demente - bejaarden of mensen met een beperking. Als ze de veertig naderen beginnen ze misschien na te denken, dikwijls hebben ze dan pubers die pa en ma een stel ouderwetse zeikerds vinden. Misschien was ik ook zo, wie zonder zonde is... maar ik was een vrij stabiele puber en heb mijn (groot)ouders nooit fossielen genoemd die niet met hun tijd meegingen. De veranderingen gingen vijftig jaar geleden niet zo snel, nu gaat vooral de technologie in sneltreinvaart
Reputatie 7
Badge +6
Inderdaad . Bij die sneltreinvaart hebben ook 40-minners moeite om alle bedieningsfuncties van de moderne technologie te begrijpen en dan ook nog te onthouden. De basisfuncties lukken wel , maar er is zo veel meer wat ook nu en dan handig is om te weten en te gebruiken . Onderzoeken hebben dat uitgewezen. Er is iets goed mis op dit gebied doordat fabrikanten hier veel te weinig rekening mee houden en er niemand is die ze dwingt om daar wat aan te doen.
Reputatie 7
@E.T. Wiersum , dat verwacht je toch niet van 40 minners? Die denken dat god de aarde en de computer schiep. Ik voel me meteen een stuk minder onhandig nu ik dit weet. 😊

Reageer