Consumentenbond.nl

Televisiespots van goede doelen

• 26 februari 2020
  • 9 reacties
  • 742 Bekeken

Op televisie zie ik zeer regelmatig reclameboodschappen die de kijker oproepen maandelijks een klein bedrag over te maken (3 Euro bijv.) voor een goed doel. Schrijnende beelden van kinderen in de derde wereld, verwaarloosde en gewonde dieren, mishandelde ezels, tandeloze olifanten, als je per maand een paar Euro over maakt komt het allemaal goed. Ik heb sterk het vermoeden dat we hier met tranentrekkende beelden worden verleid om de mensen achter deze organisaties rijker te maken dan ze nu zijn. Veel geld kan er sowieso niet naar hongerend Afrika of naar verwaarloosde ezels gaan, gezien de frequentie van deze televisiespots: die is zo hoog dat het vermoeden rijst dat de STER er meer aan verdient dan die arme kinderen/ezels. Tot mijn verbazing hoor ik wel de stem van Hanneke Groenteman, die ik niet gauw met malafide praktijken zal associeren. En dat maakt me nieuwsgierig.

Weet iemand meer over deze stichtingen, en over hun werkwijzen en strijkstokken (en wat daar aanhangt)? 

M. van der Jagt

9 reacties

Persoonlijk denk ik nog niet eens zozeer aan de strijkstok maar wel aan het feit dat ze dus donor geld uitgeven aan marketing om weer donor geld te genereren. Ik zie alleen maar "verminderde meeropbrengst".

Reputatie 7
Badge +7

Over goede doelen is al veel geschreven, ook veel TV programma's aan gewijd. En het is zeker niet allemaal koek en ei, maar kijk bijv. eens op https://goededoelen.nl/veelgestelde-vragen

of https://www.volkskrant.nl/columns-opinie/goede-doelen-moeten-de-werkelijke-kosten-laten-zien~bf18a073/?referer=https%3A%2F%2Fwww.google.nl%2F

of https://www.geenstijl.nl/5149705/maar-van-serious-request-zijn-we-gelukkig-af/

Wat u van die commentaren vindt, kunt u zelf bepalen.

Maar als u zelf wat googled vindt u uw antwoorden zeker. Groet Leo.

Reputatie 7
Badge +6

Ik geloof die wervende tv-spotjes ook niet zo, een groot deel gaat op aan de kosten en je hebt geen idee hoeveel er uiteindelijk bij het goede doel terecht komt. Er was eens een reportage op tv van flyers uitdelende mensen op straat voor een maandelijkse bijdrage aan een goed doel, of ze komen aan de deur. Toen bleek dat de donaties van de eerste 19 maanden opgaat aan de “overhead” kosten. Sindsdien loop ik altijd met een boog om die mensen heen. 

Liever stop ik wat geld in een envelop en stuur het rechtstreeks naar behoeftige mensen. Dan weet je zeker dat het goed terecht komt. Nederland heeft €200 miljoen gecollecteerd voor de aardbeving in Haïti maar de gebouwen staan daar nog steeds op ingestort. 

Of je doet wat vrijwilligerswerk voor mensen in je omgeving die dat nodig hebben. Zo was er laatst een oudere kennis, ze kon geen emails meer ontvangen of verzenden met de Ziggo Mail app op haar smartphone. Ze was ermee naar de winkel geweest, en die had Ziggo gebeld, maar het leek onoplosbaar. Ik kwam er eerst ook niet uit. Bleek dat Ziggo Mail was gestopt voor toestellen met Android 4.3 en ouder en zij had nog Android 4.2. Dus onder een kop koffie andere mail app gezet en het werkte weer. Zo iemand is dan weer heel blij want ze kreeg het niet opgelost. Ik doe liever zoiets dan geld overmaken naar de goede doelen van die tv-spotjes. 

Reputatie 7
Badge +7

Het is soms moeilijk exact te weten waar de zgn goede doelen het verkregen geld aan besteden.. Anderzijds bestaan de goede doelen al jaren, en ook al zullen er best in het verleden fouten zijn gemaakt, grotendeels is het toch altijd goed gegaan. Maar het ‘luciferdoosje van Mies", waar je dus klein geld in moest doen, is lange tijd geleden. En sindsdien zijn er professionals op los gelaten, veel reclame mensen, en  heeft men, om maar zo snel mogelijk veel geld binnen te halen, complete TV programma's gemaakt. Er moesten miljoenen voor de complete programma's en forse zendtijd betaald worden, maar de ‘eerste’ keren leverde het toch meer op.  Maar later zijn heel wat goede doelen via die programma's in het verlies geraakt. Daar zijn ook hele actualiteits-programma's aan gewijd, waar die nog te vinden zijn, dat weet ik helaas niet. De eenmalige (jaarlijkse) gift  schijnt ook verdwenen te zijn. Men wil u, gever, graag abonnee maken, dus iedere maand een bedrag, en dat kan aardig oplopen, ik ken er al van een tientje per maand. Zou je zo tien goede doelen nemen, dan ben je aardig wat geld kwijt.  Maar daarmee niet gezegd dat het niet goed terecht komt. Het systeem is echter gewijzigd en soms kost dus het verkrijgen van het geld meer dan er binnenkomt. Groet Leo.

Persoonlijk denk ik nog niet eens zozeer aan de strijkstok maar wel aan het feit dat ze dus donor geld uitgeven aan marketing om weer donor geld te genereren. Ik zie alleen maar "verminderde meeropbrengst".

Zo’n spotje overdag kost €3000 per 30 seconden.
Op een druk tijdstip kan dat zomaar €40000 zijn.
Ze zullen er wel veel geld mee binnen halen, anders kan het niet uit.
Wat de projecten betreft, soms moet je een beetje zoeken en een beeld te krijgen.
Het is een beetje dom, om alleen op basis van een ster reclame geld te geven.

Reputatie 7
Badge +7

Beste @Wortelstamper , en overige leden en lezers.

Ik heb in mijn berichtje Mies (Bouman) aangehaald. Dat is een tijdje geleden de actie Open het Dorp, de eerste grote TV actie. Je moet toch een zekere leeftijd hebben je dat te herinneren. Wel weet je dan hoe het verder met geld inzamelen voor goede doelen gegaan is. Er is een hoop veranderd en simpel een antwoord geven op die doelen deugen en die niet, is nauwelijks mogelijk. Ik verwijs dan maar naar organisaties zoals de Bond, die ongetwijfeld over dat soort zaken gepubliceerd heeft. En ook zelf zoeken, zoals @Wortelstamper  meldt, zal daarbij zeker helpen, dan kan je zelf je keuze maken. Weeg alle positieve en negatieve dingen goed tegen elkaar af. ik heb een groot gedeelte van mijn leven als vrijwilliger voor goede doelen gewerkt, daarbij ook veel gezien en ervaring opgedaan. Toch laat ik het liever aan onafhankelijken over er iets van te zeggen. Groet Leo.

De meeste instellingen harken zo veel geld bij elkaar door inkomsten van loterijen en crowdfunding dat dit soort dingen niet meer nodig zijn.

Reputatie 7
Badge +7

Er zijn veel dingen niet goed aan de goede doelen, maar gelukkig nog veel wel. Wat je vaak bij die doelen ziet, het is maar een voorbeeld, maar ze zamelen geld in voor een beoogd goed doel, en wat doen ze met het geld….. naar de bank, beleggen.  Uiteraard weer niet overal,  maar na vele jaren voor een goed doel gewerkt, veel geld ingebracht en dan heb je echt voor ‘nieuwbouw’ wat nodig, en is het er niet, staat vast. En inderdaad lopen de geldstromen nu anders, zoals je noemt de loterijen. Maar de collectes kunnen ze toch niet missen. En eventueel in plaats daarvan, zoals al genoemd, abonnementen, dus een vast bedrag per maand. Blijft dat sommige goede doelen echt nodig zijn, blijft ook dat als je wat wil geven, goed kijken wat ze ermee doen. Groet Leo.

Reputatie 1
Badge +1

Die spotjes vallen mij ook op. Soms is geeneens duidelijk of je 1 keer 3 euro betaald via SMS,

of dat je aan een maandelijkse donatie van 3 euro vast zit.

En in dit laatste geval, hoe kom je hier weer van af als je dit niet wilt of als je inkomen omlaag gaat?

Ik zou hier zeker mee uitkijken, temeer er betere en grotere hulpverleningsinstanties zijn, zoals bijvoorbeeld het Rode Kruis. Die hebben ook ervaring met hulpverlening wereldwijd.

Bij kleine, soms onbekende organisaties moet je dat maar afwachten.

Reageer