Tijdschrift tuinieren stopt, abonnement zomaar omgezet naar Libelle

• 22 December 2014
  • 12 reacties
  • 694 Bekeken

Al enige tijd heb ik een abonnement op het tijdschrift Tuinieren. Afgelopen zaterdag ontving ik de nieuwste editie, deze keer zat er echter een brief bij en het tijdschrift Libelle. In die brief stond dat Sanoma helaas heeft besloten het tijdschrift Tuinieren niet langer uit te geven. Als goedmakertje zat het tijdschrift Libelle er daarom bij. Tot zover niks mis mee, een uitgever kan immers besluiten dat een tijdschrift niet meer rendabel is.

Wat ik echter wel ronduit storend vind is het feit dat in de bijgevoegde brief stond dat per januari het abonnement zou worden omgezet in een abonnement op de Libelle. Een compleet ander tijdschrift wat in geen velden of wegen lijkt op het tijdschrift Tuinieren. Sowieso, wie bij Sanoma heeft bedacht om voor een man het abonnement om te zetten in een abonnement op een vrouwenblad?

Mocht ik geen abonnement op de Libelle willen dan zou ik zelf moeten bellen met de klantenservice. Ik zou het abonnement dan om kunnen zetten in een abonnement op een ander tijdschrift van Sanoma, of ik zou mijn geld terug kunnen krijgen. Dit is toch de omgekeerde wereld? Laat Sanoma mij bellen... of zet het abonnement gewoon stop en geef me mijn geld terug.

Aan de telefoon heb ik nog even gevraagd of ik mijn telefoonkosten nog vergoed krijg, omdat zij mij dwingen om te bellen. Maar ik kreeg te horen dat dat niet het geval was.

Wat vinden andere mensen van deze gang van zaken bij Sanoma? En wat vind de Consumentenbond hiervan? Dit kan toch niet zomaar??

[Redactie: titel iets aangepast voor de duidelijkheid]

12 reacties

Niet echt een sympathieke aanpak... Ik heb je verhaal met een collega besproken. We zijn benieuwd of er meer mensen zijn die dit meemaken. Kun je een scan van de brief sturen naar community@consumentenbond.nl? We zijn benieuwd wat daar instaat. En wie hetzelfde meemaakt: laat het hier graag weten.

Al enige tijd heb ik een abonnement op het tijdschrift Tuinieren. Afgelopen zaterdag ontving ik de nieuwste editie, deze keer zat er echter een brief bij en het tijdschrift Libelle. In die brief stond dat Sanoma helaas heeft besloten het tijdschrift Tuinieren niet langer uit te geven. Als goedmakertje zat het tijdschrift Libelle er daarom bij. Tot zover niks mis mee, een uitgever kan immers besluiten dat een tijdschrift niet meer rendabel is.

Wat ik echter wel ronduit storend vind is het feit dat in de bijgevoegde brief stond dat per januari het abonnement zou worden omgezet in een abonnement op de Libelle. Een compleet ander tijdschrift wat in geen velden of wegen lijkt op het tijdschrift Tuinieren. Sowieso, wie bij Sanoma heeft bedacht om voor een man het abonnement om te zetten in een abonnement op een vrouwenblad?

Mocht ik geen abonnement op de Libelle willen dan zou ik zelf moeten bellen met de klantenservice. Ik zou het abonnement dan om kunnen zetten in een abonnement op een ander tijdschrift van Sanoma, of ik zou mijn geld terug kunnen krijgen. Dit is toch de omgekeerde wereld? Laat Sanoma mij bellen... of zet het abonnement gewoon stop en geef me mijn geld terug.

Aan de telefoon heb ik nog even gevraagd of ik mijn telefoonkosten nog vergoed krijg, omdat zij mij dwingen om te bellen. Maar ik kreeg te horen dat dat niet het geval was.

Wat vinden andere mensen van deze gang van zaken bij Sanoma? En wat vind de Consumentenbond hiervan? Dit kan toch niet zomaar??

Dit was de brief die er bij zat (ook gemaild):

Hartelijk dak voor de scan (en de e-mail). We gaan kijken wat we hiermee kunnen. Als er nog meer mensen zijn die dit meemaken: laat het ons weten.
Ik heb dezelfde brief gekregen. Toen ik mijn ongenoegen over deze m.i. onfatsoenlijke handelwijze via Twitter uitte, kreeg ik poeslieve reacties van het Sanoma-Webcare-team (“Mijn excuses voor het ongemak. Kan ik je verder helpen of heb je al contact opgenomen?” … “Als ik je verder met iets kan helpen, dan hoor ik het graag.”). Ook aan de telefoon niets dan vriendelijkheid. Het kostte me wel een gesprek van bijna 7 minuten lang. Dit inclusief wachttijd, want het was “door omstandigheden drukker dan gewoonlijk”. (Hoe zou dat toch komen?). Het resterende abonnementsgeld wordt overigens zonder verdere discussie teruggestort en ik zou hiervan ook een bevestiging via email krijgen (nog niet ontvangen). Toen ik aan het einde van het gesprek aangaf de handelwijze weinig elegant te vinden, was de reactie “Ja, dat hebben we al van meer personen gehoord”. Waarop ik heb aangegeven dat dit mij niet verbaasde maar dat ik het gezegd wilde hebben in de hoop dat deze klacht tot de organisatie doordringt. De (nog altijd uiterst vriendelijke) medewerker zei toen, de opdracht te hebben om dit soort opmerkingen te noteren en door te geven. Ik blijf het een ongehoorde actie vinden. Wat mij nog het meest stoort is, dat je als abonnee actie moet nemen om te voorkomen dat je een willekeurig ander tijdschrift krijgt dan datgene waarvoor je hebt betaald. Ik hoop, dat door de Consumentenbond de nodige negatieve publiciteit aan deze forse misstap van Sanoma kan worden gegeven.
Zelfde verhaal hier.Heb het laatste nummer van "Tuinieren" nog niet ontvangen, maar kreeg een mail met dezelfde inhoud. Direct bezwaar gemaakt, wacht reactie af. ..
Hallo,

Ook bij mij zat er zo'n brief bij.Schande. Heb direkt via het vragenformulier online de boel opgezegd. Ik hoop dat de consumentenbond ervoor kan zorgen dat sanoma op z'n minst excuses gaat maken. Waarom moet dit enige tuinblad verdwijnen terwijl er van autobladen, paardenbladen, fietsbladen en niet tevergeten golf bladen meerdere varianten zijn. Aan het gewone klootjesvolk dat graag tuiniert, wordt zeker niet genoeg verdiend?
Ook hier precies hetzelfde verhaal. Dit kan toch niet?
Wij kregen vorige week een factuur voor het blad Libelle. Wij willen geen abonnement op Libelle en hebben de factuur weer teruggestuurd. Vandaag kregen we het blad Libelle en belden we naar de uitgever. Hier werd verteld dat dat te maken had met op stoppen van het blad Tuinieren. Wij schenen een brief van Sanoma gehad te hebben waarin stond dat we zonder tegenbericht over zouden gaan naar Libelle. Wij hebben daar niet op gereageerd omdat het aan de aandacht ontsnapt is en kregen dus Libelle.

Volgens mij is het jurisch onmogelijk om een abonnement te krijgen voor een blad op basis van het niet aangegeven dat je dat niet wilt. Na weigerachtigheid van ons meldde men dat wij dan toch wel 8 Euro moesten betalen voor deze Libelle en voor een nummer dat we alsnog gaan krijgen en dat men niet meer kon stoppen.

Ik heb net Sanoma gemaild dat we ook die 8 Euro niet betalen en dat men die Libelles maar weer bij ons op kan halen. Wat is de mening van de Consumentenbond over deze gang van zaken?
Sorry dat een antwoord van deze kant even op zich heeft laten wachten. Maar we hebben contact opgenomen met de utigever en aangegeven dat we het geen nette gang van zaken vinden om mensen ongevraagd met een ander abonnement te confronteren. We gaan er dan ook van uit dat abonnÉes die het abonnement op het andere blad niet voort willen zetten, alle medewerking van Sanoma krijgen. Graag horen we hier als dat niet het geval is.
Ook bij ons is het abonnement overgezet van Tuinieren naar Libelle. Deze week werd ook via automatische incasso het maandbedrag van € 15,- afgeschreven voor de Libelle, terwijl het maandblad Tuinieren mij € 35,- per jaar heeft gekost!!!

Na 15 minuten in de wachtrij te hebben gestaan kreeg ik van een medewerker van Sanoma te horen dat het abonnement wel opgezegd kan worden, maar dat ik dan gebonden ben aan een opzegtermijn van 1 maand. En als ik mijn beklag wil doen moest ik maar een contactformulier invullen....

Dit kan toch niet?! Eerst krijg ik zonder mijn medeweten een totaal ander tijdschrift toegestuurd dat ongeveer 5x zoveel kost en dan moet ik me ook nog houden aan een opzegtermijn? Alleen omdat ik de bijgevoegde brief in januari alszijnde reklame heb weggegooid.....
Wij hebben Sanoma meegedeeld dat we niets gaan betalen en dat hun werkwijze onrechtmatig is. De Libelles mag men bij ons weer ophalen. We kregen het volgende antwoord, waarmee voor ons alles klaar is. (Dus helemaal geen sprake van een opzegtermijn. Men probeert bij u toch nog wat te halen.)

Geachte mijnheer Koning,

Bedankt voor uw bericht waarin u aangeeft het niet eens te zijn met het te betalen bedrag voor de geleverde nummers van Libelle.

Wij zullen het bedrag van # 6,76 wegboeken. U hoeft dit niet te voldoen. Het kan zijn dat u de acceptgiro met dit bedrag nog van ons ontvangt, deze mag u als niet verzonden beschouwen.

De geleverde nummers van Libelle welke u nog van ons heeft ontvangen zijn voor onze rekening.

Wij vertrouwen erop dat wij u voldoende hebben geÏnformeerd. Mocht u nog vragen hebben dan kunt u contact opnemen met onze klantenservice op telefoonnummer 088-5500250. Wij zijn telefonisch bereikbaar van maandag tot en met vrijdag van 09.00 tot 18.00 uur of via het online vragenformulier..
Ik heb als Tuinieren-abonnee eveneens deze brief ontvangen en heb daarom op 13-1-2015 (dus nog binnen de termijn die in de brief stond!) via het online formulier mijn abonnement op Tuinieren opgezegd, aangezien de klantenservice telefonisch niet bereikbaar was. Pas op 24-1-2015 heb ik hiervan een bevestiging ontvangen per mail. In die mail stond doodleuk dat mijn Tuinieren-abonnement (ondanks mijn tijdige opzegging) alsnog was omgezet in een Libelle-abonnement. Ik zou nog 1 Libelle ontvangen en er zou Euro 36,97 gerestitueerd worden. Er stond geen specificatie van dit bedrag bij en op mijn vraag wat er nu gebeurt met mijn Plus-abonnement was helemaal niet gereageerd (dit is een abonnement dat gekoppeld is aan het Tuinierenabonnement: voor 10 euro per jaar mocht je 4 keer per jaar een tijdschrift uitkiezen en kreeg je kortingsbonnen voor bepaalde tijdschriften van Sanoma). In deze mail stond tot slot dat ik contact kon opnemen met de klantenservice van Libelle, om het nog verwarrender te maken…

Voor de duidelijkheid: op 15-12-2014 is er Euro 44,50 voor het Tuinierenabonnement en op 25-11-2014 Euro 10,- voor het Plusabonnement van mijn rekening afgeschreven. Het is mij dus een raadsel waar dat restitutiebedrag van Euro 36,97 vandaan komt.

Ik heb op 25-1-2015 via het online formulier (want simpelweg de mail beantwoorden kan natuurlijk niet…) laten weten dat ik niet wens te betalen voor de Libelle en dat ik een specificatie van het gerestitueerde bedrag van Euro 36,97 wil. Voorts dus ook dat ik restitutie van het afgeschreven Plus-abonnementsgeld wil, aangenomen dat dit abonnement nu automatisch ook stopt. Bovendien heb ik aangegeven dat ik niet van plan was op eigen kosten de klantenservice te bellen. Inmiddels zijn we een maand verder en heb ik behalve een mail met ontvangstbevestiging niks meer gehoord van Sanoma.

Met vriendelijke groet,

A. van Loenen

Reageer