Te veel betaald voor een spoeddienst? Dit kun je doen.

• 6 October 2022
  • 8 reacties
  • 1931 Bekeken
Te veel betaald voor een spoeddienst? Dit kun je doen.
Badge +8
  • Community Manager
  • 2199 reacties

Is je wc verstopt? Of sta je voor een dichte deur omdat je sleutel nog binnen ligt? Grote kans dat je dan contact opneemt met een spoeddienst. Soms rekenen dit soort diensten oneerlijke prijzen.

Wat kun je doen als je door een spoeddienst wordt afgezet? Je leest het in dit online artikel.

Heb jij wel eens te veel betaald voor een spoeddienst? Praat mee!

8 reacties

Ik denk dat veel mensen uit schaamte hun verhaal niet durven te doen. Maar ik heb wel een via ervaring.

Enkele jaren geleden ging ik spontaan bij een vriend op bezoek op een zondagmiddag. Hij had de sleutel in het slot van de achter deur zitten, en kreeg deze er niet meer uit, en kon ook de deur niet meer sluiten. Ik keek erna, en na een minuut prutsen had ik het slot weer werkend. Mijn vriend keek mij aan als een botsauto. Even later gaat de deurbel. Hij had al een slotenmaker besteld. De sloten maker zegt dat er wat speling in het slot zit, en zet er in vijf minuten een nieuwe cilinder in. Kosten totaal 374 euro. En er moest contant betaald worden. Was ik maar een half uur eerder gekomen...

Badge

Mijn sleutel ging niet meer in het slot, dus een sleutelboer gebeld. Die kwam vrij vlot, veegde twee keer met een vijl langs mijn sleutel en opende mijn voordeur. €60. Tsja, wat is veel? Ik was blij, dat ik naar binnen kon.

Mijn dochter (studerend in Rotterdam) en haar twee huisgenoten hadden een verstopte wc. Loodgieter laten komen (niet wetende dat je eerst een offerte vraagt) en de boel laten herstellen. Hij is maar kort bezig geweest. Zou de factuur mailen (gebeurde natuurlijk niet) en de meisjes moesten ter plekke €780 afrekenen…Hij kwam nogal intimiderend over. Schande. Het zou de heer in kwestie gesierd hebben als hij de meisjes vooraf op de hoogte had gesteld. Misschien een idee om de beroepsgroep te suggereren om als ‘courtesy’ vooraf een kostenraming te delen met de klant?

Mijn vrouw van 66 is [tekst verwijderd door moderator] door de loodgieter van ERDonderhoud.
Vanwege een kleine lekkage aan een radiator neem ik contact op met www.loodgieter-denhaag.com. Na wat heen en weer gebel komt 2 dagen later ERDonderhoud eindelijk opdagen. 
2 loodgieters zijn 1,5 uur bezig om 2 koppelingen in de cv leiding aan te brengen en brengen daarvoor ruim € 630 in rekening: arbeidsloon €447,- (€106 – 191 per uur), voorrijkosten € 79,- en materiaal € 106,- En ja, mijn vrouw tekent de bon en betaalt.  
Eigen schatting: kosten bedragen ca. €150,- o.b.v. https://www.offerteadviseur.nl/ :
€ 100,- arbeid: 1,5 uur € 40 - 70,00/uur
€ 20,- voorrijkosten in de regio gemiddeld € 0 - 20 
€ 30,- materiaalkosten
Het verschil is € 480,-
Reclameren bij www.loodgieter-denhaag.com levert niets op. 

De oplossing ligt redelijk voor de hand. De tandarts is verplicht vooraf een prijsopgaaf te doen bij werkzaamheden in je mond. Verplicht, analoog hieraan, werklui vooraf schriftelijk prijsopgaaf te doen, bij gebreke waarvan de in rekening te brengen kosten niet hoger mogen zijn dan een vooraf bepaald bedrag (prijslijst met aantal veel voorkomende verrichtingen). Dit soort bedrijven maakt misbruik van acute nood waarin mensen zich bevinden.

Ervaring van familie uit Utrecht die de gootsteenleiding liet ontstoppen door een bedrijf dat ze via Google hadden gevonden.  Veel loodgieters hadden geen tijd, maar deze persoon kon vrij snel komen en noemde van tevoren een vast tarief voor onderzoek. Het ontstoppen zelf zou een bedrag per meter kosten. Na akkoord daarover werd gezegd dat de trekveer 18 meter leiding had schoongemaakt. Moest direct worden afgerekend. Uit schaamte hebben ze ons niet het bedrag genoemd, maar wel dat het om een “maandsalaris” ging. Misselijk als je op zoek bent naar iemand die je uit de nood kan helpen...

Reputatie 6
Badge +7

@P.A.J. Tilanus  “Na akkoord daarover werd gezegd dat de trekveer 18 meter leiding had schoongemaakt”

Het is moeilijk te zien als leek, hoeveel meter een trekveer in een riool wordt gedraaid.

Keukenafvoer (beg.gr.) naar een standleiding of liggend riool, kunt u globaal uitmeten.

Met 18m (normale woning) is de trekveer onderhand in het Gemeente-riool van de straat.

Deze bedrijven zetten in de rangorde van zoeken in de eerste regel een 1 of een A  in hun tekst,

Alfabetisch worden ze dan als eerste bovenaan geplaatst,

dan denken veel zoekers de éérste zullen wel de beste zijn.

referenties zoeken: dat geeft soms al een beeld van hoe deze bedrijven werken.

Misbruik maken van mensen in nood is al jaren aan de orde.

Ook met het (kontant) afrekenen soms zonder factuur, sta je meestal niet sterk om verhaal te halen.

De huisgenoot van onze dochter heeft haar rechtsbijstand verzekering ingeschakeld: die hebben het hele bedrag vergoed! Er was verder geen factuur nodig (want die hadden ze niet gekregen!). Jammer dat het nodig was, maar de arme studenten zijn hiermee wel uit de brand geholpen!

Reageer