Verdwenen brievenbussen van PostNL

• 20 June 2018
  • 7 reacties
  • 513 Bekeken

Ik wilde op 19 juni 2016 in Nijmegen-oost een brief posten. Wetend dat er brievenbussen zouden verdwijnen zocht ik op de locatiewijzer van PostNL waar ik terecht zou kunnen. Toen ik bij de eerste locatie aankwam bleek de brievenbus verdwenen, onlangs verwijderd gezien het achtergebleven gat in de grond. Volgende brievenbus: ook verdwenen en de derde eveneens. Toen moest ik weer naar huis fietsen (omdat ik niet alle locaties van Nijmegen had opgeschreven) om een volgende serie locaties te halen. Eindelijk lukte het.

U merkt hoe snel PostNL werkt; zelfs met het verwijderen van op hun website aangegeven brievenbuslocaties zijn ze te laat.

7 reacties

Ik begrijp uw frustratie, maar alles maar op het conto van PostNl schuiven is niet helemaal eerlijk. Uit de Volkskrant van vandaag:

Post is een emotioneel product, erkent ook staatssecretaris Mona Keijzer van Economische Zaken in haar brief over de toekomst van de postmarkt die zij vrijdag naar de Tweede Kamer zond. Zelfs een puberende neef in Cadzand krijgt een glimlach op zijn gezicht van een kaartje van tante Annie uit Groningen. In deze tijd van individualisering is de postbode soms het enige levende wezen die aan huis gekluisterde mensen nog op een dag zien.

Maar helaas worden er steeds minder poststukken verzonden. In nog geen tien jaar tijd is het aantal gehalveerd van 5- naar 2,5 miljard. En tot 2025 zal dat nog eens halveren. Precies op het moment dat concurrentie werd toegelaten voor PostNL, de laatste variant van het voormalige staatsbedrijf PTT, explodeerde de e-mailbox. Nederland heeft inmiddels de meest concurrerende postmarkt van Europa.

In die concurrentiestrijd vecht PostNL met de handen gebonden achter de rug. En eigenlijk ook met geboeide voeten. Het moet vijf dagen per week brieven en kaarten binnen 24 uur bezorgen, mag de tarieven maar beperkt verhogen, moet voldoende rode bussen in stand houden en hoort bezorgers een fatsoenlijk salaris met vakantiedagen en een pensioenvoorziening te betalen. In veel andere landen is de postbezorging nog een staatsmonopolie. PostNord, de Deense posterijen, mag vijf dagen doen over het bezorgen van een brief en komt maar twee keer per week langs. Een Deense postzegel kost al 3,63 euro, terwijl tante Annie al voor een luttele 83 cent - daar koop je nog geen perenijsje voor - de kaart van de ene uithoek van Nederland naar de andere kant kan sturen. Niettemin moet de Deense overheid er jaarlijks 160 miljoen euro bijleggen.

https://www.volkskrant.nl/columns-opinie/zelfs-een-perenijsje-is-duurder-dan-een-brief-verzenden~b11cc43f/

Maar lees ook over de andere gevolgen van 'liberalisering' en marktwerking:

Ik heb tenminste nergens in de handelingen van de Tweede Kamer kunnen terugvinden dat de voorstanders van marktwerking op het spoor voornemens waren om een onbestuurbare chaos te creëren tijdens winterse buien op het spoor.

En toch gebeurde dit.

Evenmin pleitten de voorstanders van marktwerking in de zorg er voorafgaand aan de invoering van de Zorgverzekeringswet in 2006 voor om verpleegkundigen en dokters gemiddeld 40 procent van hun tijd

En toch gebeurde dit.

In de kinderopvang noemde geen Kamerlid het een bijkomend voordeel dat een aanzienlijk deel van de royale Nederlandse kinderopvangtoeslag voortaan kon worden doorgesluisd naar de zakken van rijke investeerders

En toch gebeurde dit.

In de energiesector noemde geen voorstander van marktwerking het als een positieve bijkomstigheid dat al onze belangrijke elektriciteitsbedrijven in buitenlandse handen zouden komen, waardoor de Nederlandse overheid de grip op deze sector goeddeels zou verliezen.

En toch gebeurde dit.

Het massaontslag van 11 duizend relatief goed betaalde postbodes in 2010, om ze te vervangen door onderbetaalde postbezorgers, werd eind vorige eeuw ook al niet gebruikt als argument om de postmarkt te liberaliseren. Noch was het de bedoeling dat de prijs van de postzegel zou verdubbelen na het openstellen van de postmarkt.

En toch gebeurde dit.
Reputatie 7
Er gebeurt nog veel meer dankzij die marktwerking. Oer Nederlandse bedrijven komen in buitenlandse handen, dat geldt onder andere voor bijna alle kranten, Hoogovens is natuurlijk algemeen bekend maar er zijn nog veel meer grote bedrijven die al lang niet meer in Nederlandse handen zijn. Er wordt ook gesproken over verkoop van een waterleidingbedrijf aan een buitenlandse investeerder. Nederland heeft het beste drinkwater van Europa. Wie zegt dat die buitenlandse investeerder voldoende investeert in onderhoud van het leidingsysteem, in innovatie, in kwaliteitscontrole. Per slot van rekening draait het om het geld, niet om de consument. Die heeft het maar te slikken.De Hema viel in Engelse handen, met de Hema gaat het heel slecht, er is een kans dat hij nu door een Belgisch bedrijf wordt overgenomen, wordt het dan beter of maakt dat bedrijf eerdaags sterfhuiskosten?
Reputatie 6
Badge +3
Lijkt me niet reëel om in een wereld waarin consumenten hun spullen via internet in China bestellen van bedrijven te verwachten dat ze niet verder kijken dan hun eigen land.
Reputatie 7
Die bedrijven zien de gevolgen niet, kijk alleen maar naar KLM en Hema. Het is bijna net als bij fusies, gewoon een (verkapte) overname. Ik heb twee keer een fusie meegemaakt, beide bedrijven bestaan niet meer.
Reputatie 6
Badge +3
Problemen van de Hema hebben weinig met de overname te maken. Blokker is nog steeds in handen van de familie en heeft de zelfde problemen.
@Mevrouw Jones

dat geldt onder andere voor bijna alle kranten,

Nou dat is eigenlijk eerder ten goede gekeerd: Ja nu zijn alle kranten zo ongeveer in Belgische handen, maar dat zijn in ieder geval eigenaren met hart voor journalistiek. De meest desastreuze actie is in het verleden geweest toe de Perscombinatie zich heeft laten overnemen door Apax;

Apax

In de verwachting nieuw kapitaal aan te kunnen trekken dat nodig zou zijn voor verdere groei, besloten de stichtingen en de mede-eigenaren (enkele financiële instellingen) in 2004 hun zeggenschap over PCM aanzienlijk terug te brengen door de meerderheid van de aandelen (52,5%) te verkopen aan de Britse investeringsmaatschappij Apax. PCM moest de overnamekosten betalen, waaronder aanvankelijk 18 miljoen euro en later nog eens 2,9 miljoen aan advieskosten. De advieskosten rond de overname waren in totaal 30 miljoen euro, waarvan 7 miljoen naar Joop Krant en 3,5 miljoen euro naar Burt Rost van Tonningen overgemaakt werden.

Dit is ongeveer het zelfde (smerige) trucje dat V&D en de Hema nu nog parten speelt een zogeheten "Leveraged Buyout" waarbij de bezittingen van het bedrijf te gelde worden gemaakt, en de kosten als lening (en een molensteen) om de nek van het overgenomen bedrijf blijven hangen.

Voor Wegener geldt een soortgelijk verhaal alleen zijn die door Mecom overgenomen en nu eveneens onderdeel van de Persgroep.

@Jan H.

Ja de Hema heeft/had soortgelijke problemen als Blokker: Ik denk alleen wel dat je dat beter kunt vergelijken met V&D: De V&D is gewoon failliet verklaard omdat de investeerder het zat was. De Blokker familie blijft het voorlopig nog even proberen..
Reputatie 7
Het zou me niet verbazen als ik één dezer dagen lees dat Blokker surséance van betaling heeft verzocht. Meestal resulteert dat in een faillissement.

Reageer