Telemarketing: Tariefloket ronselt klanten voor DBG energie.

• 3 August 2021
  • 24 reacties
  • 1684 Bekeken

Een 74 jarige meneer waar ik regelmatig kom wordt geterroriseerd door bellende energiebedrijven. Vandaag was ik er ook. Tariefloket belt meneer. Meneer geeft aan bij de huidige energieleverancier te blijven en hangt op. Direct wordt hij teruggebeld maar nu neem ik op. De dame reageert direct op agressieve toon wie ik dan wel ben. Tariefloket claimt ervoor te kunnen zorgen dat meneer niet meer gebeld wordt door bedrijven. Ik vraag door en de dame zegt heel brutaal dat meneer alleen maar moet overstappen naar DBG en of ik dat aan hem wil duidelijk maken. Ik zeg niks en vraag een telefoonnr. om terug te bellen. Dat krijg ik niet omdat ik dan misschien iemand anders aan de lijn krijg. De dame wil afronden met een contract en aan de lijn blijven. Dat weiger ik en ze hangt op. Na een halfuur belt ze terug om alsnog af te ronden. Ik neem op en zeg dat wat ze doen strafbaar is sinds 1 juli en ze valt me in de rede met een tirade over de wet terwijl ik gewoon doorpraat! Dan is ze het zat en zegt dat ze later terug zal bellen (als ik weg ben dus). Ik zeg dat meneer bij zijn huidige leverancier blijft en dat meneer niet meer gebeld wil worden. Dat was tussen de middag en vanavond is meneer alweer gebeld! Meneer kan zich niet zo goed verweren tegen deze telefonische terreur, want dat is het. Ze zoeken de zwakkere in de samenleving, zo geniepig!
ik heb een melding gedaan bij de ACM. Kan ik verder nog iets doen om meneer te helpen?

24 reacties

Reputatie 7
Badge +8

Zie elders de topic tegen telefoonterreur. Terreur staat gelijk aan terroristen, criminelen e.d. waar over inhet algemeen weinig te doen is. Zie verdert o.a. bij:  https://www.plusonline.nl/veilig-online/stop-de-telefoonterreur  of bij:  https://www.bnnvara.nl/kassa/artikelen/artikel-wat-te-doen-tegen-al-die-ongewenste-telefoontjes

Te triest voor woorden.

Badge +5

Hi @DSchomaker en welkom. Goed dat je dit met ons deelt. Zoals @L.J.F. de Ruiter hebben we hier ook een eerder topic over. Wat je verder nog kunt doen vind je hier. Ik heb de meldingen daarnaast als een signaal doorgegeven zodat dit in ons signalenoverleg kan worden besproken. 

Lees je dit en heb je eenzelfde probleem ervaren? Deel dit via het topic! Wij zijn erg benieuwd naar jullie reacties :wink:

Badge

Hallo allen,

hieronder kopieer ik een mail die ik vandaag kreeg van een client van mij ;

Beste Ton

Die man die mij vandaag om half zes in de  namiddag belde, was zo overtuigend - en het bel-me-niet-register is per 1 juli 2021 opgeheven... ik vind het steeds ingewikkelder worden... nu zit ik inderdaad zonder energie voor warmte, alleen maar voor stroom en gas om op te koken. Sorry dat ik stoor, maar ik kan mij tegen dit soort heren vrijwel niet verweren, men is mij telkens weer een stap voor, ondanks jouw hulp. Ik heb nu een aanbod van DGB gekregen. Als die heren zo blijven aandringen, dan ben ik telkens binnen no time om. Sorry. Dit wordt steeds agressiever, en ik weet er geen oplossing tegen. 

Welnu, de overeenkomst zit bij deze e-mail, je kunt direct zien wat er aan de hand is.

Het erge is, dat men telkens vraagt bij wie ik energie afneem. Dat heb ik op het moment dat men mij belt niet bij de hand. Ik ben pot-hier-en-ginder zelf geen commercieel bedrijf, maar het lijkt er op of die heren mij behandelen alsof ik een commercieel bedrijf ben dat ZO direct opgeslokt kan worden, zo voel ik het. Het is totaal geen prettig gevoel. De eerste helft van dit jaar had ik vrijwel geen van dit soort telefoontjes, en nu begint het dus weer. Ik zit daar helemaal niet op te wachten. Zo krijg ik geen kijk op waar mijn geld blijft. Ik vind het een draaimolencarrouselsysteem waar ik geen vat op kan krijgen. en waar ik letterlijk duizelig word.

met wie heb ik nou gesproken
*
en van welke firma 
TARIEFLOKET

Ik ben zo een gemakkelijke prooi voor zulke bedrijven... ik ben nota bene met pensioen, ik wil kunnen genieten van mijn rust, ik hoef geen commercie meer op mijn dak... want met zulke heren op mijn dak is mijn tijd telkens bedorven. Ik wil niet klagen, maar dat jij als individu en gepensioneerde zo voor de wolven geworpen wordt - nee, daar kan ik eigenlijk maar weinig begrip voor opbrengen. Ik word daar telkens doodzenuwachtig van, erg genoeg. Dan denk ik altijd, dat we het goed hebben geregeld, maar telkens belt men mij weer op. Hoe kom ik van dit soort telefoontjes af? Want het bel-me-niet-register en zijn opvolger vind ik min of meer een wassen neus.

Ik voel dat mijn weerstand tegen zulke bedrijven steeds kleiner aan het worden is. 

Ik vind dat ik van mijn pensioen mag kunnen GENIETEN, en als er zo een firma zoals hierboven beschreven mij belt, dan zeg ik al direct dat ik er geen belangstelling voor heb, en toch blijft men aandringen. =-,De enige manier die ik zelf zie, is direct het gesprek afbreken - maar dat vind ik zo ontzettend bot en onbeleefd - en heeft wel gezegd dat ik bezwaar mag maken... maar ik vind deze situatie steeds wankeler en steeds ingewikkelder voor mij aan het worden is, en dat het moeilijker wordt voor mij om mij fatsoenlijk te verweren, Ik word er niet jonger op, net als wij allemaal.

Op dit moment heb ik geen energie om te verwarmen. Ik begrijp het allemaal niet meer, het is mij veel te ingewikkeld geworden, deze hele neoliberale maatschappij. Daar baal ik verschrikkelijk van, want ik kan er geen vat op krijgen.

Hoe kan ik er voor zorgen dat ik niet meer word gebeld? Als ik dit zelf moet oplossen, dan zie ik alleen maar een steeds groter wordend doolhof, waar ik in mijn eentje nooit van mijn leven meer uit kan komen, heb ik het gevoel.

Ik dank je heel hartelijk voor je tijd... als ik het zelf goed kon oplossen, hadden we elkaar niet nodig... 

Heel hartelijk bedankt voor je aandacht en je tijd.

Met vriendelijke groeten en de meeste hoogachting,

*[persoonsgegevens verwijderd door beheerder in verband met privacy gevoeligheid]

Reputatie 7
Badge +4

wellicht kijk ik wat te simpel naar dit soort problemen, maar je kunt toch gewoon de ouderwetse hoorn op de haak gooien?! gewoon jezelf voornemen het gesprek NIET aan te gaan en de verbinding te verbreken. 

Badge

Was het maar zo makkelijk voor deze man, dat lukt hem dus niet, hij kan zich niet weren tegen dit soort telefonisch geweld

Grappig dat de naam DGB hier ook valt. De vader van een vriend van in de tachtig is er ook in gegaan met boter en suiker terwijl hij nog tweeëneenhalf jaar te gaan had op zijn oude contract. Die overstap gaat hem tussern de €200 en €400 kosten voor een besparing van nul. Die lui zijn echt super assertief en overtreden gewoon keihard de wet en liegen de hele boel bij elkaar. Er is blijkbaar geen andere mogelijkheid dan overal de telefoon bij oude mensen weg te halen want anders hebben ze zo wéér een nieuw energiecontract. Ik heb mijn vriend geadviseerd aangifte te doen van bellen zonder de benodigde toestemming of bestaande leveranciersrelatie maar dat wordt allemaal te veel moeite en zo gaan ze gewoon door..

Reputatie 7
Badge +4

telefoon met nummerherkenning, alleen opnemen als jan, piet of marie belt (voorbeeld uiteraard) en anders niet. dit soort zaken moet je met 0 of 1 benaderen anders werkt het niet. en ik snap best de onzekerheid van de ouderen hierin. maar maak het 0 of 1, dat is voor hun ook makkelijk. het gesprek aanhaanverliezen ze inderdaad altijd, helaas.

Ik denk dat een beetje de "elephant in the room" is zoals de uitdrukking tegenwoordig luidt. Mijn vriend had z'n vader na de overstap ook min of meer verboden om een nieuw contract aan te gaan maar toch. Vrijwel voor iedereen komt er een moment waarop je het allemaal niet meer bij kunt houden en ten eerste is dat een ontzettend moeilijk onderwerp om aan te snijden, ten tweede is het een glijdende schaal, je kunt van alles nog wel maar ook belangrijke dingen niet meer en daarnaast zie ik ook héél weinig faciliteiten om iets als bankieren met zijwieltjes mogelijk te maken of het aangaan van energiecontracten feitelijk te verbieden.

De enige manier die ik zelf zie, is direct het gesprek afbreken - maar dat vind ik zo ontzettend bot en onbeleefd -

Dit is gewoon echt de enige manier. Doen!

Ik werd gisteren weer eens gebeld door Microsoft India.

Bij het derde woord verbrak ik de verbinding.

Lijkt mij voor hun ook het gemakkelijkst trouwens.

Ik werd gisteravond ook gebeld door een medewerker van Tariefloket. Hij beweerde dat Vattenfall zou worden overgenomen door DGFB dus dat ik zowiezo klant bij DGB zou worden.

Ik werd onder druk gezet om meteen de offerte te ondertekenen.

Ik weigerde dit en toen beloofd dat de offerte 1 dag!! langer geldig was.

Nu zit er i.d.d. een offerte in mijn Mailbox, zie hieronder. Ik ga hier natuurlijk niet op in en heb naar het mailadres een duidelijk antwoord gestuurd met het recht op verzet.

U bent dus gewaarschuwd, deze terreur is nog niet voorbij.

Letop: Als je het 020 telefoonnummer dat eindigt op ..52631 ziet, neem dan maar niet op, tenzij het een bekende is natuurlijk...

Hoe komen zij nu aan uw e-mail adres?

@Léonz Als je als bedrijf/ZZP-er met je eigen naam op het internet te vinden bent, is een E-mailadres ook zo gevonden helaas.

Maar ik hoop dat mijn ‘botte tekst’ richting de afzender ze voldoende waarschuwt om met mij in elk geval geen contact meer op te nemen. Ook heb ik vermeden om er iets van ‘Ja’ of akkoord in te vermelden, zodat het als tekst (ongewild/ongewenst) ook geen toestemming wordt gegeven. Zie mailtekst hieronder:

Ik wil u hierbij dringend wijzen op het recht van verzet.

Uw offerte is illegaal en zal ook NOOIT worden geaccepteerd.

Per 1 juli ben u strafbaar bezig.

Deze offerte wordt ook aan op de fraudehelpdesk doorgestuurd.

U moet per direct mijn Emailadres en telefoonnummer uit uw gegevens verwijderen.

Mocht ik weer door u worden benaderd, zowel per telefoon of Email, dan zal ik hierop passende maatregelen nemen!!

Tenslotte:

Ik vind het ronduit schandalig op welke wijze u bezig bent.

Dit zijn terrorisme praktijken, waar ik geen goed woord voor heb!!

Een zeer boze, lastig gevallen consument

------------------------------------------------------------------------------ Einde mailtekst

Toch zou ik zelf iedere vorm van contact vermijden en als er toch iets komt wat op contact lijkt, onmiddellijk afbreken.

Aan de mogelijkheid van bedrijf/ZZP'er had ik inderdaad niet gedacht.

Reputatie 4
Badge +3

Een bedrijf mag wel benaderd worden. Dus ook voor energiecontracten. Zo kunnen ze ook wel een zakelijk e mailadres van mij vinden. Helaas voor hen heb ik alleen privé energie nodig. Aangezien dit een consumentenforum is mag je ervan uitgaan dat iedereen ook als consument reageert.

Aangezien dit een consumentenforum is mag je ervan uitgaan dat iedereen ook als consument reageert.

Een ZZP’er is natuurlijk wel een categorie apart.

Als reactie op mijn bezwaar en hun onbehoorlijke telefonisch gedrag kreeg ik vandaag deze antwoordmail. Helaas durfde de dame  die de mail schreef niet haar volledige naam in de mail te zetten. Dit geeft ook te denken!

Mailtje was dus afkomstig van Anneke D

Ik heb exact dezelfde ervaring. Erg brutale verkopers, die mij ongeveer elke dag bellen vanaf verschillende nummers. Wat een vreseliijk bedrijf dat Energieloket en ik er spijt van ooit met hen in zee te zijn gegaan.

Badge

In december 2020 is mijn moeder overgestapt naar DGB, via vastelastenvergelijkers.

Onlangs werd ze telefonisch benaderd door Tariefloket. Er werd aangegeven dat ze klant was van Tariefloket en dat er sprake was van een met hen gesloten collectief contract met DGB, daarom, zei deze meneer, was ze verplicht over te stappen naar een nieuw collectief contract met Engie. Tijdens dat gesprek kreeg ze een offerte van Engie in haar mailbox. Ze gaf aan dat ze daar eerst rustig over na wilde denken, de zeer snel sprekende en daardoor moeilijk verstaanbare meneer werd boos. 
Nadien kreeg ze binnen anderhalve dag meer dan 40 telefoontjes via ten minste 11 verschillende telefoonnummers. En slapeloze nachten. Ik heb die nummers geblokkeerd, een e-mail gestuurd namens mijn moeder naar klantenservice@tariefloket.nl. Aangegeven dat hier sprake is van intimidatie en grove schending van haar (en inmiddels ook mijn) privacy. De andere ochtend ging het bellen gewoon weer door. Pas nadat we weer een e-mail stuurden dat Tariefloket onrechtmatig bezig was hield het op. 
Tot 2018 was mijn moeder ingeschreven bij de kamer van koophandel. Maar daar kan dit soort cowboys geen gegevens gevonden hebben over geboortejaar, energieleverancier en e-mailadres. 
Volgens de netwerkbeheerder heeft alleen DGB haar gegevens geraadpleegd. 
Het is uiterst merkwaardig, TARIEFLOKET RONSELT VOOR DGB EN EIST OOK VAN KLANTEN VAN DGB DAT ZE OVERSTAPPEN.

Ziet de Consumentenbond kans om hier iets aan te doen???

Badge +5

Hi iedereen. Dankjewel voor het delen van jullie ervaringen. Ik heb dit opnieuw genoteerd en onder de aandacht gebracht. We krijgen dagelijks tientallen meldingen en verzoeken over verschillende bedrijven en kunnen helaas niet met iedere melding aan de slag gaan. We houden dit uiteraard wel in de gaten! 

Reputatie 5
Badge +5

DBG energie is nu een van de energie bedrijven die eenzijdig contracten opzegt vanwege de hoge energie prijzen en dus weer over de wettelijke schreef gaat.

Bron Business Insider
“Donderdag begon de ACM een onderzoek naar meldingen over energiebedrijf DGB Energie, dat in brieven aan klanten de sterk gestegen prijzen voor gas en elektriciteit als reden voor eenzijdige opzegging zou geven. “

Reputatie 4
Badge +3

Ik denk dat die boefjes nu wel ander werk kunnen gaan zoeken. Goedkope energiecontracten kunnen ze nu niet verkopen. Misschien met list en bedrog aan mensen die compleet het nieuws niet volgen. We zullen het zien.

Reputatie 5
Badge +5

Ja, net als roofdieren zoeken ze hun prooi bij de oudere of zwakkeren

Ik denk dat die boefjes nu wel ander werk kunnen gaan zoeken. Goedkope energiecontracten kunnen ze nu niet verkopen. Misschien met list en bedrog aan mensen die compleet het nieuws niet volgen. We zullen het zien.

Of met die hoge prijzen zijn de potentiële slachtoffers nog makkelijker te verschalken. Ik blijf vinden dat de uiteindelijke energie leverancier die hier aan mee doet de partij is die ze te pakken moeten nemen.

Reageer