Consumentenbond.nl

Telefoon - overstappen van vast naar mobiel

• 3 september 2019
  • 16 reacties
  • 1318 Bekeken

Reputatie 4
Badge +5
  • Actieve deelnemer
  • 282 reacties
Je hoort steeds vaker dat mensen hun telefoon-abonnement omzetten van vast naar mobiel.
In onze kennissenkring heeft nog niemand dat gedaan. Ik meen ergens gelezen te hebben dat in 2018 nog maar een kwart gekozen heeft voor een 'vast' abonnement.

Ook zou het zo zijn dat het z.g. 3-in-1 abonnement (TV/Telefoon en Internet) ook uit de gratie raakt: er zou voor Internet only gekozen worden en daarnaast een abonnement voor mobiel bellen.

Vaak heb je bij een 3-in-1 pakket, tegen een geringe meerprijs, gratis bellen binnen Nederland, hetzij overdag of alleen 's avonds.

Wie hier heeft zijn vaste abonnement omgezet naar mobiel?
Hoe is dat gegaan?
De bestaande apparatuur (in mijn geval een Gigaset telefoon, 1 basis en 2 handsets) zijn dan in 1x afgeschreven, neem ik aan.

16 reacties

Niemand "zet zijn vaste abonnement om naar mobiel". Op een dag kom je tot de conclusie dat je zoveel beltegoed op je mobiel hebt dat je het nooit meer op gaat maken en merk je dat naast allerlei telefoontjes waar je toch niet op zit te wachten eigenlijk alleen oma nog op het vaste toestel belt. Het is dát moment dat je denkt; Ik kan iedere maand €10 besparen als ik die vaste lijn eruit gooi.
Reputatie 7
Badge +6
Ik heb alles in 1 bij Ziggo. Paar jaar terug was vast bellen naar vast nog iets van 1,2 cent per minuut. Opeens komt er een brief van Ziggo, met vast bellen naar mobiel daalt van 13 naar 8 cent per minuut, en met vast bellen naar vast wordt ook 8 cent per minuut. Ik was daar al woest om.

Maar paar jaartjes verder is vast bellen naar vast nu ook al 13 cent per minuut. Ik weet niet of de topicstarter dit ook heeft gemerkt.

Ja, dat hebben we gedaan, afgekocht met een tientje per maand. Maar dat rientje is inmiddels al €11,20 per maand en stijgend.

Kent iemand bellen naar internationale servicenummers? Dat zijn die 00800 nummers. Doe maar eens checken op internet dat die gratis zijn. Kost niks als je ze belt. Nou mooi niet bij Ziggo, die rekenen €1,- per minuut als je zo'n nummer belt. En je wordt er niet voor gewaarschuwd van tevoren. Ik was dus nog meer woest.

Nou heb ik die €11,20 per maand eraf gehaald en vrouwlief maakt voortaan via internet de afspraken met de huisarts en ziekenhuis en zo, dan verdienen we die €11,20 wel tien keer terug per jaar. Dat zal ze leren, die Ziggo. Ik was ooit in 2005 of zo van PTT naar Ziggo gegaan om die ƒ 19,90 per maand abonnement die de PTT rekende voor de koperdraad, en nou begint Ziggo hetzelfde te doen met vast bellen naar vast. Nou heb ik alvast €11,20 voordeel per maand of een deel daarvan, hadden ze die €1 per minuut maar niet moeten rekenen voor dat 00800 nummer.
Reputatie 7
Als de tarieven van vast en mobiel gelijk zouden zijn zou ik erover denken alhoewel "reserve" wel handig kan zijn.
Reputatie 7
Badge +6
Ik heb een sim-only van € 4,61 per maand en kom vrijwel nooit buiten de bundel. Prima voor mij dus tenzij ik weer een smartphone neem . Tot nu toe heb ik geen behoefte aan internet buiten de deur al kan het soms wel eens makkelijk zijn. Vast bellen in het All in one pakket van Ziggo houd ik aan voor wie mij moet kunnen bereiken .Daar bel ik normaliter zelf niet mee en heb dus geen extra belkosten daardoor . Bijna niemand krijgt mijn mobiel nummer en dat bevalt me best . Ik weet niet wat dat vast bellen van Ziggo kost in mijn pakket , maar dat zal die door Jan genoemde € 11,20 wel zijn . Kan het nergens vinden en staat ook niet op de specificatie van de rekening . Wel heb ik TV extra eraf gehaald wegens het mijns inziens hoge en steeds hoger wordende maandbedrag van dit pakket . Wat heb ik aan die vele zenders waar we nooit naar kijken? Hiermee besparen we € 18,90 per maand. Ik raad iedereen die wil besparen aan om eens goed te kijken wat gemist kan worden. Uiteraard zal dat van persoonlijke omstandigheden en voorkeuren afhangen.
Reputatie 4
Badge +5
Niemand "zet zijn vaste abonnement om naar mobiel". Op een dag kom je tot de conclusie dat je zoveel beltegoed op je mobiel hebt dat je het nooit meer op gaat maken en merk je dat naast allerlei telefoontjes waar je toch niet op zit te wachten eigenlijk alleen oma nog op het vaste toestel belt. Het is dát moment dat je denkt; Ik kan iedere maand €10 besparen als ik die vaste lijn eruit gooi.

Ik heb even moeten zoeken, ik wist dat ik het ergens gelezen had... maar hier staat het.

https://Vaste lijn sterft snel uit, internet only-abonnement rukt op

Ik zit bij Caiway. Het telefoon abonnement kost daar € 2,50.
Onbeperkt bellen naar vaste en mobiele nummers binnen NL* 's avonds na 19:00 tot 08:00 de volgende dag en in de weekenden: € 7,95
Onbeperkt bellen naar vaste en mobiele nummers binnen NL* zonder bovenstaande limiet € 10,95
Zeg afgerond € 13,50.
Mobiel wordt steeds goedkoper, vast wel iedere keer wat duurder.

Er zijn redenen (lang verhaal, niet belangrijk in dit verband) waarom ik mij aan het oriënteren ben of het omzetten naar een mobiel een mogelijkheid is en wat voor gevolgen dat heeft en waar ik aan moet denken en en en ...

Misschien blijkt het uiteindelijk totaal niet interessant te zijn c.q. plakken er meer nadelen aan dan voordelen.

Dan heb je ook nog zoiets als mobiel bellen via Skype. Op de site van de Consumentenbond is een artikel daarover. Vaste en mobiele nummers 400 min. €7,87
Maar eh ... hoe is de geluidskwaliteit, voor- en nadelen?
Geen idee.
Reputatie 4
Badge +5
Als de tarieven van vast en mobiel gelijk zouden zijn zou ik erover denken alhoewel "reserve" wel handig kan zijn.

Het valt volgens mij nog niet mee om gewoon de tarieven per minuut uit te zoeken...
Om bijvoorbeeld op KPN simpelweg op te zoeken wat mobiel bellen kost, binnen Nederland, is een uitdaging...
Inderdaad steeds meer mensen gooien hun vaste lijn eruit omdat ze merken dat iedereen ze toch al op hun mobiel belt en dat ze op die mobiel meer dan genoeg beltegoed hebben.
Het resultaat is hetzelfde, de vaste lijn verdwijnt, maar de volgorde is precies andersom.
Het belangrijkste voor en nadeel is dat iedereen nu dag en nacht binnenkomt op je mobiel. Voor de één de gedroomde oplossing voor de ander de grootste gruwel ooit.

Skype is een heel ander verhaal, ik zou Skype nooit gebruiken als vervanger voor mijn vaste lijn, althans niet om gebeld te worden.
Reputatie 7
Badge +6
@E.T. Wiersum Die €11,20 is voor onbeperkt bellen met vaste telefoon. Maar van dat onbeperkt vast bellen zijn de internationale 00800 servicenummers uitgezonderd. Die kosten daarbovenop €1 per minuut. Maar als je op internet kijkt wat internationale servicenummers zijn, dan zie je dat die gratis zijn. Ziggo zit dus lekker te dieven.
Reputatie 4
Badge +4
Ik bel al jaren uit via voipbuster op de vaste lijn.
Deze voip providers zijn er in alle soorten en maten.
Dat is te gebruiken op de vaste lijn of op de mobiel.
Het is prepaid, als ik opwaardeer kan ik 120 dagen gratis bellen naar vaste nummers in NL.
Daarna betaal ik met het gestorte tegoed.
Bellen naar mobiel is daar te duur.
Maar er zijn ook providers die goedkoop zijn naar mobiel.
Bellen naar sommige landen is goedkoop. b.v. USA is gratis.
@E.T. Wiersum Die €11,20 is voor onbeperkt bellen met vaste telefoon. Maar van dat onbeperkt vast bellen zijn de internationale 00800 servicenummers uitgezonderd. Die kosten daarbovenop €1 per minuut. Maar als je op internet kijkt wat internationale servicenummers zijn, dan zie je dat die gratis zijn. Ziggo zit dus lekker te dieven.

Heb jij nog overwogen de "vaste lijn" er helemaal uit te gooien dat scheelde vroeger nog eens €10 per maand bij Ziggo?
Reputatie 7
Badge +6
@A. Deen de echtgenote gebruikt die nog voor al haar eigen dingen. Dat was niet wat ze zocht.
@A. Deen de echtgenote gebruikt die nog voor al haar eigen dingen. Dat was niet wat ze zocht.

Mijn echtgenoot heeft sowieso onbeperkt bellen en nu de kinderen ook 300min per maand hebben zit ik het toch sterk te overwegen.
Reputatie 7
Zolang het allemaal zo onduidelijk is laat ik alles zoals het nu is.
Reputatie 4
Badge +5

Meer weten over de 00800 nummers? Het gesprek daarover gaat hier verder 😄
Reputatie 6
Badge +5
@cbw62 Ik heb een 3 in 1 abonnement bij KPN met maandelijks EUR 1 abonnementskosten voor vaste telefonie. Heb wel een prepaid mobieltje waarop ik niet bereikbaar ben omdat het alleen op reis wordt gebruikt. Afspraken met instanties maak ik per email. Afspraken met bekenden gaan in de trend van "op deze plek, dan en dan en op dat tijdstip". Daagt iemand niet op. dan moet daar een goede reden voor zijn en datzelfde geldt dan ook voor mij. In zo'n geval wordt er evt. getelefoneerd of ge-emailed.

Voor contact met familieleden in verweggistan is email altijd het beste gebleken. Telefoongesprekken ondervinden dan vaak het soort vertraging dat je ook bij tv-uitzendingen met b.v. een verbinding Hilversum-Zwolle waar kunt nemen.

Kortom, ik zie geen enkele reden om mijn vaste telefoon voor een smartphone met abonnement in te ruilen. Verreweg de beste methode om kosten te bedwingen is het kort houden van telefoongesprekken en ik heb dat geleerd in een baan waar telefoonbeantwoording de hoogste prioriteit had maar ook buitengewoon hinderlijk was Mijn gesprekskosten zijn te verwaarlozen en om die met het buitenland maak ik me ook niet druk want die zijn mij de extra kosten wel waard.
Reputatie 5
Badge +5

Heb jij nog overwogen de "vaste lijn" er helemaal uit te gooien dat scheelde vroeger nog eens €10 per maand bij Ziggo?

Laatste keer dat ik dat bij ons Ziggo all-in-one abonnement uitzocht (jaartje geleden), bleek het geen ruk uit te maken op de totaalprijs. Sterker nog, je zou met het opheffen van de vaste telefoon in een ander type abonnement kunnen komen waardoor je juist meer zou kunnen betalen.

Toen heb ik het maar zo gelaten en er een permanente doorschakeling naar mijn mobiel op gezet voor inderdaad die ene oude tante van vrouw's kant die nog trouw op het vaste nummer belt (en zich telkens weer afvraagt waarom IK toch steeds de telefoon op pak en niet mijn vrouw... ☺)

Reageer