Consumentenbond.nl

Vuurwerk: knaller of domper?

• 29 december 2017
  • 94 reacties
  • 6236 Bekeken

Reputatie 4
Badge +6
Vuurwerk lijkt bij een feestelijke jaarwisseling te horen, maar zorgt jaarlijks wel voor miljoenen aan materiële schade en medische kosten. De discussie of er een vuurwerkverbod moet komen of niet is weer opgelaaid door het advies van de Onderzoeksraad voor Veiligheid.

Schade voorkomen aan spullen of jezelf kan bijvoorbeeld door het afsluiten van de brievenbus en kopen van een veiligheids- of ‘vuurwerkbril’. Voor vuurwerkschade aan bijvoorbeeld woning, spullen of anderen kun je vaak bij je verzekeraar(s) aankloppen.

Is vuurwerk voor jou een feest of juist niet? En tref jij maatregelen om eventuele schade te voorkomen? Deel je ervaring!

94 reacties

Reputatie 7
Badge +6
Domper.
Schade , overlast , doodsbenauwde honden , katten en andere dieren. Het zou allemaal nog best meevallen , als alleen afgestoken zou worden in de toegestane periode en illegaal bloedlink vuurwerk niet meer te koop zou zijn. Helaas is er een enorme burgerlijke ongehoorzaamheid en ook ouders vinden het allemaal wel best. Nederland barst van de regeltjes , die meestal ook nodig zijn om de boel leefbaar te houden , maar dan moet er ook gehandhaafd worden . Dat gebeurt echter vrijwel niet.......
En al dagenlang is het een doffe ellende, de hele dag door. Mijn kat is gestrest, ik schrik me regelmatig een rotje, en het is ook nog eens enorm slecht voor het milieu ook. De lobby vindt dat het allemaal maar moet kunnen maar die hebben er een belang bij. Dat dat belang tegen de belangen van vele anderen ingaat is kennelijk niet belangrijk.
  • medisch letsel wat niet nodig is
  • milieuvervuiling
  • geldverspilling
  • overlast voor dieren
  • overlast voor mensen
  • overal troep
Kortom: heel snel kappen met die ongein.
Reputatie 4
Badge +6
Ik vond het vroeger een groot feest, als kind. Toen zag ik het gevaar ook niet echt en volgens mij had je toen ook niet zulk heftig (illegaal) vuurwerk. Tegenwoordig ga ik de 30e en 31e niet graag naar buiten vanwege alle zware knallen en etters die met vuurwerk gooien. Siervuurwerk vind ik wel leuk.

Treffen jullie vooraf nog bepaalde maatregelen en hebben jullie weleens schade gehad? En wat te doen met de huisdieren?
Reputatie 7
Badge +6
Ja, mee eens . In mijn kindertijd vrijwel geen wangedrag en wie dat wel deed kwam er niet ongestraft mee weg . Dat is helaas heel anders geworden. Onze kat gaat onder mijn bed zitten als het erg wordt , maar is niet overstuur gelukkig. Geen schade gehad.
Reputatie 7
Badge +4
Wanneer stopt deze waanzin eindelijk eens? De hele wereld is verbijsterd dat je in Nederland "gewoon" met je bezopen kop bommen en granaten door een straat met publiek mag slingeren. Met het zwaardere vuurwerk kun je met gemak een auto opblazen of iemands arm er af rukken. Dit zijn echt levensgevaarlijke explosieven en chirurgen vergelijken de ernst van de verwondingen dan ook met die in oorlogsgebieden. Elk jaar vallen zo'n 580 gewonden waarvan een aanzienlijk deel blijvend gehandicapt wordt. Bijna de helft van de gewonden zijn mensen en kinderen die zelf geen vuurwerk afstaken. Je zal maar voor de rest van je leven blind of doof worden of een hand moeten missen of er een verminkt gezicht vol grote littekens van ernstige brandwonden aan overhouden. Ook wordt de helft van de gewonden veroorzaakt door legaal vuurwerk, ook al willen de vuurwerkliefhebbers en handelaren graag verkondigen dat het alleen door illegaal vuurwerk gebeurt. Uit een recent onderzoek blijkt net als vorige jaren dat maar liefst 22 % van het legale vuurwerk gevaarlijk is doordat het kan omvallen of voortijdig tot ontploffing kan komen. Bovendien is illegaal vuurwerk dus al verboden maar in de praktijk natuurlijk niet te controleren en handhaven. Je kunt moeilijk naast iedere burger permanent een politieagent neerzetten om het te controleren. Veel mensen zijn bang op straat. Miljoenen dieren raken van slag, niet alleen huisdieren maar ook de dieren in de natuur. Zij ontvluchten in paniek vaak hun leefomgeving en kunnen daarna de weg niet meer terug vinden of worden dood gereden door het verkeer. Vogels gaan uren lang zo hoog mogelijk vliegen en raken uitgeput of moeten het met de dood bekopen. Er wordt voor vele miljoenen schade aangericht wat we met zijn allen moeten betalen. Hulpdiensten als politie, brandweer, Eerste Hulp, beveiligingsdiensten, artsen en ziekenhuizen draaien overuren en raken overbelast. De enorme puinhoop moet door de gemeentelijke reinigingsdiensten opgeruimd worden wat ook weer een hoop geld kost. Maar veel troep komt ook terecht in de natuur waar het blijft liggen of in een aantal gevallen door vrijwilligers, die zelf geen vuurwerk afsteken, opgeruimd. De hoeveelheid schadelijke, zwaar chemische troep en zware metalen die in zeer korte tijd de lucht in gespoten wordt is gigantisch. En dat alles omdat een relatief klein groepje mensen dit "leuk" vindt. Dit is op geen enkele manier uit te leggen of te verdedigen. Steeds meer mensen gaan dit gelukkig inzien en uitspreken. Uit diverse enquêtes onder alle lagen van de bevolking blijkt al jaren dat 70 % een enorme hekel aan dat vuurwerk heeft en blij is wanneer het weer voorbij is.
Artsen, chirurgen, politie schreeuwen al jaren om een verbod.
Ook de Onderzoeksraad voor de Veiligheid heeft enkele weken geleden opgeroepen tot een verbod.
De politiek zou eindelijk zijn verantwoordelijkheid eens moeten nemen en deze idioterie verbieden.
IK PLEIT VOOR EEN TOTAALVERBOD OP HET AFSTEKEN VAN VUURWERK DOOR PARTICULIEREN !!!!
Reputatie 7
En toch gaat iedereen wel heel snel voorbij aan het feit dat er dus blijkbaar echt geen politiek draagvlak bestaat om hier een punt achter te zetten. Zelf zie ik een grote parallel met de zwarte pieten discussie waar we in dit land ook geen compromissen meer zoeken maar liefst de discussie lekker op slot zetten. Vuurwerk hoort nou eenmaal bij onze cultuur en daar hebben wij blijkbaar graag een paar ogen en wat handen voor over. Ik ben overigens over beiden wel optimistisch maar het duurt alleen vreselijk lang.
Reputatie 2
Badge
Vuurwerk, zoals het nu gebruikt wordt, heeft helemaal niets te maken met traditie. BRZO-bedrijven (bedrijven die dingen doen met hoog risico) moeten van de overheid hun risico's afwegen met behulp van een risicomatrix. Hierin wordt het risico bepaalt aan de hand van de kans dat een gebeurtenis optreedt en het effect dat deze gebeurtenis heeft. Als de kans op bijvoorbeeld een dode of zwaar gewonde te groot is, moet het bedrijf maatregelen nemen of de activiteit staken. Dit wordt gecontroleerd door de overheid (Omgevingsdienst). Een voorbeeld van een risicomatrix staat hier.
Het risico van vuurwerk (zwaar gewonde, dode) is dermate groot dat er maatregelen genomen moeten worden. In dit geval door de overheid in de vorm van handhaven (wat dus niet lukt) of anders de activiteiten staken (vuurwerkverbod voor particulieren). De overheid heeft hier echter boter op haar hoofd, wat je een ander oplegt geldt niet voor de overheid.
Mensen, meldt vuurwerkoverlast, bijvoorbeeld op vuurwerkoverlast.nl.
Kappen met vuurwerk.Niet leuk(meer).
Reputatie 7
Badge +6
@ Deen. Als er geen politiek draagvlak is , hoe zit het dan met het democratisch beginsel wat veel partijen hoog in het vaandel dragen ? Of doet men in Den Haag alleen wat men zelf wil? Een onderzoek van Radar heeft uitgewezen dat 85 % van de Nederlanders van het knalvuurwerk af wil . Uit een ander onderzoek kwam zelfs 90 % . Ook als je met wat onzuiverheid rekent kun je toch wel aannemen dat de overgrote meerderheid het niet wil , maar het toch jaar in jaar uit opgedrongen krijgt......
Reputatie 7
Badge +4
Onze huisdieren houden wij op Oudejaarsdag de hele dag binnen. Helaas was het op 30 december ook al de hele dag raak met keihard geknal tot 's avonds 24 uur, dus hebben we ze gisteren ook voornamelijk binnen gehouden. Op Oudjaar tegen middernacht wanneer het vuurwerk losbarst creëren wij in huis een veilig, rustig, comfortabel plekje met verder een waxinelichtje, wat lekkers en drinkwater. In onze vorige woning hadden wij een badkamer midden in het huis die dus aan alle kanten door kamers en gang omgeven was en daardoor weinig last van het lawaai had. Daar lieten we hen dan van 23.45 tot 2.00 uur in en ze lagen daar dan lekker relaxt en vonden het best wel leuk, weer eens iets anders.
In tegenstelling tot wat vaak beweert wordt mag je je dieren best troosten of gerust stellen wanneer ze bang of geschrokken zijn. Er wordt vaak beweert: "geen aandacht aan besteden, dan maak je het alleen maar erger." Maar hondendeskundige Martin Gaus zegt dat het juist wel goed is om te doen. Wij hebben juist positieve ervaringen met hen wel gerust stellen en troosten en daarna iets extra lekkers geven als afleiding.
Reputatie 6
Badge +6
Wij hebben nooit last gehad van het vuurwerk in onze gemeente, wij vinden het elk jaar heel gezellig. Al die jaren begint het vanaf 10:00 uur 's ochtends op oudjaarsdag en vannacht om 02:00 is het klaar. Wij doen niet mee aan het kritiekloos napapegaaien wat in bepaalde suggestieve media wordt gezegd. Het Opiniepanel van EenVandaag komt amper op een score van 17% dat tegen vuurwerk stemt. Het is maar bij wie je enqueteert. Het is nu de tijd om alles maar verkeerd te vinden, zelfs vrijwillig kiezen voor de dood, nu is het vuurwerk aan de beurt. Ik heb nog iets voor januari, kuchen en je neus snuiten in het openbaar is vies en smerig voor de luchtkwaliteit en het milieu, dat moet verboden worden. Wie helpt mee om een actie te starten?

Als je het vuurwerk ziet dat alle jaren in een net zo dichtbevolkte en zelfs helemaal houten stad als Paramaribo wordt afgestoken, dan zijn wij hier in Nederland daarmee vergeleken notoire watjes en kleuters. En dat vuurwerk daar is super illegaal vuurwerk rechtstreeks geïmporteerd uit China want er staat geen CE merk op. Er ontploffen daar ook geen auto's en er zijn geen afgerukte armen. Dat kan niet met vuurwerk. Ik was erbij dat precies om middernacht de grote KLM-jumbo uit Nederland over de stad vloog op nog geen 400 meter hoogte (halverwege de afstand tot de wolken). Ook dat was niet gevaarlijk toch!

Op alle vuurwerk staat een duidelijke gebruiksaanwijzing, onder andere houdt voldoende afstand. Wij hebben vier zonen groot zien worden en het is bij hun en al hun vriendjes in twintig jaar nooit misgegaan. Omdat er op een bevolking van 17 miljoen mensen er 87 mensen zijn die zich niet aan de gebruiksaanwijzing van het vuurwerk hielden en reeds afgestoken vuurwerk bijvoorbeeld van de straat opraapten en daardoor een paar vingers missen of een oog kapot, daarom hoeft nog niet heel Nederland dan maar te stoppen met het afsteken van knalvuurwerk. Laten we dan eerst beginnen met het autorijden verbieden want daar gaan meer mensen dood.

Bij ons in de woonwijk zijn het allemaal verstandige mensen die niet niet zo dom doen als verkeerd omgaan met vuurwerk. Het zal hier dus in onze woonwijk altijd blijven doorgaan met vuurwerk en wij doen daar vrolijk aan mee. Jongens zijn jongens, laat hun toch een keer lekker hard knallen. Willen jullie later anders een maatschappij met alleen maar watjes en klapperpistolen? Wij hebben poezen en honden gehad. Die schrikken slechts van de eerste knal en gaan dan op een veilig plekje in huis zitten, geen enkel probleem. Na de tiende knal is het al over.
Reputatie 7
Badge +4
@Jan, ik weet niet in welke wereld u leeft maar blijkbaar ziet u de wrange realiteit niet onder ogen. Vindt u jaarlijks in Nieuwjaarsnacht 580 gewonden waarvan een aantal blijvend gehandicapt en o.a. 220 ogen beschadigd normaal en acceptabel voor een "feestje" vieren?
Geen enkele voorlichtingscampagne en adviezen op de verpakking en alle regels en wetten hebben ooit tot een oplossing geleid. Men probeert dat al meer dan 30 jaar, maar tevergeefs.
De kritiek die mensen schrijven komt doordat gelukkig steeds meer mensen wijs en verstandig inzien dat deze bizarre waanzin en terreur absoluut niet meer kan en niet te verdedigen is.
Uw vergelijking met auto's gaat natuurlijk ook volkomen mank. Alsof er op 1 avond door auto's veel meer dan 600 gewonden vallen, waarvan een aanzienlijk aantal blijvend gehandicapt raakt. Ik weet niet waar u uw cijfers vandaan tovert. Uit de meeste enquêtes blijkt al jaren dat tenminste 70 % een enorme hekel aan dat vuurwerk heeft. In Tros Radar kwam men tot nog veel hogere percentages. Ook in EénVandaag was het meer dan de helft. Vanuit tolerantie durfde tot enkele jaren geleden bijna niemand zich voor een verbod uit te spreken maar aangezien het langzamerhand doordringt welke enorme ellende het allemaal veroorzaakt en dat dat op geen enkele andere manier te beperken is gaat dat verbod er komen. En als onze nieuwe regering Rutte 3 verstandig is dan zorgen zij dat het vóór 31 december 2018 geregeld is.
Reputatie 7
Badge +6
Tja , de betrouwbaarheid van een onderzoek staat of valt met hoe je het uitvoert , Jan. Maar ik geloof geen bal van die 17 %. Moet toegeven dat ik het zelf als kind ook leuk vond. Ook het aantal ongelukken valt wel mee als je het vergelijkt met de miljoenen mensen die het afsteken. In het verkeer vallen inderdaad meer slachtoffers , maar vervoer van goederen en mensen is noodzakelijk en vuurwerk niet. Een beetje rare vergelijking naar mijn mening. Ik zie ook niet wat vuurwerk met watjes te maken zou moeten hebben. Kinderen goed opvoeden helpt , maar is ook nog geen garantie.
Reputatie 7
@E.T. Wiersum Zeker, als echt zou blijken dat een ruime meerderheid ronduit tegen vuur werk zou zijn is er inderdaad sprake van een democratisch gat maar in tegenstelling tot heel veel andere onderwerpen waar men dan gelijk over de macht van het grootkapitaal en "de elite" begint kan daar hier echt geen sprake van zijn, die belangen zijn gewoon te gering. Dus ra ra, waarom gebeurt er zo weinig? Waarom heeft er niemand de afgelopen jaren een referendum over dit onderwerp georganiseerd ipv dat nutteloze gewauwel over de Oekraïne of de Europese grondwet?
Uiteindelijk zal vuurwerk in de huidige vorm denk ik gegarandeerd verboden worden of doordat (veiligheids)deskundigen in combinatie met de rechter dat afdwingen of er moet weer eens een echte ramp plaatsvinden. Wat dat betreft kwam Enschede wellicht net iets te vroeg.
Reputatie 6
Badge +6
Een kind opvoeden zonder vuurwerk is niet verstandig. Want vuurwerk afsteken is zo leuk, dat zodra het kind zelfstandig is, het zeker vuurwerk zal gaan afsteken maar zonder de nodige ervaring en dan gebeuren er dus ook die ongelukken.

Als onze jongens opgroeien met slechts het geluid van klapperpistolen (lees siervuurwerk) en ze moeten later op militaire missies in het buitenland, dan zijn het daar nog watjes vergeleken met wat er werkelijk speelt in de wereld. Dan komen ze zwaarder getraumatiseerd terug en meer veteranen zijn dan arbeidsongeschikt vanwege psychische klachten. Wie is opgegroeid met het geluid van klapperpistolen zal worden weggevaagd met het geluid van Belgische strijkers en voor je het weet worden we ingelijfd door België (lees Rusland, Noord-Korea, kalifaat xxx). Laat onze jongens jongens zijn en maak er geen watjes van. Het knalt nu in heel mijn wijk, maar als het een huizenblok verder is, is het geluid al zo zacht dat zelfs de poes er niets van merkt.

Hier in een middelgrote gemeente in Nederland zullen we toch gewoon vuurwerk blijven afsteken in onze wijken. De mensen hier zijn niet zo dom dat ze ongelukken laten gebeuren. Er is nog nooit controle geweest van de politie (die zal wel gek zijn) en een gezinslid alhier heeft jaren gewerkt op de Eerste Hulp en OK in het ziekenhuis en kan daaruit bevestigen dat het aantal vuurwerk ongelukken enorm meevalt. Het is er echt niet zo zoals enkelen hierboven beschrijven.

Kijk hier eens het vuurwerk dat ze in Paramaribo klaar leggen voor vanavond, je kan het ook live volgen om 05:30 uur onze tijd.

https://www.waterkant.net/suriname/2017/12/30/owru-yari-livestream-vanuit-suriname/
Reputatie 7
Badge +6
Dat er zo weinig gebeurt heeft denk ik twee redenen , Deen. Dat vuurwerk brengt flink extra inkomsten op voor de schatkist en handhaven kost enorm veel geld , want met die ongehoorzame burgers mag je dan op elke straathoek wel een paar agenten zetten plus opnieuw weer grensbewaking. Dat laatste zou om andere redenen trouwens ook niet verkeerd zijn. Ook de lage straffen werken niet echt mee om te zorgen dat men zich aan de regels houdt. Nogmaals, ik zou er vrede mee hebben als er alleen met de jaarwisseling geknald werd zoals bedoeld en toegestaan , maar dat is kennelijk ook al te veel gevraagd.
Ik lees dat Jan de wereldpolitiek nodig heeft om zijn pro-vuurwerk standpunt te verdedigen. Dat staat uiteraard vrij om te doen, het slaat alleen helemaal nergens op. Laten we het maar gewoon bij feiten houden:
  • veel gewonden (vaak met blijvend letsel)
  • draagvlak is zeer beperkt en heeft geen evenredige vertegenwoordiging in politiek vanwege lobbies
  • bedreiging door voorstanders van hulpverleners is een probleem
  • vrijwel niemand houdt zich aan vuurwerk-afsteek-window
  • ik lees niks over zwaar negatieve milieu effecten
Al met al is het verhaal van de voorstanders steeds minder realistisch en louter op economische motieven of gebrek aan intelligentie gebaseerd. En voor de rest ? Ik zie eigenlijk alleen maar nadelen van het afsteken van vuurwerk. En zolang de voorstanders schijt hebben aan regels en aan mens en dier mag die kliek van mij of taakstraf krijgen of worden opgesloten. En enquetes van 1vandaag en anderen hebben vaak een zeer sturende vraagstelling, daarom heb ik dat panel ook vaarwel gezegd.
Reputatie 6
Badge +6
@Fred. B. Wij bellen dan gewoon Jenny Douwes.

Omdat er in enkele grote steden ongelukken gebeuren, hoef je voor de rest van Nederland vuurwerk toch niet te verbieden als daar niets gebeurd? Op teletekst staat dat Rotterdam acht oogincidenten had en ze verwachten dat dat het landelijk cijfer zal zijn. Daarvan waren er slechts drie met blijvend letsel, de rest geneest weer. Dus de kreet "veel gewonden (vaak met blijvend letsel)" is niet in overeenstemming met de werkelijkheid.

Je moet het probleem dan lokaal aanpakken waar het regelmatig verkeerd gaat en de rest van het land met rust laten. In onze middelgrote gemeente (50 tot 100.000 inwoners) ging er dit oudjaar wederom niets fout. Hier houdt iedereen zich bij het afsteken van vuurwerk keurig aan de regels. Niemand heeft schijt aan de regels. De buren hadden hun hond bij zich op straat en het beestje vond alles prachtig. Het had het alleen een beetje koud. Het geluid van vuurwerk van drie huizen verder was al zo zacht dat het diertje daar niet van opkeek.

Weerzinwekkend dat je wil dat mensen opgesloten moeten worden alleen maar omdat zij een andere mening hebben dan jij. Volgens mij gebeurd dat alleen in Noord-Korea. In onze gemeente zal iedereen vuurwerk blijven afsteken.

Kijk hier https://flic.kr/p/2335tnY hoe de doorsnee bewoner in Paramaribo gisteren zijn vuurwerk afstak. Daarmee vergeleken zijn wij toch notoire watjes en kleuters geworden. Het is hartstikke illegaal vuurwerk want het komt uit China en er staat geen CE-merk op. Het is gewoon een Jan Modaal echtpaar in goede welstand want kijk hoe keurig hun huis in de verf staat. Kijk hoe ver het vuurwerk van de doorgaande weg afstaat. Kijk waar de kleine kinderen staan en de hond. En zo dicht bij het houten huis. En er is al zo'n ketting vuurwerk afgestoken, dit is de tweede. Kijk op Youtube naar filmpjes van vuurwerk in Paramaribo. Niemand heeft er problemen mee. Dit is pas vuurwerk waar je een bril bij nodig hebt, niet wat ze in Nederland afsteken. Maar toch dragen die mensen geen bril, want het gaat ook daar niet fout. Het gaat alleen fout als mensen met vuurwerk gaan experimenteren. Maar daar waren ze voor gewaarschuwd!
Niet alleen in grote steden gaan er dingen mis. Swifterbant had nog een dodelijk slachtoffer te betreuren. In Suriname is dat misschien een grote stad maar in Nederland niet. Het opsluiten van voorstanders die wekenlang / dagenlang de wet overtreden is wat anders dan het opsluiten van voorstanders die dat niet doen. Ik doelde op de eerste categorie, mensen die willens en wetens de wet overtreden, daar zeer vasthoudend in zijn en daarmee de omgeving (mens, dier, milieu) schade toebrengen. Dat soort aso's mogen van mij wel opgepakt worden. Niks met Noord-Korea te maken, maar met hufters. En vindt u uw eigen posts zo geweldig dat u ze zelf maar een like geeft ?
Reputatie 6
Badge +6
Ik vind dat je niet de rest van Nederland kan verbieden om vuurwerk af te steken met oudjaar alleen maar omdat er in een paar steden autobranden zijn, of men gooit vuurwerk naar politie en hulpverleners, of een ongelukkige steekt een vuurwerkbol in een lange metalen pijp en komt te overlijden omdat die bol te vroeg afgaat. Ik zie in de media verder geen berichten dat men de wet overtreedt bij het afsteken van vuurwerk. De brokkenmakers zijn vooral mensen die in hun jeugd geen vuurwerk mochten afsteken en dan op latere leeftijd losgaan maar niet weten hoe ze de risico's moeten inschatten en niet weten wat wel en niet kan. Dat kan je verminderen door bijvoorbeeld via de scholen goede voorlichting daarover te geven. En dan niet die angstaanjagende filmpjes van kapotte handen en ogen, maar praktische voorbeelden van hoe het wel moet en hoe niet. Hoe voorkom je dat vuurpijlen omvallen bij het afsteken, hoe ver moeten de mensen er vandaan staan, loslaten als het lont al tot de helft brandt, dat soort dingen.

In onze middelgrote stad in Nederland gebeuren die dingen niet die u beschrijft, er zijn niet zulke aantallen gewonden bij onze Eerste Hulp met oudjaar, er zijn hier geen hufters die zich niet aan de wet houden. Hier is de jeugd gezond opgegroeid en goed opgeleid, ze weten verstandig met die dingen om te gaan en maken een hoop lol voor zichzelf. In de aanloop naar oudjaar willen jonge jongens het graag hard laten knallen. Het is maar een paar dagen, laat ze toch, laat jongens ook jongens zijn. Bij onze kinderen en hun vrienden en vriendinnen is er in de afgelopen vijfendertig jaar nooit iets verkeerd gegaan met vuurwerk. Ga op ons en de rest van Nederland niet uw wetten opleggen omdat ze het bij u in de omgeving niet goed weten te houden. Dat moet u daar lokaal aanpakken. Schrijf politieke partijen aan dat ze daar meer politie en whatsappgroepen moeten inzetten en laat de rest van Nederland met rust.

In Paramaribo woonden in 2012 volgens de volkstelling 240.924 mensen, eenvoudig op te zoeken op internet. Daarmee valt voor mij die stad in dezelfde categorie als de grote Nederlandse steden. Zag u op de foto trouwens hoe die kleine kinderen bij het derde grote pak vuurwerk staan. Het is dus niet één zo'n lange ketting maar drie!

Die like is van mijn kinderen die hetzelfde account gebruiken.
Reputatie 4
Badge +6
Allereerst een voorspoedig 2018 gewenst!

Dank allemaal voor jullie reacties! Deze gaan nu vooral over het vuurwerkverbod, maar hoe hebben jullie Oud en Nieuw beleefd? En heeft iemand schade gehad (ondanks eventuele maatregelen vooraf)?

De schade tijdens de jaarwisseling wordt overigens op 10 tot 12 miljoen euro geschat, lager dan vorig jaar maar nog steeds fors natuurlijk..
Reputatie 7
Badge +4
@mfeytens
Wij wonen rustig maar het afgelopen jaar werd ook hier al vanaf november wekelijks flink geknald en de zaterdag voorafgaand aan Oudjaar was het de hele dag tot 's avonds laat raak met op meerdere locaties bijna constant vuurwerk, waaronder ook zeer harde knallen.
De 10 tot 12 miljoen schade die u overigens noemt betreft helaas alleen nog maar de schade aan huizen en auto's. Medische kosten vallen hier niet onder en de hoogte van de schade aan bedrijven en scholen is nog niet bekend. De werkelijke kosten zullen dus véél hoger uitvallen maar blijkbaar wordt dat als bijverschijnsel van een nieuw jaar beschouwd en moeten we dat normaal vinden.
Reputatie 4
Badge +6
@Ekokok, klopt dat is alleen de particuliere schade los van de medische kosten (staat verderop in de berichtgeving). Het is jaarlijks inderdaad een enorme kostenpost...
Reputatie 7
Badge +6
Nee , gelukkig geen schade , maar ook vandaag wordt er nog lustig op los geknalt .
Dit jaar was er voor het eerst vooral siervuurwerk. Maar weet je? Ik vind: stop maar met die rotzooi. Bedenk eens hoeveel geld het allemaal kost!

Reageer