Vraag: product beoordelingen op webwinkels

• 20 November 2015
  • 5 reacties
  • 150 Bekeken

Reputatie 6
Badge +5
Je hebt algemene sites als Kieskeurig waar consumenten een product beoordeling kunnen achter laten.Maar meestal kun je dat ook op de site van de webwinkel zelf.Mijn ervaring is dat webwinkels slechte recensies niet plaatsen of weer verwijderen.De reden mag duidelijk zijn, de winkel verkoopt het product minder of helemaal niet meer en wil natuurlijk ook geen slechte producten in de etalage hebben staan.Ik heb in 3 gevallen een kritische beoordeling over een product achter gelaten en is in alle gevallen niet geplaatst of weer verwijderd.Over de service en garantie van de betreffende webwinkels heb ik niet te klagen, alles werd keurig afgehandeld.Er zijn ook webwinkels met meerdere "filialen".Een van deze webwinkels verplaatste de verkoop van het product naar een ander filiaal, maar nam daar alleen de positieve recensies mee.Deze webwinkels zouden in mijn ogen hun keurmerk in ieder geval kwijt moeten raken.

Ik ben benieuwd of er meer mensen deze ervaring hebben.

5 reacties

Tegenvraag: Welk keurmerk?

1 - Ja, ik heb bij een webshop een aardig artikel geschreven over een BRAUN-scheerapparaat met als enige negatieve opmerking, dat hij qua geluid tekeer gaat als een tractor. Een vergeten moment bij de designers. BRAUN nam het positieve gedeelte over, de negatieve opmerking en de oorspronkelijke reviewtekst op de website ............ verdwenen.

2 - Hetzelfde met een review over een Samsung-stofzuiger, waarbij ik een test had beschreven, om eerst met de oude stofzuiger te zuigen en daarna met de nieuwe Samsung. 'Het verschil was overweldigend!' Een blogger nam het inspirerende idee en de boodschap 1:1 over en mijn review was daarna foetsie!

Ik plaats geen reviews meer. Zie tweede CB-topic voor mijn motivaties.

https://community.consumentenbond.nl/overige-consumentenzaken-13/v-d-houdt-reviews-achter-op-webshop-2843

Reputatie 6
Badge +5

Geplaatst door H.G. van Rheenen op Nov 20, 2015.
Maakt dat wat uit?Er zijn diverse keurmerken.

Ik voel meer voor een publieke schandpaal, dan zullen de webwinkels en de keurmerken wel in beweging komen.

Geplaatst door H.G. van Rheenen op Nov 20, 2015.[/quote]__________________________________________________________________________________

Maakt dat wat uit?Er zijn diverse keurmerken.

Ik voel meer voor een publieke schandpaal, dan zullen de webwinkels en de keurmerken wel in beweging komen.

Geplaatst door Free Spirit op Nov 20, 2015___________________________________________________________________________________

@Free Spirit

Het leek erop, dat u een speciaal keurmerk voor reviewsites bedoelde. M.a.w. alle websites die aan reviews doen zouden zich aan een gedragscode houden. Omdat mij een dergelijk keurmerk niet bekend is, was de vraag: welk keurmerk garandeert, dat de reviews niet fake zijn?

Het feit dat er géén keurmerk voor het bedrijven van serieuze reviewtools zijn, zegt toch genoeg? en daarmee is de conclusie gemaakt: alle reviews zijn onbetrouwbaar, zolang er geen spelregels, gedragscodes of een gecontroleerd keurmerk achter staat.

Doorgeredeneerd, kunnen dus alle reviewsite, zonder deze eigenschappen, direct aan uw schandpaal gespijkerd worden........

Een goed voorbeeld kan ik nog meeleveren, met de opmerking, dat keurmerken kostenverhogend zijn:

https://www.zorgkaartnederland.nl/content/gedragscode
ACM gaat de review-praktijken in nederland onderzoeken.........

Het is duidelijk dat het fake-percentage hoog is en de consument ongemerkt beïnvloed wordt.

Vragen online reviews en aanbevelingen

• Welke voor- en nadelen ziet u aan het plaatsen en gebruiken van online reviews en aanbevelingen?
  • Voor welke producten en diensten zijn naar uw mening online reviews en aanbevelingen het meest relevant? Waarom?
  • Hoe schat u over het algemeen de betrouwbaarheid in van online reviews en aanbevelingen? Kunt u dit toelichten?
  • Welke relevante ontwikkelingen ziet u op het gebied van online reviews en aanbevelingen? Kunt u dit toelichten?
  • Vindt u dat ACM een rol heeft op het gebied van online reviews en aanbevelingen? Zo ja, welke?
U kunt bovenstaande vragen beantwoorden via het reactieformulier van ACM.

ACM-onderzoek
Vroeger werd er gezegd dat iemand kon liegen alsof het gedrukt stond, de Britse staatsman Disraeli zei al dat er drie soorten leugens waren: leugens, vervloekte leugens en statistieken. Tegenwoordig hebben we het internet.

Reviews op internet betekenen niets. Als ze niet willens en wetens geschreven zijn om te misleiden, dan komen ze uit de pen van een argeloze consument, die dolblij is met de nieuwe wasmachine die ze gisteren kocht, en de duurzaamheid dus maar met vijf sterren beoordeelt. Neem nou Trustpilot, een review site waar positieve reviews per kilo ingekocht kunnen worden, en dat zich inmiddels ontwikkeld heeft tot een erkend keurmerk voor de malafide webwinkel.

Reageer