Beantwoord

Telefoonterreur: wat te doen nu ik word lastiggevallen?

• 26 July 2021
  • 19 reacties
  • 349 Bekeken

Wij worden noch steeds ondanks dat het verboden is nog steeds gebeld door energie bedrijven.

Vandaag Fattenval of zoiets, aangeven dat dit niet de bedoeling is,  krijg je als antwoord,  wij maken zelf wel uit wie we bellen. 

Hoe komen wij van deze overlast af?

Groet Jan.

icon

Beste antwoord door Isolda 27 July 2021, 10:00

Hi @janmiddelburg en welkom op de Community. Vervelend te lezen dat je zo wordt lastig gevallen. Per 1 juli 2021 is de nieuwe Telemarketingwet ingegaan. In de juni gids hebben wij hier een artikel over geschreven. Hierin wordt o.a. besproken wat te doen wanneer je na 1 juli nog wordt lastig gevallen. Je leest dit artikel hier. Hopelijk heb je hier iets aan :wink:

Bekijk origineel

19 reacties

Door een klacht in te dienen bij "Fattenval of zoiets". Ik neem aan dat u daar geen klant bent (geweest) dus dan mogen zij u niet bellen.

Badge +5

Hi @janmiddelburg en welkom op de Community. Vervelend te lezen dat je zo wordt lastig gevallen. Per 1 juli 2021 is de nieuwe Telemarketingwet ingegaan. In de juni gids hebben wij hier een artikel over geschreven. Hierin wordt o.a. besproken wat te doen wanneer je na 1 juli nog wordt lastig gevallen. Je leest dit artikel hier. Hopelijk heb je hier iets aan :wink:

Dag @janmiddelburg en @Isolda Klinkt helaas bekend.
Ook wij worden nog steeds lastig gevallen door 'bemiddelingsbedrijven voor energieleveranciers die voor ons een nieuw contract kunnen regelen met betere prijzen’.

Volgens hen mogen ze dat ook na 1 juli omdat ze ons energiecontract geregeld hebben, dus we zijn klant. Wat absoluut niet het geval is; ze weten soms niet eens bij welke leverancier we zitten. We geven telkens aan dat we willen dat ze ons van de lijst halen en niet meer bellen, maar ze verbreken dan snel de verbinding. Paar dagen later bellen ze gewoon weer vanaf ander nummer en met andere naam en zelfde verhaal. Uiterst vervelend.
Maar behalve melden bij de ACM valt er dus helaas weinig aan te doen begrijp ik.  Volgende keren maar even precies hun naam vragen.

@H. Otto ik zou toch ook vragen namens welke leverancier ze bellen en daar een klacht indienen, sterker, ik zou die leverancier bellen om te vragen waarom zij (nog) zaken doen met dit soort lieden. 

@A. Deen , dank voor reactie. Heb ik een keer gedaan en toen was het antwoord dat ze voor meerdere leveranciers bemiddelden en zo voor ons beste aanbieding konden selecteren enz.
Maar zal volgende keer inderdaad ook weer vragen.  

@A. Deen , dank voor reactie. Heb ik een keer gedaan en toen was het antwoord dat ze voor meerdere leveranciers bemiddelden en zo voor ons beste aanbieding konden selecteren enz.
Maar zal volgende keer inderdaad ook weer vragen.  

Ik bedoelde niet zozeer dat callcenter maar de leverancier waar ze je uiteindelijk onder willen brengen. Als die geen zaken meer met dit soort cowboys doen houdt het ook op.

Reputatie 4
Badge +3

Volgens mij mogen die bemiddelaars mij niet bellen. Ik ben geen klant van ze. Namens een leverancier bellen moet je ook gewoon niet toestaan. Die mogen alleen zelf bellen als je daar klant bent.

Nou bellen ze mij echt niet om een of andere reden, maar als ze het wel proberen, komen ze niet verder bij mij dan dat ze mij niet mogen bellen. Wel eerst de naam van het bedrijf vragen en opschrijven. Daarna ben je daar geen klant. Zo zou ik het doen.

Natuurlijk nooit vertellen waar je wel klant bent.

Geachte janmiddelburg,

U kunt toch ook zelf onmiddellijk de verbinding verbreken, wat je bijvoorbeeld ook doet als er een robot belt of als je slechts stilte hoort?

Léonz ; De verbinding verbreken kan zeker, maar dan bellen ze direct terug of blijven je de hele dag lastig vallen. Dat gebeurde een oude man waar ik regelmatig kom. Zelfs toen ik de telefoon opnam werden ze agressief en vroegen of ik het aan meneer duidelijk wilde maken. Ze hadden al vaker gebeld maar meneer wilde niet meewerken. Ik heb gezegd dat wat ze deden strafbaar was, waarop een tirade over de nieuwe wet volgde, terwijl ik nog aan het praten was. Ik zei dat meneer bij zijn huidige leverancier blijft en dat hij niet meer gebeld wil worden. Die avond hingen ze al weer aan de lijn. Ik heb een melding gedaan bij de ACM.

Wat ook helpt, een heel raar verhaal vertellen dat echt nergens op slaat.

Bijvoorbeeld:
Meneer ik zie net aan de overkant van de straat een olifant een sigaret roken.
Hij heeft zijn fiets in mijn tuin gezet. Hij heeft een muis als vriendin en die is morgen jarig.
Weet u wat ik het beste voor de verjaardag kopen kan?

Of je gaat hardop kinderliedjes zingen aan de telefoon.
Na een paar keer beleef je echt plezier aan de telefoongesprekken.

Reputatie 7
Badge +8

Er gebeuren dus kennelijk allerlei dingen die (wetttelijk sinds 1 juli) niet mogen. Daar zou dus iets aan te doen moeten zijn. Maar helaas onder de mom er mag zoveel niet gaat men (calcenters, bedrijven enz.) toch door.. Dan zal je jezelf ook anders moeten opstellen. Een vreemd verhaal ophangen is een oplossing en leuk. Maar ophangen, zo snel mogelijk weg wezen, onorthodoxe andere methodes, ga toch niet in gesprek, het helpt niets.

Reputatie 4
Badge +3

Het was wel te verwachten dat de mensen die voor 1 juli daarin een baan hadden, na 1 juli allemaal werkloos zijn geworden. Het zijn voor een groot deel louche bedrijven die gewoon doorgaan. Net zolang tot ze op een of andere manier gestopt worden.

Het trieste is dat ze de zwakkeren in de samenleving pakken voor hun handeltje. Mij bellen ze niet eens, ondanks dat mijn telefoonnummer open en bloot op internet staat.

Ik weet wat ik zou doen. Dat staat hierboven ergens. Maar ik krijg de kans niet eens. Als het toch een keer wel gebeurt, zal ik hier verslag van doen.

Reputatie 7
Badge +8

Helaas vaak werken ‘nette' oplossingen niet. Die tips zijn er wel, zie: https://www.bnnvara.nl/kassa/artikelen/artikel-wat-te-doen-tegen-al-die-ongewenste-telefoontjes

Zij noemen bel me niet register, nummer blokkerern, recht van verzet, installeer nummer herkenning,  meldthet consuwijzere, klachtenkompas , meldt het de telefoon mij, KPN e.d. enz. Tegen ongewenste telefoontjes zijn voor de smartphone ook een aantal apps beschikbaar. Dit worden call blocker apps genoemd.

Reputatie 4
Badge +3

@L.J.F. de Ruiter 

De link is van voor 1 juli 2021. Beetje oud om nu nog helemaal actueel te zijn. Gewenst zou zijn wat er nu moet gebeuren met de nieuwe situatie. Spelletjes spelen met die mensen vind ik ongewenst, zolang die mensen de zwakkeren pakken. Dan kom je op een zwarte lijst net zoals ik daar al op sta en word je niet meer gebeld.

De bedrijven die nog steeds zich niet aan de wet houden, moeten gestopt worden. Dus nummers, namen, bedrijfsnaam etc. noteren en melden aan instanties die ze kunnen aanpakken. In mijn ogen de enige oplossing. De wet is aangepast, maar als er niet gehandhaafd kan worden, is dat een papieren tijger.

Léonz ; De verbinding verbreken kan zeker, maar dan bellen ze direct terug of blijven je de hele dag lastig vallen.

Sorry, zoiets dergelijks had ik nog nooit eerder gehoord of meegemaakt.

@Léonz 
Ik wel.
Is me 1 keer overkomen op het werk.
4 keer op 1 dag bellen om een verantwoordelijke voor de energie aan de lijn te krijgen.

Ik ook. 1x extra gebeld. Uiteraard gemeld dat ik het gesprek opnam.

Ook een leuke “Dit gesprek wordt opgenomen voor educatieve doeleinden van bakkerij de koe. Nu gaan we moeflons bakken. Ze kosten 1000 euro per stuk. Klik 1 voor 10 moeflons….”

Reputatie 7
Badge +4

ik voel me echt buitengesloten… ik word nooit gebeld, heb dan ook geen vast telefoonnummer meer en dus alleen mobiel, mischien is dat wel de oplossing 😉

Hoewel ik alleen een vast nummer heb, sluiten ze mij ook buiten. Ik word eigenlijk nooit ergens lastig gevallen, behalve op dit forum. :frowning2:

Reageer