Consumentenbond.nl

Tips voor slim webwinkelen in China

Reputatie 2
Badge +5
Shoppen bij Chinese webwinkels als AliExpress en Wish is ongekend populair. Je vindt er de raarste dingen en dat allemaal voor spotprijsjes. Wie vaker iets bestelt bij een Chinese webshop weet dat je daar niet moet zijn voor dure producten. De kans dat je aankoop niet helemaal aan je verwachting voldoet, is namelijk best groot. En je hebt engelengeduld nodig, want je aankoop komt van ver, dus morgen in huis zit er niet in.

Met deze tips om slim te shoppen in China kan iedereen zijn slag slaan! Ben jij fan of heb je geen zin in die poespas?

Update: Actie tegen AliExpress
Zes Europese consumentenorganisaties, waaronder de Consumentenbond, vragen hun nationale toezichthouder om op te treden tegen AliExpress. De Chinese webwinkel hanteert verkoopvoorwaarden die in strijd zijn met Europese consumentenregels. Lees meer over deze actie in het nieuwsbericht op onze website.

14 reacties

Reputatie 7
Badge +5
Ik heb geen zin in die poespas, als ik nog terugdenk wat de kwaliteit is van de producten in de gemiddelde winkel in China, dan houd ik mijn hard vast voor een product via een website.

Let wel, er kunnen perfecte producten gemaakt worden in China en gekocht, maar dan moet je de weg weten en dat gaat van mond tot mond in China, dus dat hoor je hier niet.

Let ook op met Wifi Acces point of router apparatuur, die voldoet vaak niet aan de Europese specificaties en dat kan problemen geven met de verbinding.
Kijk eens naar producten die je koopt in Nederland. Vaak, heel vaak staat erop "Made In China"
Kijk eens naar producten die je koopt in Nederland. Vaak, heel vaak staat erop "Made In China"
Wat wilt u daarmee zeggen, Filip?

Dat dit webwinkelen in China onnodig maakt?
Reputatie 6
Badge +5
Over anderhalve maand komt als het goed is mijn pakketje aan!

Ik heb geen fulltime baan, ik krijg elke week 10 euro.

Als ik vanuit Amerika een accu wou kopen koste het 30 euro.
Via China iets van 20, Die 10 euro scheelt veel voor mij.
Liever dat ik 2 maanden wacht!

Het verschil tussen Made in China en Aliexpress is waar je het koopt en de prijs.
Soms is Aliexpress veel goedkoper, alleen heb je soms lange rijstijd.
Made in China kan ook beteken dat het al in Nederland is, wat soms duurder is alleen je hebt wel kortere rijstijden in het algemeen.
Dat veel producten die je in Nederland koopt, (bijna) dezelfde zijn dan in China, waar ze ook gemaakt worden. Vergelijk deze producten en je kan veel geld besparen, ook al moet je er een maand op wachten
Je moet weten wat je koopt. Mijn vrouw koopt voor haar bedrijf veel fournituren en aanverwante producten. Ze zijn niet alleen extreem veel goedkoper maar soms alleen maar te krijgen in China. Ik zelf koop reisartikelen en elektronica en doordat ik me van te voren goed inlees heb ik nog nooit een negatieve ervaring gehad.
Reputatie 7
Badge +5
Dat veel producten die je in Nederland koopt, (bijna) dezelfde zijn dan in China, waar ze ook gemaakt worden. Vergelijk deze producten en je kan veel geld besparen, ook al moet je er een maand op wachtenKijk eens naar producten die je koopt in Nederland. Vaak, heel vaak staat erop "Made In China"
Dat klopt volledig.

Maar als een bedrijf in Nederland producten in China laat maken, dan zal er een bepaalde kwaliteit afgesproken worden.
Ook producten voor de Europese markt zijn vaak hoger in kwaliteit, want anders willen wij die spul niet meer.

In de winkels in China en op Chinese websites wordt er van alles aangeboden, van zeer hoge tot zeer lage kwaliteit en dat zie je niet aan de buitenkant, dat merk je pas als je apparaat na 2 weken uitvalt en niet meer te gebruiken is.
Garantie in China?

In Europa gekocht, dan heb je garantie en daarom kopen importeurs alles boven een bepaalde kwaliteit om aan die garantie te kunnen voldoen.
Wie weet nu dan nog stedds niet dat elk mobieltje uit China komt? Apple, Samsung Huawei en ga zo maar door. Made in Cina, we kunnen / willen niet zonder!!
We zijn in de EU of de USA niet in staat hetzelfde aan kwaliteit en prijs te leveren.
En ja, er zijn veel meelifters met slegte kopiën dit is vaak aan de website en de bijgeleverde informatie van het aangeboden produkt.
Verstandig vergelijken dan gaat het meestal wel goed 😎
Reputatie 5
Badge +4
beseffen we ons dat china probeert de grip op de wereld te krijgen? verdiep je eens in dit onderwerp en je zult schrikken van de mate waarin china hier al in slaagt.
Reputatie 7
@E.B.F. Stroeve , dat weten sommige mensen wel, Chinezen zijn gewoon goed in handelen, ongeacht waar het om gaat. Zo komen ze zo ongeveer in de hele wereld aan de bak. In de grote steden zie je dat goed in bepaalde wijken maar daar buiten zie je ook Chinese winkeltjes. Het is ook een manier om de wereld te veroveren, het is in ieder geval beter dan met raketten en tanks.
Er is nog zo'n site, Geek, veel prullaria. Via Internet Chinese producten kopen zie ik niet zitten, invoerrechten komen er ook nog bij, mij te veel gedoe.
Badge
Ik ben een regelmatige koper van Alibaba , en heb op 750 bestelling slecht een handje vol , om precies te zijn 10 tal artikels waar ik teleurgesteld ben . Niet geleverde bestellingen werden terugbetaald door gebruik te maken van "protection customer" . En als er een malifide verkoper bij is dan word deze geblokkeerd door de service van Alibaba , zonder veel poespas en word het geld terug overgemaakt . Inderdaad kopen op Alibaba is een risico , doch de feedback van de kopers is hierin belangrijk , alsook nagaan welke shop betrouwbaar is , en dat kan je meestal in een oogwenk zien , iemand die 1 bestelling heeft of 1000 bestelling heeft van het artikel .De kwaliteit van de producten zijn soms teleurstellend , maar dat zijn dezelfde producten die hier bij Blokker , Hema , enz... verkocht worden met het verschil dat deze x2 x3 x5 keer de prijs is van Alibaba . Mijn conclusies zijn wel dat het veel gemakkelijker op Alibaba om je geld terug te krijgen , als veel shop hier in Nederland waar je moet procederen om terugbetaling te eisen . Namaak in China is een kunstvorm , wij noemen het een "patent" dat bv in de pharma wereld zorgt dat bepaalde medicatie onbetaalbaar is , en dat mensen met een kleine beurs geen toegang hebben , Zelf bedrijven zoals Philips heeft "patenten" aangevraagd van een idee dat zij ook gestolen hebben , waar zit dan het verschil ?? Een handtas van Louis Vuitton die 5.000 € kost wordt nagemaakt en heet "Louis Vuiltong" en kost 50 € . Zelfs een klein kind snapt dat er een verschil is en dat een handtas van Vuitton veel te duur is voor wat het is . Trouwens het zijn de blokkers en de Hema's enz..die deze handel hebben gezaaid in Nederland , en de mensen gaan dit nu oogsten in China .
Badge +6
👉🏼 Lees meer over onze actie tegen AliExpress in het nieuwsbericht op onze website!
Reputatie 7
Badge +5
Als AliExpress en al zijn andere webwinkels 2 jaar garantie moet gaan geven en gedwongen worden zich daar aan te houden, dan zullen er heel veel spullen niet meer te koop aangeboden worden op AliExpress.
Puur vanwege het feit dat een flink aantal producten de 2 jaar sowieso nooit zullen halen.
Reputatie 7
Ik zie dat Ali opgeheven moet worden in Nederland want mensen willen de spullen terug naar China kunnen sturen. Ik heb er nu iets van 50 keer iets besteld en drie keer was het niet in orde en alle keren heb ik mijn geld netjes teruggekregen maar we zullen er ongetwijfeld een "idiot proof" systeem voor terugkrijgen en het drie dubbele gaan betalen. Jammer.

Reageer