Tips tegen overlast van slakken

• 6 september 2018
  • 59 reacties
  • 6662 Bekeken

Reputatie 7
Badge +7
We hebben bij ons een beetje een slakkenplaag. Voornamelijk natuurlijk in de tuin, in de kleine achtertuin en nog kleinere voortuin, maar daar trekken de slakken zich niets van aan. Ik heb al één en ander over slakken gelezen, zijn nuttige diertjes, ruimen alles op. En daar zit hem nou de kneep. Wij hebben vanwege kunststof raamkozijnen en kunststof deuren, een brievenbus buiten staan. Zo'n oude groene, waarschijnlijk net gemaakt in china. Maar hij functioneert. Van onder zijn er luchtgaten, wordt de boel met name dus de post niet vochtig. Door die gaten kunnen allerlei ongedierte heen, ook slakken. Al weken blijkt onze post aangevreten en niet te weinig. De hele voorpagina van de consumentengids was zowat op gevreten. Maar door wie c.q. wat. Uiteindelijk haalden we weer een poststuk eruit en daar zat de boosdoener nog aan. Een slak en overal weer gaten van het opvreten. Wist niet dat slakken zo dol op papier waren. Maar ondanks nuttige beestjes en mijzelf best als dierenvriend, wil ik geen aangevreten post. Hoe kom ik van die slakken af, want gegoocheld, gift mag ook niet meer, wel ecologisch, maar dat werkt meestal niet.

59 reacties

Wat ik zou doen, meneer L.J.F. de Ruiter, is: de luchtgaten toch maar dicht maken.

Er blijven altijd genoeg reten en kieren over, zodat de post niet gauw zal worden aangetast, dan wel gaan schimmelen.

Behalve wellicht bij langdurige afwezigheid, maar dan kunnen de buren altijd nog de brievenbus ledigen, zou ik denken.
Reputatie 7
Badge +7
Geachte meneer Léonz,
Dank voor uw advies. Uiteraard hebben we daar zelf ook aan gedacht, maar we moeten dan wel duct tape nemen, karton of papier gaat dus niet. Aanvankelijk dachten we dat het slecht zou zijn voor de "doorluchting" . Zoals gezegd heb ik wat gegoocheld op mijn nieuwe zoekmachine en de Google browser standaard, heb ook over de beestjes gelezen, maar nergens gevonden dat ze ook papier eten. En echt niet zo'n klein beetje. Was u dat bekend?
...nergens gevonden dat ze ook papier eten. En echt niet zo'n klein beetje. Was u dat bekend?
U heeft ze zelf betrapt, dus dat zegt genoeg, denk ik. ☺️
Reputatie 7
Badge +7
Klopt helemaal, heeft wel weken geduurd, en wij ons maar afvragen wie vreet er nou zoveel papier. Dus heel erg verbaasd dat er een slak aan vast zat.
Reputatie 5
Badge +6
Dag @L.J.F. de Ruiter ,
Even misschien een flauwe opmerking: Waarschijnlijk zal iedere brievenbus "functioneren".
Ik kan mij niet echt voorstellen dat er bijna een hele pagina door slakken van de consumentenbond opgegeten is. Het is bekend dat slakken niet al te snel zijn. Misschien heeft u last van ander ongedierte?
Misschien een idee om toch via duct tape een soort van gaas aan te brengen.
Ik had verwacht dat u via deze topic adviezen had gegeven. Mijn suggestie is om daarom deze aan te geven via een vraagstelling eindigend op een vraagteken.
Ik kan mij niet echt voorstellen dat er bijna een hele pagina door slakken van de consumentenbond opgegeten is.

Nee die slakken van de consumentenbond die zijn inderdaad niet snel, maar we noemen geen namen.
😂

Mijn suggestie is om daarom deze aan te geven via een vraagstelling eindigend op een vraagteken.

Even een kleine tip, boven de topic staat in Wit op Oranje het label VRAAG. (Hoofdletters niet van mij)
Reputatie 7
Beste Leo, 😉 slakken eten inderdaad papier, papier is van oorsprong plantaardig. Als het wijngaardslakken zijn mag je ze doorsturen, lekker met vers stokbrood en knoflookboter.
Om slakken kwijt te raken moet je een schoteltje bier ingraven en daar een laagje bier in doen, zo ver ingraven dat ze daar zo in kunnen schuiven, ze komen op de geur af en sterven dan een vrolijke dood. Hoe je dat in de brievenbus moet doen weet zelfs Oma weet Raad niet. Als het al zou lukken door een gat te maken en daar een bakje in te laten zakken wordt de post nat maar je kunt dat bakje misschien wel onder je brievenbus kwijt.
Het zijn wel turbo slakken als ze zo snel een hele bladzijde opvreten, tenzij je de post twee weken laat liggen natuurlijk. (Even plagen).
Zo'n brievenbus staat toch op een poot. Dat zou toch een mooi punt moeten zijn om ze de pas af te snijden [sic].
Reputatie 7
Zo'n brievenbus staat toch op een poot. Dat zou toch een mooi punt moeten zijn om ze de pas af te snijden
[sic]
.

Door daar rondom scheermesjes in te steken? Van die ouderwetse natuurlijk die aan twee kanten scherp zijn.
Reputatie 5
Badge +6
Even een reactie t.a.v. @Mevrouw Jones ,
Uw suggestie om scheermesjes aan te brengen, lijk mij niet al te vriendelijk t.a.v. de fauna.
Via een "wetenschappelijk blad", is er aangegeven dat een slak zowel op een mes en scheermes zich zodanig kunnen bewegen zonder daarvan hinder te ondervinden.
PS: Even t.a.v. @A. Deen ,
Kunt u aangeven waarom u in uw voorgaande reactie de medewerkers van de consumentenbond vergelijkt met "slakken"?
@A. Deen ,
Kunt u aangeven waarom u in uw voorgaande reactie vanuit de consumentenbond vergelijkt met "slakken"?

U schertst. Toch?
Reputatie 7
Badge +7
Ik kan mij niet echt voorstellen dat er bijna een hele pagina door slakken van de consumentenbond opgegeten is.
Ik kan me dit ook niet voorstellen. Onze huisslakken lusten namelijk alleen onze Belastinggids, @GdR. 😉 Daarnaast is het ook niet de bedoeling dat onze slakken uitstapjes maken en meegaan met de post @L.J.F. de Ruiter. Je kan ze kosteloos terugsturen naar ons antwoordnummer: Postadres 1000, 2500 BA Den Haag.
Reputatie 5
Badge +6
Dag @Monique ,
Bedankt voor je reactie.
Toch nog even een een duidelijke uitleg gewenst i.v.m. het retourzenden t.a.v. jullie adres.
Je geeft een postbusnummer aan. Volgens mij moet men daar leges betalen.
Een antwoordnummer heeft deze toevoeging nodig met het betreffende nummer.
Klopt dit, of kan men toch via uw Postbusadres dit zonder kosten aan te bieden?
Sorry dat ik telkens kritiek en/of aanmerkingen aangeef.
Reputatie 7
Badge +7
Ik geloof dat je het geintje mist, @GdR 😉
Reputatie 5
Badge +6
Dag @Monique en @A. Deen ,
Excuus, dat ik niet begrepen had dat dit een "geintje" was 😙.
Volgens mij zou deze topic dus in de "rubriek" Huiskamer thuishoren.
Ik zal dus even op moeten letten of er vanuit dit forum serieuze onderwerpen worden aangegeven.
Zo krijgt men telkens weer meer ervaring t.a.v. dit forum en misschien ben ik naïef, maar ik ging er vanuit dat dit forum als basis de consumentenbond heeft t.a.v. behulpzaamheid enz.
PS: Ik had ook via de rubriek: Huiskamer een topic aangegeven (zoeksleutel puzzel?).
Ik zal waarschijnlijk meer alert moeten zijn 😉.
Reputatie 7
Badge +7
Nee hoor, want @L.J.F. de Ruiter stelde een hele serieuze vraag in zijn topic, maar dat was de grap ook niet. Laten we nu niet op elke slak zout leggen. 😉
Reputatie 7
Even een reactie t.a.v. @Mevrouw Jones ,
Uw suggestie om scheermesjes aan te brengen, lijk mij niet al te vriendelijk t.a.v. de fauna.
Via een "wetenschappelijk blad", is er aangegeven dat een slak zowel op een mes en scheermes zich zodanig kunnen bewegen zonder daarvan hinder te ondervinden.

Dat heb ik inderdaad ook weleens gehoord of gelezen, ze zijn weliswaar niet al te snel maar kennelijk erg lenig.
Dat met dat bier werkt wel, ik weet alleen niet welk merk je moet gebruiken maar er ligt me bij dat het donker bier moet zijn.
Reputatie 7
Badge +4
@L.J.F. de Ruiter
Fijn dat u respect voor dieren en de natuur heeft.🙂
Mij lijkt dat een stukje wat fijner gaas bevestigen voor de openingen aan de binnenkant van de brievenbus voldoende zou moeten zijn. Het kost vrijwel niets, kan denk ik eenvoudig met een beetje lijm bevestigd worden, het is vrijwel niet zichtbaar en de ventilatie blijft in stand.🙂
U bent dus zelf begonnen over "slakken van de Consumentenbond", GdR.

Was u daar inmiddels achter?

We hoeven dus niet naar de Huiskamer. (En u ook niet).
Reputatie 7
Badge +6
Er is beeld 😉 (zelfgemaakt).🐌

Hier is ie nog op vrijersvoeten.

Hier hebben ze elkaar gevonden een dag later 💕.

Ik ben voor leven en laten leven. Als het één slak is, leg hem dan wat verder weg. Zijn het er meer, leg dan een stuk papier op de grond dat ze lekker lusten . . . Eerlijk gezegd, ik heb het nog nooit meegemaakt dat ze een stuk van mijn papier aten.
Reputatie 7
Dat hebben ze dan snel gedaan Jan, een dag maar. Slakken zijn hermafrodiet, die kunnen zich ook zonder elkaar voortplanten maar dat is natuurlijk lang niet zo gezellig.

Ik vond nog een tip van de site van Oma weet Raad.. Sinaasappelschillen met de holle kant naar beneden tussen de planten leggen, je hoeft denk ik geen planten in de brievenbus te zetten, je kunt ze dan met schil en al verwijderen. Ze houden ook niet van de geur van tijm, misschien een paar takjes verse tijm in de brievenbus.

Wat ik eigenlijk niet begrijp is waarom er luchtgaten in een brievenbus moeten zitten, als het ding nou lek is dan is het wel fijn als het water eruit loopt maar een brievenbus hoort niet te lekken, dat lijkt me niet zo goed voor je post en al helemaal niet voor je krantje. Je haalt je brievenbus normaal gesproken iedere dag leeg, er zit een gleuf in, dat ding krijgt van binnen genoeg frisse lucht. Maak gewoon die gaten dicht, dan wordt het daar binnen ook niet zo koud, dan zie je vanaf eind maart een stel mezen telkens plukjes en draadjes naar de brievenbus brengen.
Reputatie 7
Badge +6
Op die manier, dus niet Henkie en Hilda maar HenkieHilda en HildaHenkie ☺️. Ja, goed idee zo'n sinaasappelschil.

Een gaatje lijkt me genoeg om eventueel water eruit te laten lopen. Twee of drie gaatjes lijkt me genoeg voor ventilatie tegen eventuele condens.
Reputatie 7
@Jan , en dan ben ik natuurlijk weer off topic, het zijn wel heel mooie foto's.
Reputatie 7
Badge +6
@Mevrouw Jones , nou, in het kader van leven en laten leven als oplossing van de overlast? Mag wel toch? Dus niet in bier laten vallen maar een takje tijm of een sinaasappelschil? Dank je dat je de foto's mooi vindt!
Reputatie 7
Als je ze niet vrolijk dronken laat verdrinken krijg je wel steeds meer slakken, dan blijft er geen krant meer over in de brievenbus.
Er borrelt toch weer een vraag op. Waarom zou er in een kunststof deur geen brievenbus kunnen? Bij anderen met een kunststofdeur kan het ook. Gleuf frezen en beslag kopen. Wel een beetje afsluiten, bijv. met zo'n tochtborsteltje aan de binnenkant, anders komen de slakken in hordes binnen;-) .

Reageer