Consumentenbond.nl
Vraag

Veiligheid van beveiligingscamera's op TV

• 24 januari 2020
  • 20 reacties
  • 499 Bekeken

Reputatie 7
Badge +7

Zondag 26 januari wordt op NPO2 (Nederland 2) de veiligheid van beveiligingscamera's behandeld. Beveiligingscamera's worden veel bij bedrijven gebruikt om hun eigendommen te bewaken, maar ook particulieren beveiligen de laatste jaren in grote maten hun huis, dus hun eigendom, maar ook hen zelf tegen criminelen. De camera's hebben zelf nogal wat problemen met hun eigen veiligheid. De beelden van minstens vierhonderd Nederlandse beveiligingscamera's zijn voor iedereen te bekijken. Dat meldt het datajournalistieke platform Pointer (KRO-NCRV) na onderzoek.  De journalisten achterhaalden de exacte locatie van ruim vijftig aan het internet verbonden beveiligingscamera's en konden vrolijk meekijken . Volgens een woordvoerder van de Consumentenbond is momenteel sprake van 'een soort niemandsland, waarin nog geen afspraken zijn gemaakt over veiligheidseisen'. De fabrikanten weten van de fouten, stelt de zegsman tegenover Pointer. 'Wij wijzen ze daarop, maar ze zijn niet erg happig om daar iets aan te doen.' Vindt u ook niet dat juis beveiligingscamera's helemaal veilig moeten zijn.

20 reacties

Reputatie 6
Badge +2

Niet zoveel naar al die misdaadprogramma’s kijken dan heb je helemaal geen camera nodig.

Reputatie 7
Badge +7

Dat klopt helemaal. Ik kijk al jaren naar opsporing verzocht en omdat daar vaak blijkt dat ze je al voor een Euro om zeep helpen, inbreken en een enorme rotzooi, en dus vaak veel kosten achterlaten, ben ik gaan nadenken en me aldus wat beter gaan beveiligen. Als ik niet gekeken had, was het wellicht niet gebeurd.

Echter of ook de conclusie is dat als je niet kijkt ze ook aan je voorbij gaan die neem ik niet voor mijn rekening. Vandaar dat ik altijd zeg, ik maak het ze wat moeilijker. Maar dan moeten de producten wel deugen, dat geldt voor alles. Groet Leo.

Reputatie 6
Badge +2

Ik denk dat, als je alle misdaad, consumenten en journalistieke onderzoek programma’s op de TV aan je voorbij laat gaan je een stuk positiever in het leven staat en minder zorgen hebt.

Reputatie 7
Badge +7

Dat zou kunnen, maar ook de andere programma's zijn vaak “bagger". Daar word je ook niet vrolijk van. Ik ben overigens geen TV slaaf, maar toch gaat er wel één en ander aan je voorbij, de TV staat hier thuis toch vaak aan. En hier op het consumentenforum kan ik toch moeilijk zeggen dat ik geen consumenten programma’s bekijk.  Het gebeurt uiteraard wel, het onderhavig programma is op NPO 2, en zondag heb ik hier kijkers naar Nederland bakt, Boer zoekt vrouw enz., dus of ik zelf naar de beveiligingscamera's kijk, is nog de vraag.

Overigens hoop ik niet dat je denkt dat ik niet positief ben, ik heb de badge niet en dat bevreemdt me zeer. De TV maakt mij niet negatief of somber, en bezorgt me ook geen zorgen. Er zijn wel veel zaken, vooral op gezondheid gebied  (maar ook banken, verzekering maatschappijen enz.), die ons, mijn vrouw en ik, behoorlijk wat zorgen brengen, maar we blijven en zijn juist positief daarover en staan aldus positief in het leven. Groeten Leo.

Reputatie 6
Badge +2

:thumbsup: prima toch.

Reputatie 7
Badge +7

En nog bedankt, sorry helemaal vergeten, maar normaliter bedank ik een ieder die op mijn topic reageer.

Dit keer was de topic meer een mededeling want beveiliging is al uitgebreid aan de orde geweest. Maar ik zag dat de camera's zelf zeer onveilig zijn, en ik wist al dat het gebruik van Wifi voor camerabeveiliging niet erg veilig is. Nou dat is allemaal niet best. Ik weet niet wat er uit dat programma komt, maar in deze volop technische tijd, moet men toch  “overall"   veel veiliger kunnen werken.. Je komt nog te veel onveilige zaken tegen, ook op dit forum. Ik kan me niet voorstellen dat er geen veiligheid filters, of bij milieu zaken geen milieu vriendelijke en zuinige filters zijn. Het zal wel teveel kosten en dan koopt men het niet. Groet Leo.

Na het doorlezen van bovenstaande heb toch een vraag nl: stel ik heb een (goedkope, slecht te beveligen) camera die ik bedraad aansluit op een goed beveiligde NAS. Loop ik dan ook nog risico?

Reputatie 3
Badge +3

De camera's zijn vaak niet onveilig het is de gebruiker die hem niet goed weet te beveiligen.

Ik heb rondom camera's hangen maar daar kom je echt niet in. 

Vindt u niet dat iedereen een ECDL  moet halen voor hij of zij op internet gaat. Zonder kennis van veiligheid online?

@gubernator uw nas is slechts de plek waar de beelden bewaard worden en staat dus los van de veiligheid van uw camera.

Als ik het goed begrijp zijn in principe alle camera's wel veilig als je maar een goed password invoert.  Foscam werd slecht beoordeeld. Komt dit dan omdat je zelf niet alert genoeg bent?

Reputatie 7
Badge +6

Ik heb geen idee wat normaal is te noemen wat een gezin in plusminus 50 jaar kan overkomen . In ons geval twee inbraken van ons woonhuis , drie keer een auto open gebroken een keer een auto gejat en een keer alle vier de wielen gejat . Verder meermalen met opzettelijke beschadigingen te maken gehad. We hebben nooit in als slecht bekend staande buurten gewoond . Vraag me dus af of dit normaal te noemen is of dat we gewoon pech hebben gehad. Heb geen camera , maar overweeg het wel .

Reputatie 7
Badge +7

De consumentenbond heeft beveiligingscamera's vooral getest op installatie, gebruiksgemak en prijs. Het datajournalistieke platform Pointer (KRO-NCRV) heeft onderzocht of de camera's te hacken zijn, zijn over te nemen en je dus o.a.kan zien wat ze beveiligen. Ik heb het nu allemaal niet exact in mijn hoofd maar weet dat wel uit de bus kwam dat bekabelde beveiligings camera's beter zijn dan die op Wifi werken. In elk geval kan je dat zelf veranderen., En verder vraagt u @Gebruiker1566772873  want die heeft ECDL. Maar pas op als u dit niet heeft, mag u eigenlijk niet eens op het net. Ik heb rondom ook camera's hangen, en ook rondom binnen, bij elkaar zijn het er 15 (ook een beetje hobby). Het merendeel is geïnstalleerd door een officieel erkend computer en beveiligingsbedrijf,  maar ik weet zeker dat een deskundige hacker(s), wellicht met veel moeite, maar uiteindelijk binnenkomt. Dat is zo zachtjes aan overal al bewezen. Groet Leo.

De functie van de camera's die ik wil installeren is het tijdig signaleren van kwaadwillende personen op verboden gebied.

Bedankt voor de reacties.

Reputatie 7
Badge +7

Dat lijkt mij een plausibele reden. Er wordt door tegenstanders snel gezegd als ze binnen willen komen komen ze toch wel. Dat zal best wel, maar toch is bewezen, en niet door de winkels en verkopers, maar onafhankelijke organisaties, consumentenorganisaties,, maar ook de politie, dat hoe moeilijker je het de criminelen maakt, hoe vervelender ze het vinden en dus een deurtje verder gaan.

Ik ben eerst met al het sluitwerk begonnen, dan verlichting dan een eenvoudige camera, maar heb me daar verder in verdiept en een soort hobby van gemaakt omdat de eerste installatie, wel Foscam, nogal duur uitviel, vul ik nu zelf aan met voordelige IP camera';s. En kan zo voor weinig geld alle vertrekken beveiligen. Overigens Foscam bevalt me prima, ik heb deze installatie met alles erop en eraan wel door een gecertificeerde en professionele installateur van computers en beveiligingsinstallaties laten verrichten. Prima bedrijf en kan er altijd op terugvallen. De service en garantie van de fabrikant Foscam is ‘naatje’. Maar er zijn vele goede merken, goed om je heen kijken en je kan het zo krijgen en maken als je wilt. Succes en groeten Leo.

Bedankt voor het mee denken en de informatie.

Reputatie 3
Badge +2

Leo,

Er wordt helemaal niets gehacked bij de toegang tot die camera's .. Het "probleem” is P2P ID servers van diverse fabrikanten en default passwds.  Ook jou Foscam maakt op de achtergrond contact met de Foscam P2P UID server en het ID wat op de camera is geprint. Iedereen die contact maakt met de Foscam P2P ID server en camera ID's probeert + default passwd (mits dat niet aangepast is) kan mee kijken met de camera. Je moet het passwd aanpassen en eventueel P2P UID connectie uitsluiten in je router. Ik heb de uitzending niet gezien maar van hacken is geen spraken. De camera zelf maakt contact met de foscam server en eventueel mensen die mee kijken. 

Ik wil Synology Surveillance Station gebruiken voor bewegingsdetectie, benadering van de camera en signalering op mijn smartphone. Loop ik dan dezelfde risico's als hierboven beschreven? Kan Foscam dan toch nog meekijken?

Reputatie 3
Badge +2

Ik wil Synology Surveillance Station gebruiken voor bewegingsdetectie, benadering van de camera en signalering op mijn smartphone. Loop ik dan dezelfde risico's als hierboven beschreven? Kan Foscam dan toch nog meekijken?

Foscam kan als het goed is niet mee kijken met een P2P UID connectie en een eigen passwd… Maar je weet het nooit(het is een chinees bedrijf dus het zou me verbazen als er geen achterdeur in zit) Als je P2P (U)ID niet actief blokkeert maakt de camera een connectie met de P2P UID server,  naast de ONVIF connectie die de Synology(Taiwan… gemaakt in China)  opzet. Vraag: Hoe kijk jij remote naar jou camera? DDNS? Heb je een poortje open gezet naar jou Synology?

Ik heb de beschrijving van Synology Surveillance Station bekeken. Geeft een goede indruk. Als ik het goed heb begrepen kan ik de beelden op dezelfde wijze benaderen als mijn andere documenten. Die documenten staan op een NAS van een ander en die benader ik via een password en Netdrive. Ik ga er vanuit dat dat veilig is. Dan moet het mi dus ook zijn voor mijn camerabeelden. Een NAS voor mijzelf moet ik nog kopen.

Reputatie 3
Badge +2

Ik heb de beschrijving van Synology Surveillance Station bekeken. Geeft een goede indruk. Als ik het goed heb begrepen kan ik de beelden op dezelfde wijze benaderen als mijn andere documenten. Die documenten staan op een NAS van een ander en die benader ik via een password en Netdrive. Ik ga er vanuit dat dat veilig is. Dan moet het mi dus ook zijn voor mijn camerabeelden. Een NAS voor mijzelf moet ik nog kopen.

Wil jij ook naar de beelden kijken als je niet thuis bent? Dan zou ik een VPN naar de Synology opzetten en vervolgens de app gebruiken. (Dit zou je ook moeten doen voor het benaderen van je documenten. )

Uiteraard wil ook direct een melding krijgen en direct de beelden kunnen bekijken en indien nodig actie ondernemen.

Bedankt voor het meedenken.

Reageer