Consumentenbond.nl
Vraag

Telefoonfraude door nummers uit Londen

• 2 november 2018
  • 38 reacties
  • 3787 Bekeken

Al maandenlang wordt ik geterroriseerd met telefoontjes op mijn mobiele telefoon door nummers uit Londen. Ze beginnen allemaal met +4420xxxxxxxxx. Bij opnemen hoor ik de ingesprektoon. Na weigeren of niet opnemen wordt er direct een tweede maal gebeld door hetzelfde nummer. Indien ik weer niet opneem wordt er binnen een paar minuten weer gebeld door een iets afwijkend nummer. Ik vermoed dat dit fraude nummers zijn maar ik krijg ze niet geblokkeerd. Omdat het buitenlandse nummers zijn kan mijn provider Vodafone niets doen zeggen ze (Vodafone is Engels nota bene!!) . Op Internet kom ik diverse apps tegen die beloven dit probleem te kunnen oplossen. Maar zijn deze te vertrouwen? Bijvoorbeeld:
shouldianswer of CallApp e.d. Welke zijn te vertrouwen?

Vandaag gebeld door:
+442035143874 (2x)
+442035144616 (2x)
+442033182568 (2x)
+442036087247 (2x)
+442033189388 (2x)
+442036953475 (2x)

en dat allemaal binnen anderhalf uur. Zo gaat dat al maanden. Weet iemand hiervoor een oplossing''

38 reacties

Reputatie 7
Badge +5
Helaas geen oplossing te vinden.

Waarschijnlijk is het een computer die nummers verzint en je die voorschotelt en die hoeft niet in Engeland te staan, het kan ook Verwegistan of Rimboekeye zijn.

De laatste tijd zijn er weer NEP Microsoft mensen aan het bellen om je te vertellen dat je een onveilig computer hebt en zij deze wel even veilig kunnen maken.

Leg neer, reageer niet, wat ze ook dreigen.
Microsoft belt je nooit om te vertellen dat je een onveilige computer hebt.
Reputatie 7
Als blokkeren niet mogelijk is een ander nummer nemen maar dan moet je weer van alles veranderen en al je contacten op de hoogte stellen.
Heb je die nummers al eens opgezocht? Gewoon intikken in je zoekmachine (meestal google maar bij mij niet). Soms zie je dan dat hele volksstammen er last van hebben.
Reputatie 5
Badge +6
Zie https://www.telfort.nl/persoonlijk/service/nummers-blokkeren-in-je-mobiele-telefoon.htm .

Ben, https://www.ben.nl/blog/ben-waarschuwt-pas-op-voor-wangiri-fraude , adviseert TrueCaller.
Reputatie 7
unknownphone.com, daar kun je proberen uit te vinden wie je belt , je zoekt op nummer. Ik weet alleen niet of het wereldwijd werkt. Je kunt ook googelen op "who is", dan komen er meer van die zoeksites bovendrijven.
Reputatie 5
Badge +4
Uit de app store Dialer, Telefoon & Contactperson… versie 4,5 SimplerApps

Blauw rondje met een witte telefoon hoorn erin ( Nederlands ).

Probeer hem uit de Appstore bevalt hij niet dan verwijderd u hem weer. Maar met deze kan u het bokkeren.
Reputatie 7
Badge +5
Even voor de duidelijkheid, deze nummers van bellers bestaan niet en kun je niet vinden van wie ze zijn, maar worden verzonnen en verzonden door een bellende computer en naar je telefoon gestuurd, dit kunnen dus alle landen zijn met allerlei verzonnen nummers.
Hier is niet tegenaan te blokkeren per nummer.

Deze computers bellen automatisch ook alle mogelijke nummers in de wereld en zullen een nieuw telefoonnummer wat je hebt ook vrijwel zeker een keer over laten gaan.
Helaas geen oplossing aangeboden via de Community. Lijkt erop dat er niet veel aan te doen is. Wel een uitgebreide toelichting gekregen van ZiggoVodafone met uitleg die overeenkomt met vermoedens die geuit worden door leden van de Community: belcomputer die zelf willekeurige nummers genereert die niet te achterhalen zijn. Vodafone adviseert voor Android de app Mr.Number te installeren. Die registreert en analyseert nummers en kan op verzoek blokkeren. Het is nog te kort geleden om te constateren of dez app helpt. Ik hou u op de hoogte. Dank alvast voor de bijdragen.
Ik ben nieuw in deze Community en omschrijf een serieus probleem en stel een duidelijke vraag. Ik zie vervolgens een enkele serieuze reactie (bv Bert, dank daarvoor!) en veel gehakketak over trivialiteiten waar ik geen waardering kan opbrengen en waarvan de toegevoegde waarde aan de probleemoplossing vrijwel gelijk is aan nul. Ik sluit hierbij deze topic en dank diegenen die een serieuze reactie hebben gegeven. Ik geef het Community team in overweging een procedure te ontwerpen die het debiteren van niet ter zake doende commentaren zoveel mogelijk bestrijdt.
Reputatie 7
Badge +7
Ik ben met je eens dat een hoop reacties off-topic zijn gegaan @D. Kooman, en dat is niet de bedoeling. Alle reacties die niets met het onderwerp te maken hebben zal ik daarom verwijderen. Ik hoop dat de komende reacties je wellicht nog een oplossing kunnen bieden, want het lijkt me een heel vervelend probleem!
Dank daarvoor @Monique . Ik blijf vooralsnog hopen op een bruikbare oplossing.
Reputatie 4
Badge +5
@D. Kooman

Ik denk dat het knap ingewikkeld is. Misschien heb je iets aan het gebruik van z.g. Netwerk codes.

Kijk op:
http://www.gsmhelpdesk.nl/helpdesk/7/netwerk-codes
en
op http://www.flitzgsm.nl/netwerkcodes.html

Op de 1e site staat, onder:
Alle inkomende oproepen en / of SMS blokkeren:
Activeren blokkade (spraak): *35*code*11# [zend]

Het is: *code*telefoonnummer*11#

*35*442035143874*11# [zend]

Ik geloof niet dat je een heel land (44, Engeland) kunt blokkeren, het moet per telefoonnummer.

Hierover is op Quora wel een vraag gesteld:
Is there any way to block international calls from a particular country (using just the country code and not the full phone number) on an Android phone?

maar dat schijnt toch niet 1-2-3 te gaan en wordt verwezen naar een app.
"Truecaller: Caller ID, spam blocking & Call Record"

Succes!
@cbw62 Dank voor het bericht. Blokkeren landnummer helpt mij niet want ik krijg regelmatig betrouwbare telefoontjes uit het VK. De app Mr.Number helpt wel. Na één keer kort bellen blokkeert deze app de oproep en meldt zich onmiddellijk daarna met de mededeling "mogelijke fraude". Ik kan dan zelf beslissen of ik terugbel of niet. Tot nu toe werkt dat heel goed. Het lijkt ook alsof de beller(s) het gebruik van deze app hebben opgemerkt want het aantal keren per dag dat ik gebeld wordt is gedaald tot 1 maal in drie dagen, terwijl dat soms 12 keer per dag was. Kortom, ik ben heel tevreden tot nu toe.
Badge
Wij hebben de laatste tijd hetzelfde probleem, alleen niet met herkenbare nummers die je (al dan niet vruchteloos) kunt blokkeren maar met privé-nummers. Aantal keren per week. Bij opnemen komt direct de ingesprektoon. maar omdat het afgeschermde privé-nummers zijn kan ik ook niet terugbellen als ik dat zou willen (zoals bij wangiri-fraude verwacht wordt). Dat de nummers niet te achterhalen zijn is tot daar aan toe, maar welk doel kunnen die privé-bellers voor ogen hebben als ze kennelijk (net als bij D. Kooman) geen direct contact wensen? Ik kan zelf niets anders bedenken dan een poging om te achterhalen of je huis misschien langere tijd onbewoond is (om in te breken ofzo). Of kan ook hier méér achterzitten, bv een met wangiri vergelijkbare poging om je telefoonlijn te hacken en te misbruiken?? (Of denken die slimme jongens er misschien gewoon niet aan dat je een privé-nummer niet terug kúnt bellen)
Er zijn wel methodes om de nummers te blokkeren.
Handmatig ieder nummer te blokkeren is een optie, echter kunnen ze iedere keer een nieuw nummer aanvragen.

Voor Apple toestellen gebruik ik iBlacklist. Het programma werkt perfect en heb geen last meer van hun belletjes.
Het enige nadeel is dat men zijn/haar iPhone moet jailbreaken ( dit is niet illegaal, maar niet altijd mogelijk ).

Na wat google werk lijken er voor Android ook vergelijkbare apps te zijn. Mijn advies, google dan ook naar de volgende zoekterm:

iBlacklist alternative Android

Kijk goed naar de datum van de opgegeven links. Zorg dat je een link kiest die zo dicht mogelijk bij 2018 ligt ( zodat deze ook relevant is ).

De mensen uit Engeland die ik wel ken, hebben mijn mobiel nummer, en weten van mij dat ik ALLE +4420 nummers heb geblokkeerd.

Voor mij is het probleem definitief opgelost 👌🏻
Reputatie 7
Badge +5
"Handmatig ieder nummer te blokkeren is een optie, echter kunnen ze iedere keer een nieuw nummer aanvragen."

Dit heeft geen effect bij computers die bellen en steeds en ander nummer meezenden.
"Handmatig ieder nummer te blokkeren is een optie, echter kunnen ze iedere keer een nieuw nummer aanvragen."

Dit heeft geen effect bij computers die bellen en steeds en ander nummer meezenden.

Wel handig als je de rest van de post ook leest Bert. Handmatig is slechts een optie, maar niet te doen.

mensen zoeken een oplossing, bij deze heb ik in mijn post een oplossing aangedragen.
Reputatie 7
Badge +5
Helemaal mee eens dat het een optie kan zijn.
Ik schreef dat zinnetje als reactie op "echter kunnen ze iedere keer een nieuw nummer aanvragen."

Ze hoeven geen nieuw nummer aan te vragen, omdat een computer een random nummer meezend en derhalve het aantal nummers onbeperkt is.

Reageer