Consumentenbond.nl

Vuurwerk: knaller of domper?

Toon eerste bericht

136 reacties

Badge

Het lijkt erop dat onze maatschappij in rap tempo steeds minder tolerant wordt. 

Of het nu gaat om de Gouden Eeuw, Zwarte Piet, Kerstfeest of vuurwerk, men accepteert de mening van een ander niet meer. Sociaal gedrag maakt snel plaats voor een ‘ik’-maatschappij. ‘Ik’ heb ergens last van, dus moet de rest zich aan mij aanpassen. Het is een ontwikkeling die ik zeer betreur en die op de lange termijn ook tot steeds meer intolerantie zal leiden. Men zal steeds vaker bereid zijn zijn mening met geweld af te dwingen.

Vreemd is dat toch, dat het altijd de mensen zijn die anderen overlast willen bezorgen die vinden dat de slachtoffers toch echt toleranter moeten zijn. Ten eerste lijkt het al fundamenteel mis te gaan door het feit dat men niet eens wil erkennen dat er sprake is van overlast. En dan wordt het helemaal grappig als een groep die anderen tot last wil zijn vindt dat de slachtoffers toch vooral niet alleen aan zichzelf moet denken en zich aan moeten passen. Laatstelijk maken de mensen die onderen met mortieren en granaten bestoken zich zorgen dat men zijn mening met geweld af gaat dwingen. Maar goed, ik las net dat het vrede minnende vuurwerk volk weer een man van zeventig in elkaar gemept had die er wat van durfde te zeggen dus ik zou me ook zorgen maken over de ik-maatschappij.

Het lijkt erop dat A.Deen zo iemand is - ik hoop het overigens niet - die een stukje uit een tekst neemt waarmee hij een eigen mening op kwijt kan. Zijn conclusie is dan ook:

voorstanders van vuurwerk zijn “ik-maatschappij”-mensen en de tegenstander niet.

Hij vergeet echter in zijn reactie te vermelden dat in de zelfde bijdrage van Sjef ook staat geschreven:

Het zou mooi zijn als men naar een oplossing zou willen zoeken die ruimte geeft aan de wensen en opvattingen van alle inwoners. Als men bereid zou zijn om naar elkaar te luisteren en elkaar iets te gunnen; dan komt een goede oplossing sneller dichterbij.

Het lijkt mij dat deze opvatting redelijk veraf staat van de “ik-maatschappij”.

Reputatie 7
Badge +6

@Kattenkop dank je wel voor je antwoord. Iedereen z'n eigen mening. In mijn woonwijk respecteren de mensen dat jij het voor jezelf niet doet maar hier steken de mensen omverminderd wel vuurwerk af.

In mijn straat was dat gisteren niemand want vergrijzing of ze waren afwezig. Maar in de andere straten met gezinnen met nog thuiswonende kinderen wel. Hier komt illegaal vuurwerk niet voor, alles legaal. De klachten die je gistermiddag opsomde komen hier helemaal niet voor. Geen week van tevoren vuurwerkstress, maar af en toe een knalletje, rateltje of setje vuurpijlen verder weg in de wijk en dus niet luid. Om 18:00u begon het op te warmen, om 24:00u barstte het los, om 02:00u was het klaar. Ik denk dat de straat geld op een hoopje heeft gedaan want het was best professioneel spul hier in de wijk.

Ik heb het gefilmd en op internet gezet.

Zo doen we in Midden-Brabant met vuurwerk en nienand klaagt en geen politie in de wijk. Het handigste lijkt me dan dat hier de mensen lekker hun vuurwerk blijven stoken en waar ze in de grote steden klachten hebben een vuurwerkverbod voor de hele stad of zo. Zo doen ze al in Duitsland, in Aken en zo was er geen vuurwerk maar de rest van Duitsland wel.

@Jan  Als dat hier ook zo zou werken had ik ook minder bezwaren tegen vuurwerk.  Helaas is dat niet het geval.  Die paar uurtjes vind ik prima, en als het zich beperkt tot 1 dag ook nog wel. De praktijk is echter anders en vuurwerkgeluid is niet bepaald beperkt tot 1 straat maar gaat veel verder.  Misschien dat liefhebbers en voorstanders daar eens rekening mee kunnen houden.

Ter info: 

https://vuurwerkverbod.petities.nl/?t=Vuurwerkverbod

en

https://vuurwerkmanifest.nl/

Mijn kat heeft meer dan een maand nodig om weer naar buiten te durven, ze is nu nog maar 10 minuten buiten geweest in de hele maand. Ik weet dat het komt door het vuurwerk. Het was dit jaar werkelijk verschrikkelijk, het leek wel oorlogsgebied. Ik bezorg post en het leek wel alsof mensen vuurwerkbommen uit hun raam gooiden! Een enorme knal en als ik dan keek, dan stond er niemand! Iemand moest zelfs voor mij vragen of ze alsjeblieft wilden op houden omdat ik er niet langs durfde. Ik schrik al van het minste geringste.

Reputatie 5
Badge +5

Mijn kat heeft meer dan een maand nodig om weer naar buiten te durven, ze is nu nog maar 10 minuten buiten geweest in de hele maand.

Katten horen dan ook 24/7/365 binnen te blijven!

Mijn kat heeft meer dan een maand nodig om weer naar buiten te durven, ze is nu nog maar 10 minuten buiten geweest in de hele maand.

Katten horen dan ook 24/7/365 binnen te blijven!

Waar staat dat? En daarnaast kun je ze binnen met die.knallen ook de stuipen op het lijf jagen.

Reputatie 5
Badge +5

Katten hebben hele gevoelige oren, aan hard praten hebben ze ook een hekel.
Dat wij als mensen zo verschrikkelijk doof zijn, kan de kat niets aan doen.

Het is leuk, dat er een nieuw verkoopbeleid van vuurwerk gekomen is.
Maar zolang handhaving geen greep heeft op de misbruikers van vuurwerk, is de maatregel zinloos.
Al jaren lang knalt men maar wat raak het hele jaar door.

Reputatie 5
Badge +5

Waar staat dat? En daarnaast kun je ze binnen met die.knallen ook de stuipen op het lijf jagen.

Huisdieren horen geen overlast te veroorzaken, punt. Als een hond op een speelveldje zijn behoefte doet of heel de dag loopt te blaffen, wordt de eigenaar daar - terecht - op aangesproken. Katten mogen andermans tuin als XL-kattebak gebruiken en ‘s nachts iedereen wakker krijsen. En dat terwijl je er geen belasting voor hoeft te betalen…

Maar on-topic... Binnen heb je meer mogelijkheden de effecten van vuurwerk te mitigeren: je kunt de herrie verzachten door muziek aan te zetten, en je kan DAP-spray gebruiken in de ruimte waar de kat verblijft.

Badge +8

Alle off topic reacties zijn verwijderd.

Reputatie 5
Badge +5

-

Reageer