Vuurwerk mag alleen afgestoken worden door professionals. Ja of nee?

• 3 January 2017
  • 50 reacties
  • 2176 Bekeken

Toon eerste bericht

50 reacties

Nee
nee hoor, dat zou betekenen dat ik met oud en nieuw op pad moet met de kids. Ik wil niet met kleine kinderen tussen de vieze rokende en drinkende of dronken lallende figuren staan. Daarom leer ik mijn kids veilig om gaan met vuurwerk. Schoffies zul je altijd hebben. Dan maar alles meteen verbieden vind ik nogal een overdreven reactie, bovendien, het blijkt dat alcohol de boosdoener is bij de meeste ongelukken. En niemand die er ook maar ovee piekert om daar wat aan te doen. Nu zijn we een half uurtje buiten en dan weer lekker naar binnen. Accepteer gewoon dat er wat overlast is. Gun een ander ook wat.
Margjek,

Overlast accepteer ik nooit. Heb je bewijzen dat alcohol de boosdoener is!? Gewoon profs inhuren., dan ben je van een hoop gezeik, overlast en ellende voor mens en dier af. Als er dan nog idioten zijn die zo nodig eigen vuurwerk af willen schieten en een hand moeten missen....eigen schuld dikke bult. En zelf opdraaien voor de medische kosten.
tja, als iedereen de kosten voor al het medisch ingrijpen n.a.v. het eigen schuld dikke bult principe, dus ongeacht het ongeluk en de aanleiding,ben ik het met u eens. En inderdaad, er is aangetoond dat de meeste vuurwerkongelukken een basis hebben in alcoholmisbruik.
Misschien moeten we net als bij vissen maar eens vuurwerkaktes gaan uitgeven. Bij aanschaffen je akte laten zien. Afsteken zonder akte is bon. Kan de overheid nog wat recupereren van de kosten die dan betaalt worden door de "vervuilers". Het zou in ieder geval een oplossing zijn die helemaal past in een lange Nederlandse traditie en dat schijnen de mensen de laatste tijd erg belangrijk te vinden.

Nee, de meeste mensen steken geen vuurwerk af buiten de wettelijke tijden en het merendeel koopt gewoon legaal spul. Waarom moet altijd iedereen lijden onder een paar kloothommels?

Geplaatst door A. Smit op Jan 10, 2017.

Nou vergeet het maar. Het begint al een week van te voren en een week na oud en nieuw nog steeds! Dat zijn de kloothommels!!! Dus particulieren opzouten met dat vuurwerk!
Interessant, hoe de rollen bij kwesties zoals deze worden omgedraaid:

degenen die vuurwerk willen blijven afsteken die "lijden" als het niet meer mag en de voorstanders van verbieden zijn danook de "kloothommels". Mooi hé.......

jan e.
Reputatie 4
Badge +7
Veel reacties op de stelling, leuk! Gerrie GLE, mooie wens. Ook de beste wensen voor 2017.

W.S. van Luipen waar heb jij je veiligheidsbril gekocht? Ik wist op 31 december even niet waar ik moest zijn voor zo'n (goedkope) bril.

Ik had zelf van de week dezelfde ervaring als H. van Straaten dat ze in mijn woonwijk nog (sier)vuurwerk afstaken.Hilly Ziepzeerder, wat een heftig verhaal van je kat. Is ze nog opgedoken?
Badge
Nee, Kirsten, wij zijn nog steeds op zoek naar onze kater Moos. Ondanks de bommen die ook nu nog regelmatig afgaan! We vinden geen rust zolang we niet weten wat er met hem is gebeurd. Dank voor je medeleven.

Hilly.
Badge +1
Heel veel sterkte met het terugvinden van Moos. Hopelijk komt hij gauw weer terug en is hem niets overkomen.

Dat "K" vuurwerk wordt hier ook nog steeds afgestoken en begon al in oktober met van die "leuke" bommen bij ons vlak achter in de voetgangers tunnel.Van mij mogen die "lolbroeken" zichzelf opblazen en niets verhalen op de ziektekosten!
Reputatie 5
Badge +7

een

Geplaatst door J.J. vd Moolen op Jan 9, 2017.
Hoi, wat bedoel je precies?
Ja, het genoegen van vuurwerk beleven verandert niet. Prof's doen het beter, het vuurwerk is mooier en het duurt langer.Zo kom je tegemoet aan het nederlandse gebruik van vuurwerk afsteken tijdens de oudejaarsnacht.En de tegenstanders ( lees: de verstokte vuurwerk kopers ) die 'hun speeltje' zien verdwijnen ?Ach, na een paar jaar is iedereen vergeten, hoe dat 'vroeger' ging...Er zijn meerdere gebruiken verdwenen, waar de maatschappelijke impact veel groter was.
Vuurwerk is niet alleen een oudejaarsprobleem. Tegenwoordig worden willekeurige feestjes (zoals trouwerijen) in het landelijk gebied vaak afgesloten met vuurwerk. Kennelijk gaat men ervan uit dat daar niet zoveel buren zijn die er last van hebben. Maar het knallen van vuurwerk draagt ver. En leidt laat in de avond niet bij iedereen tot dezelfde vreugde als bij de bruiloftsgasten. En of het dan door amateurs of professionals wordt afgestoken, maakt weinig verschil.
Badge
Het zou toch echt het beste zijn als er alleen profs en dan ook alleen met oud-nieuw voor mooi vuurwerk zouden zorgen. Al het andere heeft sowieso teveel weg van een gewapend conflict en oorlog hebben we al veel te veel in de wereld. Dat is natuurlijk vele malen erger, maar ook vuurwerk kan zeer bedreigend werken. Vooral omdat je je er niet op kunt voorbereiden. Het lukraak afsteken van vuurwerk voor welke gelegenheid dan ook is voor velen beangstigend en zelfs traumatisch. Om van de dieren nog maar te zwijgen. Onze kat Moos hebben we nooit teruggevonden. Je blijft zoeken. Word je ziek van, die onzekerheid wat er met je dier gebeurd is.

Hilly
Donder maar lekker op. Het is een traditie. Ik vind ook dat er geen illegaal vuurwerk mag maar als alles verboden wordt dan koopt iedereen illegaal vuurwerk. Snappen jullie ook dat dit voor de meeste jongeren de leukste dag van het jaar is en het geeft een kick om het zelf af te steken. Als ze alles wegdoen moeten ze wel cat 1 vuurwerk kindervuurwerk zoals fonteintjes en knetterlinten)houden.
Ik hoop dat jullie van gedachte zijn veranderd
ps. de politie bellen helpt niet met oud en nieuw want dan zijn de stokers toch al weggerend.
Wat veelal het probleem is met vuurwerk afsteken is de overlast die daarmee gepaard gaat. Dat zorgt ervoor dat het draagvlak voor vuurwerk slechts blijft bij ondernemers die er beter van worden en verslaafden.
  1. Milieuvervuiling - vuurwerk is een behoorlijke vervuiler , ieder jaar weer;
  2. Bedreiging van de medemens - door onbezonnen en ondoordacht gedrag, mede veroorzaakt door drugs- en drankgebruik worden mensen onnodig in hun veiligheid bedreigd door het gooien van vuurwerk in de onmiddellijke nabijheid van deze mensen of het afvuren van vuurwerk rechtstreeks op deze mensen;
  3. Verwondingen - ieder jaar weer worden er mensen verminkt door het verkeerd gebruik van vuurwerk, mede ook door drugs- en drankgebruik maar ook door enorme domheid van de gebruikers;
  4. Overlast die bijna het hele jaar doorgaat door restanten die niet worden afgestoken in het window waarin dit is toegestaan - hier was tot dit jaar eigenlijk elke dag wel een vuurpijl of meerdere vuurpijlen te bewonderen. Mens en dier schrikken hier van.
Dit zijn voldoende redenen om eens wat beter naar het vuurwerkbeleid te kijken. Dan kan je dom roepen dat je er maar aan moet wennen omdat de jeugd er een kick aan ontleent maar tegen welke prijs ? Die jeugd kan zijn / haar geld wel beter besteden dan aan dat enorm kostbare vuurwerk met alle negatieve gevolgen van dien.
Reputatie 7
Badge +4
Die ellende met vuurwerk is alweer een maand bezig. Ook dit jaar zullen weer honderden mensen, waaronder veel kinderen, het slachtoffer worden van vuurwerk. Velen van hen zullen levenslang gehandicapt zijn door het missen van vingers, een hand, een oog, twee ogen, hun gehoor verliezen of voor het leven getekend zijn door zeer ernstige brandwonden. Chirurgen vergelijken de ernst van de verwondingen die door vuurwerk ontstaan met de verwondingen in oorlogsgebieden.
In veel gevallen zijn de slachtoffers juist mensen die zelf géén vuurwerk afsteken. De meeste ongelukken gebeuren ook met legaal vuurwerk, in tegenstelling tot wat de vuurwerkafstekers willen beweren dat dat alleen met illegaal vuurwerk gebeurt. Bovendien is illegaal vuurwerk in de praktijk op geen enkele manier uit te bannen. Voor tientallen miljoenen Euro's zal weer schade veroorzaakt worden wat door ons gezamenlijk betaald moet worden. Politie, brandweer, Eerste Hulpposten, ziekenhuizen, beveiligingsdiensten, dokters en schoonmaakdiensten draaien overuren. Miljoenen dieren thuis, op straat en in de natuur zijn doodsbang. Miljoenen vogels gaan uren lang heel hoog vliegen waardoor zij uitgeput raken en niet zelden het leven laten. Andere dieren gaan in paniek op de vlucht en kunnen hun woonplek niet terug vinden of komen om in het verkeer. De vervuiling voor het milieu is gigantisch, zo ontzettend veel zware metalen en zwaar chemische troep die in zo korte tijd de lucht in geblazen wordt.
Veel mensen zijn bang op straat.
Uit onderzoek en enquêtes blijkt dat 70 % van de bevolking een enorme hekel aan vuurwerk heeft.
Het is op geen enkele manier uit te leggen dat zo enorm veel ellende, zulke gigantische kosten en zelfs blijvende invaliditeit als acceptabele gevolgen van een "feestje" worden geaccepteerd.
DAAROM PLEIT IK VOOR EEN TOTAALVERBOD OP HET AFSTEKEN VAN VUURWERK DOOR PARTICULIEREN !!!!
Reputatie 5
Badge +7
De discussie of er een vuurwerkverbod moet komen of niet, is weer aardig opgelaaid door het advies van de Onderzoeksraad voor Veiligheid. En de meningen zijn nog steeds verdeeld, blijkt wel uit de reacties hierboven.

Deel ook je mening in dit topic! En als je wel zelf vuurwerk afsteekt, wat doe je om het veilig te houden voor jezelf en je omgeving?
Even aangenomen dat een eventueel verbod toch echt van de politiek moet komen zou ik best graag eens de standpunten van de verschillende politieke partijen over dit onderwerp op een rijtje willen zien. Heeft iemand zo'n overzicht?
Reputatie 7
Badge +4
@ A. Deen
Het beste wat ik hier over heb kunnen vinden is een artikel uit juni 2017.
De Partij voor de Dieren, GroenLinks en 50Plus zijn voor een verbod op consumentenvuurwerk.
De SP twijfelde nog en wilde zich toen nog niet expliciet voor een verbod uitspreken.
De rest, waaronder VVD, CDA, PvdA en D66 zijn eigenlijk helaas niet voor een verbod, maar komen met vage opmerkingen "dat er wel erg veel schade is", "dat er eigenlijk wel iets zou moeten gebeuren maar dat ze het niet willen verbieden", enz.
Over de PVV wordt niets vermeld, maar ik vermoed dat die tegen een verbod zijn omdat een groot deel van hun kiezers daar tegen is.
https://www.ad.nl/politiek/tweede-kamer-wil-geen-vuurwerkverbod-voor-consument~adfaa07d/
Inmiddels is er kort geleden door de Onderzoeksraad voor de Veiligheid een zeer duidelijk advies afgegeven om consumentenvuurwerk te verbieden, dus waarschijnlijk zijn een aantal partijen inmiddels wel aan een verbod toe. Vermoedelijk zijn er ook partijen die het niet durven verbieden uit angst om (veel) kiezers kwijt te raken.
@Ekokok Dat is dan duidelijk, een ruime meerderheid van de politiek is dus tegen een verbod. Jammer, want dan zal dat er de komende jaren ook wel niet van komen.
Reputatie 7
Badge +4
@A. Deen
Er zijn gelukkig toch wel duidelijke ontwikkelingen. Vorig jaar heeft de politie officieel opgeroepen voor een oplossing in verband met de totale waanzin die elk jaar plaatsvindt. Het begint in vele steden en gebieden al vanaf begin november en loopt door tot ver in januari. Wanneer er honderden gewonden vallen, waarvan een aantal blijvend blind blijven, een hand kwijt raken, zwaar verbrand raken, enz. en tientallen miljoenen schade veroorzaakt wordt, spreekt men van "een relatief rustige Nieuwjaarsviering".... Tja....
Ook een grote groep oogartsen en chirurgen hebben vorig jaar gezamenlijk opgeroepen tot een verbod. En dan nu zeer recent de Onderzoeksraad voor de Veiligheid. Steeds meer mensen durven te laten blijken dat zij er een enorme hekel aan hebben. Het gaat ook niet meer om een lolletje en wat onschuldige rotjes. Veel zwaar vuurwerk, ook bij het legale, is gevaarlijker dan een handgranaat. Je kunt er een auto mee opblazen en mensen doden. Het is natuurlijk volkomen idioot dat het als normaal beschouwd wordt dat mensen met een bezopen kop deze wapens door een straat met mensen kunnen slingeren. Dus ik denk wel dat er een verbod aan zit te komen, al is het helaas nog niet dit jaar. De honderden gewonden en alle andere ellende zullen we blijkbaar nog even moet accepteren. Naar mijn idee is dat op geen enkele manier uit te leggen en de politiek zou dus zijn verantwoordelijkheid moeten nemen.
Reputatie 7
Badge +4
@A. Deen
Ter aanvulling hier de stemming vandaag in de gemeenteraad van Den Haag over vuurwerkvrije zones in de binnenstad:
https://www.facebook.com/PartijvoordeDierenDenHaag/photos/pcb.650173031773449/650172991773453/?type=3&theater
Erg teleurstellend.
Van de landelijke partijen stemmen alleen Partij voor de Dieren, de SP en GroenLinks en de plaatselijke partij Islam Democraten voor een verbod.

En in parken en natuurgebieden:
https://www.facebook.com/PartijvoordeDierenDenHaag/photos/pcb.650173031773449/650172988440120/?type=3&theater
Van de landelijke partijen stemmen alleen Partij voor de Dieren, de SP, GroenLinks en CU/SGP voor een verbod en verder de plaatselijke partijen Haagse Stadspartij, Islam Democraten en Groep Okcuoglu.

O.a. VVD, PvdA, CDA en PVV willen blijkbaar alle ellende door vuurwerk nog steeds niet erkennen. Ik vind dat onbegrijpelijk.
Het programma Kassa meldde gisteren tot mijn verbijstering, dat de Tweede Kamer (zie hierboven welke partijen) vorig jaar heeft ingestemd met de vroege verkoop van klein vuurwerk aan kinderen vanaf 12 jaar (legitimatie verplicht). Die aandacht voor de verkopers heeft gelukkig wel enig resultaat gehad in de vorm van zelf opgelegde beperkingen.
Intussen is het geknal al wel begonnen. Veel kinderen tonen begrip voor de overlast die zij veroorzaken en ontzien hun ouders door het vuurwerk voor andermans in plaats van voor de eigen huisdeur af te steken.
Het is te hopen dat iedereen die deze herrie met brand- en letselgevaar plus fijnstof niet wil, bij elke knal wordt aangespoord om op een politieke partij met dezelfde voorkeur te stemmen .
Reputatie 4
Badge +6
Beste allen, ik heb voor dit jaar een nieuw topic geopend over vuurwerkschade: bekijk en reageer eventueel hier.

Reageer