Consumentenbond.nl

Trouwe klanten betalen vaak meer dan nieuwe klanten.

• 15 februari 2020
  • 19 reacties
  • 773 Bekeken

Reputatie 7
Badge +6

Het is denk ik wel algemeen bekend dat trouwe klanten vaak meer betalen . Ze worden niet beloond voor hun trouw, maar bestraft . Hiermee veroorzaakt men zelf dat Consumenten niet trouw blijven . Wie geen zin heeft om voortdurend op zoek te gaan naar een beter aanbod , betaalt meestal  onnodig veel . Ik vind het zeer ongewenst dat men ons eigenlijk dwingt om telkens te blijven zoeken . Het betekent ook voor bedrijven een enorme extra administratieve rompslomp en kostenpost door het steeds wisselende klantenbestand . Waarom wordt dit beleid niet eens herzien? 

19 reacties

Reputatie 7
Badge +6

Ik heb als test mijn eigen autoverzekeringspremie van Ohra via de Consumentenbond opnieuw laten berekenen. Uiteraard met alle juiste gegevens . Ik betaal dan € 5,50 minder per maand . Heb de vraag daar ook neergelegd . Benieuwd naar het antwoord. 

Waarom wordt dit beleid niet eens herzien? 

Omdat het blijkbaar loont. Ik moet altijd een beetje lachen om de Calimero gevoelens die mensen blijkbaar hebben maar bedrijven zijn in deze reactief. Wij consumenten bepalen met ons gedrag wat bedrijven zullen doen. Als wij overstappen gedoe vinden is overstappen dus goedkoper dan blijven, gemak heeft een prijs. Het voordeel is voor de slimmeriken en de mensen die tijd investeren en dat is eigenlijk wel zo eerlijk.

Reputatie 7
Badge +6

Inderdaad denk ik dat ook , @A. Deen . Verder lees ik uit sommige reacties in het verleden dat een belletje of mail om wat van de prijs af te krijgen soms ook helpt , waardoor overstappen niet nodig is. 

Inderdaad denk ik dat ook , @A. Deen . Verder lees ik uit sommige reacties in het verleden dat een belletje of mail om wat van de prijs af te krijgen soms ook helpt , waardoor overstappen niet nodig is. 

Zeker, een inkoper waarmee ik werkte zei altijd 10% krijg ik er in principe altijd af als je er maar om vraagt en bereid bent weg te lopen als je het niet krijgt. Het verhaal gaat dan wel dan zijn vrouw niet net hem wilde winkelen want die vond het vreselijk. Zelf denk ik dan; niet mee hoeven winkelen, waar mag ik tekenen?

Hallo heer Deen,

Uw verklaring klinkt wel heel erg als “De mensen willen het, meneer”.

En: “de bedrijven reactief”?

Ik denk dat het bij (een deel van) de bedrijven begonnen is, waardoor de overigen inderdaad niet anders kunnen dan meegaan.

De bekende wedstrijd richting het laagste punt.

En wij als klanten zijn zoals altijd de sluitpost van het verhaal.

Hoewel ik zelf behoor tot de slimmeriken en de tijdinvesteerders, zoals u ze noemt, vind ik dit allemaal buitengewoon vervelend en onwenselijk.

Ik heb ook wel eens naar Tele2 gebeld, waar ik (nu) al 9 jaar klant ben, om een korting te vragen voor het geval ik klant zou blijven. Na een telefoongesprek van drie kwartier met doorverbindingen en zo, kreeg ik toen iets van €30 korting. Ik laat dit sindsdien vol overtuiging achterwege omdat het zo vervelend is om te doen.

Zoals zo vaak heeft de heer Wiersum dus wel degelijk een sterk punt.

Spreekt u dus alstublieft niet denigrerend over “Calimero gevoelens” die mensen zouden hebben.

@Léonz dank u voor de perfecte illustratie van mijn betoog. Mensen voelen zich nou eenmaal het slachtoffer van het systeem maar weigeren te begrijpen dat "het systeem" alleen maar bestaat door de keuzes en voorkeuren die de mensen zelf hebben. Als je wilt dat je bakker en je slager blijven bestaan zul je daar je boodschappen moeten doen of niet klagen dat die verdwenen zijn, als je de hoogste korting wilt krijgen moet je moeite doen en niet verbaasd zijn dat je de korting niet nagedragen krijgt omdat je zo trouw bent blijven "slapen". Meneer van Wiersum heeft zeker een punt en dat ontken ik ook helemaal niet. De vraag is kun je er wat aan doen en mijn antwoord kent u ondertussen, niet klagen maar in actie komen.

Reputatie 7
Badge +6

Wat we ook doen als consument , alle bijkomende kosten zitten in de prijzen verstopt . Betekent ook dat trouwe klanten betalen voor de stuntprijzen waar nieuwe klanten mee gelokt worden. Het voelt niet goed om gedwongen te worden om telkens opnieuw veel moeite te moeten doen om te voorkomen dat we de hoofdprijs te betalen . De een heeft het er wel voor over en de ander niet. Beide groepen zijn er niet blij mee denk ik . Ook het bedrijfsleven  zal zich vaak gedwongen voelen door de concurrentie om het ook zo te doen terwijl ze er eigenlijk niet achter staan . En zo houden we elkaar in de houdgreep …..

Reputatie 7
Badge +7

:kissing:

Het probleem is nu juist dat er allerlei onderling zeer verschillende soorten mensen zijn, onder andere bescheidenen en graaienden, eerlijken en oneerlijken.

Dus dat de werkelijkheid het resultaat is van “wat de mensen willen” is slechts zeer ten dele waar, dus feitelijk geheel onwaar. Dit zeg ik tegen u, heer Deen.

Ik ben het zeer met de heer Wiersum eens dat wij elkaar in een houdgreep houden. Er zijn echter heel veel mensen die aan het ontstaan van deze houdgreep geen enkele bijdrage hebben geleverd.

Dat zijn dus vaak de trouwe Calimero’s.

Mij is het niet gelukt het ING-filiaal in onze gemeente te behouden door er steeds maar weer naar toe te gaan.

Overigens plaatst de emoji van de heer de Ruiter mij voor raadselen. Wat zou hij ons willen vertellen?

Het probleem is nu juist dat er allerlei onderling zeer verschillende soorten mensen zijn, onder andere bescheidenen en graaienden, eerlijken en oneerlijken.

Soorten mensen? Er zijn maar twee soorten mensen, zij die de mensen in soorten verdelen en zij die dat niet doen. En ik zou het feit dat mensen van elkaar verschillen ook niet labelen als een probleem.

Dus dat de werkelijkheid het resultaat is van “wat de mensen willen” is slechts zeer ten dele waar, dus feitelijk geheel onwaar. Dit zeg ik tegen u, heer Deen.

Ik ook nooit aangegeven dat mensen dat willen. Ik heb gezegd dat dit het gevolg is van gedrag en of mensen over een vrije wil beschikken is onderwerp van een oud debat.

Eigenlijk snap ik uw probleem niet zo.

Trouwe klanten betalen vaak meer dan nieuwe klanten. Volgens mij klopt dat en volgens u ook.

Is dat verklaarbaar? Ja, bedrijven spelen in op het gedrag van klanten en die vinden overstappen gedoe, terwijl leveranciers wel graag nieuwe klanten binnenhalen, bij elkaar verklaart dat denk ik de stelling en ik denk dat u het ermee eens bent.

Vinden we dat wenselijk en als we het onwenselijk vinden kan de overheid daar wat aan doen? Dat lijkt mij het onderwerp van discussie en wat mij betreft vind ik het prima, ik gun de mensen die er werk van maken hun voordeeltje maar wie de wereld wil veranderen, doe maar een voorstel.

Reputatie 7
Badge +6

Inmiddels antwoord van Ohra . Het premieverschil tussen wat ik betaal en de aanbieding via de Consumentenbond blijkt grotendeels in het eigen risico te zitten . Dat hoge bedrag aan eigen risico was kennelijk al vooringevuld en dat heb ik blijkbaar niet gezien . Mijn laatste claim was 20 jaar geleden , veroorzaakt door uitlenen van de auto . Zelf rij ik ruw geschat 50 jaar schadevrij . Dus meteen het eigen risico flink verhoogd en in ruil een lagere premie. Meteen een wake-up call om alle verzekeringen en andere zaken waar geld mee is te besparen weer eens goed te bekijken. 

“Bedrijven spelen in op het gedrag van mensen”.

Ja, ja.

Van welke mensen dan?

Van de concurrenten misschien?

En de emoji met het gekke gezicht? :kissing_smiling_eyes:

Zelfs stofzuigeren gaf geen opheldering.:kissing_smiling_eyes:

Reputatie 7
Badge +7

Die Emoji had ook geen enkele betekenis. Omdat niet lukte om op het reactievlak van het Forum te komen heb ik op een gegeven moment alles maar aan geklikt om te zien of er toch niet iets lukte. Nou dat was die ene Emoji. Geen enkele betekenis dus.

Maar nog altijd kan ik niet via Google Chrome op het Forum. Wat dat nou is, geen idee. En het gekke dus wel kan ik op Forum Privé. Ik hoop dat het met Google Chrome nog weer gaat lukken, want ik ben daar volledig aan gewend en bij Opera moet ik toch steeds weer denken hoe zat dat ook al weer. Gelukkig lijkt Chrome en Opera redelijk veel op elkaar.

En op het Forum heb ik nu nog niet aan discussies meegedaan. Voor dit onderwerp had ik ook vele voorbeelden.  Vanaf trouwen, dus bijna 50 jaar geleden, ben ik op diverse zaken, tijdschriften enz. geabonneerd. Al zo'n 50 jaar op de Televizier. Altijd de volle mep betaald terwijl er iedere week pagina's instaan met voordelige abonnementen voor nieuwkomers. Wij krijgen niets, vroeger nog een lepeltje, maar dat hebben wij ook nooit gehad. Dus ik beaam de stelling. Ik heb geen zin telkens over te stappen, dus daar ligt het geheel aan mijn schuld. Maar bij bepaalde abonnementen laat ik niet automatisch verlengen.

Pas nog liep mijn CCleaner af. Verlengen konden ‘zij’ zo doen, kostte me 39 Euro. Terwijl een nieuw komer slechts 24 Euro betaalt. Ik heb een mail gestuurd dat ik daar niet meer aan mee doe. Ik wil nog blijven en CCleaner hebben, maar geen verlenging…. doe maar een bod. En nu kan ik het voor 19 Euro CCleaner Pro Plus enz. krijgen. Je moet er zelf achteraan gaan, automatisch doen ze totaal niets voor trouwe klanten. 

Maar discussiëren komt wel weer. Ik loop nu even vanaf zaterdag achter, dus zo'n 4 dagen. Ben druk aan het inhalen, maar moet nog veel mails beantwoorden en van sommigen zijn er ook volop problemen, zoals bij NN, ik kan al maanden niet op mijn NN …. Nationale Nederlanden. Mijn jaaropgave staat klaar, maar ik kan hem niet inzien enz. En zo nog problemen zat. Eerst daar maar weer aan werken. Groet Leo.

Badge +8

Zo, en daar ben ik dan weer. Ik kan vanaf dit weekend niet meer reageren op berichten van het Forum. Ik kan namelijk niet tekst op mijn berichten dan wel mijn reacties krijgen. Ineens ging niets meer door. Ikl kreeg geen cursor meer en kon dus ook niets typen. Alleen zo'n Emoji kwam door, maar kon er niets bij zetten.

Fijn dat je weer reacties achter kunt laten, @L.J.F. de Ruiter:smile:

Reputatie 5
Badge +5

Soms helpt het om gewoon daadwerkelijk op te zeggen: bij TV Film had ik na het opzeggen binnen enkele dagen een bedroefde mail dat ze mij “als gewaardeerde klant toch vooral niet kwijt wilden, bla bla bla...” vergezeld van een aanbieding om het abonnement te verlengen met 35% korting! In de jaren daarvoor nooit zoiets mogen ontvangen...

Reputatie 7
Badge +7

@Aardvark , een duidelijk bewijs hoe het werkt. Natuurlijk niet veralgemeniseren, maar trouwe klanten moeten kennelijk voor zichzelf opkomen. Ik heb elders al eens gesteld ik hoef niet voor een dubbeltje op de eerste rang te zitten. Maar dat, om te lokken uiteraard, nieuwe klanten vaak de helft betalen (ook al is het voor  bepaalde tijd) vind ik toch wat te veel van het goede, om niet te zeggen een minachting voor de trouwe klant.  Aldus probeer ik er waar mogelijk wat aan te doen. Groet Leo.

Reputatie 2
Badge +4

Ach soms zijn er nog lichtpuntjes;

Dankzij het 10 jaar trouwe klant zijn bij Nespresso kreeg ik maar zo een mooi koffiepakket en 2 mooie kopjes van een aardige waarde cadeau van de heren/dames.
Dus zeg nooit, nooit.

Ach soms zijn er nog lichtpuntjes;

Dankzij het 10 jaar trouwe klant zijn bij Nespresso kreeg ik maar zo een mooi koffiepakket en 2 mooie kopjes van een aardige waarde cadeau van de heren/dames.
Dus zeg nooit, nooit.

Precies, trouwe klant, iemand die telkens weer de beslissing neemt om Nespresso cupjes te bestellen. Geen abonnement op Nespresso. 

Reageer