Consumentenbond.nl

Vuurwerk: knaller of domper?

Toon eerste bericht

89 reacties

Reputatie 3
Badge +4
dat is meer een persoonlijke gedachte waarvan ik hoop dat het bedoeld is om de veiligheid in de maatschappij, voor allen dus, te verhogen.
Om het genot van vuurwerk in stand te houden kunnen er lokale vuurwerkshows georganiseerd worden. Zo houd je én vuurwerk in stand, voorkom je onregeldheden, draagt bij aan dierenwelzijn én verhoog je de veiligheid.
Reputatie 7
Die lokale shows zijn er al, ik heb al meerdere keren logees van buiten de stad gehad met oud en nieuw omdat ik op loopafstand van de Erasmusbrug woon waar die show op 31 december plaatsvindt. Ik ben één keer gaan kijken, ik kwam geplet terug, mij te druk.
De vuurwerktraditie is complete waanzin en moet zsm gestopt worden. Ik onderschrijf het goed gefundamenteerd verhaal van Ekoko. Als je dat leest dan besef je destemeer dat elke vorm van consumentenvuurwerk per direct verboden moet worden. Vuurwerk kan wat mij betreft gezien worden als een milieudelict. Misschien een idee om daar een proefproces aan te wagen? Ook zie ik het gebruik van vuurwerk als een vorm van dierenmishandeling. Wij vluchten zelf elk jaar de stad uit met een superbange labrador. Dit jaar zitten we midden op de Veluwe de ‘vuurwerkvluchteling’ uit te hangen. Zelfs daar hoor je nog de echo’s van doffe knallen en zie je de lucht opflitsen, alsof er ergens een bombardement gaande is. Ik heb overigens geen goed woord over voor het huidige kabinet die laf is en huichelt als het op vuurwerk aankomt. Ik kan me daar echt pisnijdig om maken! Ik roep ze bij deze met klèm op om het ambt wat ze bekleden en de verantwoordelijkheden die dat met zich meedraagt niet verder te bezoedelen: neemt uw verantwoordelijkheid en verbiedt consumentenvuurwerk!
Het wachten is helaas op een jaar met vele dode omstanders en hulpverleners. Dan kan de politiek er niet meer om heen. Afschaffen knalvuurwerk en pijlen! Dit conform advies van de veiligheidsaad en alle hulpverleners die hun leven in de waagschaal stellen.
Reputatie 7
Aan tradities moet je eigenlijk niet sleutelen (vind ik) maar waar het vuurwerk betreft mag het wat mij betreft wel. Het Oogziekenhuis draait overuren, net als de gewone SEH. Het ergst is dat de slachtoffers meestal omstanders of voorbijgangers zijn en niet degenen die met zwaar vuurwerk gooien. De eerste ongelukken zijn al gebeurd, ik weet niet waar want ik heb vanochtend alleen even snel de krantenkoppen gelezen. Er zullen wel weer vingers of meer zijn of worden afgerukt, om over ogen maar te zwijgen. Het zou al schelen als iedereen die naar buiten gaat zo'n bril opzet maar dat zal wel niet stoer zijn.
Reputatie 7
@E. Gijsbertsen , mijn hond is helaas overleden. Wij gingen met oud en nieuw ook altijd naar een plek waar geen vuurwerk was. Carbid schieten doen ze daar wel maar daar was ze niet bang van, dat klinkt heel anders. Ik heb regelmatig een logeerhondje, die is ook doodsbang, daarnet knalde het in de verte, hij kroop bijna in me. Negeren heeft geen zin, dan wordt zo'n beestje nog enuwachtiger.
Ik hoop overigens dat mensen hun hond of kat geen "knalpil" geven, zo'n beest wordt zo slap dat zijn natuurlijk vluchtgedrag is uitgeschakeld maar hij heeft wel de stress waar hij niets tegen kan doen, het middel is erger dan de kwaal. Er zijn andere middelen, ook bij de dierenarts.
Reputatie 7
J.A. Molenaar schreef:

Het wachten is helaas op een jaar met vele dode omstanders en hulpverleners. Dan kan de politiek er niet meer om heen. Afschaffen knalvuurwerk en pijlen! Dit conform advies van de veiligheidsaad en alle hulpverleners die hun leven in de waagschaal stellen.

Je kunt het gebrek aan leiderschap noemen of ook net zo goed gebrek aan mandaat maar dut geloof ik ook. Bij de eerste echte "ramp" is het over. Gewoon rustig wachten, het gebeurd vanzelf een keer.
Reputatie 7
Misschien dat ze iets doen als het net zo'n ramp wordt als destijds in Enschede maar degenen die hier daadwerkelijk iets tegen kunnen doen dragen oogkleppen en oordoppen.
Reputatie 2
Badge +2
Het stompzinnige geknal begint hier (NO Overijssel) al eind augustus/begin september (net nadat de pepernoten in de winkels liggen).
De laatste week voor oudjaarsdag barst het echt los en op oudjaarsdag zelf is het bijna niet meer uit te houden. Op het speelveldje aan het eind van de straat is het vrijwel jaarlijks een ontzettende herrie vanwege het carbid schieten. Dat het binnen de bebouwde kom verboden is daar trekt niemand zich wat van aan. Probeer je de veroorzakers vriendelijk te verzoeken hier mee op te houden dan kun je een rotje (of erger) naar je toegeworpen krijgen en bel je de politie dan sta je eerst minimaal 20 minuten in de wacht, beloven ze de melding door te geven, maar een agent ga je écht niet zien.
Zo snel mogelijk een verbod op dat achterlijke stompzinnige geknal!!!
Reputatie 7
Om de één of andere reden, ik heb hier geen borden gezien met vuurwerkvrije zones, is het hier nog steeds rustig, alle andere jaren begon het al halverwege oktober en niet met van die kleine knalletjes maar met bommen leek het wel. Hier in de flat was één of andere randdebiel een paar keer zo vriendelijk zo rond 03.00 op zijn balkon iets af te steken waarvan het hele complex stond te schudden. Dat heeft hij geweten, ik denk dat hij na de bekeuring en de inbeslagname vorig jaar nu geen sterretje meer aan durft te steken, of hij heeft het voornemen vanavond het hele complex op te blazen. O, nu hoor ik knallen maar niet zo hard.

Carbid schieten vind ik niet zo erg tenzij ze deksels gebruiken i.p.v. ballen, dat doet ook iets minder pijn als je wordt geraakt.
Reputatie 7
In Scheveningen loopt het vreugdevuur voorspelbaar uit de hand en de autoriteiten durven vooraf niet in te grijpen uit angst voor een oproer. De affaire zal de burgemeester wel de kop kosten en inderdaad, dat is er niet eentje die je in oorlogstijd wil hebben, maar dat geeft het Nederlandse volk dan weer de kans om niet naar zichzelf te kijken. Het aantal doden is te laag gebleven [sic] om tegen de volkswil in eindelijk eens iets te gaan doen aan de oudejaarsellende en dat vuur is "de schuld" van de burgemeester dus wat zeuren die ecozeurpieten, bejaarden, dierenvrienden en intellectueel volk nou eigenlijk. Volgend jaar gaan we er weer lekker tegenaan.
Reputatie 7
Bijna iedereen kan nog kijken en over het geweld tegen politie en brandweer, die ontelbare keren moest uitrukken, zwijgen we gewoon. Dat was nepnieuws.
Reputatie 3
Badge +5
Alle feestdagen en Oud en Nieuw zijn weer voorbij. De schade aan particuliere woningen en auto's was tijdens deze jaarwisseling geschat op 15 tot 20 miljoen euro. Autobranden en een recordaantal meldingen van woningbranden (inderdaad mede met dank aan het vreugdevuur in Scheveningen @A. Deen) zijn ook meegerekend.

Kijk hier bij welke soort schade je welke verzekering kunt aanspreken. Heb jij schade ondervonden van de jaarwisseling?
Reputatie 7
Ik denk dat het het beste is om iedereen die zo'n "vreugdevuur" wil organiseren de verplichting op te leggen zich te verzekeren tegen aansprakelijkheid. Die verplichting was er ook voor Monstertruck events en dit soort dingen valt denk ik in dezelfde categorie. Nu valt er bij het rapaille dat dit organiseert waarschijnlijk niets te verhalen.

Reageer