Beantwoord

Verhoging AOW per 2023

• 24 August 2022
  • 15 reacties
  • 602 Bekeken

Reputatie 1
Badge +1

Per 1-1-23 wordt de aow verhoogd met 2,5%, dat is ,neem ik aan, exclusief de inflatiecorrectie die eind december 2022 bekend gemaakt wordt.

kan iemand mij dat bevestigen?

Bvd

Wim

icon

Beste antwoord door Free Spirit 24 August 2022, 22:14

Bekijk origineel

15 reacties

Er staat in de berichtgeving dat de AOW per 1 januari 2023 extra wordt verhoogd met 2,5%. In het woord extra zit al een deel van je antwoord. Misschien wordt de rest pas op Prinsjesdag bekend gemaakt?

Reputatie 6
Badge +5

Prinsjesdag moet nog komen, nog even afwachten.
De geplande verhoging is door de 1e kamer afgeschoten, het was een sigaar uit eigen doos.
Een aantal andere dingen zou dan vervallen en schoot je er netto niks mee op.

Reputatie 1
Badge +1

De Eerste Kamer heeft er juist voor gezorgd dat de verhoging van 7,5 % (in 3 stappen vanaf 1-1-23)

wel doorgaat. Maar idd waarschijnlijk ten koste van aanpassing ouderenkorting en dergelijke,

Reputatie 6
Badge +6

Dit geeft de site van de Rijksoverheid aan, of dit nog tussentijds verandert met Prinsjesdag?

Minimumloon en AOW stijgen in 2023 en 2024 met 2,5% per jaar extra en in 2025 komt er 2,32% bij

Zo had ik het ook begrepen, dankzij Annabel Nanninga, die maakte juist de meerderheid tegen wat het kabinet wilde, namelijk niks.

Ja, en met Prinsjesdag horen we wat er onder dat "extra" ligt.

Reputatie 1
Badge +1

Iinmiddels heb ik ook begrepen dat het kabinet het voor elkaar heeft gebokst,  dat de IOAOW In n 3 jaar wordt afgeschaft, maw dan gaat de aow zo’n 320 euro per jaar achteruit.😞 

dankzij Annabel Nanninga

…..Dankzij Annabel Nanninga…..

Zolang de AOW’ers meer geld krijgen is blijkbaar alles prima!

Reputatie 1
Badge +1

Beste Jan,

ik kan je reactie dat het voor de aow-er prima is als er geld bij komt, niet helemaal plaatsen.

Het is helemaal niet prima, deze groep Nederlanders heeft vele jaren geen echte verbetering gezien, nu dus, zoals tot nu toe bekend per saldo een heel klein plusje, ook mede door de grote inzet van Martin van Rooijen van 50+

Reputatie 6
Badge +6

Iinmiddels heb ik ook begrepen dat het kabinet het voor elkaar heeft gebokst,  dat de IOAOW In n 3 jaar wordt afgeschaft, maw dan gaat de aow zo’n 320 euro per jaar achteruit.😞 

De  IOAOW is een "tijdelijke” regeling.

En wat bedoelt u met 320 euro op achteruit?

De regels voor IOAOW en AOW zijn uiteraard niet gelijk, ook wat betrefd de inkomsten van  beiden.

De IOAOW zal aangepast worden als één, of beiden de AOW leeftijd bereikt.

Reputatie 1
Badge +1

Met de IOAOW bedoel ik de inkomensondersteuning aow, dat is dat bedrag van ca 27 euro dat iedereen bovenop zijn/haar aow ontvangt, dat bedrag wordt in 3 gelijke stappen afgeschaft.Dus vanaf 1-1-2023 ontvangt de aow-er +2,5% minus 9 euro ioaow, per jaar dus 108 euro.

vanaf 1-1-2025 is deze ondersteuning dus verdwenen.

Reputatie 6
Badge +6

Met de IOAOW bedoel ik de inkomensondersteuning aow, dat is dat bedrag van ca 27 euro dat iedereen bovenop zijn/haar aow ontvangt, dat bedrag wordt in 3 gelijke stappen afgeschaft.Dus vanaf 1-1-2023 ontvangt de aow-er +2,5% minus 9 euro ioaow, per jaar dus 108 euro.

De tijdelijk regeling maakt volgens mij geen deel uit van de Basisuitkering.

(op dit stukje kan ook geen loonbeslag o.i.d. gelegd worden.

U heeft dit extra gehad, de regeling is altijd per jaar vastgesteld/verlengd en stopt idd op 2025.

En het kabinet (broedmachine) zitten nog veel meer plannen uit te broeden.🐔

Onze Koning zal dit misschien zelf nog toelichten, het zit nu nog in het "koffertje”🤑

Beste Jan,

ik kan je reactie dat het voor de aow-er prima is als er geld bij komt, niet helemaal plaatsen.

Het is helemaal niet prima, deze groep Nederlanders heeft vele jaren geen echte verbetering gezien, nu dus, zoals tot nu toe bekend per saldo een heel klein plusje, ook mede door de grote inzet van Martin van Rooijen van 50+

Ik denk dat je @Léonz bedoelt.

Ik lees hier dat de AOW dan nog steeds met €150 per jaar stijgt. Dankzij de meerderheid van de groep eerstekamer leden, waar Annabel Nanninga fractieleider van is, en het werk van de ANBO, blijft de AOW gekoppeld aan het minimumloon. Misschien kan je het beste Prinsjesdag afwachten, dan komt het op internet.

dankzij Annabel Nanninga

…..Dankzij Annabel Nanninga…..

Zolang de AOW’ers meer geld krijgen is blijkbaar alles prima!

Hé @Léonz, Annabel Nanninga is nu van JA21 hoor.

Reputatie 6
Badge +5

Ja en dat bedoelde ik met sigaar uit eigen doos.
Er komen een paar tientjes bij en tegelijk wordt de IAOW afgeschaft en kun je het weer inleveren.
De 1e kamer is hier niet mee akkoord gegaan.

Annabel Nanninga is nu van JA21 hoor.

En jij denkt dat mij dit niet bekend was?

Zo gemakkelijk gaat het dus: je gaat naar een andere partij en je identiteit bestaat niet meer.

Reageer