Consumentenbond.nl

Waarom je beter op internet kunt kopen dan in de winkel

• 19 oktober 2019
  • 6 reacties
  • 228 Bekeken

Onlangs kocht ik een product in de winkel, het ging om een scooterslot. De verzekering eist een slot in de categorie art3. De winkel verkocht mijn zoon een art4 voor € 70. Bij thuiskomst bleek het een art3 slot te zijn. Ik bel de winkel en deze meld mij terug te komen naar de winkel. Ik check op internet de prijs voor dit artikel, zo'n €30, dus verwacht ongeveer deze prijs, iets meer mag. De winkel rekent € 50. Ik wil dan het artikel teruggeven en mijn geld terug ontvangen, echter dit weigert de winkel. Bij thuiskomst zoek ik naar de rechten bij aankoop en tot mijn verbazing heb je op internet 14 dagen bedenktijd en recht op geld terug, bij aankoop in de winkel niet. Verwacht er nu nog iemand dat ik in de winkel ga kopen….hoe graag ik ook mijn plaatselijk winkels in leven wil houden, dit ga ik niet meer doen. Waarom is dit zo geregeld?

6 reacties

Historisch is koop koop. Ruilen of retourneren waren geen rechten maar gunsten van leveranciers en zijn dat tot op de dag van vandaag. Om allerlei redenen is er wettelijk afgesproken dat voor aankopen op afstand er een recht op retourneren bestaat waar u gebruik van kan maken maar dat recht geldt niet en zal wellicht nooit gelden voor aankopen in een winkel. Nogmaals behoudens wat de winkel zelf aanbied als een gunst en dat doen er veel.

Dat heb ik ook gelezen...ik post dit om dat we hier allen over na moeten denken in het kader van internetshoppen en leegstaande winkelpanden...

Helaas is het met heel veel artikelen het geval dat deze bij de middenstander met een winkel onverklaarbaar veel duurder zijn dan via een webshop.  Zelf heb ik via internet een Art4 scooterslot gekocht voor een schappelijke prijs en kon deze de volgende dag ophalen bij een fietsenwinkel in de stad. Dus het kan wel :) 

Als ik bij een fietsenmaker een nieuwe set met tandwielen (cassette) koop voor op mijn sportfiets omdat deze versleten zijn, rekent deze ondernemer de adviesprijs van de importeur en ook nog eens montagekosten.  En dat gaat ook op voor de tevens vervangen ketting. Zo verdient deze ondernemer twee keer aan een onderdeel. Via internet kan ik diezelfde cassette en ketting voor de helft van dat bedrag kopen.  Moet ik deze alleen zelf vervangen. Het benodigde gereedschap heb je er na 1 keer al uit en op Youtube zie je dan van een echte fietsenmaker dan wel hoe je dat kunt vervangen.

Denk ook eens aan aansluitkabels voor Audio/Video/Computers.  Die zijn bij winkels waar je die spullen kunt kopen ook gemaakt van goud/ platina of diamant als je de prijs bekijkt.  Ook op internet tegen een fractie van dat geld te bestellen. Of je gaat naar de Action, heb je ook geen verzendkosten.  

En zo zijn er talloze voorbeelden van ondernemers die overal maar de hoofdprijs voor moeten vangen.  Niet zo vreemd dat stadscentra veel leegstand laten zien.  Ik ben best bereid iets meer te betalen voor een product in een fysieke winkel waar ik een goed advies krijg.  Maar veel meer dan de verzendkosten vind ik niet kunnen.

Reputatie 3
Badge +2

JA, De toegevoegde waarde van winkels(advies, op voorraad) wordt steeds minder omdat er veel ervaringen/reviews op internet staan en de volgende dag geleverd wordt.  Zie bv reisbureau's en  speciaal zaken. Waarom gaan mensen nog naar de stad… een beleving, veel kijken en aanbiedingen.

Ook ik koop bijna blind spullen (elektronica, maar ook een kinderwagen ) op basis van een goede review (in bv consumenten bond) en deze staat de volgende dag thuis zonder inspanning. Winkels zullen zich zelf opnieuw moeten uitvinden of bv korting geven die je niet kan vinden op internet. Ga eens naar een outlet center en het ziet zwart van de mensen en dat is niet zomaar. 

Reputatie 6
Badge +5

In het begin had je winkels die ook echt van de verkoper achter de toonbank waren.
Service stond nog groot aangeschreven.

Daarna kwamen de winkelketens met hun landelijke regels en indeling.
Toen kwam de webshop, die nu de winkelketens aan het verdringen zijn.
Uiteindelijk zullen alleen winkels met een meerwaarde boven de webshop het overleven.

Gelukkig zijn er nog winkels oude stijl, waar je als vaste klant best iets terug kunt brengen.
Zonder de discussie of je het recht hebt of niet.
Ik zie op dit moment, dit soort winkels komen en verdwijnen.

Ik baal er echt van, dat ik voor bepaalde dingen naar een webshop moet gaan of ver weg naar een andere woonplaats moet reizen.

Door de komst van o.a. Ali en Aktion zie ik ook dat veel andere winkels zich nu weer gaan onderscheiden door weer luxe en kwaliteit te gaan verkopen. Hiervoor was er voor bepaalde producten de formule ‘overal dezelfde bagger’ .

Reputatie 4
Badge +4

Om nu aan één transactie de algemene keuze “webshop of fysieke winkel” te hangen gaat m.i. wat ver.

Lokale ondernemers, de plaatselijke fietsenmaker bijv,  zijn nu eenmaal meer kosten kwijt dan de grotere ketens, denk aan MediaMarkt, die ook nog eens via andere formules werken. Als consument heb je lekker de keuze waar.

Zelf koop ik geen kleding meer via webshops maar electronica zeker weer wel via internet. En fietsonderdelen etc. gewoon bij een dealer in de regio. En die wasmachine vermoedelijk ook weer via internet. Hangt af van de prijs en service en dan gun ik de lokale ondernemer best een hogere prijs als  hij maar die service verleent. Daar schort het best wel eens aan. 

Reageer