Consumentenbond.nl
Vraag

Takken van de buurman

• 12 september 2019
  • 5 reacties
  • 794 Bekeken

Mijn buurman heeft overhangende takken van mijn struiken geknipt zonder daarvoor toestemming te vragen of overleg te plegen. Mag hij die takken over het hek in mijn tuin deponeren of moet hij die takken zelf afvoeren? (In zijn eigen groene kliko)

5 reacties

Reputatie 2
Badge +1
Dat mag niet, hij hoort het eerst te vragen. En overleggen wie van u twee het snoeien ter hand neemt.
Maar u hoort het wel bij te houden.
Ik heb ook zulke buren, aan de rechterkant van mijn tuin kan ik 10 meter lang en 2,5 meter breed niet lopen door bomen/struiken van mijn buren. En dat irriteert mateloos, geloof me.
Ik ga eerdaags wel netjes vragen of ze het even kunnen snoeien. En in onze maat tuin komen ze er niet met 1 kliko.
Zelf afvoeren lijkt mij logisch maar tenzij u zin.heeft om ten overstaan van de gehele natie uw problemen met de rijdende rechter te bespreken zou ik het verder maar laten, tot tien tellen en verder het zwijgen toe doen.
De eigenaar van het erf mag dat wel, niet de huurder. Maar de buurman moet wel verzocht worden de takken te snoeien. Zie artikel 5:44 lid 1 BW 1.
Reputatie 7
Badge +6
Helaas een zeer veel voorkomende ergernis . Ook wordt de minimum afstand tot de erfgrens van bomen en struiken op grote schaal genegeerd . Ik weet niet wat in de wet staat over afvoer van snoeisel van buren. Hoe dan ook , meestal is er in dit soort gevallen sprake van wederzijdse overlast . Dat moeten we wel willen zien en willen erkennen . Wij hebben ook wederzijds wat problemen zowel door het plantbeleid van de vorige eigenaar als door dat van buurman. Dit hebben we onderling goed besproken en afspraken gemaakt. Als beide partijen zich redelijk kunnen en willen opstellen is dat de allerbeste oplossing. Buurman heeft toestemming om af te knippen waar hij last van heeft en voert dat ook af . Omgekeerd doen wij hetzelfde. Natuurlijk gaan we niet de boom van hem die vrijwel op de erfscheiding staat aan onze kant kaal knippen en zagen. Geen gezicht en heeft daarom meer nadelen dan voordelen. Eventueel kunnen we vragen het ding om te zagen maar dat doen we niet. Dan kan hij van ons ook verlangen om verkeerd geplante bomen en struiken te verwijderen. Onderling overleg en begrip voor elkaar . Als dat wil lukken , is het allermooiste en levert mogelijk ook nog vrienden voor het leven op . Wachten tot je het helemaal zat bent en dan in een pisnijdige bui op buurman afstappen is sterk af te raden. Dat loopt zelden goed af.
Reputatie 3
Badge +5
Ben je er inmiddels al uitgekomen met je buurman @Robertinus? We horen graag of er een update is!

En mocht een reactie in dit topic jou het meest geholpen hebben, zou je deze dan kunnen aanvinken als 'Beste antwoord'? Zo help je anderen met een vergelijkbare vraag om snel een antwoord te vinden!

Reageer