Consumentenbond.nl

Terugkeer van V&D? Slim bedacht maar...

Reputatie 7
  • Super betrokken deelnemer
  • 2694 reacties
Is dit niet gewoon een slinkse manier om klanten te lokken? Met het oude V&D heeft het niets te maken, behalve de verkoop van bepaalde kledingmerken. Wel wordt het bekende boompje van V&D gebruikt. Op de website die al een paar dagen in de lucht is staat nog niets.

22 reacties

Reputatie 7
Badge +7
Ik ben bang dat ik nog enige toelichting nodig heb @MrsJones. V&D terug?
Reputatie 7
@Monique , zo wordt het in ieder geval gebracht in reclamespotjes. Zo'n spotje zag ik een paar dagen geleden voor het eerst en, nieuwsgierig als ik ben terwijl ik nooit een V&YD fan was, ben ik natuurlijk even op het Internet gaan zoeken. Ik kom allerlei kranten-artikelen tegen over het concept, van NRC tot de lokale sufferdjes. De website zou sinds afgelopen woensdag (17/10) in de lucht zijn, dat is hij ook maar er staan nog geen artikelen op.
Natuurlijk hopen ze klanten te lokken door het V&D merk te gebruiken. Daarvan zullen zij de rechten opgekocht hebben. Met het vroegere V&D heeft het vanzelfsprekend niets te maken. Er is ook alleen een webshop.

De webshop werkt prima https://www.vd.nl
Reputatie 7
Ze hebben het merkrecht gekocht, dat klopt, dat heeft een aardig bedrag gekost. Ze konden niet eerder de lucht in omdat infrastructuur van de ICT gammel was (Volkskrant of AD, dat weet ik even niet meer).
Eigenaar is Frenz, dat is dacht ik ook een webshop (nooit eerder van gehoord), ik koop alleen soms boeken en CD's via het Internet dus veel kijk op webshops heb ik niet.

"V&D keert terug als online warenhuis, gericht op de 40-plusser
V&D keert terug als online warenhuis. Vanaf woensdag kunnen fans terecht op VD.nl. De webshop richt zich vooral op de actieve 40-plusser en verkoopt artikelen in de categorieën reizen, hobby’s, gezondheid, wonen, tuin en mode.
Redactie 4 september 2018, 23:01"

Bron: Volkskrant
Reputatie 7
Badge +5
De echte fans van VenD zijn al tientallen jaren afgehaakt, nadat VenD zijn hoogstaande service en goede prijs/kwaliteit is af gaan bouwen vanaf 1976.
Veel van diegene die toen werkten bij VenD hebben de ondergang toen al voorspeld.
Geen visie en lange termijn doelstelling meer.
De echte fans van VenD zijn al tientallen jaren afgehaakt, nadat VenD zijn hoogstaande service en goede prijs/kwaliteit is af gaan bouwen vanaf 1976.
Veel van diegene die toen werkten bij VenD hebben de ondergang toen al voorspeld.
Geen visie en lange termijn doelstelling meer.

Ik had mijn buurman 40 jaar geleden al voorspeld dat hij zou komen te overlijden. Verleden week is dat inderdaad gebeurd. Mijn voorspelling is dus uitgekomen.
Reputatie 7
Badge +5
@Lazylady Als je de geschiedenis bekijkt en je hebt er gewerkt in de jaren 70 dan zou je dit vrij eenvoudig gezien kunnen hebben.
Als je de service van destijds gelijk aan een speciaalzaak en een goede prijs/kwaliteit uit een bedrijf haalt en alle ouderen met ervaring eruit gooit en onervaren jongeren erin zet, is het in het geheel niet moeilijk om een langzame ondergang te voorspellen.
Hetzelfde verhaal gebeurde met de Hema, die hadden trouwens dezelfde eigenaren als VenD destijds, die is nu zo inmiddels zover uitgekleed dat hij vrijwel niets meer waard is.
Gelukkig is deze nu overgenomen door een ondernemer met visie en lange termijn denken en zou ik hier mijn geld wel op durven zetten.
Reputatie 6
Badge +6
@Bert Goh, dan heeft het voor jongeren dus geen zin om een vak te leren want ze komen toch nooit aan een baan want van jou mogen ouderen dus niet van hun werkplek af met hun ervaring.
Reputatie 7
Badge +5
@Jan ik beschreef de geschiedenis: "alle ouderen met ervaring eruit gooit en onervaren jongeren erin zet"

Het gaat om de mix, de ouderen met ervaring en de jongeren met hun te veel enthousiasme.
Precies hetzelfde als met vrouwen en mannen, de bedrijven met een mix in het management en op de werkvloer doen het het best, niet vanuit één of ander idealistisch standpunt, maar gemeten beter.
Niet het korte termijn denken, maar de snelheid gecombineerd met de even rustig en even goed kijken mentaliteit en de bravoure met de simpele logica, de overlevingsstrategie en het overzicht op de lange termijn.
Reputatie 7
@Jan, Er zijn ontzettend veel bedrijven die de oude garde eruit gooien en lang niet altijd op een vriendelijke manier. Dat ze daarmee een stuk ervaring weggooien nemen ze op de koop toe, die jonkies zijn nog een beetje te kneden zodat ze precies in het straatje van de baas passen, op de jonkies na die denken dat ze, nadat ze hun diploma hebben gehaald, het allemaal beter weten en wel even gaan vertellen hoe het allemaal moet. Die houden het niet lang vol want ze stapelen dikwijls fout op fout.
Reputatie 7
Badge +6
Ik heb die spotjes ook gezien en vind de bewering daarin dat V&D terug is pure misleiding. Zelfs als het wettelijk toegestaan is door de naam te kopen , vind ik het nog steeds misleiding.
Reputatie 7
@E.T. Wiersum, dat is het ook. Misschien verdienen ze t.z.t. genoeg om de cadeaukaarten die bij ik weet niet hoeveel mensen in een la liggen, te verzilveren, ze kunnen hun computersysteem daarop aanpassen. Ze willen toch V&D lijken? Dan niet alleen de lusten maar ook de lasten.
Reputatie 6
Badge +6
@MrsJones Ja altijd wreed om mensen met veel ervaring eruit te gooien en jonge aan te nemen. Maar ze besparen dan ook een boel.

@Bert Vanaf de jaren '70 kwamen we al in V&D. We zagen het pas echt veranderen toen de familie het bedrijf aan een investeringsmaatschappij had verkocht. Hier in mijn woonplaats zagen we vanaf 2011 voor het eerst winkelpanden leeg staan. Zelf hier nooit eerder gezien anders dan verbouw/verkoop.

Twee jaar geleden telden we nog 97 leegstaande winkelpanden in het winkelcenteum in de binnenstad alleen al. Daarna was ik te lui om nog te tellen. Daar is V&D het slachtoffer van geworden. Hun doelgroep, vrouwen vanaf 35 jaar, bleef weg zeiden ze hier. Het kwam door de toename van de verkoop via internet.

De gemeente had de parkeertarieven eerst keihoog gemaakt. Zelfs verkeerd geparkeerde fietsen werden bekeurd. Het parkeertarief ging toen met 10 cent per uur omlaag. Iedereen lachte zich toen een bult, daarna is V&D hier gesloten.
Reputatie 7
Badge +5
@Jan Ik werkte bij VenD in de jaren 70 en het was een topbedrijf om te leren en een zelfstandig denkende verkoper te worden met goed advies aan de klanten.
Een zeer sociaal bedrijf waar iedereen een stapje extra deed, omdat er ook voor jou gezorgd werd.
Iedereen was zeer loyaal aan VenD, een familie gevoel.
Het waren ook 23 plaatselijke NV's die ieder een eigen identiteit hadden.
Een eigen interne zeer ruime opleiding, hierna verplicht nog een dag in de 2 weken naar school voor een verkoper opleiding gedurende 2 jaar, je kreeg er ook alle tijd voor om je praktijkopdrachten te vervullen en mocht alles gebruiken binnen het bedrijf zoals de etalageafdeling en met een ruime stage daar.

In 1973 lukte het om de 23 plaatselijke NV's die de warenhuizen exploiteerden samen te voegen tot Vroom & Dreesmann BV en in 1974 werden bedrijfsleiders vervangen die een eigen mening hadden en ging men op studiereis naar Amerika, want daar wisten ze hoe het moest.
Hier moet bij verteld worden dat een deel van de familie die de onafhankelijke NV's in beheer hadden gehad, hier niet mee eens waren, zeker die delen in de Zuidelijke provincies van het land.
Toen werd het half jaren 70 de omgekeerde wereld.
Geen opleidingen meer, ervaren (dure) mensen (de collega's waar je veel van geleerd had) eruit, de managers waren naar Amerika geweest en men ging over op ik betaal en jij doet wat ik wil en waag het niet om 3 minuten eerder aan de koffie te gaan om gebak te halen voor je collega's, anders haal ik het van je salaris af.
Ik ben per direct ergens anders gaan werken en ik niet alleen.

P.S. het is heel goed gekomen met mij.☺
Reputatie 6
Badge +6
@Bert Ik weet alleen te vertellen van het V&D filiaal in de plaatsen waar ik ooit woonde en dan als klant. Gelukkig is het nog goed gekomen met jou. En ik heb ook nooit betaald voor parkeren want ik ging niet naar betaald parkeren.
Reputatie 7
@MrsJones Ja altijd wreed om mensen met veel ervaring eruit te gooien en jonge aan te nemen. Maar ze besparen dan ook een boel.

Ik denk dat het wel meevalt met besparen. Ze moeten die jonkies eerst een eeuwigheid inwerken en die gaan dan weer zo snel mogelijk op zoek naar iets beters, dan komt er weer een nieuwe lichting en begint het van voren af aan. Dat gaat ten koste van de kwaliteit en dat leidt tot verlies van klanten en dus omzet en winst.

@Bert Vanaf de jaren '70 kwamen we al in V&D. We zagen het pas echt veranderen toen de familie het bedrijf aan een investeringsmaatschappij had verkocht. Hier in mijn woonplaats zagen we vanaf 2011 voor het eerst winkelpanden leeg staan. Zelf hier nooit eerder gezien anders dan verbouw/verkoop.

Ik heb hier ook weinig anders gezien dan verbouwingen, de ene na de andere. Het was nooit mijn favoriete winkel, ik denk dat ik een van de weinigen ben die hem niet mist.

Ik ben, off topic, trouwens benieuwd naar de toekomst van de Hema nu die weer in Nederlandse handen komt.
Reputatie 6
Badge +6
@MrsJones Ja dat opleiden van jonge medewerkers kost ook geld, zeker als ze faarna weer gaan lopen. Ik zag dat ook bij de bedrijven waar ik werkt. Als klant vond ik het altijd irritant als je door de rekken aan het snuffelen was dat het winkelpersoneel dan kwam vragen of ze je konden helpen.

Hier gaan ze een hele vleugel van het winkelcentrum slopen voor nieuwbouw appartementen.
Reputatie 7

Mogen we weer terug naar de V&D en de Libelle van de jaren ’50?

ALEXANDRA BESUIJEN 17 OKT 2018 CULTUUR
Alexandra Besuijen neemt op deze website wekelijks de wereld voor mode en trends kritisch onder de loep. Deze week bespreekt ze de terugkeer van de V&D, de Fendisjaal en tuttig chillen.
V&D terug of toch niet?
Toen ie er nog was kwamen we er vrijwel nooit, maar toen ie failliet ging misten we hem toch opeens heel erg: V&D. Het had iets kneuterig jarenzestig-achtigs, met al die kloeke damesrijwielen met fietstassen voor de deur. Een stukje jeugdsentiment zo u wilt.

--------

Uit hpdetijd.nl, dit is alleen het begin van het artikel.
Reputatie 5
Badge +1
Ik denk niet dat nostalgie voldoende is om er een succes van te maken, juist 40-plussers zijn vaak kritisch en gaan gericht op zoek naar of de laagste prijs of naar een specifiek product of merk.

Je vindt op de site een eindeloze hoeveelheid producten met weinig onderscheidende informatie. Op grond van wat je daar vindt kan ik geen keuze maken.
Reputatie 7
Ik denk niet dat veel V&D adepten van deze webwinkel gebruik gaan maken. Die zullen toch wel doorhebben dat e.e.a. met V&D helemaal niets te maken heeft?
Ik koop hooguit boeken, CD's en DVD's via Internet, andere dingen niet. O pardon, we hebben ooit twee gasveren besteld die in Reo nergens te vinden waren maar wel in Groningen.
Ik vind dat ze de kluit voor de gek houden maar dat moeten potentiële klanten verder maar uitzoeken.
Reputatie 5
Badge +1
Of het al dan niet "V&D" is, maakt mij niets uit. Op de site heb ik juist het gevoel dat het teveel op het oude V&D lijkt. Bijna alles wordt er verkocht maar in niets onderscheidend, dat was bij V&D ook het probleem.
Reputatie 7
Dat zal de reden geweest zijn waarom ik er niet kwam. Bovendien werd er altijd wel iets verbouwd en verplaatst, daar wordt ook niemand blij van.

Reageer