Volkskrant (DPG) en administratie

• 16 June 2022
  • 10 reacties
  • 213 Bekeken

Badge

Na een onverwachte prijsverhoging in januari probeerde ik de Volkskrant om uitleg te vragen. Dat verliep heel moeizaam. Na verschillende keren een half uur wachten, een niet beantwoord verzoek om teruggebeld te worden, schreef ik uiteindelijk een email aan de redactie met het verzoek mijn vraag verder te geleiden. Ik dacht ik heb een abonnement tegen een vaste prijs genomen. Niet dus. In de kleine lettertjes staat dat ze elk jaar in januari de prijs mogen verhogen i.v.m. met inflatie e.d. Ik besloot op te zeggen, ook omdat de Volkskrant haast niet te bereiken was. Toen ik naar de website ging en daar wilde opzeggen kon ik kiezen voor de optie “zo snel mogelijk beëindigen”. Op 7 februari kreeg ik de bevestiging:

We hebben begrepen dat u uw abonnement op de Volkskrant wil beëindigen. Wat jammer om te horen, we zien u niet graag gaan. Maar we hebben dit natuurlijk meteen voor u in orde gemaakt. Vanaf 23-3-2022 ontvangt u niet langer de Volkskrant. We hopen natuurlijk van harte dat u op een ander moment nog eens bij ons terugkomt.

De bezorging bleef echter doorgaan. Na twee weken weer een mail aan de Redactie gestuurd, met vermelding van de bovenstaande feiten. Ik kreeg geen reactie dit keer. Toen ik half april voor langere tijd naar het buitenland moest en half mei terugkwam, lagen er tot de laatste week van april kranten op de mat én een aanmaning met daarop de naam van het incassobureau Intrum. Toen ik het daarop vermelde telefoonnummer belde, kreeg ik tot mijn verbazing de Volkskrant aan de lijn. Daar wéér het hele verhaal gedaan. Reactie was: U heeft toch nog kranten gekregen, dus moet u betalen. Waarop ik zei dat ze dan tot in lengte van jaren kranten konden laten bezorgen en dat ik dan ook kon blijven betalen…

Vervolgens dan maar Intrum gebeld. Zij konden niets voor me doen tot ik een ‘nummer’ zou krijgen. Wel kreeg ik het advies niet te betalen: ik had immers hun bevestiging in een e-mail. Drie weken later kreeg ik van datzelfde bureau een bericht dat ik het abonnementsgeld van 28 euro plus 40 euro incassokosten moest betalen en ik kreeg een nummer. Op eerder advies van Intrum stuurde ik mijn hele relaas weer als e-mail aan hen op met het bewijsstuk. Omdat ik geen reactie kreeg ging ik maar weer bellen. Men kon niets terugvinden, ook niet van de twee e-mails die ik kort daarvoor had gestuurd. Men verzocht nogmaals aan hetzelfde (!) e-mailadres de gegevens op te sturen. Na twee dagen nog geen (toegezegde) bevestiging, dus weer gebeld. De e-mail was aangekomen, de Volkskrant krijgt 21 dagen om te reageren. Twee dagen na het telefoongesprek kwam de bevestiging van ontvangst van mijn e-mail.

Wie ik ook spreek, íedereen stelt me gerust: ‘je hebt het schriftelijke bewijs, dat je goed zit’. Maar de ergernis zit inmiddels diep. Ik ben tientallen jaren abonnee op de Volkskrant geweest, maar dat nooit weer. De moderne mores van DPG staan me zeer tegen. Is er iemand die een dergelijke ervaring heeft of meent een goed advies te hebben?

10 reacties

Bewaar de mails die het bewijs zijn goed.
In dit soort gevallen print ik ze voor de zekerheid uit inclusief headers.
Als ik uw verhaal lees, heb ik de indruk dat de krant zich voor doet als het incasso bureau.
Dreigend en lekker goedkoop.

U heeft het juiste advies volgens mij al gehad, u heeft een schriftelijke bevestiging dat u heeft opgezegd wat zou u nog meer kunnen doen?

Reputatie 6
Badge +4

Exact deze vraag stelde u een maand geleden op het Radar forum.

Was u niet tevreden met de verschillende antwoorden?

Radar topic

Ik ken het gevoel.
Heb zoiets gehad met een postorder bedrijf.
Blijf alert, maar maak je geen zorgen.
Ik verwacht ook, dat Intrum ze op de vingers gaat tikken.
Alleen zullen ze dat niet aan je vertellen.

Exact deze vraag stelde u een maand geleden op het Radar forum.

Inderdaad.

Ik dacht ook: "Dit heb ik eerder ergens gelezen”.

Reputatie 5
Badge +6

@Gebruiker1583234591 Fijn dat u ook als laatste nog even op het CB Forum, uw probleem voorlegt en de hoge waarde er van ziet.

We hebben begrepen dat u uw abonnement op de Volkskrant wil beëindigen. Wat jammer om te horen, we zien u niet graag gaan. Maar we hebben dit natuurlijk meteen voor u in orde gemaakt. Vanaf 23-3-2022 ontvangt u niet langer de Volkskrant. We hopen natuurlijk van harte dat u op een ander moment nog eens bij ons terugkomt.

U heeft geen abonnement meer!

Alle gratis bezorgde kranten zijn gewoon na 23-3-2022 van u.

Helaas worden de eerste contacten altijd met een “breiwerkje” service medewerker afgehandeld!

En ergernis levert voor u niets op.😫

Speel het spel gewoon mee: u heeft geen enkele verplichting meer!

Stuur een (tegen)factuur voor de ongevraagde gratis kranten, die door u “verwerkt” en afgevoerd moeten worden!

Dit zal zeker bij financiële administratie terecht komen, en bent u het “breiwerkje” fase mooi omzeild.

Als ze daar dan ook nog niet wakker zijn.

En zoals eerder gezegd de mails, maak ook een copy van de mail(s) zodat deze niet per ongeluk verwijderd worden!

En tientallen jaren abonnement?, U bent en was een nummer in de administratie.

Reputatie 3
Badge +4

Hoi @Gebruiker1583234591, heb je nog iets gehad aan de tips van de andere community leden?

Badge

Ik heb bewust niet op alle reacties gereageerd tot ik meer zekerheid had. Tussen die reacties zitten geen nieuwe standpunten. Enigszins geruststellend zijn de reacties ‘Maak je geen zorgen! Je hebt bewijs dat het goed zit.’  Er zijn natuurlijk ook mensen die altijd en overal weten wat je moet doen. Ook die kom je overigens op meerdere discussiefora tegen. Bij de Consumentenbond tref je ook mensen die niet op een Avro-Tros Radarforum komen. Maar goed: een kort verslag van het vervolg.

De Volkskrant kreeg 21 dagen om te reageren. Even later kreeg ik het verzoek de ‘bevestiging van opzegging aan Intrum te sturen. Ik had deze al vier keer naar Intrum gestuurd, maar besloot dat nog maar twee keer te doen, éénmaal als reply op hun verzoek, éénmaal als nieuwe mail naar hun e-mailadres, alles natuurlijk met vermelding van het dossiernummer en het verzoek om te melden dat de mail ontvangen was. Toen er na anderhalve week geen reactie gekomen was, dezelfde actie nog maar eens herhaald. Na opnieuw anderhalve week nog steeds geen reactie. Intrum had dus de bevestiging al acht keer gekregen. Dan maar weer gebeld naar Intrum. ‘Ja, die e-mails waren wel gearriveerd, maar er was nog niets mee gedaan’. Maar de persoon aan de telefoon kon mij niet doorverbinden met de vorige collega’s, waarvan ik wel de naam had, want zo werkte de firma niet. Hij zou wel onmiddellijk de bevestiging van opzegging aan de Volkskrant doorsturen. Enkele dagen daarna kreeg ik een e-mail dat deze inderdaad was doorgestuurd en dat de Volkskrant 21 dagen de tijd kreeg erop te reageren. Die bevestiging was overigens dezelfde als die ik maanden geleden al aan de Volkskrant stuurde, om op hun vergissing te wijzen. Daar is nooit op gereageerd..

Al (!) na twee weken kwam een korte e-mail. Intrum had de zaak gesloten. Naar ik aanneem eindelijk rust…..

Badge

Nog even gewacht of er een excuus van Volkskrant resp Intrum zou komen, helaas… Inderdaad slechts een nummer en bron van inkomsten.

Reputatie 7
Badge +7

@Gebruiker1583234591 Op de website van de Volkskrant staat onderaan een link naar "Contact met de Redactie" en daaronder een link naar "Klantenservice". Dan kom je hier oo uit: 

https://www.volkskrant.nl/service/contact

Daarin staan links naar Bel met Klantenservice, of Stuur een mail met Contactformulier naar Klantenservice en ook Abonnement herroepen.

Heb je via die kanalen contact gemaakt met de Volkskrant? Ik haal dat niet uit je verhaal hierboven, je noemt het woord contactformulier niet. Ik kan me niet voorstellen dat contact via die weg niet zou werken. Bedoel je dat werkelijk?

Als je de Redactie gaat mailen om een geschil met je abonnement, dan zit je op de verkeerde weg. Die emails komen niet terecht bij de administratie. Logisch dat je dan een aanmaning krijgt.

Reageer