Twee keer dezelfde pinbetaling

• 23 April 2022
  • 10 reacties
  • 150 Bekeken

Badge +2

Ik was in een Spaans restaurant en betaalde met pin. Er gebeurde niets, want er zat geen papier in de pinautomaat. De waard verontschuldigde zich, maar wist wel te vertellen dat de betaling mislukt was. Hij stopte een nieuwe rol papier in het apparaat en ik pinde opnieuw. Geweigerd! Ik probeerde het met een andere pinpas en toen lukte het eindelijk.

Achteraf, op de hotelkamer, bleek dat er dubbel betaald was. Gelukkig was het restaurant in de buurt, dus dat kon nog wel in orde worden gemaakt.

Resumerend:

1e poging: er gebeurt niets, geen papier (achteraf bleek: betaling gelukt)

2e poging met zelfde pinpas: mislukt

3e poging met andere pinpas: gelukt

Hoe kwam het dat de tweede poging mislukte? Ik heb een vermoeden dat er, net als bij de chippalen op het station. een beveiliging op zit, zodat je niet twee keer binnen een paar minuten hetzelfde kunt betalen.   Kan iemand dit bevestigen of ontkennen?

10 reacties

Reputatie 6
Badge +4

U kunt op 1 locatie gewoon meermaals pinnen, desnoods hetzelfde bedrag. Dat is geen probleem 

Alleen als er een wakker iemand bij de bank zit die fraude vermoed kan uw pas geblokkeerd worden.

Hoe kwam het dat de tweede poging mislukte?

Best kans, dat de kassa het exact zelfde nota nummer aangeboden heeft.
Dat in combinatie met hetzelfde bankpasje.

Dat denk ik ook. De volgende keer eerst even met de app kijken of het al afgeboekt is.

Badge +2

Kijk, zoiets veronderstelde ik. Maar veronderstellen is niet hetzelfde als zeker weten.

Als je het exact wenst te weten.
Moet je het bedrijf vragen dat de pin transacties afhandelt.
Op de bon die bij de afgekeurde transactie hoort staan codes, waar ze meer aan kunnen zien.

Reputatie 4
Badge +3

Dat denk ik ook. De volgende keer eerst even met de app kijken of het al afgeboekt is.

Ik weet niet precies wat dat ‘nota nummer’ inhoud, maar veronderstel dat het een unieke identificatie is van een betaling die moet worden gedaan. Waarom zou het dan wel geaccepteerd worden dat je hetzelfde notanummer nogmaals, maar dan met een andere bankpas betaalt?

Reputatie 4
Badge +3

Het kan ook zijn dat er één of andere limiet bereikt is door de tweede betaling met dezelfde pas. Dat ligt zelfs voor de hand als er contactloos betaald is. De formulering in de vraag sluit niet uit dat er contactloos betaald is. Maar ook als er niet contactloos betaald is, kan een limiet bereikt zijn.

Badge +2

Het kan ook zijn dat er één of andere limiet bereikt is door de tweede betaling met dezelfde pas. Dat ligt zelfs voor de hand als er contactloos betaald is. De formulering in de vraag sluit niet uit dat er contactloos betaald is. Maar ook als er niet contactloos betaald is, kan een limiet bereikt zijn.

Uitstekende opmerking, maar niet van toepassing. Het was niet contactloos en het saldo was voldoende.

Reputatie 5
Badge +6

Ik kan de keren niet meer tellen dat dit ons is gebeurd tijdens onze reizen.

Pompstations, restaurants noem maar 

en toch nooit te veel betaald.

Wel altijd in het buitenland met Visa betaald!

Nooit problemen  bij supermarkt of grote winkels gehad. 

Altijd doen: vraag de transactie bon en de kassabon daar staat de datum en tijd op.

Het is dan verklaarbaar dat je binnen paar min. niet meerdere keren het zelfde bedrag keren pint.

Als de transactie mislukt, is er wel in de pin aut. een transactie bij de bank geregistreerd waar dan op jou mislukte actie 0,00 moet staan! Kijk mee op de pinaut. 

Pak de mobiele pinaut. af van de Ober en wacht tot hij uitgerateld is, scheur zelf je bon eraf hij is van jou!

Veel geprobeerd is: mislukt, bon door Ober er af gescheurd weg en nieuwe actie.

Dus hier met die mislukte bon!!

Wel geleerd: altijd samen de bon nakijken, dat heeft ons veel geld bespaard!

En de Ober die wacht dan maar, ook als hij haast heeft.

Wees altijd "alert" ook al spreek je de taal, ze ruiken gewoon dat je (slachtoffer) Toerist bent, die ze waarschijnlijl nooit meer terug zien!

Badge +2

Altijd doen: vraag de transactie bon en de kassabon daar staat de datum en tijd op.

Dat is een beetje lastig als er geen papier in de machine zit. Dat was het geval in het door mij beschreven incident.

Reageer