Tachtig- of negentig plussers en digitalisering

  • 13 September 2018
  • 60 reacties
  • 2600 Bekeken

Reputatie 7
Voor alle instanties die geen greintje rekening wensen te houden met de generatie die de tachtig is gepasseerd.

Er is een generatie die niet is opgegroeid of meegegroeid met het computertijdperk, dat zijn misschien de opa’s en oma’s van mensen die hun hand niet omdraaien voor het bedienen van geavanceerde apparaten. Natuurlijk zijn er 90 plussers die net zo handig zijn met een computer en smartphone als een puber van zestien maar dat zullen er niet héél veel zijn. Onder die bejaarden zijn er ook die dementeren of al volslagen dement zijn.

Waarom wordt steeds meer digitaal, mensen die geen kinderen hebben moeten hun hele hebben en houwen aan een buurman of buurvrouw voorleggen of moeten iemand inhuren die er zijn beroep van heeft gemaakt. Nu zijn er nog, bijvoorbeeld bij de Belastingdienst, twee mogelijkheden, je kunt nog een papieren aangifte doen maar hoe lang nog?

Er zijn steeds meer banken waar alles via het Internet gaat, sommige ouderen weten niet eens hoe je moet pinnen of contactloos betalen, of ze durven niet uit angst dat er iemand meekijkt en dat ze even later van hun pinpas worden beroofd.

Parkeren kan eerdaags alleen nog met een app, er zullen geen hordes 90 jarigen nog autorijden maar er zijn er wel, met de auto kunnen ze wel overweg, ze rijden misschien al zeventig jaar maar kunnen ze ook overweg met de smartphone?

Een vakantie boeken? Ooit was er, bij wijze van spreken, een reisbureau op iedere straathoek. Nu moet het allemaal via het Internet, een telefoonnummer vind je maar zelden.
Over telefoonnummers gesproken, je vindt geen telefoongids meer in de bus of een stapel gidsen in de hal van een flat. Je kunt nog een telefoongids bestellen maar je vindt alles op het Internet, opa en oma niet, die hebben geen computer.
Er zijn ook steeds meer mensen die de vaste telefoon de deur uit doen, mobiele nummers zijn bijzonder moeilijk te vinden. Bellen van vast naar mobiel is bij sommige telefoonaanbieders nogal duur.

Bejaarden horen dikwijls niet meer zo goed, zelfs mensen die wel goed horen worden tot het uiterste getergd door al die keuzemenu's. "Belt u voor een storing, toets 1, belt u voor uw factuur toets 2," bij de vijfde keuze raak je de kluts kwijt, vóór je het menu nog een keer kunt beluisteren krijg je eerst nog vier keuzemogelijkheden. Ben je daarna niet snel genoeg dan wordt de verbinding verbroken.

Een afspraak maken met de huisarts? Heel makkelijk via "mijngezondheid.nl", digiD nummer bij de hand houden.en je smartphone want je krijgt een SMS met een code die je moet intypen. Die code vervalt al snel dus maak vooral geen tikfout met je oude bevende handen.

Ook andere afspraken gaan dikwijls via de computer, garages, tandartsen, kappers, je gaat op hun website naar de agenda, kijkt wanneer je terecht kunt en vult wat gegevens in. Opa heeft het inmiddels opgegeven en is naar de garage gereden om daar aan de balie een afspraak te maken voor een vakantiebeurt.

Gemeentes zijn per telefoon soms moeilijk te bereiken via dat algemene nummer 14 en het netnummer van de plaats daarachter, je moet luid en duidelijk de naam van de gemeente inspreken, je kunt anders weleens bij de verkeerde gemeente uitkomen. Ook daar weer een lang keuzemenu. Mailen gaat snel, althans, dat beweert men, je krijgt meestal een ontvangstbevestiging met de mededeling dat je binnen vijf dagen antwoord krijgt. Je krijgt inderdaad antwoord, hier duurt dat gemiddeld maar zo’n zes weken en het is vrijwel altijd nietszeggend. Je kunt op de site zien of iets in behandeling is maar er staat dan ook geen letter meer dan "in behandeling", soms staat er "afgehandeld". Daar heb je dan geen bericht van gekregen en als je belt en het zaaknummer doorgeeft weet niemand waar het over gaat. Probeer dan vooral niet kwaad te worden want voor je het weet wordt de verbinding verbroken, zeker als je iemand aanspreekt op zijn geringe vaardigheden met de computer maar ik denk dat de meeste ouderen dat niet doen, die hechten nog sterk aan beleefdheid. Bel de volgende dag zijn of haar meerdere, dan krijg je in ieder geval een verontschuldiging, dat kost niets.

Is er een Internet storing? Bel je provider. Je krijgt een bandje met gegarandeerd de mededeling dat je alle informatie kunt vinden op hun website, dat is reuze handig, vooral als er een internetstoring is maar dat schijnt niemand bij die provider te kunnen bedenken. Dit is het enige waar die ouderen zonder computer zich niet druk over hoeven te maken alhoewel een internetstoring dikwijls betekent dat ook de telefoon het niet doet.

Binnenkort kijkt iedereen digitaal, misschien nog niet in sommige buitengebieden, wees maar blij. De ene TV is makkelijk in te stellen, bij de andere, soms niet zo nieuw meer, is dat een heel gedoe. Als je er een mediabox bij nodig hebt en een extra afstandsbediening wordt het voor iemand die een beetje de weg kwijt is een hele toestand, die heeft vaker geen TV dan wel. Even op het verkeerde knopje drukken en het toestel gaat op zwart of laat een hevige sneeuwbui zien. Er zal heel vaak een beroep worden gedaan op buren, kennissen, kinderen of iemand van de thuiszorg.

Vroeger zaten er bij allerlei apparaten handleidingen in meerdere talen. Je mag tegenwoordig al blij zijn als er een, uit het Chinees in gebroken Nederlands vertaald, briefje bij een apparaat zit waarop staat "druk aan groen voor uit is rood knop links, op internet u krijgt uitleg". Soms zit er een handleiding bij maar die is dan in het Chinees. Als je een volledige handleiding nodig hebt vind je die alleen nog op het Internet. Dat staat er vol mee. Alleen hebben opa en oma zonder computer daar niets aan als ze de nieuwe wasmachine niet aan de praat krijgen.

Er worden duizenden brievenbussen weggehaald, dat komt door het Internet, wie schrijft er nog een persoonlijke brief, met de hand in schoonschrift, maar als zo'n brievenbus vlak bij een verzorgingshuis staat, laat hem dan staan, PTT Post heeft daar echter maling aan. Er zijn mensen (Rotterdam zuid, 12 september in het AD) die met vervoer op maat voor € 1,10 naar een brievenbus moeten. Je kunt een brief of kaart meegeven aan een buurvrouw of buurman maar die zijn meestal ook een beetje krakkemikkig.

Denken de dames en heren van allerlei instanties en fabrikanten van allerlei apparaten dan echt helemaal niet aan al die opa's en oma's die het allemaal niet meer begrijpen en aan wie ze, goed beschouwd, heel veel te danken hebben? Laat die mensen toch niet zo tobben, over een paar jaar zijn ze er niet meer, schaf het papier nog niet helemaal af, doe duidelijke gebruiksaanwijzingen bij een apparaat of print het in de winkel uit als service, haal de brievenbussen bij verzorgingshuizen niet weg, neem weer een leuke telefoniste in dienst en zet het keuzemenu uit, open desnoods in een supermarkt een bankloket, al is het voor een paar uur per week. Ik denk dat veel bejaarden heel blij zouden worden.

60 reacties

Reputatie 4
Badge +5
Toevallig bestaan er wel tablets voor ouderen, die minder complex ingedeeld zijn en schijnt makkelijk om mee om te gaan. Wij hebben ze nog niet getest, voor zover ik weet.

Heeft iemand ervaring met een dergelijke tablet?

Groet,
Celine
Reputatie 7
Dat zal dan voor veel ouderen die wel mee willen maar dat niet goed kunnen een uitkomst zijn, alleen vind ik het een beetje griezelig als ze gaan internetbankieren als ze niet meer helemaal helder zijn. Ouderen zijn eerder slachtoffer van babbeltrucs en van phishing mail is dat misschien ook het geval, al schijnen daar toch ook veel jongeren in te trappen.

Straks ga ik even op het web speuren naar die tablets.
Reputatie 7
Ik heb er verschillende gevonden. Bij de thuiszorgwinkel van Vegro hebben ze er eentje Compaan, kost 299 en er zit een abonnement aan vast voor wat informatie en zo, dat is misschien wel handig. Hij ziet er op de foto vrij stevig uit, dat is ook wel fijn. Ik ga er toch maar even goed over nadenken, mijn moeder heeft geen internet en geen wifi (mag via de buurvrouw) en dat heb je toch nodig, tenzij je alleen geriatrische spelletjes doet, die zet ik er dan wel op.
Reputatie 7
Ik zie er maar vanaf om voor mijn bejaarde moeder een tablet te kopen, we hebben net haar mobieltje weer op orde omdat ze verkeerde toetsen heeft ingedrukt, de tv is ook weer ingesteld. Nu nog de gewone telefoon, daar is ook iets mee.
Reputatie 2
Badge +3

Mijn moeder voelde zich betuttelt door haar kinderen toen ze voor haar 96e verjaardag geen nieuwe IPad kreeg.

Reputatie 7

Ik heb ervan afgezien, als je ook niet meer weet hoe je gewone telefoon werkt leer je ook niet meer hoe andere mobiele apparatuur werkt. 

Reputatie 7
Badge +6

Ik heb in het verleden door jongeren meermalen denigrerende , om niet te zeggen beledigende opmerkingen gezien over dit onderwerp richting ouderen. Van ouderen wordt kennelijk verwacht dat ze maar meer moeite moeten doen om met hun tijd mee te gaan . Kwetsend om dat tegen mensen te zeggen die dat graag willen doch onmogelijk kunnen . Laat deze jongeren er ook eens bij stilstaan dat ze meestal ook een keer oud worden met mogelijk flinke geestelijke slijtage . Zij lopen grote kans om tegen dezelfde soort problemen aan te lopen en mogelijk nog erger als er geen oplossing voor bedacht wordt . Ik schat in dat het probleem nog groter wordt in de toekomst als het zo doorgaat . Men wil dat ouderen liefst tot hun dood zelfstandig blijven . Werkelijke reden is fikse besparing . Toch willen de meeste ouderen dat zelf ook erg graag . Dan dient er ook meer moeite gedaan te worden om dit mogelijk te maken . 

Reputatie 7

Iemand die het graag wil is er waarschijnlijk wel toe in staat als hij of zij geestelijk in orde is maar als je dement bent kun je niet alle handelingen meer leren. Dan kom je misschien niet verder dan je code en je mail of een spelletje, sommige mensen lukt het om te Skypen, soms met hulp.

Ik zie, dat dit onderwerp weer is opgelaaid, dus doe nog even een duit in het zakje. 

Het grote verschil tussen jongeren en ouderen is, dat jongeren in een gedigitaliseerde wereld zijn opgegroeid en daar van meet of aan veel energie en tijd aan hebben besteed. Met voorlopig resultaat: vergroeide nekwervels door veelvuldig smartphonegebruik en enorm toegenomen burn-out klachten. 

Voor ouderen geldt, dat hen die hele digitalisering/automatisering is voorgesteld als een toename van "gemak". Van dat gemak is niets terechtgekomen, met als voorbeeld het zelfstandig beheren van bankzaken. Vroeger kwamen de rekeningen per post binnen. 1x per week vulde ik dan overschrijvingsformulieren in en deed die in een envelop en op de post. Een paar dagen later ontving ik dan een bankafschrift met de afgeboekte betalingen. Tegenwoordig moet ik voor elke betaling inloggen bij de bank met een gebruikersnaam, met een speciaal apparaat een visuele code scannen, een pincode intoetsen  en bovendien nog een cijfercode. De afschrijvingen krijg ik pas te zien als ik daarvoor op de site van mijn bank in mijn rekeningoverschrift weer een pijltje aantoets .In plaats van voorheen één (of twee als je de terpostbezorging meetelt) moet ik nu vijf handelingen verrichten, of liever zeven, want de pc moet ook nog worden opgestart en daarop ingelogd. 

Het hele verwijt, dat ouderen niet met hun tijd mee (willen) gaan raakt daarmee kant noch wal. De automatisering die ons privéleven is binnengedrongen zorgt helemaal niet voor gemak maar maakt voorheen eenvoudige handelingen steeds ingewikkelder. Dat jongeren dat niet zien valt aan hen niet te verwijten, Maar dat hun ouders in deze waanzin op enig moment het spoor bijster raken zou wel eens voor zeer onwelkome verassingen kunnen zorgen. Alle reden, lijkt mij, om te streven naar een sterke vereenvoudiging die ouderen in staat stelt om tot op hoge leeftijd zelfstandig te kunnen functioneren. . 

Reputatie 7
Badge +5

dit is een persoonlijke mening. En dat is prima. Ik heb een heel andere mening. Beide zijn waar, maar wel 2 verschillende meningen. 

Reageer